چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
فرشهای صفویه موزه فرش ایران
با حمله مغولان در سده هفتم (۶۱۳ ه .ق) به ایران آن چنان توفانی از ویرانی در این سرزمین بر پا شد كه همه مراكز علمی، كتابخانهها، باغات، و مزارع سرسبز نابود و اغلببزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم از بین رفتند. با این همه سنتهای فرهنگی ـ هنری كشورمان به شیوههای باور نكردنی حفظ شد وچندی نگذشت كه فرمانروایان مغول علاقهمند به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شدند. بعد از مغولان نیز تیموریان از ۷۸۷ ه . ق. تا ۹۰۷ ه . ق. قدرت را به دست گرفتند و یكی از با شكوهترین مكتبهای هنری وفرهنگی در هرات بوجود آمد و آثار باشكوه معماری و كتابت و نگارگری در این عصر به اوج و اعتلای خود رسید. تأسیس سلسله صفوی در سال ۹۰۷ ه . ق. (۱۱۴۷ م.) به دست شاه اسماعیل (۹۰۷ ـ ۹۳۰ ه . ق.) صورت گرفت، سپس شاه تهماسب (۹۳۰ ـ ۹۸۴ ه . ق.) و شاهعباس اول (۹۹۶ ـ ۱۰۳۸ ه . ق.) به حكومت رسیدند. در اینعصر مذهب تشیع مذهب رسمی دولت ایران اعلام گردید، در نتیجه، آزادی بیشتری در جامعه به هنرمندان اعطا شد. از ویژگیهای مهماین دوره تاریخی عالاقه حاكمان به هنرهای سنتی اعم از كتابت، نگارگری، معماری، كاشیكاری، و قالیبافی بود. هنر قالیبافی از اصیلترین هنرهای ایرانی، و دارای سابقهای بس طولانی در این سرزمین است. قالی، بهسبب مواد تشكیل دهنده آناز عمر چندانی برخوردار نیست به استثنای قالیچه پازیریك كه در سال ۱۹۴۹ از مقبرهای متعلق به یكی از امرای سكایی از میان یخهایكوهستان آلتای واقع در سیبری، نزدیك مرز مغولستان، بصورت معجزهآسایی سالم بهدست ما رسیده، قدیمیترین نمونههای دستباف به جای مانده به صورت فرشپاره و قطعات پوسیده متعلق به سده هفتم هجری قمری است. از مینیاتورهای دوره تیموریان سده نهم ه . ق./ پانزدهم م. چنین استنباط میشود كه قالیها و قالیچهها از طرح و رنگ زیباییبرخوردار بودهاند و دارای طرحهای چند ترنج تكراری بهصورت نقشمایههای هشت ضلعی و ستارهای شكل متشكل از خطوط راستخط هندسی با حاشیههای كوفی بودند(۲) اواخر سده نهم ه . ق. مینیاتورهای مكتب هرات قالیهایی با نقشمایههای خطی خمیده یاگردان و طرحهای لچك و ترنج، (نقش ترنجی در مركز زمینه اصلی قالیها و ربع ترنجهایی در چهار گوشه قالی) بهچشم میخورد. تأثیر هنر خاور دور هنوز در بسیاری از طراحی قالیها محسوس است. طرح اسلیمیهای طوماری، ماری یا ابرچینی، دهان اژدری،خرطوم فیلی همراه با شاخ و برگهای گردان بر هم تابیده یا بهصورت متقاطع زمینه قالیها را زینت میدهد. گاهی این نقوش درشبكههای بندی و در ردیفهایی تنظیم میشوند و طرحهای بندی قالی را بهوجود میآورند. در دهه اول سده دهم ه . ق. نقشمایه برگیجای خود را به نقوش ختایی یا گل و شكوفههای ریز و درشت میدهد بهنظر این تركیب نقوش و طرح بهشدت مورد پسند قرار میگیردبهگونهای كه امروز نیز در قالیبافی بهكار برده میشود. تعداد زیادی از قالیهای دوره صفوی نیز با این طرح بافته میشود. در دهههایبعدی سده دهم ه . ق. بسیاری از تركیببندی مكتب هرات در قالیها مورد تقلید قرار گرفته هیكلهای هراتی با جامه دوره صفوی بادستاری كه عمامهوار به دور كلاه قرمز و چوبی كه از تارك آن بیرون زده مشاهده میشوند. عمامه یا دستار قزلباشها در طرح قالی ومینیاتورها نسبت به ربع بعدی سده دهم ه . ق. شلتر و كمی بزرگتر است. سه قالی كه از این دوره باقی ماندهاند و تاریخ بافت آنها در كتیبهها ضبط شده، یك جفت قالی معروف به قالیهای اردبیل یا شیخصفی و قالی با طرح شكارگاه است كه امروزه در موزه پتسوپولدی میلان نگهداری میشود. در كتیبه قالیهای اردبیل غزلی از حافظ با مضمون زیر آمده است: جز آستان توام در جهان پناهی نیست سر مرا به جز این در حواله گاهی نیست در زیر آن «عمل عبد در گاه قدسی جایگاه مقصود كاشانی به سال ۹۴۶ هجری قمری» دیده میشود. كتیبه نمونه سوّم با مضون زیراست: «به اهتمام غیاث الدین جامی این اثر با جمال خود دل از همگان میرباید به اتمام رسید سال ۹۴۹ هجری قمری» طراحی این قالیّها تلفیقی است از سبك هراتی و سبك اوایل دوره صفوی. ترنج ۱۶ گوشه یا نقش درناهای در حال پرواز در كنارابرهای چینی شبیه سبك چینی است.؟ لباسهای سواركاران كاملاً شبیه مینیاتورهای خمسه نظامی به خط شیخزاده یا دیوان میرعلیشیرنوایی موجود در كتابخانه پاریس است. هنرمندان، در اوایل دوره صفوی به تكرار و اقتباس صرف دوره پیشین اكتفا نكردهاند و طرحهای جدیدی مانند گلهای نیلوفر،صدبرگ، انواع گلهای شاهعباسی و ختایی را طراحی كرده به همراه غنچهها و شاخ و برگهای اسلیمی و ابر چینی بهكار بردهاند. در اوایل سده ۱۰ ه . ق. بههمّت استاد بهزاد و شاگردانش مانند قاسمعلی، میرك، میرزا علی، سلطان محمد، و میرسعیدعلی تحوّلعظیمی در طرح قالیها بنیان گذاشته شد. این هنرمندان از هرات بهتبریز رفته. مكتب هنری تبریز را پایهگذاری كردند. حاشیه قالیها در این دوره اهمیت بیشتری یافته است و طراحان قالی در طراحی حاشیهها جزئیات و دقّت بیشتری بهخرج دادهاند.معمولاً حاشیه اصلی در میان چند رشته حاشیه فرعی محاط شده است، در حالی كه تركیب و هماهنگی رنگ آن با زمینه قالی وهمخوانی نقوش كاملاً رعایت شده است. از ویژگیهای دیگر طرح حاشیه قالیهای این عصر، اسلیمیهای در هم پیچیده است كه اكثراًكتیبههایی در میان آنها دیده میشود. طرح ترنجهای مركزی قالیهای بزرگپارچه نیز متحوّل شده از شكل مدور به بیضی و نقش ستارهایشكل تغییر یافته و كلاله یا سرترنجهایی بهصورت كتیبه به ترنج مركزی متصل شده است. علاوه بر قالیهایی با طرح ترنجدار، لچك و ترنج كتیبهدار، قابقابی، قالیهای جانوری و شكاری روی زمینه گل و بوتهدار درختی وباغی و افشان، زیلو و گلیم زربفت نیز در عصر شاه طهماسب صفوی بافته شده است كه رنگهای بدیع و تركیب متوازن و متقارن نقوش،ویژگیهای بارز این دوره را به نمایش می از نمونههای بسیار زیبا با طرح حیواندار و شكار، قالیچهای است كه گفته میشود ازمقبره شیخ صفی در اردبیل بهدست آمده است. روی زمینه اصلی قالیچه پنج دسته از حیوانات شامل شیر و ببر و گوزن كه بهغزالهاییحمله كردهاند بهصورت قرینه و حیوانات منفرد دیده میشوند. توازن طرحها و ریتم تكرار آنها و تلفیق نقوش حیوانات با طرح گل وبوته در زمینه، مهارت هنرمندان این دوره از حكومت صفوی را نشان میدهد.قالیهای طرح جانوری در شرق ایران (خراسان) نیز در این دوره بافته میشده است. دونمونه از شناخته شدهترین قالیهای این گروه را میتوان قالیهایی كه تزار روسیه پطر كبیر (درسال ۱۶۹۸) بههنگام تاجگذاری لئوپولد امپراطور اتریش به او هدیه كرده نام برد. زمینه اصلیقالیها، مرغزاری سرسبز پوشیده از گل و بوته و شاخ و برگهای پیچان چرخان را همراه بااشعاری در مدح شاه، كه احتمالاً شاه طهماسب است، نشان میدهد. امروزه این قالیها در موزههنرهای كاربردی اتریش و موزه متروپولیتن نگهداری میشوند. تفاوت سبك قالیهایحیواندار شرق ایران با قالیهای شمال غربی و تبریز را میتوان چنین بیان كرد: در حالیكه درتبریز زمینه گل و بوته تابع طرح حیوانات است و صرفاً طرح فرعی بهحساب میآید، درقالیهای خراسان نقوش حیوانات در میان زمینه طرح افشان با تزیینات بسیار بهصورتنامشخصی مخفی و پراكنده است. همچنین با وجود توازنی كه بین نقوش و رنگهای قالیهایبافت تبریز وجود دارد، شفافیت و رنگهای غنی قالیهای بافت خراسان بر شكوه و عظمتآنها میافزاید. از قالیهای بسیار شاخص این عصر میتوان قالیهای حیوانداری را كه در جهان به قالیهایسنگشگو مشهور هستند نام برد. این نام به این سبب به این گروه از قالیهای نفیس اطلاق شدهكه تعدادی از زیباترین آنها به شاهزادهای لهستانی به نام سنگشگو تعلق داشت. قالی سنگشگویموجود در موزه فرش ایران، فرشی است با زمینه تیره پوشیده از نقوش حیوانات واقعی وافسانهای كه در حالتهای متفاوتی قرار دارند. در مركز قالی ترنج شكیلی نقش بسته است كهصحنه شكار پر جنب و جوش را نشان میدهد. این نمونه قالی از شاهكارهای قالیبافی دورانصفوی بهشمار میرود و سرشار از رنگهای شاداب و تصاویر پیكار حیوانات و نیز نقوشانسانی در مقابل درخت زندگی است. از نكات مشترك طرح قالیهای سنگشگو وجود نوارخاصی به دور قابهای نقشمایهها و طرح برگهای بزرگ در حاشیه و نقش طاووس و ماهیهایقرینه را میتوان نام برد. براساس عقاید كارشناسان محل بافت این گروه از قالیها كاشان یا كرمانیا تبریز بوده است. وجود قالی اردبیل كه بهدست مقصود كاشانی با گره نامتقارن در آذربایجانبافته شده، این نظریه را كه هنرمندان ایرانی دوره صفوی در سراسر كشور به فعالیت هنریمشغول بودند تأیید میكند. در این عصر همزمان با بافت قالیهای پشمین، قالیهای ابریشمی اكثراً برای تزیین كاخهایامرا و ارمغانهای شاهانه برای سلاطین خارجی بافته میشد. از جمله قالیهایی مجلل و نفیسابریشمی كه امروزه نسبتاً سالم باقی ماندهاند، شماری از قالیهای ابریشمی هدیه شده به سلطانسلیم ثانی پادشاه عثمانی در سال ۹۷۵ ه . ق. است كه بهصورت ساده و زربفت با نقوشحیوانات و طرح افشان بهدست هنرمندانی چون استاد سلطان محمد از مینیاتوریستهای دربارشاه تهماسب طراحی و در كارگاههای سلطنتی آن عصر بافته شدهاند. با وجود اینكه بافتقالیهای ابریشمی در شهرهای مختلف در این دوره شمار بیشتری یافته بود، ولی حتی امروزهنیز این گروه قالیها به «قالیهای كوچك و بزرگ كاشان» معروف است. از مشخصههای اینقالیچهها تقارن جهتدار در طراحی آنهاست. دوره حكومت شاه تهماسب عصری طلایی برای همه رشتههای هنری است؛ امّا در ربع سوّمسده دهم ه . ق. زاهد منشی شاه صفوی موجب كاهش حمایت وی از هنرمندان شد، در نتیجهآن مهاجرت هنرمندان به سرزمینهای دیگر بهخصوص هند آغاز گردید. شاه عباس (۱۵۸۷ ـ ۱۶۲۸ م.) اصفهان را بهعنوان پایتخت و مركز حكومتی انتخاب كرد وكارگاههای سلطنتی بیشتری در شهرهای مختلف كشور ایجاد گردید و قالیهای مجلل و نفیسابریشمی و زربفت با رنگهای بدیع كه نشانگر اوج و اعتلای صنعت رنگرزی بود، بافته شد. ازجمله قالیهای باشكوه و ارزشمند میتوان به قالیهایی كه بهسفارش پادشاه لهستانزیكسموند سوم واسا و خانوادههای اشرافی و نجبای لهستان در اصفهان و كاشان بافته شدنداشاره كرد. این قالیها كه در حدود ۳۰۰ تخته قالیپرزدار گل برجسته و گلیم زربفت میباشند، گفتهمیشود در سال ۱۶۰۲ با سرپرستی استاد كاری ارمنی بنام سفر مورادوویچ بافته شدهاند، اینگروه از قالیها مدتّها به لهستانی بودن مشهور بودند، بخصوص در یك نمایشگاه هنری در كاختروكادرو كه در سال ۱۸۷۸ بر پا شده بود، یك تخته فرش توسط چارتوریسكی لهستانی با یكعلامت تكراری به نمایش در آمده بود. كه تصوّر میشد علامت روی فرش نشان خانوادهسلطنتی لهستان است و بدینترتیب این فرش به قطعه لهستانی معروف گشت. بعدها بابررسیهای بیشتر توسط كارشناسانی چون بوده و مارتین، ایرانی بودن آنها محرز كردید. اینقالیها با طرحهائی چون لچك و ترنج مانند نمونه موجود در سنت ماركودرونیز ـ طرح قابقابی (نمونه موجود در موزه مترو پولتین) طرح نقوش تكراری (نمونه موجود در اسكوك لوسترسوئد) بافته شده در اواسط سده یازدهم در دوره شاه صفی (۱۶۲۹ ـ ۱۶۴۲ م.) و شاه عباسثانی (۱۶۴۲ ـ ۱۶۷۴ م.) این هنر رواج داشت. اشارات قابل توجهی در سفرنامههای سیاحانغربی مانند پل سیمون (راهب مذهبی) كوروسینسكی، یا سرجان شاردن(۳) به هنر قالیبافی ونمونههای نفیس و مجلل موجود در كاخهای سلطنتی ایران و یا هدایای شاهانه مشاهده میشود. قالیهای گلدانی، افشان، و اسلیمیهای سیّال و ابر چینی كه به طرح هراتی یا اصفهان نیزمشهور شده و اكثراً بهكشورهای اروپایی مانند اسپانیا و هلند و پرتغال و هند صادر شدهاندبیشتر از سدههای پیشین تولید شد. رنگ شاخص غالب این سبك قالیها لاكی با حاشیهسرمهای و سبز تیره است. تصاویر قالیهای این سده نیز (سده ۱۱ ه . ق. ۱۷ م.) در آثار نقاشانیمانند ولازكوئز (Velazquez)، روبن (Ruben)، وان دایك (Uan Dyke)، ورمیر (Uermer)،دوهوك (Dehoock)، وبول (Bol) دیده میشوند ـ در سالهای متأخرتر سده (۱۲ ه . ق.) اینطرح در مناطق قالیبافی دیگری چون آذربایجان، كردستان، و حتی قفقاز نیز رایج شد. علاوه برتفاوت طیف رنگی قالیهای مناطق مختلف با شرق ایران، طرح زمینه و حاشیه قالیها نیز باطرح هرات تفاوتهایی داشت. اواخر دوره صفویان یعنی حدود سالهای میانه سده ۱۲ ه . ق. قالیهای طرح درختی وباغی با حاشیهای به نقش خطوط نیمه گردان، زمینه را در بر میگیرد، تركیب و تابناكی رنگهاجبران طرحهای ساده و نیمه هندسی آنها را میكند. سبك دیگری از قالیهای باغی در سده ۱۲ه . ق. در جنوب و شمال غربی ایران بافته شدهاند كه طرح آنها از اندیشه هشت بهشت و چهارباغ آرمانی ایرانیان مسلمان الهام گرفته شده است. در این سبك قالی زمینه اصلی را كرتهایمربع مستطیل پوشیده از گلهای الون و جویبارهای آب روان و استخر مركزی درختان سرو وپرندگان بر سر شاخسارها میپوشاند و بر زیبایی و شكوه آنها میافزاید. یكی از زیباتریننمونههای این قالی بافت كرمان در موزه جیپور هند نگهداری میشود در موزه فرش ایرانفرشپاره، با این طرح، بافت آذربایجان موجود است. در این دوره از تاریخ گلیمهای نفیسی نیز با نقوش گل و گیاه، هندسی، یا حیوانات و شكار وپیكار اژدها بهكار برده شده است. نقشمایههای انسان در صحنههای مختلف ملهم از ادب فارسیو اساطیر ایران موضوع طرحهای این دستبافتههاست. قالیهای باقی مانده از عصر صفوی به دلیل تعداد اندك و محدودشان در جهان از اهمیتبسیاری برخوردارند و این امر مسئولیت سنگین موزه فرش ایران را در حفظ و نگهداری آنهابیشتر میكند. از سوی دیگر بر پایی نمایشگاهها و به نمایش در آوردن این آثار فرصتی برایمحققان و پژوهشگران بهوجود میآورد تا نكات تاریك بسیاری را در زمینه تاریخ و فرهنگغنی ایران زمین روشن كنند.
منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست