یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
اکثر خودروهای کوچک در آزمون تصادفات شکست میخورند
خودروهای كوچكی كه با افزایش قیمت سوخت در بازار امریكا، مورد توجه خریداران قرار میگیرند، برای اولین بار توسط مؤسسه بیمه۱ حفظ امنیت بزرگراهها۲ مورد تست تصادفات قرار گرفتهاند.
در این آزمون، خودروی نیسان Versa از نظر ایمنی در تصادف از جلو، عقب و پهلوی خودرو، امتیاز خوبی كسب كرد. هوندا Jazz) Fit ) و تویوتا Yaris هم در تصادفات از جلو و پهلو امتیاز خوبی بهدستآوردند، اما در تصادف از عقب، اینگونه نبود. این مؤسسه غیرانتفاعی اعلام كرد: نتایج تصادفات واقعی بیانگر آن است كه خودروهای كوچك و سبك از نظر ایمنی در تصادفات، انتخاب مناسبی نیستند. نرخ مرگ و میر رانندگان خودروهای كوچك بسیار بالاتر از خودروهای دیگر بخشها یعنی حدود دو برابر خودروهای سایز بزرگ و متوسط است.
Adrian Lund، مدیر عامل این مؤسسه معتقد است: «طبق قوانین فیزیك، افرادی كه از خودروهای كوچك و سبك استفاده میكنند، بویژه در هنگام تصادف با خودروهای بزرگتر و سنگینتر در وضعیتی بسیار بد قرار میگیرند. همچنین مرگ و میر ناشی از تصادفات نیز در خودروهای كوچك، بیش از خودروهای بزرگ است. وزن یك خودروی مینی (كوچك) حدود ۲۵۰۰ پوند یا كمتر است. وزن یك خودروهای كوچك، حدوداً ۳۰۰ پوند اضافهتر و وزن خودروهای با اندازه متوسط، حدود ۸۰۰ پوند بیش از خودروهای مینی است. وزن یك SUV سایز متوسط، ۴۰۰۰ پوند یا بیشتر است كه حداقل ۶۰ درصد بیش از وزن یك خودروی مینی است. در هر دستهبندی خودروها (خودروی سواری، SUV یا كامیون پیكاپ)، خطر مرگ ناشی از تصادف در مدلهای كوچكتر و سبكتر، بیشتر است».
Lund میگوید: «بهرغم پایین بودن ضریب ایمنی خودروهای كوچك۳، مشتریان بیشتری به خرید این خودروها تمایل دارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا آنها را آزمایش كنیم. اكنون نیز از مشتریان میخواهیم كه در انتخاب خودروهای كوچك به امتیازی كه آنها در آزمون تصادفات به دست آوردهاند توجه كرده و مطمئنترین و ایمنترین مدل را انتخاب كنند».
اكنون، مؤسسه به سراغ آزمودن خودروهای بزرگتر میرود. نیسان Versa در دسته خودروهای كوچك، طبقهبندی شده و یك سایز بزرگتر از خودروهای مینی است، اما این خودرو برای رقابت با خودروهای مینی به بازار عرضه شد. به همین دلیل، مؤسسه نیز امتیازات بهدست آمده توسط این خودرو را همراه با امتیاز مدلهای رقیب آن منتشر كرد.
در این مرحله، Versa تنها خودرویی بود كه بالاترین امتیاز را از نظر ایمنی در تصادفات از هر سه طرف، كسب كرد. در آزمون تصادف از جلو، ساختار این خودرو به خوبی مقاومت كرد و كمترین فرورفتگی در فضای اطراف آدمك مورد استفاده در آزمون تصادفات ایجاد شد و میزان صدمات، بسیار كم بود. در آزمون تصادف از پهلو، كیسه هوای استاندارد جانبی طرح پرده، مانع از برخورد سر آدمك با مانع شد. (نیسان برای حفاظت بهتر و بیشتر از سرنشینان خودرو اصلاحاتی را در كیسههای هوای جانبی خودروهای تولیدی بعد از نوامبر ۲۰۰۶ انجام داد).
Lund میگوید: «Versa از دیگر خودروهایی كه آزمایش شدند بزرگتر است، به همین دلیل، اندازه و وزن آن موجب شد كه در آزمون تصادف از پهلو نتایج خوبی بگیریم».
هوندا Fit با كیسه هوای استاندارد جانبی و تویوتا Yaris با كیسه هوای جانبی كه به طور دلخواه و اضافه بر روی خودرو نصب شده، در تصادفات از جلو و پهلوی خودرو، امتیازات خوبی كسب كردند. با این حال، امتیاز بهدست آمده در تصادف از عقب خودرو امتیاز خوبی نبود. امتیاز Yaris در تصادف از عقب خودرو، سر مرز قرار داشت، اما Fit در این آزمون (تصادف از عقب) امتیاز بسیار ضعیفی كسب كرد.
مؤسسه، دو بار آزمون تصادف را در مورد خودروی Fit انجام داد. در آزمون اول، كیسه هوای جلو زودتر از زمان مورد نظر باز و همین امر، باعث شد تا فشار بسیار زیادی به سر آدمك راننده وارد شود. هوندا مشكل كیسه هوا را در خودروهای ساخت بعد از نوامبر ۲۰۰۶ اصلاح و اعلام كرد كه خودروهای ساخته شده پیش از این زمان (نوامبر ۲۰۰۶) را نیز فراخوان خواهد كرد. آزمون دوم بر روی خودروی Fit انجام شد كه تغییراتی در طراحی آن ایجاد شده بود. كیسه هوای جلو، به درستی و در زمان لازم باز شد و میزان صدمات وارده به سر آدمك، بسیار كم بود.
خودروهای هیوندای Scion xB، Accent و تویوتا Yaris بدون كیسه هوای جانبی Optional نتایج ضعیفی در آزمون تصادف از پهلو كسب كردند. امتیاز شورولت Aveo نیز بر روی مرز قرار داشت. Accent و Aveo بهرغم برخورداری از كیسه هوای استاندارد جانبی، عملكرد خوبی نداشتند. كیسه هوای جانبی صندلی جلوی خودرو Aveo در حفاظت از سر آدمك راننده به خوبی عمل كرد، اما امتیاز خودرو از نظر عملكرد ساختاری بر روی مرز قرار داشت. تصادف از پهلوی سمت راننده موجب میشد كه فشار بسیار زیادی به لگن آدمك راننده وارد شود. همچنین كیسه هوای جانبی برای سرنشینان صندلی عقب وجود نداشت و همین مسئله موجب برخورد سر آدمك با مانع ایجاد شده میشد.
امتیاز عملكرد ساختار۴ خودروی Accent در آزمون تصادف از پهلو نیز روی مرز قرار داشت. كیسه هوای طرح پرده برای صندلیهای جلو و عقب به خوبی از سرِ سرنشینان محافظت میكرد، اما میزان صدمات وارده به دیگر قسمتهای بدن آدمك راننده نشان میداد در تصادفات واقعی مشابه، ممكن است راننده خودرو با صدماتی به ارگانیسمهای داخلی از جمله شكستگی دندهها و لگن مواجه شود.
بهطور كلی در این گروه، Accent پایینترین امتیاز را كسب كرد. این رتبهبندی براساس هر سه امتیاز كسب شده (تصادف از جلو، عقب و پهلو) انجام گرفت. خودروی دیگری كه عملكرد ضعیفی داشت Scion xB بود. كیسههای هوای جانبی در دسترس نبوده و ساختار جانبی xB در مقابل ضربه ناگهانی در تصادف، مقاومت خوبی نداشت. بنابراین مانع، از بدنه عبور كرده و پس از وارد شدن به داخل اتاقك خودرو، به سر آدمك راننده برخورد كرد. معیارهای در نظر گرفته شده نشان میداد كه احتمال واردآمدن صدماتی به مغز، آسیبهای جدی به گردن و شكستگی لگن تصادفات واقعی با شدت ضربه مشابه وجود دارد.
Lund میگوید: «امتیاز ضعیف Scion در آزمون تصادف از پهلو و امتیاز سر مرز این خودرو در تصادف از عقب بسیار ناامید كننده و تأسفآور است، زیرا این خودرو برای عرضه به رانندگان جوانی تولید شده است كه بالاترین تصادفات را ایجاد میكنند. بنابراین این خودرو باید از نظر تصادفات، بالاترین میزان ایمنی را داشته باشد. تویوتا اعلام كرده كه مدل سال ۲۰۰۷ را جایگزین xB كنونی خواهد كرد و امیدوار است كه مدل جدید آن عملكردی بهتر داشته باشد».
وی همچنین اظهار داشت: «مردم اغلب خودروهای بسیار سبك را به دلیل صرفه اقتصادی در مصرف سوخت انتخاب میكنند، اما نباید فكر كنیم كه كوچكترین و سبكترین خودروها مصرف سوخت كمی دارند. مدلهایی از جمله هوندا Civic- نه مدل هیبریدی آن- و تویوتا Corolla از خودروهای مینی كه ما آنها را آزمایش كردیم بزرگتر و سنگینتر هستند. به همین دلیل انتظار میرود كه در تصادفات شدید، سرنشینان آن امنیت بیشتری داشته باشند. در همین حال، این خودروها و دیگر مدلهای كوچك به اندازه خودروهای مینی در مصرف سوخت، مقرون به صرفهاند.
Eric Noble- تحلیلگر صنعت خودرو- معتقد است: «بهرغم آنكه تویوتا معمولاً دچار اشتباه نمیشود، اما طراحی خودروهای كوچك برای بازار ژاپن كه خودروها و كامیونهایشان بسیار كوچكتر از خودروها و كامیونهای عرضه شده در بازار امریكا است، كاری بسیار اشتباه بود».
نویسنده : مریم شهمیرزادی
پانوشتها:
۱. Insurance Institute
۲. Highway Safety
۳. Minicar
۴. Structure
منبع:
Just-auto.com, "Most small cars flunk crash tests", ۱۹ Dec. ۲۰۰۶.
پانوشتها:
۱. Insurance Institute
۲. Highway Safety
۳. Minicar
۴. Structure
منبع:
Just-auto.com, "Most small cars flunk crash tests", ۱۹ Dec. ۲۰۰۶.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست