یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
عبادت در مسجد
● نماز خواندن در مسجد
۱) نماز خواندن در مساجد مستحب است،بلكهحاضر نشدن در مسجد مخصوصا برای همسایگانمسجد-در صورتی كه عذری مثل بارش برف و باراننباشد-مكروه است (۱) .
۲) ترتیب اولویت مساجد برای نماز خواندن ازنظر ثواب بدین شرح است:
الف) مسجد الحرام هر نماز،معادل یك میلیون نماز
ب) مسجد النبی صلی الله علیه و آله هر نماز،معادل ده هزار نماز
ج) مسجد جامع كوفه-هر نماز،معادل هزار نماز
د) مسجد الاقصی-هر نماز،معادل هزار نماز
و) مسجد جامع هر شهر-هر نماز،معادل یكصد نماز
هـ) مسجد قبیله-هر نماز،معادل بیست و پنج نماز
ی) مسجد بازار-هر نماز،معادل دوازده نماز (۲) .
۳) برای زنها نماز خواندن در خانه بهتر است،ولی اگر بتوانند كاملا خود را از نامحرم حفظ كنند،بهتراست در مسجد نماز بخوانند (۳) .
۴) مستحب است انسان نمازش را در مكانهایمختلف و مساجد متعددی بخواند كه در قیامت همهآن اماكن و مساجد به نفع او شهادت دهند (۴) .
۵) تعطیل كردن مسجد مكروه است و مستحبانسان نماز را در مسجدی بخواند كه نمازگزار ندارد تاتعطیل نشود.از امام صادق علیه السلام روایتشده است كه-سهچیز در قیامت از مردم شكایت میكنند:
▪ اول: مسجد متروكی كه اهالی آنجا در آن نماز نمیخوانند.
▪ دوم: عالمی كه بین عدهای جاهل قرار دارد و از او استفادهنمیكنند.
▪ سوم: قرآنی كهدوم: متروك مانده و غبار گرفتهاست و آن را تلاوت نمیكنند (۵) .
۶) زیاد رفتن به مسجد مستحب است.از پیامبراكرم صلی الله علیه و آله روایتشده است كه هر كس به مسجد رود ازوقتی كه روانه مسجد میشود تا به خانه بر میگردد،برای هر قدم كه بر میدارد ده حسنه نوشته میشود (۶) .
▪ نماز تحیت مسجد
۷) وقتی انسان وارد مسجد میشود،مستحباست دو ركعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجدبخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری همبخواند،كافی است (۷) .
▪ اماكن تخییر
۸) مسافر-با شرایطی كه در كتابهای مفصل فقهیآمده است-نمازهای چهار ركعتی را باید شكسته(دوركعتی)بخواند،ولی در چهار مكان،میتواند تمام یاشكسته بخواند و آن اماكن عبارتند از:
الف) مسجد الحرام در مكه مكرمه
ب) مسجد النبی صلی الله علیه و آله در مدینه منوره
ج) مسجد جامع كوفه
د) حرم سید الشهداء امام حسین علیه السلام (۸)
۹) این حكم اختصاص به مسجد اصلی ندارد ودر جاهای توسعه یافته هم مسافر میتواند نمازش راتمام بخواند هر چند احتیاط مستحب است،تنها درمسجد اصلی نماز را تمام بخواند (۹) .
▪ جا گرفتن برای نماز
۱۰) یكی از اماكن مشترك و عمومی مسلمانان مسجد است،كه همه آنان در استفاده از آن مساویهستند-البته استفادههایی كه مخالف شرع و شانمسجد نباشد-پس اگر شخصی قبل از دیگری،جاییاز مسجد را برای نماز یا عبادتی دیگر یا قرائت قرآن یاخواندن دعاء بلكه تدریس یا موعظه كردن و فتوا دادندر اختیار گرفت،دیگری نمیتواند آن جا را از او بگیرد، خواه فرد اول و دوم در استفاده یك هدف و غرضداشته باشند یا اغراض آنها متفاوت باشد، آری بعیدنیست كه نماز-جماعتیا فرادی-بر سایر كارها مقدمباشد،پس اگر شخصی مسجد را برای تلاوت قرآن یادرس گفتن یا دعا فرا خواندن اشغال كرده باشد وشخص دیگری بخواهد در آنجا نماز بخواند،و جایدیگری در مسجد برای نماز خواندن نباشد یا بخواهدبه جماعت ملحق شود و جای دیگری برای فرادیخواندن نماز هست ولی برای شركت در جماعتنیست،مثلا در كنار صفوف به هم فشرده نمازجماعت،شخصی مشغول قرائت قرآن است و شبستان دیگری در مسجد برای نماز فرادی خواندنهست ولی جایی برای شركت در نماز جماعتباقینمانده و فردی وارد میشود و میخواهد در نمازجماعتشركت كند،بر شخصی كه قرآن میخواندواجب است،جای خود را به نمازگزار بدهد (۱۰) .
۱۱) اگر انسان نگذارد مردم از مسجد و مدرسه وپل و جاهای دیگر كه برای عموم مردم ساخته شدهاستفاده كنند،حق آنان را غصب كرده است (۱۱) .
۱۲) اگر كسی در مسجد جایی برای خود بگیرد ودیگری نگذارد كه از آنجا استفاده كند،حق او را غصبكرده است (۱۲) .
۱۳) كسی كه در مسجد نشسته،اگر دیگری جایاو را غصب كند و در آنجا نماز بخواند بنابر احتیاطواجب باید دوباره نمازش را در محل دیگری بخواند (۱۳) .
۱۴) گذاشتن رحل(اثاث و وسائل،مانند سجاده و عبا و...)برای نشستن در مسجد، مانندنشستن است،یعنی صاحب رحل،حق اولویتی نسبتبه آن مكان پیدا میكند و دیگران نمیتوانند جای او رابگیرند،در صورتی رحل،چیزهایی مثل سجاده و عباباشد كه تمام محل نماز خواندن یا قسمت عمده آن رابگیرد،نه مثل گذاشتن مهر یا تسبیح یا مسواك و شانهو امثال اینها،بنابر این با گذاشتن مهر یا تسبیح و حتیهر دو حقی برای او ثابت نیست و دیگران میتوانند،بردارند و در آن مكان نماز بخوانند (۱۴) .
۱۵) بین گذاشتن رحل و آمدن فرد نباید فاصلهزیاد باشد،به طوری كه آن مكان معطل بماند،پس اگررحلی بگذارد و برود و بر نگردد در صورتی كه بدونبرداشتن نتوان در آن محل نماز خواند،دیگرانمیتوانند آن را بردارند ولی كسی كه آن را بر میدارد،ضامن نگهداری آن است تا صاحبش برگردد (۱۵) .
۱۶) اگر شخصی كه در جایی از مسجد نشستهاست،برخیزد و از آن محل صرف نظر كند، حتی اگررحلی گذاشته و رحل را برندارد،دیگران میتوانند آنجا را بگیرند.ولی تصرف در رحل او جایز
۱۷) س: شخصی در مسجد،جهت نمازجماعت،رحل گذاشته و بیرون رفته و جماعتبرپاشده و صاحب رحل مراجعت نكرده است در اینصورت به محض منعقد شدن نماز جماعت،حق او ازآن مكان ساقط شده و دیگری میتواند جای او راتصرف كند یا نه؟
ج: بعد از منعقد شدن جماعت،احتیاط آناست كه تا امام به ركوع ركعت اول نرفتهجای او را اشغال نكنند (۱۷) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۱۸) س: شخصی برای نماز در مسجد جا گرفته و میرود وضو بگیرد،دیگری جا نماز او را كنار زده وجای او مشغول نماز میشود آیا نماز او صحیح است؟
ج: بنابر احتیاط واجب نمازش را دوبارهدر محل دیگر بخواند (۱۸) .
آیتالله فاضللنكرانی دامتبركاته
▪ با كسانی كه به مسجد نمیآیند
۱۹) مستحب است انسان با كسی كه در مسجدحاضر نمیشود:
▪ غذا نخورد
▪ در كارها با او مشورت نكند
▪ همسایه او نشود
▪ از او زن نگیرد.
▪ و به او زن ندهد (۱۹) .
● مستحبات مسجد
۲۰) بجز آنچه تاكنون گفته شد،این كارها نیز درباره مسجد مستحب است:
▪ زودتر از همه به مسجد رفتن و دیرتر از همه ازمسجد بیرون آمدن.
▪ چراغ مسجد را روشن كردن[تامین نور مسجد].
▪ تمیز كردن مسجد.
▪ هنگام وارد شدن،ابتدا پای راست را داخلمسجد گذاشتن.
▪ هنگام بیرون آمدن،ابتدا پای چپ را بیرونگذاشتن.
▪ وضو گرفتن،برای رفتن به مسجد.
▪ خوشبو كردن خود و پوشیدن بهتر لباسها برایرفتن به مسجد (۲۰) .
● مكروهات مسجد
۲۱) این كارها درباره مسجد مكروه است:
عبور از مسجد،به عنوان محل عبور،بدون آنكه در آنجا نماز بخواند.
خوابیدن در مسجد مگر در حال ناچاری.
فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند كردن،مگربرای اذان.
سخن گفتن از امور دنیا در مسجد.
خرید و فروش در مسجد.
انداختن آب دهان و بینی در مسجد(اگر بیاحترامی به مسجد باشد حرام است.)
رفتن به مسجد برای كسی كه سیر یا پیازخورده و بوی دهانش مردم را آزار میدهد (۲۱) .
● اعتكاف در مسجد
۲۲) یكی از كارهای مستحب،اعتكاف است وعبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت باشرایطی كه در كتابهای مفصل فقهی آمده است (۲۲) .
۲۳) اعتكاف تنها در این مساجد صحیح است:
▪ مسجد الحرام در مكه مكرمه
▪ مسجد النبی صلی الله علیه و آله در مدینه منوره
▪ مسجد جامع كوفه
▪ مسجد جامع بصره
و در غیر از این چهار مسجد،تنها در مسجدجامع هر شهر به قصد رجاء مانع ندارد و در سایر مساجدجایز نیست (۲۳) .
● مسجد جامع
۲۴) س: تعریف مسجد جامع چیست؟
ج: مسجد جامع مسجدی است كه اغلب اوقاتبیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد (۲۴) .
آیتالله گلپایگانی قدسسره
۲۵) س: تعریف مسجد جامع چیست؟
ج: مسجدی كه برای اجتماع زیادی ازاهالی آنجا ساخته شده و اختصاص به گروهخاصی یا اهالی محلهای نداشته باشد (۲۵) .
آیتالله خامنهای دامتبركاته
۲۶) س: مسجد جامعی در شهری ساخته شده،بعد از آن مسجد بسیار بزرگتری ساخته شده و آن نیزبه مسجد جامع معروف گشته،كدامیك از این دومسجد،شرعا مسجد جامع میباشد، و ملاك در تعیینمسجد جامع چیست،با توجه به اینكه گاهی در اینمسجد نماز جمعه خوانده میشود و گاهی در آن،وحكم اعتكاف در این دو مسجد چیست؟
ج: در صدق جامع بودن مسجد شرط نیست كه تنها یك مسجد باشد،پس تعددمسجد جامع در یك شهر ضرری نمیزند،و اعتكاف در هر دو صحیح است،اگر جامعنامیده شود،و اقامه نماز جمعه دخلی درموضوع ندارد (۲۶) .
آیتالله خویی قدسسره
پینوشتها:
۱) تحریر الوسیله،ج ۱،فی مكان المصلی،ص ۱۵۱،م ۱۶.
۲) همان و العروهٔ الوثقی،ج ۱،مكان المصلی،ص ۵۹۶،م ۴.
۳) توضیح المسائل،م ۸۹۴.
۴) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی مكان المصلی،ص ۵۹۶،م ۶.
۵) همان،م ۸.
۶) همان،ص ۵۹۷،م ۹.
۷) توضیح المسائل،م ۹۱۳.ا
۸) توضیح المسائل،م ۱۳۵۶.
۹) مناسك حج محشی،ص ۴۸۶،م ۱۳۱۶.
۱۰) تحریر الوسیله،ج ۲،كتاب احیاء الموات و المشتركات،ص ۲۱۴،م ۱۵.
۱۱) توضیح المسائل،م ۲۵۴۵.
۱۲) همان.
۱۳) توضیح المسائل،م ۸۶۸.
۱۴) همان،ص ۲۱۵،م ۱۷.
۱۵) همان،ص ۲۱۵.
۱۶) همان،ص ۲۱۴ و ۲۱۵،س ۱۶ و ۱۸.
۱۷) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۳۵،س ۳۲.
۱۸) جامع المسائل،ج ۱،ص ۹۴،س ۳۰۵.
۱۹) توضیح المسائل،م ۸۹۷.
۲۰)العروهٔ الوثقی،ج ۱،فصل فی الوضوءات المستحبه،ص ۱۹۴ و توضیحالمسائل،م ۹۱۲ و ۹۱۳.
۲۱) توضیح المسائل،م ۸۹۶ و ۸۹۷.
۲۲) تحریر الوسیله،ج ۱،كتاب الصوم،خاتمهٔ فی الاعتكاف،ص ۳۰۴.
۲۳) تحریر الوسیله،ج ۱،كتاب الصوم،خاتمهٔ فی الاعتكاف،ص ۳۰۴.
۲۴) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۵۳،س ۱۰۱.
۲۵) اجوبهٔ الاستفتائات،ج ۱،ص ۱۲۲،س ۴۱۲.
۲۶) مسائل و ردود،ص ۱۹،س ۵۲.
۱) تحریر الوسیله،ج ۱،فی مكان المصلی،ص ۱۵۱،م ۱۶.
۲) همان و العروهٔ الوثقی،ج ۱،مكان المصلی،ص ۵۹۶،م ۴.
۳) توضیح المسائل،م ۸۹۴.
۴) العروهٔ الوثقی،ج ۱،فی مكان المصلی،ص ۵۹۶،م ۶.
۵) همان،م ۸.
۶) همان،ص ۵۹۷،م ۹.
۷) توضیح المسائل،م ۹۱۳.ا
۸) توضیح المسائل،م ۱۳۵۶.
۹) مناسك حج محشی،ص ۴۸۶،م ۱۳۱۶.
۱۰) تحریر الوسیله،ج ۲،كتاب احیاء الموات و المشتركات،ص ۲۱۴،م ۱۵.
۱۱) توضیح المسائل،م ۲۵۴۵.
۱۲) همان.
۱۳) توضیح المسائل،م ۸۶۸.
۱۴) همان،ص ۲۱۵،م ۱۷.
۱۵) همان،ص ۲۱۵.
۱۶) همان،ص ۲۱۴ و ۲۱۵،س ۱۶ و ۱۸.
۱۷) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۳۵،س ۳۲.
۱۸) جامع المسائل،ج ۱،ص ۹۴،س ۳۰۵.
۱۹) توضیح المسائل،م ۸۹۷.
۲۰)العروهٔ الوثقی،ج ۱،فصل فی الوضوءات المستحبه،ص ۱۹۴ و توضیحالمسائل،م ۹۱۲ و ۹۱۳.
۲۱) توضیح المسائل،م ۸۹۶ و ۸۹۷.
۲۲) تحریر الوسیله،ج ۱،كتاب الصوم،خاتمهٔ فی الاعتكاف،ص ۳۰۴.
۲۳) تحریر الوسیله،ج ۱،كتاب الصوم،خاتمهٔ فی الاعتكاف،ص ۳۰۴.
۲۴) مجمع المسائل،ج ۱،ص ۱۵۳،س ۱۰۱.
۲۵) اجوبهٔ الاستفتائات،ج ۱،ص ۱۲۲،س ۴۱۲.
۲۶) مسائل و ردود،ص ۱۹،س ۵۲.
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست