چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا
شرکت Magna Steyr بازیگر کلیدی آینده خودرو سازی AvtoVaz
انقلابی آرام در بزرگترین خودرو سازی روسیه، در حال وقوع است. شركت rosoboronexport - شركت دولتی فعال درزمینه تسلیحات نظامی و كنترلكننده avtovaz از سال ۲۰۰۵ - اكنون به سمت مشخص كردن استراتژی مالكیت سهام این خودروساز حركت كرده است. براساس ترتیبات جدید، سهام این شركت خودروساز توسط ائتلاف خودروسازان روسیه (AVVA) لغو شده و در مقابل، ساختارمالكیت آن ساده و شفاف خواهد شد.
این اقدام، در واقع راه را برای avtovaz بویژه در زمینههای ایجاد ائتلافهای استراتژیك - ویا معامله- با شركتهای غربی هموارخواهد كرد. این خودروسازروسی، قبلا در زمینه ایجاد سرمایهگذاری مشترك با شركت جنرال موتورز با هدف توسعه و تكوین خودروی Niva Suv و تولید شورولت Captive، با مشكل رو به روشد و مذاكراتش با رنو نیز طی ماههای متوالی، با كندی پیش رفته است. این شركت از اواخر سال ۲۰۰۶ برنامه ای را برای ایجاد كارخانهای جدید با شركت Magna steyr - یكی از شركتهای بزرگ كانادایی تامین كننده magna international محسوب شده و انجام قراردادهای تولید برای خودروسازان بویژه دایملر- كرایسلررا برعهده دارد - مدنظر قرار داده است. براساس گزارش مطبوعات روسیه، مراحل پایانی این برنامه و عقد قراردادهای نهایی بینavtovaz و مگنا، طی چندهفته آینده نهایی خواهد شد. براساس این قرارداد، نسل جدیدی از خودروهای جدید جایگزین خودروهای قدیمی سری ۱۱۰ دربازار روسیه شده و كارخانهای جدید با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزاردستگاه در شهر Togliahi احداث خواهد شد.
این تنها قرارداد نخواهد بود زیرا موارد دیگری از جمله همكاری با رنو نیز دردستوركار قرار دارد كه در صورت توافق، همكاریهای خارجی avto vaz را بیشتر خواهد كرد. AvtoVaz در نمایشگاه خودروی ژنو (سال گذشته) مدل جدیدی از خودروی lada C را به نمایش گذاشت كه در واقع نخستین نشانه ازخودروهایی است كه باید با همكاری مگنا تولید شود. این خودرو، براساس پلتفرمی جدید تولید شده و دربرگیرنده مدلهای گوناگون است. پلتفرم این خودرو توسط طرف كانادایی طراحی شده اما طراحان روسی نیز در طراحی آن نقش داشتهاند. این خودروی جدید از لحاظ آلایندهها و ایمنی، مطابق با استانداردهای اروپایی خواهد بود. میزان سرمایهگذاری این پروژه، ۲ میلیارد دلار اعلام شده ومراحل اجرایی آن از سال ۲۰۰۸ آغاز و در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری خواهد رسید. مگنا در این پروژه، عملا انعطافپذیری درفرایندهای تولیدی را به خودروساز روسی ارائه خواهد كرد واین اقدام، توانمندیهای تولیدی بزرگترین خودروساز روسیه را دچار تحول خواهد ساخت.
avto vaz سرسختانه براین باور است كه این پروژه، تاثیر چندانی برمعامله آتی با رنو نخواهد داشت. هم اكنون، مذاكرات این شركت در حال انجام است، اما با توجه به مذاكره و قرارداد آتی با مگنا، avto vaz نیازی به رنو نخواهد داشت و رنو نیزازگزینه رشد سرمایهگذاری مشترك كنونی با شركت Avtoframos برخوردار است. فروش قابل توجه دربازار روسیه، مهمترین عامل ادامه فعالیت avto vaz بوده است.
این شركت، سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میكند. به رغم رشد ۸ درصدی در سال ۲۰۰۶، بسرعت درحال ازدست دادن سهم بازار خود دربازار رو به رشد روسیه است. براساس پیشبینیهای موجود، سهم بازار این شركت از ۳۹ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۵/۳۳ درصد در سال ۲۰۰۶ كاهش یافته است. این میزان، براساس برآورد بانك سرمایهگذاری آلمان (UFG) درسال ۲۰۱۰ به ۲۸ درصد كاهش خواهد یافت. دراین میان، نیازAvtoVaz به مدلهای جدید، اهمیت ویژهای دارد. مدلهای كنونیlada ۱۱۰ از اواسط دهه ۱۹۹۰ در این كشورتولید شده، اما تكوین این خودرو اساسا در دوره حاكمیت كمونیستی انجام گرفته است.
همچنین، مدل جدیدترkalina نیزاطمینان چندانی را در بازار به خود جلب نكرده است. با توجه روزافزون مشتریان روسی به خرید خودروهای وارداتی دست دوم و یا خودروهای جدیدتری مانند خودروی ارزان قیمت لوگان، فروش این خودروهای قدیمی و یا نامطمئن، روز به روز دشوارترمیشود. از سوی دیگر رقبای دیگری درصحنه حضوردارند كه ازجمله آن میتوان به خودروی موفق فورد focus اشاره كرد. قیمت این خودروها حدود ۱۰ هزار دلار است كه سودآوری آن بسیاربیشترازمدلهای قدیمی avtovaz است. ضمنا ، پیوندهای روسی مگنا تنها به این خودروساز محدود نشده است. مگنا درحال انجام معاملهای با دومین خودروسازبزرگ روسیه (GAZ) درزمینه تولید چند مدل خودروی كرایسلر و دوج است. این قطعهساز كانادایی، پیشینهای طولانی درمونتاژخودروهای مرسدس، جیپ و مدلهای كرایسلر برای شركت دایملر/ كرایسلر، بویژه دركارخانه Graz اتریش دارد.
سرمایهگذاری magna-gaz عملا موجب تولید خودروهای كرایسلر دربازارروسیه شده و بخش عمدهای از قطعات آن نیز درداخل این كشورتولید خواهد شد. GAZ درسال گذشته، خودروسازی انگلیسی LDV (تولید كننده خودروهای ون) را تصاحب كرده ومدیرسابق فورد در اروپا را به خدمت گرفت. عناصرمتعددی دراین معاملات به چشم میخورند. كرایسلر،avtovaz و GAZ همگی كم و بیش درحال تغییرات مدیریتی هستند، اما جدا از این تحولات، به نظر میرسد Magna steyr به عنوان بازیگری كلیدی، در این تحولات ظهور خواهد كرد.
نویسنده : محمد ابراهیم فتاحی
منبع:
Just-auto.com (magna steyr emerges as a pivotal player in avtoVAZ۰۳۹;s future), ۵ April ۲۰۰۷
منبع:
Just-auto.com (magna steyr emerges as a pivotal player in avtoVAZ۰۳۹;s future), ۵ April ۲۰۰۷
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست