شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
فاطمه معصومه(س)،شفیعه اهل بیت
فاطمه معصومه(س) ، در اوّلین روز ذیقعده سال ۱۷۳ (هـ.ق) به فاصله ۲۵ سال از تولد برادرش امام رضا(ع) در شهر مدینه چشم به جهان گشود.۱مادرش نجمه، چنان شخصیت كمال یافتهای داشت كه حمیده خاتون (مادر امام كاظم"ع") دربارهاش میفرمود: "هرگز بهتر از او ندیدهام."۲ این مولود پاك در دهمین بهار از عمر خود با شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام كاظم(ع) در زندان هارون رو به رو شد و از آن پس مانند دیگر اعضای خاندان موسوی تحت هدایت و سرپرستی امام رضا(ع) قرار گرفت، تا آنكه این امام بزرگوار در پی توطئه مأمون ناچار شد راهی خراسان شود و در روز پنجم یا ششم رمضان ۲۰۰ (هـ.ق) عنوان ولایتعهدی تحمیلی را بپذیرد. یك سال بعد از این رویداد بود كه فاطمه معصومه(س) به قصد دیدار برادر راهی خراسان شد.۳ البته تعدادی از برادران حضرت معصومه(س) (فضل، جعفر، هادی، قاسم، زید) و تعدادی از برادرزادهها و... نیز با وی همسفر شدند. این بانوی گرانقدر در ساوه مریض یا مسموم۴ شد و به توصیه خود، در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ (هـ.ق) به شهر قم منتقل گردید.۵ فاطمه معصومه(س) مدت ۱۷ روز در خانه "موسی بن خزرج" ماند و تمام این مدّت را به عبادت گذراند و سرانجام در دهم ربیع الثانی ۲۰۱ (هـ.ق) از این سرای فانی به خانه باقی رحلت كرد.۶ پیكر مطهر حضرت معصومه(س) توسط امام هشتم و نهم در قم به خاك سپرده شد.۷فاطمه معصومه(س) هرچند عمری كوتاه داشت، اما در همین دوره مختصر توانست به مقامات عالی در علم و معنویت دست یابد، چنان كه با عناوینی چون معصومه،۸ كریمه،۹ عالمه،۱۰ محدّثه، طاهره، بَرّه، تقیّه، عابده، مقدامه (پیشگام)، رضیّه، سیّده، حمیده، رشیده، نقیه، مرضیه، صدیقه و...۱۱ شناخته میشود.اما یكی دیگر از این مراتب كمال كه حضرت بدان دست یافت و موضوع این مقاله است، مقام و مرتبه "شفاعت"۱۲ است كه آن بانوی گرانقدر خاندان موسوی، بر اثر عبادات و تهذیب نفس به آن دست یافت. حجم زیادی از روایات پیرامون شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) به موضوع "شفیعه" بودن حضرت مربوط میشود. لذا شایسته است قبل از بیان این روایات، به موضوع شفاعت و مبانی (عقلی، قرآنی، روایی) آن اشاره شود.
شفاعت چیست؟
"راغب اصفهانی" در معنای لغوی آن مینویسد: "شفیع ضمیمه شدن چیزی به مانند خود است"۱۳ در اصطلاح و عرف نیز به معنای واسطه شدن افرادی است كه نزد خداوند موقعیت خاصی دارند و خداوند به خاطر این موقعیت تقاضای آنان را میپذیرد. بنابراین، حقیقت شفاعت این است كه استعداد ناقص و ناتوانی شخص، با قدرت و توان شفیع ضمیمه میشود و شخص را به مقامی میرساند و یا از ناراحتی و مشكلی میرهاند. پس در شفاعت سه عنصر اصلی "تقاضاكننده"، "واسطه"، "برآورنده نیاز" وجود دارد. شفاعت چنان اعتباری دارد كه بعضی روایات، منكر آن را از محدوده شیعیان خارج دانستهاند. امام صادق(ع) میفرمود: "من انكر ثلاثهٔ اشیاء فلیس من شیعتنا؛ المعراج والمُسائلهٔ فی القبر والشفاعهٔ."۱۴ كسی كه سه چیز را انكار كند، از شیعیان ما نیست؛ معراج و سؤال در قبر و شفاعت.
مبانی قرآنی و روایی شفاعت
۱ـ قرآن كریم:
در حدود سی آیه در قرآن وارد شده است كه نتیجه آنها وجود شفاعت، به اجازه و اذن
خداوند است. مانند: "یومئذ لاینفع الشفاعهٔ الاّ من أذن له الرحمن"۱۵ در آن روز شفاعت كسی سود نمیرساند مگر آن كه خدا به او اذن داده باشد. "ما من شفیع الا من بعد اذنه"۱۶ شفیعی نیست مگر بعد از اذن خدا. البته تمام آیات، مربوط به شفاعت در قیامت میباشند كه با توجه به آیات و روایات دیگر قابل تعمیم به دنیا و برزخ نیز میباشد.۱۷
۲ـ روایات
روایات فراوانی در این باره وارد شده است كه نمونهای از آن به نقل از امام صادق(ع) ذكر شد.
شفاعت پرتوی از رحمت الهی
۱ـ دلایل و قراین متقن، دلالت بر اصالت رحمت الهی در مقابل غضب او دارد. "یا من سبقت رحمته غضبه".
آری اصل، سعادت انسان و پاكی و طهارت اوست و گناه و فساد و... عارضیاند و همیشه آنچه عارضی است، به وسیله "رحمت الهی" تا حد مقدور برطرف میشود. امدادهای غیبی، تأییدات رحمانی و... از شواهد این غلیه هستند.
۲ـ یكی از شواهد این رحمت، موضوع "مغفرت" است كه براساس آن دلها و روانها طاهر و از گناه عاری میشود. البته جایی كه دل به دلیل گناهانی، چون عین نجس شود (مثل شرك) دیگر طهارت برای آن معنا نخواهد داشت. لذا در فرهنگ قرآن با عبارات: "ختم الله علی قلوبهم" مهر الهی بر دلهایشان زده شده، از آنان نام برده شده است.
۳ـ مغفرت خداوند مانند هر فعل دیگر قانونمند است. این رحمت از طریق مجاری معین شده است مثل نفوس كامله، ارواح پیامبران و اولیا به مردم میرسد.
۴ـ این مجاری طاهره، همان "شفیع"ها هستند كه با واسطه شدن بین اشخاص و خداوند از وی میخواهند آثار گناهان را محو سازد و یا به آنان مقاماتی عطا كند.۱۸
شفاعت كنندگان
همان گونه كه گفتیم واسطه و مجرای فیض شدن، قابلیّتهایی را میطلبد كه در برخی افراد وجود دارد. قرآن و روایات، برخی از این افراد را معرفی میكنند:
۱ـ پیامبر اكرم : "و من اللیل فتهجّد به نافلهٔ لك عسی ان یبعثك ربّك مقاما محمودا"۱۹ كه به اتفاق مفسران منظور از مقام محمود همان شفاعت است.۲۰
۲ـ امامان : قال الصادق(ع): "اذا كان یوم القیامهٔ نشفع من المذنب من شیعتنا فامّا المحسنون فقد نجاهم الله"۲۱ وقتی روز قیامت شد، از گناهكاران شیعیان مان شفاعت خواهیم كرد، اما نیكوكاران را خدا نجات میدهد.
۳ـ اهل بیت (ع): قال رسول الله(ص): "... یشفع اهل بیتی فیشفعون..."۲۲
۴ـ پیامبران: "قال اراغب انت عن آلهتی یا ابراهیم لئن لم تنته لارجمنّك واهجرنی ملیّا قال سلام علیك ساستغفر لك ربّی انّه كان بی حفیّا".۲۳
گفت: ای ابراهیم آیا از خدایانم روی میگردانی؟ اگر از رفتار خود دست برنداری، سنگسارت خواهم كرد، و از من برای روزگار درازی دور شو. ابراهیم گفت: سلام بر تو زود است كه برایت از پروردگارم آمرزش بخواهم، او نسبت به من مهربان است.
۵ ـ قرآن كریم: علی(ع): "اعلموا انّه (قرآن) شافع مشفّع و قائل مصدّق و انّه من شفع له القرآن یوم القیمهٔ شفّع فیه"۲۴ بدانید قرآن شفاعت كننده است و شفاعت او پذیرفته میشود و گوینده است و گفتارش تصدیق میشود و هر كسی قرآن برای وی، روز قیامت شفاعت كند، شفاعت قرآن دربارهاش پذیرفته خواهد شد.
۶ـ اعمال: پیرامون شفاعت اعمال سه دیدگاه وجود دارد؛ اعمال صالح به مقتضای اصل انعكاس اعمال در روحیات انسان، یك زمینه روحی برای نزول رحمت خداوند، پدید میآورند و مغفرت خداوند كه یك بخش از رحمت اوست، شامل شخص میشود. ؛ اطاعت انسان واسطهای میشود تا خداوند او را به مقامات والا برساند. ؛ اعمال صالح برای خود حقیقتی خاص دارند و تجسم پیدا میكنند و حیات و شعور مخصوص به خود دارند از جمله آنها این است كه برای صاحب خود از خدا طلب بخشش و از بین بردن آثار گناهان را میكنند. بر این اساس امام علی(ع) میفرماید: "فاجعلوا طاعهٔ الله... شفیعا لدرك طلبكم."۲۵ اطاعت خدا را برای رسیدن به خواستههای خود شفیع قرار دهید. "الصیام والقرآن، یشفعان العبد یوم القیامهٔ یقول الصیام ای رب منعته الطعام والشهوات للعبد بالنهار فشفعن فیه و یقول القرآن منعته النوم باللیل فشفعنی فیه..."۲۶ روزه و قرآن برای كسی كه روزه گرفته و شبها قرآن تلاوت كردهاند، شفاعت میكند. روزه میگوید: پروردگارا! من این شخص را از خوردن غذا و انجام شهوات در روز منع كردم، پس شفاعت مرا دربارهاش بپذیر. قرآن میگوید: من این شخص را از خواب شب باز داشتم، پس شفاعت مرا دربارهاش بپذیر. پس شفاعت هر دو درباره صاحبانش پذیرفته میشود.۷ ـ فرشتگان.۲۷
۸ ـ دوستان اهل بیت: علی(ع): "لنا شفاعهٔ و لاهل مودتنا شفاعهٔ"۲۸ برای ما شفاعتی است و برای اهل مودّت و دوستی ما هم شفاعتی است. ۹ـ مؤمنان: "شیعتنا الّذین یقیمون الصلاهٔ و یؤتون الزكاهٔ و یحجون البیت الحرام و یصومون شهر رمضان و یوالون اهل البیت و یتبرّون عن اعدائهم... و ان أحدهم لیشفع فی مثل ربیعهٔ و مضر فیشفعهم الله فیهم لكرامهٔ علی الله عزّوجل"۲۹ شیعیان ما آنها هستند كه نماز میخوانند، زكات میدهند و حج خانه خدا را به جا میآورند و ماه رمضان روزه میگیرند و با اهل بیت رسالت دوستی كرده و از دشمنانشان بیزاری میجویند یكی از آنان برای جمعیتی به عدد جمعیت دو قبیله ربیعه و مضر (بزرگترین قبیلهها) شفاعت میكند و خداوند شفاعت او را میپذیرد، چون نزد خدا گرامی است.
شرایط شفاعت شوندگان
گفتیم در شفاعت، شخص تقاضا كننده، شخص دیگر را واسطه قرار میدهد تا از خداوند نیاز وی را بخواهد.
بنابراین، اولین شرط، همان اعتقاد به شفاعت خواهد بود، لذا پیامبر اكرم(ص) فرمود: "من لم یؤمن بشفاعتی فلا اَنا لَهُ شفاعتی"۳۰ آن كه به شفاعت من ایمان نداشته باشد، شفاعت من به او نمیرسد.
بعد از این اصل كلی، در روایات به صورت موردی اشخاصی از شفاعت محروم شدهاند مانند: كافر؛۳۱ مشرك؛۳۲ ستمگر؛۳۳ دشمن اهل بیت؛۳۴ آزار رسان به ذریّه رسول خدا؛۳۵ پرداخت نكردن مهر؛۳۶ فروشنده فرد آزاد؛۳۷ كسی كه نماز را كوچك بشمارد؛۳۸ فریبكار و خیانتكار؛۳۹ زناكار؛۴۰... در یك نگاه مجدد متوجه میشویم، در مورد حق النّاس، شفاعت وجود ندارد. همین طور درباره گناهان اعتقادی مخصوص، مانند شرك؛ كفر و... در مورد حق الناس، اگر شخصی آن را بپردازد و تنها، گناه نافرمانی برگردنش بماند، باز استحقاق شفاعت را خواهد یافت. پس، این روایات، متجاوزان به حقوق مردم را از جهت "حق مردم" از دایره شفاعت، بیرون برده است. در مورد شرك و كفر نیز مسلم است كه اصل اعتقاد به شفاعت جای تأمّل دارد. البته برخی گناهان نیز از دایره شفاعت بیرون هستند كه دلایل آن نامعلوم است و این دسته از روایات این خاصیت را دارند كه درباره خارج بودن گناهان مورد اشاره، از دایره شفاعت، احتمالی ایجاد میكنند و در نتیجه حد و مرزهای شفاعت به صورت اثباتی و نفی از حالت قطعی بودن، بیرون میآید و مردم در حالتی بین خوف و رجا میمانند.۴۱
شفاعت حضرت معصومه (س)
با توجه به مباحث گذشته و اثبات اصل شفاعت، توضیح مبانی و گستره شفاعت و... به نظر میرسد موضوع شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) از سه جنبه قابل طرح و اثبات باشد:
۱ـ در روایات به مقام شفاعت اهل بیت(ع) تأكید شده است و بدیهی است حضرت فاطمه معصومه(س) كه خواهر امام رضا(ع) (از طرف پدر و مادر) میباشد، جزو این خاندان است پس مقام شفاعت وی قابل انكار یا تردید نخواهد بود.
۲ـ روایاتی پیرامون شفاعت مؤمنان نیز خواندیم و چه مصداقی برای مؤمن و مؤمنه میتوان شایستهتر از بانوان اهلبیت، مثل فاطمه معصومه(س) برشمرد.
"لایزال المؤمن یشفع حتی یشفع فی جیرانه و خلطائه و معارفه"۴۲ مؤمن پیوسته شفاعت میكند، حتی درباره همسایگان و معاشران و آشنایانش.
۳ـ سومین جنبه، مربوط به روایاتی است كه در خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) از اهل بیت(ع) نقل شده است، و البته خود این روایات چند دستهاند:
الف : تصریح به مقام شفاعت:
در برخی از روایات وارده، به شفیع بودن آن حضرت، تصریح شده است، مانند روایات زیر:
امام رضا(ع) به "سعد اشعری" فرمود: ای سعد چون به نزد آن حضرت (قبر فاطمه معصومه"س") رفتی رو به قبله بایست؛ سی و چهار مرتبه الله اكبر، سی و سه مرتبه سبحان الله، سی و سه مرتبه الحمدللّه بگو، آن گاه بگو..." "اتقرّب الی اللّه بحبّكم والبرائهٔ من أعدائكم والتسلیم الی الله... یا فاطمهٔ اشفعی لی فی الجنّهٔ فانّ لك عنداللّه شأنا من الشأن."۴۳ در این زیارت نامه كه امام رضا(ع) به سعد توصیه میكند ابتدا با شفاعت خواستن عملی زائر رو به رو هستیم. زائر با استفاده از ابراز دوست داشتن اهل بیت و دشمنی با دشمنان آنها و تسلیم به خدا، خود را با آنان همرنگ و همراه میسازد و همگام نشان میدهد و بعد اعلام میكند به وسیله این اعمال نسبت به شما، میخواهم به خدا نزدیك شوم. آنگاه به طور ویژه از فاطمه معصومه(س) نزد خدا شفاعت میخواهد و در مرحله سوم دلیل این كه این بانو را برای شفاعت برگزیده بیان میدارد: "فانّ لك عندالله شأنا من الشأن". زیرا تو نزد خدا منزلت والایی داری.
۲ـ امام صادق(ع) فرمود: "ألا انّ للّه تعالی حرما و هو مكهٔ، الا انّ لِرسول اللّه حرما و هو المدینهٔ؛ ألا انّ لامیرالمؤمنین حرما و هوالكوفهٔ؛ ألا انّ حرمی و حرم ولدی بعدی قم؛ الا اِنَّ قم كوفتنا الصغیرهٔ، ألا اِنّ للجنهٔ ثمانیهٔ أبواب، ثلاث منها الی قم، تقبض فیها امرأهًٔ هی من ولدی و اسمها فاطمهٔ بنت موسی بن جعفر، تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنهٔ باجمعهم."۴۴ بدانید كه برای خداوند متعال حرمی است و آن مكه است، بدانید برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است، بدانید امیرمؤمنان حرمی دارد كه كوفه است؛ بدانید حرم من و حرم فرزندان بعد من قم است. بدانید قم كوفه كوچك ما است؛ بدانید بهشت هشت در دارد كه سه در آن به سوی قم است بانویی از فرزندانم كه اسمش فاطمه دختر موسی بن جعفر است در آن وفات مییابد به وسیله شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت میشوند. گروه دوم یا مؤید این مقام، مربوط به روایاتی است كه بهشت را در مقابل زیارت فاطمه معصومه(س) معیّن كردهاند مانند این روایات: شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا(ع) نقل كرده است كه: "من زارها فله الجنّهٔ"۴۵ هر كس او را زیارت كند، بهشت برای اوست. محمد بن قولویه در كامل الزیارات از امام جواد(ع) نقل كرد: "من زار عمّتی بقم فله الجنّهٔ"۴۶ هر كسی عمهام را در قم زیارت كند، بهشت برای اوست. علامه مجلسی از امام رضا(ع) نقل میكند: "من زارها عارفا بحقها فله الجنّهٔ"۴۷ هر كس زیارت كند او را در حالی كه عارف به حق او باشد، پس بهشت برای اوست.
گستره شفاعت :
به طور قطع، میزان كمال نفس و عزّت هر شخص نزد خداوند، در گستره مقام شفاعت وی دخیل است. از این رو میبینیم، برخی تنها برای خانواده خود، عدهای برای تعدادی معدود، گروهی برای شیعیان و در نهایت رسول اكرم شفیع برای همه است. درباره مؤمنان خواندیم كه: "لایزال المؤمن یشفع حتی یشفع فی جیرانه و خلطائه و معارفه"۴۸ مؤمن پیوسته شفاعت میكند تا آن كه حتی درباره همسایگان و معاشران و آشنایانش هم شفاعت میكند. درباره پیامبر میخوانیم: "انی لارجوا ان اشفع یوم القیامهٔ عدد ما علی الارض من شجرهٔ و مدرهٔ"۴۹ من امید دارم كه به عدد درختان و كلوخهایی كه در روی زمین است، از افراد شفاعت كنم. نكته جالب این است كه در بین بانوان بعد از فاطمه زهرا(س) كسی مانند فاطمه معصومه(س) این مقام را ندارد.۵۰ مقام حضرت فاطمه معصومه چنان والاست كه امام صادق فرمود: "تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنهٔ باجمعهم."
نقل یك حكایت
نقل است: روزی "حاج شیخ عباس قمی" (ره) در تیمچه بزرگ قم به مناسبت ایام فاطمیه به منبر رفته بود، گفت: یك شب میرزای قمی ـ صاحب قوانین ـ را در عالم رؤیا دیدم، پرسیدم: آیا شفاعت اهل قم به دست حضرت معصومه(س) است؟ میرزای قمی با قیافه شگفت زدهای به من نگاه كرد و فرمود: "شفاعت اهل قم با من است." شفاعت عالَم با حضرت معصومه(س) است.۵۱ البته همان گونه كه پیداست، تأیید و تقویت این گونه مطالب در سایه روایات و نصوص قابل پذیرش است كه در این زمینه روایاتی كه خواندیم مؤیّدی كافی به شمار میروند.
شافع یوم معاد
یا رب این خلد برین یا جنت المأواستی یا همایون بارگاه بضعه موساستی
این همایون بانو كه در درج شرافت اختری است نسل پاك زاده انسیه حوراستی
فاطمه اخت الرضا سلطان دین روحی فداك خاك درگاه تو از عرش علا اعلاستی
مرجع اهل زمان و شافع یوم المعاد خواهر سلطان دین و ثانی زهراستی
خادم
منابع:
۱.زادالمعانی، حاشیه، ص۴۶۸، ناسخ التواریخ، زندگی امام كاظم ج۱۳
۲. شفاعت احمد مطهری، غلامرضا كاردان، مؤسسه در راه حق
منبع:ماهنامه پاسدار اسلام ، شماره ۲۳۰
نویسنده: محمد عابدی میانجی
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست