پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
خانواده و یتیم
همه اذعان داریم که نبود هر یک از پدر و مادر و به تعبیری دیگر مرگ آنها چه اثری جانسوز در روح و روان کودک دارد.کودک ۳ ـ ۴ سالهای که پدر و مادرش را میشناسد و به آنها ـ بویژه به مادر-اُنس گرفته است، غم فقدان او را فراموش نمیکند، از این بابت که مادر انیس، همبازی و حامی او بوده و اکنون فقدانش همچون دیواری است که پشت سرش خراب شده است.
فقدان پدر و مادر پیامدهای نامطلوبی همچون پریشانی، افسردگی، احساس بیپناهی، بیهدفی، خلاء عاطفی و عدم اعتماد بنفس را برای کودک بدنبال خواهد داشت بطوری که حتی خواب و خوراک او را دچار اختلال خواهد کرد. او آینده خود را تاریک و مبهم میبیند و برای پرکردن خلاء عاطفی و جلب توجه دیگران ناخودآگاه به حرکات غیرمنتظره اقدام میکند و در خواب و بیداری با هیجانات نا متعادل روحی دست و پنجه نرم میکند.
● نیازهای ایتام
در پاسخ به این سوءال که یتیمان چه نیازهایی دارند؟ باید گفت:
از آنجا که یتیم یک انسان است و باید تمام جهات معنوی و شخصیتی او مورد توجه قرار گیرد و از همه محبتها وفقدان پدر یا مادر، پیامدهای نامطلوبی همچون پریشانی، افسردگی، احساس بیپناهی، خلاء عاطفی را برای کودک به دنبال خواهد داشت.توجه به غذا و پوشاکیتیم و تأمین نیازهای جسمی و غــفلت از نیازهای روحی و روانی او از خطاهای بزرگ تربیتی است.نوازشها و شیوههای صحیح تربیتی که یک کودک در دامان پدر و مادر خود دارد بهرهمند باشد، تنها، توجه به غذا و پوشاک یتیم و تأمین نیازهای جسمی و غفلت از نیازهای روحی و روانی او از خطاهای بزرگ تربیتی است و این غرض حاصل نمیشود مگر در محیط خانواده.
در محیط خانواده است که استعدادهای درونی اطفال پرورش مییابد و آنها درس شهادت و شهامت و سخاوت و عزّتنفس را میآموزند. در کنار خانواده است که یتیم، هم خود رااز اعضای آن میداند و هم متعهد و مسوءول و امانتدار و درست کردار خواهد شد. بدیهی است که همه اینها در سایه خانواده است و بس.
حادثه یتیمی آنچنان تأثیری در زندگی عاطفی و روانی طفل میگذارد که او خود را فردی ورشکسته و بیپناه احساس میکند و برای جبران آن بهانه جو شده و توقعاتش زیادتر میشود.
او در رویارویی با جریانات مختلف به یاد آنها میافتد و دلش بیشتر رنجیده خاطر میشود. او در غم مادر بخاطر میآورد روزی را که پدر خواسته او را کتک بزند اما مادر مانع او شدهاست، حال اگر دوباره پدر بخواهد
او را تنبیه کند چه کسی مانع او خواهد شد؟در غم پدر بخاطر میآورد روزی را پدر بجهت پارهای مذاکرات و گفتگوها با مسوءولان مدرسهاش به مدرسه آمده، از او دفاع کرده و در جریان وضع درسی و اخلاقی او قرار گرفتهاست. حال اگر روزی مشکلی برایش پیش آید چه کسی به مدرسه خواهد آمد؟
از این رو عمده نیازهای ایتام عبارتند از:
▪ نیاز به مهر و محبت
▪ نیاز به وابستگی
▪ نیاز به انضباط و کنترل
▪ نیاز به همدردی
▪ نیاز به مدارا
قابل تذکر است که این نیازمندیها مخصوص یتیمان نیست بلکه هر کودکی به اینها محتاج است، اما ایتام به جهت دگرگونی و از دست دادن حامی خود نیاز شدیدتر و بیشتری به آنها پیدا میکنند.
● مهر و محبت
پیامبر اکرم (ص) و امامان علیهمالسلام در موارد مختلف موقعیت ایتام و ضرورت توجه به نیازمندیهای آنــــها را گــوشزد کردهاند و پوشانیدن و سیر کردن و تأمــــین نیازهای روحــی آنـها را از عبادات شـــمردهاند.
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: « خیرُ بُیُوتِکُمْ بِیْت فیه یتیم یُحسنُ الیه و شّرُ بُیُوتِکُمْبیت یُساءُالیه »(۱)
«بهترین خانههای شما خانهای است که در آن یتیمی مورد احسان و عطوفت باشد و بد ترین خانهها، خانهای است که با یتیمی بد رفتاری شود.»
در اینگونه خانوادهها یتیم بطور طبیعی رشد میکند و تمام یا بیشتر تمایلاتش ارضا میشود، چنین کودکی دچار عقده حقارت، انحراف و کژاندیشی و عناد نخواهد شد.
باز آن حضرت میفرماید: «منْ اقْعدالیتیم علی خوانه و یمْسحُ رأسهُ یلینُ قلبُهُ » (۲)
«کسی که یتیمی را سر سفره خود بنشاند و دست نوازش بر سرش
بکشد، رقیقالقلب خواهد شد.»
در این سخن حضرت بیشترین عنایت خود را متوجه نیازهای عاطفی
علی(ع): یتیم را آنگونه تربیت کن که فرزند خویش را تربیت میکنی.یتیم کرده و تأثیر تأمین این نیاز را بر خود شخص نوازش کننده بیان کردهاند
روزی مقداری عسل به بیتالمال آوردند. حضرت علی (ع) دستور داد یتیمان را حاضر کردند وخود شخصاً به دهان آنها عسل میگذاشت. اطرافیان از این کار تعجب کرده و عرض کردند: این کار برای چیست؟ امام (ع) فرمود: «انّالامام أبوالیتامی و انّماالعقتهم هذا برعایة الاباء»(۳)
«امام، پدر یتیمان است. این عسل را به جای توجه پدرانشان به دهان آنها گذاردم.»
از این رو مسوءولان وظیفه دارند رسیدگی به فرزندان شهدا و همنشینی با آنها را در برنامه هفتگی یا ماهانه خود قرار دهند تا در حق آنهاپدری کرده باشند.
● وابستگی
یتمان دوست دارند که خود را وابسته به مربّی جدیدشان بدانند و هویت و شخصیت خود را با هویت و شخصیت او پیوند دهند. دوست دارند خود را وابسته به کسی بدانند تا از دوری او پریشان و از بودن و همنشینی با او احساس لذّت نمایند.
آنها دوست دارند که مربیان جدید،آنها را از خود بدانند و در رفع مشکلات و نابسامانیهای زندگی از آنها کمک بگیرند.
ایتام از این موضوعات احساس آرامــــــش و رضایت میکنند و از افسردگی و نــگرانـــی رهــایی مییابند.
● همدردی
از نیازهای ضروری هر انسان در رویارویی با مشکلات و حوادث همدردی دیگران با اوست.با همدردی است که انسان مصیبت زده سبکبال و آرام میشود.
ایتام از آن بابت که خود را شکسته خورده و بیپناه میدانند نیازشان به این همدردی بیشتر و فزونتر از دیگران است.
● انظباط و کنترل
یکی از جلوههای تربیت صحیح حاکمیت نظم و انظباط بر زندگی آدمی است که ضامن پیروزی و سر بلندی است.
یتیم یک انسان است و در آینده باید همچون دیگر کودکان از اعضاء مفید جامعه باشد. او باید با مقررات اجتماعی و آداب معاشرت آشنا باشد تا دچار لغزش و انحراف نشود. او باید همچون دیگر فرزندان خانواده تحت نظم و انضباط در آید، رفتوآمدها، مشق و اخلاق و رفتارش کنترل شود.در خواب و غذا منظم باشد. اگر جایی ضرورت تنبیه در کار بود، اگر سختگیری و مراقبت شدید لازم بود در مورد او اِعمال شود.
حضرت علی (ع) میفرماید: «ادّب الیتیم ممّا تُوءدّب منه ولدک واضْربْهُ ممّا تضْرب منه ولدک»(۴)
«یتیم را آنطور تربیت کن که فرزند خویش را تربیت میکنی و در مقام مجازات، او را به همان گونه بزن که فرزند خود را میزنی» در این کلام حضرت، به دو اصل عنایت شدهاست :
۱) ضرورت تنبیه و مجازات برای یتیم در راستای تربیت صحیح او.
۲) اجحاف و ظلم نکردن به او در هنگام مجازات ،
به این معنی که اگر فرزند خود را با دست میزنی او را هم با دست بزن، نه اینکه او را با شلاّق یا چوب مورد ضرب و شتم قرار دهی.
● مدارا
یتیم دارای نیاز فراوان به سعه صدر و شکیبایی دارد. با یتیم نمیتوان بسیار خشن و تند رفتار نمود زیرا او روحی حساس و خاطری رنجیده دارد. باید بسیاری از لغزشها و اشتباهات او را تا مدتی نادیده گرفت، نباید از حرفهای او رنجید. نباید او را با رفتار نا صواب خود رنجیدهخاطر کنیم زیرا او تشنه محبت است. مبادا با زخم زبانها، کینه توزیها و بغضها و بدگوئی از پدر و مادراو، در برابرش موضعی خصمانه بگیریم و خود را از این راه تسلّی دهیم.
سختگیری و خشونت و وظایف دشوار بر او تحمیل کردن، او را آسیب پذیر و متأثر میسازد.بنابراین باید با بهانه گیریهای او مدارا کنیم تا شاید بـــاری از انــدوه جــانکاه او را کم کنیم.
۱ - مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۴۸.
۴ - وسایلالشیعه، ج۵، ص۱۲۵.
۳ - بحارالانوار، ج۹، ص۵۳۶.
۲ - سفینةالبحار، ج۲، ص۷۳۱.
منابع
مستدرک الوسایل,jeld=۱,safhe=۱۴۸
سفینةالبحار,jeld=۲,safhe=۷۳۱
بحارالانوار,jeld=۹,safhe=۵۳۶
وسایلالشیعه,jeld=۵,safhe=۱۲۵
۴ - وسایلالشیعه، ج۵، ص۱۲۵.
۳ - بحارالانوار، ج۹، ص۵۳۶.
۲ - سفینةالبحار، ج۲، ص۷۳۱.
منابع
مستدرک الوسایل,jeld=۱,safhe=۱۴۸
سفینةالبحار,jeld=۲,safhe=۷۳۱
بحارالانوار,jeld=۹,safhe=۵۳۶
وسایلالشیعه,jeld=۵,safhe=۱۲۵
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست