یکشنبه, ۱۸ خرداد, ۱۴۰۴ / 8 June, 2025
مجله ویستا
تغیرات گسترده در چهارمین خودرو ساز جهان کارلوس گوسن :تنبل خانه را تعطیل کنید

برخی میگویند گوسن یا به قول اروپاییها قاتل هزینهها از هم اکنون شمشیر عربی خود را برای اصلاح رنو فرانسوی تیز کرده است.
در روزگاری که صنعت خودروسازی جهان به دلیل افزایش سرسامآور هزینه مواد اولیه به تکاپو افتاده است که رشد کند، اقتصاد اروپا سبب شده علاقه مردم به خرید خودروهای نو در بازار اتحادیه اروپا رنگ ببازد و در این میان وی قصد دارد تحولات گستردهای را به اجرا در آورد.
تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبنانی وقتی جالب میشود که بدانیم در فرانسه یک مدیر غیر فرانسوی در ردههای میانی مدیریتی نیز به سختی کار میکند چرا که فرانسویها به هیچ وجه نمیتوانند تحمل کنند یک غیر فرانسوی به آنها در کشورشان دستور دهد.
حال یک مرد از خاورمیانه قصد دارد رنو، بزرگترین خودروسازی فرانسه و چهارمین خودروساز دنیا یعنی گروه رنو نیسان را دگرگون کند. گرد و خاک این لبنانی در رنو شروع شده است. وی همان کسی است که رنو او را در سال۱۹۹۹ میلادی بعد از خرید نیسان ورشکسته به ژاپن فرستاد تا این خودروساز ژاپنی را متحول کند.
وی در کشور چشم بادامیها با افرادی نژاد پرست روبرو بود که تاکنون ریاست یک خارجی را برخود ندیده بودند. در این فشار، این لبنانی که بعضی اوقات به اخلاق تند مردمان خاورمیانه متهم میشد، تصمیم گرفت در ژاپن که اخراج کارگران کم نظیر بود برای تعدیل هزینهها کارگران را اخراج کند.
در آن سالها مدلهای نیسان زیاد ولی غیر جذاب بود او تصمیم گرفت این روند را اصلاح کند. در ادامه این اصلاحات نیسان در آمریکای شمالی را به دومین خودروساز پرفروش خارجی تبدیل کرد. سود نیسان در سال ۲۰۰۴ همچنین سبب شد رنو صاحب این شرکت ژاپنی که در بحران خودروسازان اروپایی در کاهش تقاضا گرفتار آمده بود، سودده بماند.
قاتل هزینه ها کیست؟
گوسن مرد لبنانی ۵۱ساله است که به چهرهای موفق در صنعت خودرو جهان تبدیل شده است. وی پیش از انتصابش در نیسان، توانسته بود به شرکت لاستیکسازی میشلن و رنو سروسامان بدهد. حالا همه کارشناسان این مدیر را به خاطر بزرگترین دستاوردش تحسین می کنند: احیای نیسان از مرگ تقریبی در سال۱۹۹۹ به سودآورترین خودروساز جهان در سال ۲۰۰۳.
زنگ خوششانسی
آقای گوسن که در برزیل از پدر و مادری لبنانی به دنیا آمده، در لبنان به تحصیلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلیتکنیک پاریس رفت و فوق لیسانس اقتصاد گرفت.
یک روز صبح در دانشگاه تماسی تلفنی به وی شد که زندگی حرفهای وی را دگرگون ساخت: شرکت فرانسوی میشلن به دنبال یک مهندس پرتغالی زبان بود که در نهایت به برزیل اعزام میشد. بدین ترتیب فرانسوا میشلن، رییس این شرکت خانوادگی به آقای گوسن امکان داد زندگی در میان کارگران کارخانه را تجربه کند.
پس از گذراندن چند دوره مهندسی در فرانسه، وی از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ به برزیل رفت تا واحد میشلن در آن کشور را نجات دهد.
پاداش حسن مدیریت آقای گوسن انتصابش به ریاست واحد میشلن در آمریکای شمالی بود و او در آنجا بعد از خرید شرکت آمریکایی "یونی رویال گودریچ" اصلاح ساختار مجموعه جدید را بر عهده گرفت.
جیمز مورتون، قائم مقام اداری و مالی نیسان آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۳ در کتابی درباره آقای گوسن به قلم دیوید مگی گفته است: "او هرگز از این که خواستهاش را با سیاستمداران واشنگتن در میان بگذارد، از کسی هراس نداشت. او میداند چگونه تعهد مردم را جلب کند."
بعد از ۱۸ سال در میشلن، آقای گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقیق و خرید این شرکت فرانسوی در آمریکای جنوبی شود. در آنجا بود که لقب "قاتل هزینه" به کارنامه وی پیوست شد.
هنگامی که شرکت رنو وی را مامور نجات نیسان کرد، این خودروساز ژاپنی به سرعت در حال سقوط بود، میلیاردها دلار بدهی داشت و ارزش سهامش کاهش یافته بود. نیسان همچنین توسط محفلی از شرکتهای بسته اداره میشد که هر یک سهام دیگری را داشت.
این خودروساز ژاپنی همچنین کنترل ۱۴۰۰ شرکت را در دست داشت و با ۱۲ هزار قطعهساز همکاری میکرد. در اکتبر ۱۹۹۹، آقای گوسن اولین طرح خود برای احیای نیسان ارایه کرد.
برجستهترین پیشنهاد وی کاهش هزینههای خرید به میزان ۲۰ درصد ظرف سه سال بود. جالب اینجاست که تمام اهداف رسمی این طرح یک سال زودتر از موعد تحقق یافت.
آقای گوسن برای اجرای این طرح به اقداماتی متوسل شد که هرگز در ژاپن شنیده نشده بود: اخراج هزاران کارگر در مملکتی که به استخدام دایمالعمر کارگران وفادار بود، تعطیلی کارخانهها و قطع ارتباط با قطعهسازان. در نتیجه نیروی کار در نیسان از ۱۴۰ هزار به ۱۲۵ هزار نفر کاهش یافت.
آقای گوسن میگوید: اکنون به مدد دستاوردهای احیای این خودروساز، این رقم به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چین برای نیسان کار میکنند.
او به تازگی در مصاحبهای با روزنامهنگاران خارجی در توکیو گفت: "اگر در کوتاه مدت چیزی را فدا نکنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شرکت بازنخواهد گشت. ولی ما عملگرا و واقعبین شدیم و حالا ۱۴۰ هزار پرسنل داریم که درآمد و انگیزه بیشتری دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹کمتر نگران آینده هستند."آقای گوسن همچنین میگوید: "تعهد رعب انگیز" ژاپنی به شرکتهایشان را میستاید. وی گفته است: "من چنین تعهدی را در هیچ کجا ندیدهام." من در برزیل، آمریکا و چند کشور اروپایی کار کردهام، ولی هرگز ملتی را ندیدهام که به اندازه ژاپنیها اینقدر فداکارانه خود را وقف شرکتشان کنند."
موفقیت مدیریت آقای گوسن سبب شد شرکت سونی در ماه مارس ۲۰۰۵ اولین رییس خارجی خود را منصوب کند. امروزه نیسان بعد از تویوتا از نظر سرمایه دومین خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است.
رنو در این مشارکت جهانی ۴۰ و چهار دهم درصد سهام نیسان را دارد و نیسان نیز به نوبه خود ۱۵ درصد سهام رنو را دارد.
آقای گوسن که به چند زبان تسلط دارد، اکنون با لقب "قاتل هزینه" همه وی را می شناسند ، ولی خودش از این لقب که به خاطر مهارتش در کاهش هزینهها اعطا شده، بیزار است.
بازگشت وی به عرصه خودرو اروپا در زمانی صورت گرفته بود که بازار اتومبیل این قاره از فروش ضعیف و تولیدات معیوب رنج میکشید. ورشکستگی اخیر شرکت بریتانیایی ام جی روور و تصمیم دایملر کرایسلر برای اخراج کارکنان سازنده مرسدس اسمارت نیز بر فشار روانی وارده بر این بازار افزوده است.
یک خبر بد برای فرانسوی های ناسیونالیست
در آوریل سال ۲۰۰۵ مدیران متعصب فرانسوی رنو خبر بدی را شنیدند و این خبر اینگونه بود که کارلوس گوسن مدیر عامل نیسان مدیر عامل رنو هم خواهد شد. درست در این زمان زمزمهها آغاز شد. آنها به هم میگفتند یک مرد ازخاومیانه مدیر عامل بزرگترین کارخانه خودروسازی فرانسه!
وی از آن زمان به بعددر ماه ۴۰درصد وقت خود را در پاریس و ۴۰درصد دیگر وقت خود را در توکیو میگذراند. بقیه وقت او نیز در کارخانجات رنو ونیسان در سراسر جهان به خصوص ایالاتمتحده سپری میشود .
وی در آغاز کار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آینده بیخبر است و همیشه از یک کاغذ سفید اصلاحات را آغاز میکند اما حال پس از یک سال این کاغذ سفید تبدیل به یک کتابخانه شده است.
وی قصد دارد اصلاحات را در رنو و چگونگی تعاملات را با نیسان مشخص کند. البته در همین مدت نیز وی بیکار ننشسته بود و تغییرات فراوانی را پیریزی کرده است. وی معاون موتورسازی رنو را یک فرد ژاپنی قرار داده، همچنین حضور مدیران از ملیتهای گوناگون نیز طی سال جاری در رنو تشدید شده است.
شعار معروف گوسن :تنبل خانه را تعطیل کنید
فرانسویها به خوشگذرانی و شاعرپیشهگی و در برخی ملل اروپایی به تنبلی معروف هستند. البته آنها هنرمندان و صنعتگران قابلی نیز هستنند، اما ژاپنیها همیشه معروف به سختکوشی و نظم ودر کنار مدیریت کنفسیوسی هستند به همین دلیل خیلی افراد معتقد هستند ادغام دو شرکت فرانسوی و ژاپنی پیچیده است و به همین دلیل برخی نام ادغام رنو نیسان را گروه ناجور گذاشتهاند اما زود قضاوت نکنید این ادغام ناجور تا حالا سودده بوده است اما از زمان مدیریت همزمان گوسن بر رنو ونیسان این اوضاع کمی تغییر کرده است. کارمندان رنو میگویند اوضاع گل بلبل فرانسوی در حال تبدیل شدن به سیستمهای منظم ژاپنی است. یک پادگان کامل، گوسن قصد دارد تکنولوژی و نظم ژاپنی را در کنار هنر فرانسوی با هم جمع کند تا اتحاد رنو نیسان نفوذ خود را در جهان چند برابر کند. کسی چه میداند شاید او در فکر گذاشتن جای پای خود در راه تویوتا است. آمریکا، خاورمیانه و چین هدفهای آتی مرد مرموز لبنانی است.
محبوب قلب غیر فرانسوی ها
وی محبوب قلب مدیران و کارگران غیر فرانسوی رنو است، اما این تنها یک طرف میدان است. در آن سوی میدان وی مورد تنفر از نظر برخی مدیران فرانسوی است در این میان هیچکس نمیداند آیا تا یک ماه بعد سر کار خود خواهد بودیا خیر .
گوسن قصد دارد طی سالهای آینده رنو را وارد بازار آمریکا کند و رنو را هم مانند نیسان به بلای جان خودروسازان در آستانه سقوط آمریکایی تبدیل کند. البته او معتقد است با مدلهای کنونی رنو این کار کمی غیر قابل اجرا است چرا که یا مدل خودروها یا کوچک هستند و یا ارزان قیمت و در برخی موارد طراحی جذابی در کار نیست. البته در این میان مگان پرفروشترین خودروی اروپا یک استثناست. گوسن قصد دارد خودروهای نسل لاگوناو ول ساتیس را برای ورود به بازار آمریکا متحول کند.
وی همچنین قصد دارد یک برند جدید در رنو برای خودروهای لوکس ماننداینفینیتی نیسان ایجاد کند. گوسن همچنین میخواهد چارت سازمانی رنو نیسان داچیا و سامسونگ موتور که همه در گروه مشترک رنو نیسان قرار دارند متحول کند.
گوسن شمشیر عربی خود را از رو بسته است در این موضوع مدیران رنو شک ندارند. برخی از این مدیران از هم اکنون باید به دنبال شغل جدیدی باشند. اما مسلماً پروژه رنو نیسان در ایران نیز از ترکش تحولات در گروه رنو نیسان بی نصیب نخواهد بود.
مدیران رنو مستقر در تهران میگویند گوسن در خصوص پروژه ایران نظر مساعدی دارد. معمولا لبنانیها ایران را دوست دارند اما به هر حال وی تحولات ایران را به دقت بررسی میکند.
وی میخواهد وارد بازار آمریکا و ایران به طور همزمان شود. چین نیز برای وی هدفی حیاتی به شمار می رود، اما بازار ایران و آمریکا همزمان کمی سوالبرانگیز است، اما آنچه مسلم است دیگر رنو را نمیتوان خودروساز فرانسوی خواند. رنو نیسان از سال ۲۰۰۶ به بعد نوزاد جهانیسازی خواهد بود. این درست همان روندی است که فرانسویان به آن رای منفی میدهند، اما واقعاً گوسن چگونه میخواهد با تحولات آینده کنار بیاید و برنامه اصلی وی چیست؟در این باره تنها باید منتظر ۹ فوریه باشید .
سوتیتر
کارلوس گوسن در آغاز کار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آینده بیخبر است و همیشه از یک کاغذ سفید اصلاحات را آغاز میکند اما حال پس از یک سال این کاغذ سفید تبدیل به یک کتابخانه شده است.
کارلوس گوسن در مصاحبهای با روزنامهنگاران خارجی در توکیو گفت: "اگر در کوتاه مدت چیزی را فدا نکنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شرکت بازنخواهد گشت.
مجید یوسفی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست