چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
راز هولناک دکتر هیچکاک - L'orribile Segreto Del Dottor Hichcock

کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : پاندا
کارگردان : رابرت همپتن (ریکاردو فرهدا)
فیلمنامهنویس : جولیان پری.
فیلمبردار : دانلد گرین (رافائله ماشوکی)
آهنگساز(موسیقی متن) : رومن ولاد
هنرپیشگان : رابرت فلمینگ، باربارا استیل، ترزا فیتس جرالد (ماریا ترزا ویانلو)، هارییت وایت، مونتگامری گلن، نیل رابینسن و اسپنسر ویلیامز.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.
یک خانه اعیانی دلگیر انگلیسی، سال ۱۸۸۵. "دکتر هیچکاک" (فلمینگ)، مقداری بیش از حد مجاز داروی بیهوشی به همسرش، "مارگارت" (ویانلو) تزریق میکند تا او را در حالت نوعی مرگ ساختگی قرار دهد. اما کمی بعد با تصور مرگ همسرش او را به خاک میسپارد و آنجا را ترک میکند. سالها بعد با همسر تازهاش، "سینتیا" (استیل)، تنها به امید یافتن کالبد روبهزوال "مارگارت" باز میگردد. حالا "مارگارت" که زنده به گور شده بود، برای دیدار محبوبش باز میگردد و "سینتیا" در رابطه عاشقانه غریب دکتر و همسر اولش گرفتار میشود. "هیچکاک" حتی میکوشد برای بازگرداندن جوانی و شادابی "مارگارت"، خون "سینتیا" را در رگهای او جاری کند...
٭ یکی از هراسآورترین و آزارندهترین و در عین حال طنزآمیزترین فیلمهای این ژانر. همانند شعری هولناک و سحرانگیز با مضمون عشق به مردگان که به لحاظ لحن غنائیاش با بهترین آثار ادگار آلنپو در این عرصه برابری میکند. فیلم به تعبیر رابینوود شاخصترین اثر در میان نخستین دوره تأثیرپذیریها از آلفرد هیچکاک (تا اواسط دهه ۱۹۶۰) بهشمار میرود که "نه تقلیدی از آثار هیچکاک، بلکه بیشتر ادای دینی به او است". همانطور که از عنوانبندی فیلم نیز برمیآید، در طول آن شاهد ارجاعهای گوناگون به آثار "آلفرد کبیر"، از تک چهره مسحور کننده ربکا، (۱۹۴۰) گرفته تا لیوان شیر سوءظن (۱۹۴۱) هستیم؛ که با پرداخت خاص فرهدا از حد ارجاعهای ساده به قصد ادای دین صرف میگذارد و بدل به محملی برای نمایش علایق و دیدگاههای مشترک او و هیچکاک میشود؛ از جمله ارائه نگاه "جستوجوگر" و "سلطهطلب" شخصیت مرد به زن، بهعنوان بازتابی از وجوه مختلف هراس از جنسیت (و جسم) زنانه بهویژه با استفاده خلاقانه فرهدا از نور). راز هولناک... را که به بهترین شکل نشاندهنده احاطه کامل فرهدا بر عوامل مثل رنگ، ضرباهنگ و فضاسازی است به راحتی میهٔوان "فیلم برآیند" کارنامه او و برترین ساختهاش را تلقی کرد. فرهدا دنباله این فیلم، روح (۱۹۶۳) را نیز با حضور استیل و با نام مستعار رابرت همپتن کارگردانی کرد. رابرت همپتن (و جرج لینکلن) از جمهل اسامی مستعار انگلوسا کسونی بود که فرهدا پس از آنکه شاهکار گوتیکاش خونآشامها (۱۹۵۶) با شکست تجاری مواجه شد، مبادرت به استفاده از آنها کرد. او نخستین فانتزیاش پس از خونآشامها را نیز به این نام کارگردانی کرد و به این ترتیب (برای نخستین بار)، راه را برای جمع کثیری از فیلمسازان، بازیگران و فیلمنامهنویسان ایتالیائی که در طول دو دهه بعدی به این شیوه تأسی جستند، هموار کرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست