چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
دنیای وین - WAYNE'S WORLD
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : پنه لوپی اسفیریس
فیلمنامهنویس : مایک مایرز، بانی ترنر و تری ترنر، بر مبنای شخصیتهائی خلق شده توسط مایرز
فیلمبردار : تئو وان د ساند
آهنگساز(موسیقی متن) : ج. پیتر رابینسن
هنرپیشگان : مایرز، دانا کاروی، راب لو، تیا کارر، برایان دویل مورای، لارا فلین بویل، کورت فولر و مایکل د لوئیز
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه
ـ ̎وین کامبل̎ نوجوان (مایرز) و دوستش، ̎گارت آلگار̎ (کاروی) از زیر زمین خانهٔ ̎وین̎ یک برنامه تلویزیونی کابلی به نام ̎دنیای وین̎ پخش میکنند و در آن افکار شخصی خود را در باب زندگی نوجوانانه یا موسیقی ̎هوی متال̎ با مردم در میان میگذارند. ̎بنجامین آلیور̎ (لو)، یک مدیر تلویزیونی زرنگ و جاهطلب به طور تصادفی این برنامه را میبیند و فکر میکند که میتواند آن را به ̎نوآ واندرهوف̎ سرمایهدار (دویل مورای)، صاحب فروشگاههای زنجیرهای ویدئوئی بفروشد. ̎ آلیور̎ با ̎وین̎ و ̎گارت̎ تماس میگیرد و در برابر مبلغ هنگفتی به آنان پیشنهاد تولد یک ̎دنیای وین̎ جدید و جا افتادهتر را میدهد. ̎وین̎ هنگام پخش نخستین برنامهشان، ̎نوآ ̎ را به تمسخر میگیرد و ̎ آلیور̎ نیز که ̎وین̎ را توبیخ کرده، خود را از برنامه کنار میکشد. ̎وین̎ برخورد تندی هم با ̎گارت̎ و ̎کاساندرا ̎ (کارر) ـ محبوبهاش، یک دختر خوانندهٔ چینی ـ دارد و در اینجا معلوم میشود که ̎گارت̎ حقوق برنامهشان را به یک نفر دیگر فروخته است. ̎وین̎ پس از آشتی کردن با ̎گارت̎، همهٔ دوستان خود را دور هم جمع میکند و با انتخاب ̎راسل̎ (فولر)، کارگردانی که برای ̎ آلیور̎ کار میکرده، نقشه میچینند تا جلوی ضرر و زیان را بگیرند.
ـ گفتوگوهای ̎وین̎ و ̎گارت̎ سادهلوح تداعیگر ̎ماجراهای بیل و تد̎ است که آن هم از یک برنامهٔ کمدی صحنهای به صورت فیلم بلند داستانی در آمد. اما ریشههای واقعی دنیای وین، متکی بر شخصیتهای خلق شده توسط مایرز و کاروی برای برنامه زندهٔ شنبه شب، یکی برای برادران بلوز جان لندیس است (که از همین برنامهٔ زنده ... حدود یک دهه قبلتر، نشأت گرفت و قالب مشابهی داشت: ترکیب موسیقی و ویرانی با شوخیهای سینمائی خود آگاهانه و دیگری UHF، با بازی ویردآل یانکوویچ، که از مایهٔ یک شبکهٔ کابلی مزخرف برای پیوند دادن قسمتهایش استفاده میکرد. اسفیرس، کارنامهٔ پخش و پلایش شامل فیلمهای نوجوانانه، راجر کورمن، مستندهای موسیقی راک و ویرایش فیلمنامهٔ رزان میشود، اینجا نخستین فیلم استودیوئی بلندش را میسازد. شناخت او از فرهنگ به بنبست رسیدهٔ نوجوانان که در پسران همسایه (۱۹۸۵) و سقوط تمدن غرب ۲: سالهای متال (۱۹۸۸) آشکار بود، به صورت کمیک و پیشبینی ناپذیری به کار گرفته میشود و نتیجهاش فیلمی است که بیش از همه به هلزا پاپین (هـ.ک. پاتر، ۱۹۴۳) مدیون است و در نهایت دلیل سرپا ماندنش بازیهای زیرکانهٔ نقشهای اصلی است. گفتوگوها همواره بدیع و غریباند، چه دربارهٔ زنان باشند، چه بحران و چه موسیقی. علاقهٔ واضح سازندگان فیلم به نوجوانان سرگردان و از دست رفته باعث میشود فیلم هرگز به مخاطبش فخر نفروشد و او را تحقیر نکند. دنباله: دنیای وین ۲ (استیون سرجیک، ۱۹۹۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست