دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا
عدالت مهدوی آثار اجتماعی و سیاسی
۱) تشکیل حکومت جهانی
اولین و مهم ترین اقدامی که در عصر مهدوی صورت می گیرد کلیه مرزها برداشته و تبعیضات برطرف و قراردادهای بیهوده و تحمیلی لغو و کلیه موانع تشکیل امت واحده ـ که شاخصه جامعه توحیدی است ـ از بین می رود. سازمان ملل و سازمان های بین المللی تغییر ماهیت می دهند زیرا دیگر صحبت از ملل و ملت ها نیست و اهداف و مقاصد مادی انگیزه فعالیت ها و برنامه ها نخواهد بود... براساس روایات اسلامی مهدی منتظر(عج ) ـ که همان موعود جهانی است ـ تمام مرزها را بر می دارد سراسر جهان را زیر پرچم گرد می آورد. حکومت او دارای یک پرچم یک قانون و یک دین است که همان پرچم پرافتخار اسلام و قوانین حیات بخش قرآن می باشد و در آن کلیه مردم دنیا با جان و دل آن را می پذیرند.
در نتیجه پیروزی نهایی مستضعفان بر مستکبران و تشکیل حکومت جهانی واحد محقق می شود. در چنین وضعیتی عدالت و صلح محور و اساس حاکمیت برزمین صلاح و تقوا اساس زندگی انسان ها قرار می گیرد.
مفاسد اخلاقی و اجتماعی فقر و بیکاری خیانت و آدم کشی جنگ و ناامنی از بین می رود زیرا انگیزه ها و ارزش های فاسد و منحرف از بین رفته و حاکمیت با قدرت و بدون سازش و تردید با ظالمین فاسدین کفار و منافقین برخورد و ریشه آنان را می کند.
« شیخ صدوق » در خصال از ابوفاخته روایت می کند که امام زین العابدین (ع ) فرمود :
« اذا قام قائمنا اذهب الله عزوجل عن شیعتنا العاهه و جعل قلوبهم کزبر الحدید و جعل قوه الرجل منهم قوه اربعین رجل و یکونون حکام الارض و سنامها. »
زمانی که قائم ما قیام کند خداوند بیماری و سستی را از شیعیان ما برطرف می سازد و دل های آنان را هم چون پاره های آهن می کند و به هر مردی از آنها نیروی چهل مرد می دهد و آنها حکام زمین و روسای اجتماع خواهند بود . (۱ )
۲) استقرار امنیت
آرامش و اطمینان فکری فردی و اجتماعی دو مقوله مهمی است که در واقع بخش عمده ای از زندگی انسان وابسته به آن می باشد. فلسفه تشکیل دولت استقرار امنیت و اجرای عدالت و برخورداری از معیشت و امکانات شایسته بوده است . امنیت نقش ویژه ای در موجودیت و تداوم جامعه و حکومت دارد. به عبارت دیگر امنیت اساس حکومت و حاکمیت و حیاتی ترین خواسته بشر است . لذا یکی از ملاک های مهم و معیار صلاحیت و توانایی دولت ها در تامین دو مقوله تعیین کننده و اساسی فوق می باشد و از این رو هیچ دولتی و به هیچ وجه کوچک ترین تساهل و یا وادادگی در این زمینه نمی تواند داشته باشد زیرا در چنین صورتی به سرعت از داخل و خارج مورد تهدید و در معرض سقوط قرار می گیرد.
متاسفانه در طول تاریخ بشر بیش از هر چیز امنیت فردی و اجتماعی او مورد تهدید قرار گرفته و به دنبال آن عدالت و تعادل زندگی انسان ازبین رفته است . معضلات زیست محیطی جنگ های منطقه ای و بین المللی توطئه ها و فتنه ها و بالاخره لشگرکشی هاو قتل و غارت ها که ریشه در عدم امنیت درونی عدم ایمان قلبی و نبود حکومت الهی دارند وضعیت تقریبا ثابت و مستمری بوده است .
« ... این دولت (مبنی بر عدالت ) امنیتی فراگیر و همه جانبه را به ارمغان می آورد : امنیت اعتقادی سیاسی اجتماعی اقتصادی خانوادگی و فردی در دولت او (مهدی « عج » ) توحید بر همه چیز و همه کس سایه می افکند و زمین و زمان به امنیت می رسد. از امام باقر(ع ) روایت شده است که فرمود :
« یقاتلون والله حتی یوحدالله ولایشرک به شیئا و تخرج العجوز الضعیفه من المشرق تریدالمغرب لاینهاها احد. »
می جنگند تا آن که (همه مردم ) خدا را به یگانگی بپذیرند و چیزی را با او شریک قرار ندهند و (چنان امنیتی برقرار شود که ) پیرزنی ناتوان از مشرق به مغرب رود و هیچ کس آزاری به او نرساند . (۲ )
۳) اجرای احکام اسلام
جامعه بشری که در طول تاریخ از نیروی عقل و از منبع وحی تغذیه شده و همزمان از جنبه مادی خود نیز متاثر بوده به سوی بلوغ و کمال عقلی از یک سو و بن بست در صحنه اجتماعی از سوی دیگر در حرکت است .
در مرحله نهایی و درگیری حق و باطل کفر و ایمان توحید و شرک عقل و جهل زمانی فرا می رسد که هم متقین از علوم و معارف نظری و عقل علمی ارتقا پیدا می کنند و هم مشرکین به بالاترین امکانات مادی خود رسیده اند. پیشرفت های فنی ـ تکنولوژیکی تراکم ثروت سلاح های بسیار پیچیده و ویرانگر در مقیاسی جهانی ـ نظیر سلاح های هسته ای شیمیایی میکروبی و بیولوژیکی ـ رسانه های فراگیر و تباه کننده دجال ها سفیانی ها ـ جهان را از ظلم و شرک و کفر می پوشانند. در این حال درگیری در مقیاسی جهانی ـ اسلام واقعی و اصیل با تمامی کفر ـ که در تاریخ بشر بی سابقه است روی می دهد و نتیجه این درگیری غلبه صالحین و متقین به رهبری امام مهدی (عج ) و استقرار حکومت جهانی اسلام خواهد بود. به گونه ای که دیگر وقایع گذشته دوران انبیا و ائمه تکرار نمی شود و جوامع بشری تحت حاکمیت حدود و احکام الهی اسلام اداره خواهد شد.
با چنین بینشی عالم تشیع با تثبیت هویت خود گذشتن از مرزهای فکری و سلطه استکباری گسترش کمی و رشد کیفی را تا تشکیل حکومت عدل مهدی (عج ) طی می کند و با بسیج و تجمع تمامی نیروها و امکانات از گذرگاه های سخت می گذرد. البته این حرکت به سختی و با اعمال شدت امام صورت می گیرد زیرا مقاومت های زیادی در مقابل بیان حضرت مهدی (عج ) از اسلام و احکام آن می شود. در این زمینه « نعمانی » در کتاب غیبت از عبدالله بن عطار روایت کرده که گفت از حضرت باقر علیه السلام پرسیدم مهدی (عج ) با چه روشی در میان مردم حکومت می کند فرمود :
« یهدم ما قبله کما صنع رسول الله و یستانف الاسلام جدیدا » ; آن چه از آثار بدعت و گمراهی قبل از وی بوده است منهدم می کند چنان که پیامبر اساس جاهلیت را منهدم کرد . آن گاه از نو اسلام را می سازد . (۳ )
در کتاب غیبت « شیخ طوسی » از امام باقر علیه السلام روایت نموده که فرمود :
« دولت ما آخرین دولت هاست هر خاندانی که لیاقت سلطنت (و حکومت ) را دارند پیش از ما به حکومت می رسند تا هنگامی که ما بر سر کار آمدیم و روش دولت ما را دیدند نگویند اگر ما به حکومت و سلطنت می رسیدیم مانند اینان (آل محمد) عمل می کردیم » و این است معنای آیه شریفه « والعاقبه للمتقین » . (۴ )
با ظهور و پیروزی و غلبه اسلام بر کفر یاران مهدی (عج ) به ویژه شیعیان واقعی وی توان خود را برای اداره حکومت و اجرای احکام اسلام به کار می گیرند; به گونه ای که عقل و قلب جهانیان را متوجه حقایق و ارزش های دین و حاکمیت دینی می نمایند و آنان را مومن و مطیع می گرداند.
به عبارت دیگر شیعه باید به بلوغ و توانایی اداره جامعه جهانی عادلانه مهدی (عج ) برسد و قدرت تغییر عقاید فرهنگ ها و ارزش ها و وابستگی ها را داشته باشد زیرا اسلامی که امام زمان ارائه می کند برای بسیاری ناشناخته و دور از تصورات آنان نسبت به اسلام رایج است ! شاید بتوان گفت که یکی از شرایط زمینه ساز ظهور قائم و تشکیل حکومت جهانی ایجاد توان اداره جوامع جهانی با همه تنوع و قدرت تغییر افکار خلقیات و فرهنگ ها و ارزش های منحرف و ضد دینی می باشد.
از این رو یکی از مسئولیت های بزرگ شیعه در دوران غیبت آماده سازی و تربیت نیروی انسانی هم آهنگ با ویژگی ها و مسئولیت های حکومت جهانی عدل حضرت مهدی (عج ) است که در واقع یکی از معانی انتظار است !
اهمیت و حساسیت موضوع زمانی بیشتر روشن می گردد که ملاحظه شود شیعه در طول چهارده قرن گذشته دائما در فشار سرکوب تقیه عزلت تحمیلی بود و انقلاب اسلامی ایران اولین و شاید آخرین فرصتی است که برای زمینه سازی و تربیت کادر لازم و فراهم کردن شرایط ذهنی برای پذیرش و همکاری با این حرکت عظیم جهانی خداوند در اختیار شیعه قرار داده است . به همین دلیل است که امام خمینی (ره ) رهبر انقلاب یکی از دعاها و آرزوهایش اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام و تحویل دادن پرچم جمهوری اسلامی به امام زمان ـ ابا صالح المهدی (عج ) ـ بود. علما و نخبگان جهان تشیع مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. آنان باید ضمن ارتقا و بلوغ فکری و تربیتی شیعیان در ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس و تغییر روحیات حاصل از قرن ها شرایط نامناسب و ضد شیعی و تبیین معارف و تبلیغ آنها تلاش جهانی ویژه ای داشته باشند. این معنای واقعی دعا برای تعجیل در فرج و انتظار ظهور است که وظیفه هر شیعه مخصوصا علما و آگاهان می باشد. تا زمانی که آماده سازی های لازم فراهم نشود و منتظرین واقعی ظهور به تعداد کسانی نرسد که اداره کنندگان آینده جهان باشند انتظار به معنای واقعی تحقق نیافته است . (۵ )
پاورقی :
۱ ـ شیخ صدوق الخصال ج ۲ ص ۵۴۱
۲ ـ دولت مهدی سیرت مهدی (عج ) ص ۳۲
۳ ـ مهدی موعود ص ۱۱۴۳
۴ ـ همان مدرک ص ۱۱۱۸
۵ ـ آثار فردی و اجتماعی عدالت مهدی (عج ) جواد منصوری
حکومت مهدوی با قدرت و بدون سازش و تردید با ظالمین فاسدین کفار و منافقین برخورد می نماید و ریشه و اساس آنها را از بین می برد
مهدی موعود(عج ) آن چه از آثار بدعت و گمراهی قبل از وی بوده است منهدم می کند چنان که پیامبر(ص ) اساس جاهلیت را منهدم کرد
با ظهور و پیروزی و غلبه اسلام بر کفر یاران مهدی (عج ) به ویژه شیعیان واقعی او توان خود را برای اداره حکومت و اجرای احکام اسلام به کار می گیرند
یکی از مسئولیت های شیعه در دوران غیبت آماده سازی و تربیت نیروی انسانی هم آهنگ با ویژگی ها و مسئولیت های حکومت جهانی عدل مهدوی است که در واقع یکی از معانی « انتظار » است
امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکی از دعاها و آرزوهایش اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج ) و تحویل پرچم جمهوری اسلامی به امام زمان (عج ) بود
۱ ـ شیخ صدوق الخصال ج ۲ ص ۵۴۱
۲ ـ دولت مهدی سیرت مهدی (عج ) ص ۳۲
۳ ـ مهدی موعود ص ۱۱۴۳
۴ ـ همان مدرک ص ۱۱۱۸
۵ ـ آثار فردی و اجتماعی عدالت مهدی (عج ) جواد منصوری
حکومت مهدوی با قدرت و بدون سازش و تردید با ظالمین فاسدین کفار و منافقین برخورد می نماید و ریشه و اساس آنها را از بین می برد
مهدی موعود(عج ) آن چه از آثار بدعت و گمراهی قبل از وی بوده است منهدم می کند چنان که پیامبر(ص ) اساس جاهلیت را منهدم کرد
با ظهور و پیروزی و غلبه اسلام بر کفر یاران مهدی (عج ) به ویژه شیعیان واقعی او توان خود را برای اداره حکومت و اجرای احکام اسلام به کار می گیرند
یکی از مسئولیت های شیعه در دوران غیبت آماده سازی و تربیت نیروی انسانی هم آهنگ با ویژگی ها و مسئولیت های حکومت جهانی عدل مهدوی است که در واقع یکی از معانی « انتظار » است
امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکی از دعاها و آرزوهایش اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج ) و تحویل پرچم جمهوری اسلامی به امام زمان (عج ) بود
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست