جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
مجله ویستا
عقلانیت در اجتهاد

فاضل هندی علاوه بر مسائل مختلف فلسفی، در مسائل مهم و عمده كلامی و الهیات نیز مواضع مستدل و محكمی را اتخاذ كرده است. در این خصوص می توان به مواضع او در برابر نظرات متكلمان در مسأله امتناع اعاده معدوم. موضع او در باب قول به امتناع اعاده معدوم از اهمیت شایانی برخوردار بوده تا حدودی تأثیراتی هم داشته است چرا كه او عنوان فقیه را نیز با خود داشته و مسلم است كه وقتی یك فقیه برجسته، اعاده معدوم را ممتنع بداند متكلمان در مخمصه قرار گرفته و به راحتی نمی توانند فلاسفه را در ابراز این نظریه متهم به كفر و الحاد كنند. نمونه دیگر همراهی فاضل هندی با آراء فلاسفه را می توان در معتبر و محكم دانستن قاعده «الواحد لایصدر عنه الاالواحد» مشاهده كرد، قاعده ای كه از اصول اساسی فلسفه اسلامی به شمار می رود و بر مبنای آن حكمای اسلامی تأمل به امتناع صدور كثیر از واحد هستند. محتوی و صحت این قاعده نیز در جای خود به اثبات رسیده است. قاعده الواحد، از مسائل فلسفی ای است كه بسیاری از متكلمان و اهل ظاهر در آن، به مخالفت با فلاسفه برخاسته اند و آنان را متهم به كفر و الحاد كرده اند. فاضل هندی نیز در حالی امتناع صدور كثیر از واحد را مطرح می كند كه اكثر علمای توانمند و با نفوذ زمان او این سخن را مردود و قائل به آن را كافر می دانستند. به عنوان نمونه، در همان زمانی كه او از امتناع صدور كثیر از واحد سخن می گفت، با نفوذ ترین عالم دینی عصر او یعنی علامه مجلسی، به كفرآمیز بودن این سخن فتوا می داد. موضع گیری فاضل هندی در این مسأله هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می كند كه بدانیم او شاگرد علامه مجلسی بوده است. البته هر چند برخی از مورخان در اینكه او شاگرد مجلسی بوده است تردید داشته اند اما در این شكی نیست كه فاضل، معاصر علامه مجلسی بوده و در همان شهری می زیسته است كه ریاست امور دینی و مذهبی آن كاملاً به دست مجلسی بوده است.
از دیگر رسائل مهم كلامی فاضل هندی كه به زبان فارسی نگاشته شده است رساله ای است تحت عنوان بینش غرض آفرینش. آنچه در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است سه اصل اساسی توحید، نبوت و امامت است. فاضل در این رساله غرض از خلقت را معرفت و شناخت می داند و به حدیث گنج پنهان نیز تمسك می كند، حدیثی كه در آثار بسیاری از بزرگان و در كتب مختلف روایی شیعی نقل شده و مضمون آن چنین است كه «كنت كنزاً مخفیاً فأحببت أن اعرف فخلقت الخلق لأعرف» (بحار الانوار مجلسی ج ۸۴). فاضل هندی این حدیث را به حضرت داود نسبت می دهد كه او از خداوند سؤالی پرسید و این حدیث از سوی حق تعالی در پاسخ او آمد. براساس آنچه در این حدیث آمده است خداوند غرض خود را از آفرینش، معرفت دانسته و شناخت را اساس آفرینش دانسته است.از ویژگی هایی كه فاضل هندی خود را متصف بدان می داند، این است كه علاوه بر فقیه و فیلسوف بودن، او خود را مجدد و احیاكننده اسلام در قرن دوازدهم می داند. او در سال ۱۱۲۶ هجری رساله ای كوتاه تحت عنوان چهار آیینه نگاشت و در مقدمه آن خود را احیاكننده اسلام در قرن دوازدهم معرفی كرد و معتقد بود كه هیچ یك از علمای گذشته در ترویج شریعت اسلام همسنگ او نبوده اند و به مانند او تمام اوقات خود را مصروف خدمت به شریعت نبوی نكرده اند. البته این سخن و بسیاری دیگر از سخنان او از سوی یكی از علمای اخباری زمان او به نام محب علی مورد انتقاد واقع شد. در اینجا به دنبال مطرح كردن انتقادات این عالم اخباری و مباحث مطرح شده بین فاضل و او نیستیم، اما چنانكه برخی از بزرگان فلسفه و دین بیان كرده اند احیاگری او در قرن دوازدهم خالی از نوعی اغراق و مبالغه نیست.درست است كه این فقیه و فیلسوف عالیقدر از ذكاوت فوق العاده ای برخوردار بوده و حتی پیش از رسیدن به سن بلوغ به تألیف كتب و رسائل مختلفی دست زده است ولی این هرگز بدین معنی نیست كه بیانات او قابل مناقشه نمی باشد، بلكه مراجعه به آثار او نشان می دهد كه برخی از موضع گیری های او در مسائل دینی و فلسفی از استحكام و قوت كافی برخوردار نیست. به عنوان نمونه می توان از طرح مسائل وجود و مباحث مربوط به حقیقت آن و اثبات بدیهی بودن وجود بر طبق مبانی حكمت مشایی اشاره كرد كه از سوی فاضل هندی مطرح شده اند ولی از اتقان كافی برخوردار نیست، چنانكه او در حل برخی از شبهات مطرح از سوی مخالفین، نتوانسته به شایستگی از عهده پاسخ آنها بیرون آید. با این وجود، باز هم نمی توان در عظمت مقام علمی و فكری او و جایگاه خاص او در میان متفكران قرن دوازدهم تردیدی رواداشت.
منابع:
تاریخ فقه و فقهاء ابوالقاسم گرجی انتشارات سمت ۱۳۷۵
احوال و آثار بهاءالدین محمد اصفهانی (مشهور به فاضل هندی) انتشارات انصاریان ۱۳۷۴
ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام ج ۲ غلامحسین ابراهیمی دینانی انتشارات طرح ن ۱۳۷۷
حكمت خاقانیه نوشته فاضل هندی (با مقدمه استاد دینانی) دفتر نشر میراث مكتوب ۱۳۷۷
حسن احمدی زاده
منبع : روزنامه همشهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست