پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

کاو حو، کمانچه دو تار صوت زیر


کاو حو، کمانچه دو تار صوت زیر
ساز "کاو حو" براساس اصلاح"ار حو" بوجود آمده است و پیدایش آن با موسیقی کاندون ارتباط نزدیک دارد. "موسیقی کاندون " شیوه نمایش سازهای مردمی رایج نواحی کاندون در جنوب چین است که از اپراهای محلی و موسیقی عامه و مردمی منشاء گرفته است. در پس و پیش سالهای ۲۰ قرن ۲۰ آقای "لیو ون شن " آهنکساز و نوازنده موسیقی کاندون ساز کمانچه دو تار چینی را جسورانه تجدید سازی کرد . وی بجای سیم ابریشمی معمولی سیم فلزی جا زده و صوت چله کمان را بالابرده و با دو ران خود لوله ساز را محکم گرفته و به نوازندگی می پرداخت .و کمانچه دوتار صوت زیر که به چینی "کاو حو " نامیده می‌شود بسرعت با صوت زیر صاف و روشن چون روح در سازهای موسیقی کاندون شده است. ساختار، طرز تهیه و مواد مورد نیاز اساسا با "ار حو " یکسان است فقط لوله ساز نسبتا باریک است. تا کنون تهیه کنندگان آلات موسیقی دست از اصلاح این ساز بر نداشته‌اند. بعضی‌ها بدنه لوله‌ای گرد این ساز را بصورت بیضی شکل درآوردند تا حجم صوت بیشتر باشد. عده‌ای از آنان به‌جای دوتار ،سه تار به "کاو حو" وصل کردند و در نتیجه دامنه صوت آن ۵ درجه توسعه یافته است. "کاو حو" با کیفیت صوت روشن ،پرطنین و ملیح مانند سوپرانو می‌نماید و با ضافه صوت شیرین و گوشنوازش در بخش بم موفق شد در ارکستر جایگاه برجسته‌ای به خود اختصاص دهد. به علاوه در اکستر با قدرت عظیم بیان خود و میلودی ملائم و زنده و مطنطن بطرز پرزوق و برق برای ملودی اصلی آهنگ همراهی می‌کند و آنرا با آرایش احساساتی زیباتر می‌سازد.
آهنگ :گل "باجیائو " زیر باران "
منبع : رادیو بین‌المللی چین