سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
راهکارهای اصلاح رفتار دانشآموزان
انسان در ادوار گوناگون زندگی، چه در دورهی خردسالی و نوجوانی و چه بزرگسالی و پیری (اعم از زن و مرد) در معرض ارتکاب فساد و شر و بدی قرار داشته و همواره خطر رفتارهای ناستودهی اخلاقی، وی را تهدید میکند.
موجودی چون انسان ـ که از لحاظ شرافت و کرامت در تارک همه مخلوقات و پدیده های متنوع هستی قرار دارد و مقامی در خور را احراز کرده ـ از کمال نسبی برخوردار است، لذا هرگز نمیتواند خویشتن را از صفات و افعال ناستوده، تبرئه کرده و به اصطلاح تزکیهی نفس نماید:
«من خویشتن را تبرئه نمی کنم زیرا آدمی، انسان را سخت به کار بد وا می دارد و بدان فرمان میدهد.» (سوره یوسف، آیه ۵۳)
پس بشر از لحاظ پاکی و ناپاکی و ارتکاب خیر و شر، در درجات نسبی و مراحل متفاوت کمال و نقص قرار دارد. در موضوعات مربوط به تربیت کودکان، تنبیه بدنی از مباحثی است که موجب اختلاف نظر بین طرفداران و مخالفان تنبیه بدنی در امر تربیت گردیده است. عدّه ای از علمای تعلیم و تربیت با تکیه بر علوم روان شناسی، تنبیه را روش های خشن و نامطلوب توصیف کرده و با توجّه به مشکلات و زیآنهای ناشی از این روش توصیه کردهاند تا هرگز به عنوان یک شیوهی آموزشی مورد استفاده قرار نگیرد زیرا:
۱) موقّتی بودن اثر تنبیه در کاهش رفتار نامطلوب
۲) ایجاد انزجار و نفرت در تنبیه شونده نسبت به تنبیه کننده
۳) ایجاد روحیهی پرخاشگری در تنبیه شونده
۴) کودکان را ترسو به بار می آورد و به وسیلهی تنبیه شخصیت کودک در هم شکسته می شود. (گنجی، ۱۳۷۱)
در برابر این گروه دستهی دیگری قرار دارند که تنبیه را برای رشد و یادگیری کودک امری واجب دانسته و آن را لازم و ضروری می دانند. واقعیت این است که هر کدام از نظرات ارائه شده از سوی موافقین و مخالفین چهره ای از حقیقت را داراست و نفی و اثبات مطلق هر یک به تنهایی، می تواند به انکار بدیهیات امور ملموس بیانجامد. با این همه، آشنایی با تعریف و مفهوم تنبیه از دیدگاه روان شناسی و علمای تعلیم و تربیت، بهتر است گفته شود که تنبیه عبارت است: از اعمال محرک آزار دهنده به دنبال یک رفتار نامطلوب برای کاهش خطرات آن رفتار. در نظام تربیتی اسلامی اصل تنبیه به معنی سازندگی و هدایت کنندهی کودکان یعنی دادن آگاهی های لازم و روشنگری و وعظ با تکیه بر فطرت است. (رضایی، ۱۳۷۴)
لذا با درک این مطلب و احساس مشکل فوق الذکر، این سؤال مطرح می شود که با توجّه به سفارشات دینی و نتایج تحقیقاتی علمای تعلیم و تربیت و همچنین داشتن منع قانونی، چگونه است که این روش خشن همچنان در خانه ها و مدارس ادامه دارد. این تحقیق در جستوجوی یافتن پاسخ معقول برای سؤال مذکور میباشد.
● بیان مسئله:
معلّم می کوشد تا با اتخاذ روش ها و تدابیر خاص معلّمی، رفتارهای کودکان را در جهت خاص شکل دهد. برای این منظور به اتخاذ شیوه های متعددی نیازمند است از جملهی این شیوه ها ارائهی الگوی پند و موعظه، تشویق، تنبیه و غیره می باشد. روش های تربیتی که در مورد کودکان اتخاذ می شود از اهمیت خاصی برخوردارند.
روش های نادرست تربیتی از قبیل:
ـ توهین، سرزنش، عدم ابراز محبت و اعمال تنبیه بدنی موجب عدم ارضای نیازهای اساسی کودک از قبیل احساس امنیت، احساس ارزشمند بودن، احساس اعتماد به نفس و احساس استقلال خواهد شد.
در مقابل، عدم ارضای این گونه نیازهای اساسی، موجب عدم تعادل در وجود او شده و رشد همه جانبه، به خصوص رشد روانی و معنوی او را مختل می کند و از او انسانی با رفتارهای نامتعادل و ناهنجار می سازد که هم در زندگی فردی مشکلات فراوان دارد و هم در زندگی اجتماعی ناموفّق است. چنین افرادی در جامعه دست به انواع بزهکاری ها می زنند و علاوه بر ایجاد هزینه های مختلف که صرف رسیدگی به امور آنان می شود امنیت و آرامش و آسایش را از جامعه سلب میکنند.
عواقب تنبیه بدنی:
▪ کودک عادت می کند در برابر زور و قلدری بدون چون و چرا تسلیم شود و با این منطق خو بگیر که قلدری پیروز است. (هر وقت عصبانی شدی بزن و باکی نداشته باش.)
▪ تنبیه بدنی احیاناً ممکن است در کودک نسبت به اولیا و مربیان عقده ایجاد کند و در برابر آنها حالت طغیان و سرکشی پیداکند.
▪ کودک را ترسو می کند. به وسیلهی کتک شخصیت کودک درهم شکسته می شود و تعادل روحی او برهم می خورد و احتمالاً به بیماری روانی مبتلا میگردد.
▪ بچّه ها را دروغگو بار می آورد.
▪ بچّه ها را به حیله گری و ریاکاری سوق میدهد.
▪ برای بچّه ها رنج و تحقیر به بار می آورد.
▪ در کودک افسردگی و بیماری های عصبی ایجاد می کند.
▪ کودک را به سمت خود آزاری می کشاند.
▪ کودک را به سوی دیگر آزاری می کشاند.
▪ کودک را به لجبازی وا می دارد.
▪ کودک را گوشه گیر می کند.
▪ کودک را کند ذهن می کند.
▪ کودک را بی اراده و نسبت به دیگران بی تفاوت می کند.
▪ اطمینان و اعتماد به نفس را در بچّهها از بین می برد.
▪ حس کنجکاوی و ابتکار عمل را در بچّه ها می کشد.
▪ کودک را کینه توز می کند.
● نظر قرآن در مورد تنبیه:
«و جَزا و سیئهٌ سیئهٌ مِثلها، فَمَن عَفا و اَصلَحَ فَاَجرُهُ عَلَی الله انّهُ لایُحسِبُّ الظالمین»
«پاسخ و مجازات بدی، بدی مانند آن است. پس آنکه عفو کند و اصلاح نماید اجر و مزد او با خداست که او ستمکاران را دوست ندارد.»
یعنی عدالت در تعالیم اسلامی اقتضا می کند که باید تعدی و تجاوز را رفع کرد و جرم ها را با مجازات متناسب پاسخ داد و عفو و گذشت حالت بالاتر از عدالت است. (سورهی شورا، آیهی ۴۰)
● نظر اسلام در مورد تنبیه:
از دیدگاه اسلام تشویق مقدم بر تنبیه است و تنبیه با رعایت موازین اسلامی کار بسیار دشواری است و هر کس از عهدهی آن برنمیآید. در اسلام معمولاً از تنبیه تنها در آن هنگام که دیگر شیوه های سازنده و هدایت کننده مؤثر واقع نشود و در حد ضرورت و همانند دارویی به همان میزان می توان بهره گرفت. (رضایی، ۱۳۷۴)
ـ رسول اکرم (ص) می فرماید:
«کودکان را دوست بدارید و با آنها رحیم و مهربان باشید» در جای دیگر می فرماید: «نسبت به کسی که به او تعلیم می دهید و نسبت به کسی که از او علم و ادب می آموزید. نرم و ملایم و مهربان باشید.» (حجتی، ۱۳۷۳)
از آن حضرت نقل شده است: «در تعلیم تربیت مدارا کنید و سخت گیری ننمایید زیرا معلّم دانشمند بهتر از سخت گیر می باشد.»
از حضرت علی (ع) نقل شده است که فرموده: «پند پذیری انسان به وسیلهی ادب و تربیت است چهار پیشنهادات:
- پیشنهاد میشود: جهت پیشبرد اهداف آموزشی باید به خانواده مخصوصاً مادران در زمینهی اصول تعلیم و تربیت آموزش ویژه ارائه گردد.
- والدین و معلّمان و کسانی که به کار تعلیم و تربیت کودکان می پردازند از تنبیه به عنوان آخرین حربه استفاده کنند و در انجام تنبیه، شرایط سنی، عاطفی، اجتماعی کودکان را مدّنظر قرار دهند.
- محیط مدارس با توجّه به ذوق و علاقه به همکاری و همفکری دانش آموزان طراحی شود.
- معلمان سعی کنند محیط آموزشی را طوری طراحی کنند که کودکان احساس آرامش کرده و با همدیگر همکاری و همیاری نمایند و اعتماد به نفس در آنها ایجاد گردد.
- پیشنهاد آخر اینکه، والدین و معلّمان سعی کنند از تنبیه به ویژه تنبیه بدنی جز در موارد استثنایی آن هم به صورت جزئی استفاده کنند تا موجب بروز اختلال رفتاری کودکان نشوند.
شمسی شعبانی آرانی/کاشان
فهرست منابع و مأخذ:
۱- مجوزی، دکتر عبدالله؛ چرا تنبیه؛ چاپ دانا؛ ۱۳۷۲.
۲- گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی؛ انتشارات بعثت؛ ۱۳۷۱.
۳- مقدم بدری؛ کاربرد روان شناسی در آموزشگاه؛ چاپ ششم ؛ نشر پرورش؛ ۱۳۷۹.
۴- وکیلیان، منوچهر؛ تاریخ آموزش و پرورش اسلامی ایران؛ چاپ هفتم؛ انتشارات پیام نور ـ ۱۳۷۸.
۵- استفن دکتر گابر، چگونه با کودکم رفتار کنم ـ چاپ سوم؛ انتشارات مروارید؛ ۱۳۷۹.
۶- خورشیدی، عباس و همکارانش؛ راهبردهای مدیریت در آموزشگاه ؛ انتشارات سروش؛ ۱۳۷۹.
۷- سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی (تربیتی) ؛ انتشارات آگاه ؛۱۳۷۱.
۸- شیرازی، گیتا؛ ماهنامه تربیت؛ شماره ی خرداد ؛ سال شانزدهم ؛۱۳۸۰.
۹- شریعتمداری، دکتر علی؛ اصول و فلسفه تعلیم و تربیت؛ انتشارات امیرکبیر؛ ۱۳۷۵.
۱۰- شکوهی یکتایی، محسن؛ روش های تعلیم و تربیت اسلامی؛ نشر ایران؛ ۱۳۷۲.
۱۱- کرم نوری، رضا، مردادی، علیرضا؛ روان شناسی تربیتی؛ نشر افست ؛ ۱۳۷۰.
فهرست منابع و مأخذ:
۱- مجوزی، دکتر عبدالله؛ چرا تنبیه؛ چاپ دانا؛ ۱۳۷۲.
۲- گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی؛ انتشارات بعثت؛ ۱۳۷۱.
۳- مقدم بدری؛ کاربرد روان شناسی در آموزشگاه؛ چاپ ششم ؛ نشر پرورش؛ ۱۳۷۹.
۴- وکیلیان، منوچهر؛ تاریخ آموزش و پرورش اسلامی ایران؛ چاپ هفتم؛ انتشارات پیام نور ـ ۱۳۷۸.
۵- استفن دکتر گابر، چگونه با کودکم رفتار کنم ـ چاپ سوم؛ انتشارات مروارید؛ ۱۳۷۹.
۶- خورشیدی، عباس و همکارانش؛ راهبردهای مدیریت در آموزشگاه ؛ انتشارات سروش؛ ۱۳۷۹.
۷- سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی (تربیتی) ؛ انتشارات آگاه ؛۱۳۷۱.
۸- شیرازی، گیتا؛ ماهنامه تربیت؛ شماره ی خرداد ؛ سال شانزدهم ؛۱۳۸۰.
۹- شریعتمداری، دکتر علی؛ اصول و فلسفه تعلیم و تربیت؛ انتشارات امیرکبیر؛ ۱۳۷۵.
۱۰- شکوهی یکتایی، محسن؛ روش های تعلیم و تربیت اسلامی؛ نشر ایران؛ ۱۳۷۲.
۱۱- کرم نوری، رضا، مردادی، علیرضا؛ روان شناسی تربیتی؛ نشر افست ؛ ۱۳۷۰.
منبع : نشریه نگاه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست