دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا

عدالت مهدوی آثار اجتماعی و سیاسی


عدالت مهدوی آثار اجتماعی و سیاسی
۱) تشکیل حکومت جهانی
اولین و مهم ترین اقدامی که در عصر مهدوی صورت می گیرد کلیه مرزها برداشته و تبعیضات برطرف و قراردادهای بیهوده و تحمیلی لغو و کلیه موانع تشکیل امت واحده ـ که شاخصه جامعه توحیدی است ـ از بین می رود. سازمان ملل و سازمان های بین المللی تغییر ماهیت می دهند زیرا دیگر صحبت از ملل و ملت ها نیست و اهداف و مقاصد مادی انگیزه فعالیت ها و برنامه ها نخواهد بود... براساس روایات اسلامی مهدی منتظر(عج ) ـ که همان موعود جهانی است ـ تمام مرزها را بر می دارد سراسر جهان را زیر پرچم گرد می آورد. حکومت او دارای یک پرچم یک قانون و یک دین است که همان پرچم پرافتخار اسلام و قوانین حیات بخش قرآن می باشد و در آن کلیه مردم دنیا با جان و دل آن را می پذیرند.
در نتیجه پیروزی نهایی مستضعفان بر مستکبران و تشکیل حکومت جهانی واحد محقق می شود. در چنین وضعیتی عدالت و صلح محور و اساس حاکمیت برزمین صلاح و تقوا اساس زندگی انسان ها قرار می گیرد.
مفاسد اخلاقی و اجتماعی فقر و بیکاری خیانت و آدم کشی جنگ و ناامنی از بین می رود زیرا انگیزه ها و ارزش های فاسد و منحرف از بین رفته و حاکمیت با قدرت و بدون سازش و تردید با ظالمین فاسدین کفار و منافقین برخورد و ریشه آنان را می کند.
« شیخ صدوق » در خصال از ابوفاخته روایت می کند که امام زین العابدین (ع ) فرمود :
« اذا قام قائمنا اذهب الله عزوجل عن شیعتنا العاهه و جعل قلوبهم کزبر الحدید و جعل قوه الرجل منهم قوه اربعین رجل و یکونون حکام الارض و سنامها. »
زمانی که قائم ما قیام کند خداوند بیماری و سستی را از شیعیان ما برطرف می سازد و دل های آنان را هم چون پاره های آهن می کند و به هر مردی از آنها نیروی چهل مرد می دهد و آنها حکام زمین و روسای اجتماع خواهند بود . (۱ )
۲) استقرار امنیت
آرامش و اطمینان فکری فردی و اجتماعی دو مقوله مهمی است که در واقع بخش عمده ای از زندگی انسان وابسته به آن می باشد. فلسفه تشکیل دولت استقرار امنیت و اجرای عدالت و برخورداری از معیشت و امکانات شایسته بوده است . امنیت نقش ویژه ای در موجودیت و تداوم جامعه و حکومت دارد. به عبارت دیگر امنیت اساس حکومت و حاکمیت و حیاتی ترین خواسته بشر است . لذا یکی از ملاک های مهم و معیار صلاحیت و توانایی دولت ها در تامین دو مقوله تعیین کننده و اساسی فوق می باشد و از این رو هیچ دولتی و به هیچ وجه کوچک ترین تساهل و یا وادادگی در این زمینه نمی تواند داشته باشد زیرا در چنین صورتی به سرعت از داخل و خارج مورد تهدید و در معرض سقوط قرار می گیرد.
متاسفانه در طول تاریخ بشر بیش از هر چیز امنیت فردی و اجتماعی او مورد تهدید قرار گرفته و به دنبال آن عدالت و تعادل زندگی انسان ازبین رفته است . معضلات زیست محیطی جنگ های منطقه ای و بین المللی توطئه ها و فتنه ها و بالاخره لشگرکشی هاو قتل و غارت ها که ریشه در عدم امنیت درونی عدم ایمان قلبی و نبود حکومت الهی دارند وضعیت تقریبا ثابت و مستمری بوده است .
« ... این دولت (مبنی بر عدالت ) امنیتی فراگیر و همه جانبه را به ارمغان می آورد : امنیت اعتقادی سیاسی اجتماعی اقتصادی خانوادگی و فردی در دولت او (مهدی « عج » ) توحید بر همه چیز و همه کس سایه می افکند و زمین و زمان به امنیت می رسد. از امام باقر(ع ) روایت شده است که فرمود :
« یقاتلون والله حتی یوحدالله ولایشرک به شیئا و تخرج العجوز الضعیفه من المشرق تریدالمغرب لاینهاها احد. »
می جنگند تا آن که (همه مردم ) خدا را به یگانگی بپذیرند و چیزی را با او شریک قرار ندهند و (چنان امنیتی برقرار شود که ) پیرزنی ناتوان از مشرق به مغرب رود و هیچ کس آزاری به او نرساند . (۲ )
۳) اجرای احکام اسلام
جامعه بشری که در طول تاریخ از نیروی عقل و از منبع وحی تغذیه شده و همزمان از جنبه مادی خود نیز متاثر بوده به سوی بلوغ و کمال عقلی از یک سو و بن بست در صحنه اجتماعی از سوی دیگر در حرکت است .
در مرحله نهایی و درگیری حق و باطل کفر و ایمان توحید و شرک عقل و جهل زمانی فرا می رسد که هم متقین از علوم و معارف نظری و عقل علمی ارتقا پیدا می کنند و هم مشرکین به بالاترین امکانات مادی خود رسیده اند. پیشرفت های فنی ـ تکنولوژیکی تراکم ثروت سلاح های بسیار پیچیده و ویرانگر در مقیاسی جهانی ـ نظیر سلاح های هسته ای شیمیایی میکروبی و بیولوژیکی ـ رسانه های فراگیر و تباه کننده دجال ها سفیانی ها ـ جهان را از ظلم و شرک و کفر می پوشانند. در این حال درگیری در مقیاسی جهانی ـ اسلام واقعی و اصیل با تمامی کفر ـ که در تاریخ بشر بی سابقه است روی می دهد و نتیجه این درگیری غلبه صالحین و متقین به رهبری امام مهدی (عج ) و استقرار حکومت جهانی اسلام خواهد بود. به گونه ای که دیگر وقایع گذشته دوران انبیا و ائمه تکرار نمی شود و جوامع بشری تحت حاکمیت حدود و احکام الهی اسلام اداره خواهد شد.
با چنین بینشی عالم تشیع با تثبیت هویت خود گذشتن از مرزهای فکری و سلطه استکباری گسترش کمی و رشد کیفی را تا تشکیل حکومت عدل مهدی (عج ) طی می کند و با بسیج و تجمع تمامی نیروها و امکانات از گذرگاه های سخت می گذرد. البته این حرکت به سختی و با اعمال شدت امام صورت می گیرد زیرا مقاومت های زیادی در مقابل بیان حضرت مهدی (عج ) از اسلام و احکام آن می شود. در این زمینه « نعمانی » در کتاب غیبت از عبدالله بن عطار روایت کرده که گفت از حضرت باقر علیه السلام پرسیدم مهدی (عج ) با چه روشی در میان مردم حکومت می کند فرمود :
« یهدم ما قبله کما صنع رسول الله و یستانف الاسلام جدیدا » ; آن چه از آثار بدعت و گمراهی قبل از وی بوده است منهدم می کند چنان که پیامبر اساس جاهلیت را منهدم کرد . آن گاه از نو اسلام را می سازد . (۳ )
در کتاب غیبت « شیخ طوسی » از امام باقر علیه السلام روایت نموده که فرمود :
« دولت ما آخرین دولت هاست هر خاندانی که لیاقت سلطنت (و حکومت ) را دارند پیش از ما به حکومت می رسند تا هنگامی که ما بر سر کار آمدیم و روش دولت ما را دیدند نگویند اگر ما به حکومت و سلطنت می رسیدیم مانند اینان (آل محمد) عمل می کردیم » و این است معنای آیه شریفه « والعاقبه للمتقین » . (۴ )
با ظهور و پیروزی و غلبه اسلام بر کفر یاران مهدی (عج ) به ویژه شیعیان واقعی وی توان خود را برای اداره حکومت و اجرای احکام اسلام به کار می گیرند; به گونه ای که عقل و قلب جهانیان را متوجه حقایق و ارزش های دین و حاکمیت دینی می نمایند و آنان را مومن و مطیع می گرداند.
به عبارت دیگر شیعه باید به بلوغ و توانایی اداره جامعه جهانی عادلانه مهدی (عج ) برسد و قدرت تغییر عقاید فرهنگ ها و ارزش ها و وابستگی ها را داشته باشد زیرا اسلامی که امام زمان ارائه می کند برای بسیاری ناشناخته و دور از تصورات آنان نسبت به اسلام رایج است ! شاید بتوان گفت که یکی از شرایط زمینه ساز ظهور قائم و تشکیل حکومت جهانی ایجاد توان اداره جوامع جهانی با همه تنوع و قدرت تغییر افکار خلقیات و فرهنگ ها و ارزش های منحرف و ضد دینی می باشد.
از این رو یکی از مسئولیت های بزرگ شیعه در دوران غیبت آماده سازی و تربیت نیروی انسانی هم آهنگ با ویژگی ها و مسئولیت های حکومت جهانی عدل حضرت مهدی (عج ) است که در واقع یکی از معانی انتظار است !
اهمیت و حساسیت موضوع زمانی بیشتر روشن می گردد که ملاحظه شود شیعه در طول چهارده قرن گذشته دائما در فشار سرکوب تقیه عزلت تحمیلی بود و انقلاب اسلامی ایران اولین و شاید آخرین فرصتی است که برای زمینه سازی و تربیت کادر لازم و فراهم کردن شرایط ذهنی برای پذیرش و همکاری با این حرکت عظیم جهانی خداوند در اختیار شیعه قرار داده است . به همین دلیل است که امام خمینی (ره ) رهبر انقلاب یکی از دعاها و آرزوهایش اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام و تحویل دادن پرچم جمهوری اسلامی به امام زمان ـ ابا صالح المهدی (عج ) ـ بود. علما و نخبگان جهان تشیع مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. آنان باید ضمن ارتقا و بلوغ فکری و تربیتی شیعیان در ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس و تغییر روحیات حاصل از قرن ها شرایط نامناسب و ضد شیعی و تبیین معارف و تبلیغ آنها تلاش جهانی ویژه ای داشته باشند. این معنای واقعی دعا برای تعجیل در فرج و انتظار ظهور است که وظیفه هر شیعه مخصوصا علما و آگاهان می باشد. تا زمانی که آماده سازی های لازم فراهم نشود و منتظرین واقعی ظهور به تعداد کسانی نرسد که اداره کنندگان آینده جهان باشند انتظار به معنای واقعی تحقق نیافته است . (۵ )
پاورقی :
۱ ـ شیخ صدوق الخصال ج ۲ ص ۵۴۱
۲ ـ دولت مهدی سیرت مهدی (عج ) ص ۳۲
۳ ـ مهدی موعود ص ۱۱۴۳
۴ ـ همان مدرک ص ۱۱۱۸
۵ ـ آثار فردی و اجتماعی عدالت مهدی (عج ) جواد منصوری
حکومت مهدوی با قدرت و بدون سازش و تردید با ظالمین فاسدین کفار و منافقین برخورد می نماید و ریشه و اساس آنها را از بین می برد
مهدی موعود(عج ) آن چه از آثار بدعت و گمراهی قبل از وی بوده است منهدم می کند چنان که پیامبر(ص ) اساس جاهلیت را منهدم کرد
با ظهور و پیروزی و غلبه اسلام بر کفر یاران مهدی (عج ) به ویژه شیعیان واقعی او توان خود را برای اداره حکومت و اجرای احکام اسلام به کار می گیرند
یکی از مسئولیت های شیعه در دوران غیبت آماده سازی و تربیت نیروی انسانی هم آهنگ با ویژگی ها و مسئولیت های حکومت جهانی عدل مهدوی است که در واقع یکی از معانی « انتظار » است
امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکی از دعاها و آرزوهایش اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج ) و تحویل پرچم جمهوری اسلامی به امام زمان (عج ) بود
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی