پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
اهل کتاب چه کسانی هستند؟

ترجمه: مشركان را هر جا بیابید به قتل رسانید و آنها را دستگیر و معاصره كنید و از هر سو در كمین آنها باشید چنانچه از شرك توبه كرده، نماز به پا داشتند و زكات دادند پس از آنها دست بردارید (و توبه آنان بپذیرید) كه خدا آمرزنده و مهربان است.
به بیان حكم ویژه اهل كتاب میپردازد و تا زمانی كه تسلیم شوند و حاضر به پرداخت جزیه گردند، كشتار آنان را جایز میداند و در صورت تسلیم و پرداخت جزیه به ایشان امان میدهد :
« قاتلوا الذین لا یومنون بالله و لابالیوم الاخر و لایحرّمون ما حرّم الله و رسوله و لایدینون دین الحق من الذین اوتوا الكتاب حتی یعطوا الجزیه عن یدٍ وهم صاغرون.»(۲)
ترجمه: (ای اهل ایمان) با هر كه از اهل كتاب كه ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده است و آنچه را كه خدا و رسولش حرام كرده حرام نمیدانند و به دین حق (آیین اسلام) نمیگروند، كارزار كنید تا آنگاه كه با ذلت و تواضع به اسلام جزیه دهند.
در جهان علاوه بر اسلام، فقط دو دین آسمانی وجود دارد كه بطور مسلم و به اتفاق آرای علمای اسلامی، اهل كتاباند: یهود و مسیحیت. قرآن كریم به اهل كتاب بودن این دو دین اشاره كرده، میفرماید:
« ان تقولوا انما انزل الكتاب علی طائفتین من قبلنا و ان كنا عن دراستهم لغافلین.»(۳)
ترجمه: قرآن را برای این فرستادیم كه تا نگویید كتاب تورات و انجیل بر دو طائفه یهود و نصاری فرستاده شد و ما از تعلیم درس آن كتاب الهی غافل و بیبهره ماندیم.
شیخ طوسی در تفسیر «التبیان» در باره این آیه میفرماید: «بالطائفتین من قبلنا، الیهود و النصاری.»(۴)
الف) یهـود:
حضرت موسی (ع) از پیامبران بزرگ الهی است كه یهودیان خود را پیرو او میدانند. طبق نظر برخی محققان[۵]، ظهور آن حضرت ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد رخ داده است. اساسیترین ركن این دین توحید بوده است. یهودیان معتقدند كه تنها پیامبر صاحب شریعت كه از طرف خداوند مبعوث شده، حضرت موسی (ع) است و پیامبرانی كه پیش از وی آمدهاند، فقط تذكرها و نصایح اخلاقی و برخی اصول عقلانی را توضیح دادهاند و پس از آن حضرت نیز پیامبر صاحب شریعتی نیامده است.
«قوم یهود پس از آنكه همراه حضرت موسی(ع) از مصر خارج شدند، سرگذشت پرفراز و نشیبی را طی كردند. گاهی حاكمیت یافتند و قرنها پادشاهی كردند و گاه به سختی شكست خوردند. در فاصله ظهور حضرت موسی (ع) و میلاد حضرت عیسی (ع) پیامبران زیادی در بنیاسرائیل مبعوث شدند. حضرت داود(ع)، سلیمان(ع)، الیاس(ع)، یوشع(ع)، عاموس(ع)، هوشع(ع)، اشعیا(ع)، ارمیا(ع)، و برخی دیگر. پس از آن «بختالنصر» حكومت یهود را سرنگون و معبد بزرگ یهودیان در بیتالمقدس را خراب كرد و تورات را از بین برد. اما در زمان كورش، وزیرش ‹‹عزیر›› به سال ۴۰۰ قبل از میلاد دوباره تورات را نوشت و دین یهود را سامان داد و یهودیان اجازه یافتند تا دوباره به اورشلیم برگردند و در زمان حضرت زكریا(ع) معبد خود را بازسازی كنند. این تجدید حیات تا ظهور اسلام ادامه داشت.»(۶)
ب) مسیحیت:
مسیحیت با دو هزار سال سابقه، امروز بزرگترین دین جهان از نظر جمعیت محسوب میشود. مسیحیان به دلیل برخورداری از پیامبری بزرگ مانند حضرت عیسی (ع) و كتاب آسمانی انجیل از مصادیق مسلّم اهل كتاب هستند. «گر چه آن حضرت، افراد پاكی همچون اكثر حواریون دوازدهگانه را در دامن خویش پرورش داد اما دیری نپایید كه پس از صعود به آسمان – بویژه پس از عصر حواریون- جهالتها، برداشتهای غلط، افسانه و خرافات بین پیروان ایشان شایع و دین مسیحیت تحریف شد. برخی از مبلّغان مسیحیت، جاهلانه و برخی مغرضانه، افسانههای دروغین و در مواردی عقاید كفرآمیز را به مردم آموزش دادند.»(۷)
ج) زردشـت:
طبق نظر مشهور مفسران(۸) و نویسندگان ملل و نحل مقصود از «مجوس» در قران همان زردشتیان است. زردشت مصلح بزرگ ایرانی بود كه بیش از هزار سال قبل از میلاد ادعای نبوت كرد و با مبارزه علیه خرافات، آیین مغان و اعتقادات شركآمیز چند خدایی، ایرانیان را به سوی خدای هستی (اهورامزدا) دعوت كرد. زردشت پس از یك دهه ریاضت و انزوا سه اصل بزرگ را به عنوان شعار خویش به جامعهاش ارائه كرد: پندار نیك، گفتار نیك و كردار نیك.
«وی پیش از داریوش هخامنشی ظهور كرد و آیینش را گسترش داد. دین زردشت حدود هزار سال بر ایران حاكمیت داشت، با ظهور اسلام، ایرانیان از آیین زردشت دست برداشته، به سوی دین اسلام روی آوردند.»(۹)
پینوشتها:
۱) توبه- ۵
۲) توبه - ۲۹
۳) انعام- ۱۵۶
۴) التبیان فی تفسیر القرآن- محمدبن حسن طوسی- داراحیاء التراث العربی، بیروت،۱۰ جلدی، چاپ دوم،ج۴ص۳۵۰
۵) جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام- محمد حسن نجفی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۴۳ جلدی، چاپ هفتم، ج ۲۱ ص۲۲۸
۶) الملل و النحل – محمدبن عبدالكریم شهرستانی، انتشارات اقبال، تهران،۲ جلدی- ۱۳۷۳ش،ج۲ص۱۹۲
۷) طهارت و نجاست اهل كتاب و مشركان درفقه اسلامی- محمدحسن زمانی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۷۸ ش، ص۲۵
۸) المیزان فی تفسیر القرآن- محمدحسین طباطبایی، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت،۲۳ جلدی، چاپ اول۱۴۱۷ق ج۱۴ص۳۵۸
۹) تاریخ ادیان- علی اصغر حكمت، انتشارات مولوی، شیراز، ۱۳۳۹ ش،ص۴و۱۶۱
۱) توبه- ۵
۲) توبه - ۲۹
۳) انعام- ۱۵۶
۴) التبیان فی تفسیر القرآن- محمدبن حسن طوسی- داراحیاء التراث العربی، بیروت،۱۰ جلدی، چاپ دوم،ج۴ص۳۵۰
۵) جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام- محمد حسن نجفی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۴۳ جلدی، چاپ هفتم، ج ۲۱ ص۲۲۸
۶) الملل و النحل – محمدبن عبدالكریم شهرستانی، انتشارات اقبال، تهران،۲ جلدی- ۱۳۷۳ش،ج۲ص۱۹۲
۷) طهارت و نجاست اهل كتاب و مشركان درفقه اسلامی- محمدحسن زمانی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۷۸ ش، ص۲۵
۸) المیزان فی تفسیر القرآن- محمدحسین طباطبایی، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت،۲۳ جلدی، چاپ اول۱۴۱۷ق ج۱۴ص۳۵۸
۹) تاریخ ادیان- علی اصغر حكمت، انتشارات مولوی، شیراز، ۱۳۳۹ ش،ص۴و۱۶۱
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست