شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
تولوز ـ لُوْترک
هانری دُ تولوز ـ لُوْترِک (نقاش، طراح و چاپگر فرانسوی، ۱۸۶۴ ـ ۱۹۰۱). به سبب دستیابی به زبانی موجز و گویا در طراحی، از پیشگامان هنر مدرن بهشمار میآید. او، همچنین، با نوآوریهایش باعث انقلابی در هنر پوستر شده است.
او در یک خانواده اشرافی معروف بهدنیا آمد. در نوجوانی هر دو پایش شکست و دیگر رشد نکرد. در پاریس زیر نظر بُنا و کُرمُن آموزش دید (۱۸۸۲ ـ ۱۸۸۵). ولی بهزودی از اصول آکادمیک روی گردانید و در کارگاه خود مستقلاً به فعالیت هنری پرداخت. با طراحی نخستین پوسترها و باسمههایش به شهرت رسید (۱۸۹۱ ـ ۱۸۹۲). در نمایشهای گروهی سالن مستقلان و گروه بیست شرکت کرد. مدتی بعد باسمههای رنگیاش را در پاریس به نمایش گذاشت (۱۸۹۳). ضمن چند سفر به لندن با اُسکار وایلد و بیردزلی آشنا شد.
نمایشگاه دیگری از آثارش در پاریس برپا داشت (۱۸۹۶). به سبب افراط در مصرف الکل سلامت و توان کاری خود را از دست داد (۱۸۹۸). با اینحال، به هنگامیکه در آسایشگاه بهسر میبرد (۱۸۹۹)، آثاری در ارتباط با موضوع سیرک آفرید.
آخرین پردهٔ ناتمام او با عنوان امتحان در دانشکده پزشکی (۱۹۰۱)، به روشنی فرسودگی جسمی و روحیاش را مینمایاند. زندگی هنری کوتاه ولی پربار تولوز ـ لوترک جلوهای از دوران پر تب و تاب و غیرمتعارف آخر قرن اروپا بود (بیسبب نبود که او نمایندهٔ این دوران، یعنی اُسکار وایلد را بسیار میستود). او به مدت سیزده سال در پایگاه هنریاش در گوشهای از محلهٔ مارتر زیست؛ و در متن ”تمدن شبانه“ پاریس هر آنچه را دید بدون هیچگونه داوری ثبت کرد. صحنهٔ تالارهای رقص و کابارهها، میخانهها و سیرکها، و پیکر و چهرهٔ خوانندگان و قصندگان، بازیگران موضوع کار او بودند.
نگاه تیز او درون اجتماعی را ـ که خود جزئی از آن بود ـ کاوید، و عصارهٔ واقعیت را برکشید. قیافهها، حالتها، و حرکتها زیر چشمان نافذ و دستان توانای او به طرحهای بیانگر بدل شدند. نوآوری او در این بود که توانست به مدد خطهای سیال و پویا معادل تصویری ناب برای ناپایدارترین لحظات واقعیت بیابد. تولوز ـ لوترک در پاریس با برنار و وانگوگ آشنا شد. او از تجربههای امپرسیونیستها دربارهٔ نور و رنگ باخبر بود، ولی به راه آنان نرفت. نخستین پردهٔ نقاشی مهم او (سیرک فرناندو ـ ۱۸۸۸)، از لحاظ صوری بیشتر با آثار مانه، دوگا، گوگن و شره (هنرمند پوسترساز) قرابت دارد.
طرز دید، انتخاب موضوع، و روش کاردوگا بر او بسیار اثر گذاشت. همچنین، به بهترین نحو از طرح و اسلوب باسمههای ژاپنی در جهت مقاصد خود بهره گرفت. همانند دوگا، با استفاده از رنگمادههای گوناگون ـ و غالباً به طور مختلط ـ کار میکرد. بسیاری از نقاشیهای او به روش رنگآمیزی رقیق روی مقوا اجراء شدهاند. او با بهرهگیری مناسب از امکانات لیتوگرافی رنگی شمار زیادی پوستر به چاپ رسانید. خطهای سادهٔ استادانه، سطحهای رنگی تخت، و صراحت پیامدهندگی طرح، از مشخصات بارز پوسترهای او محسوب میشوند (مثلاً پوستر ژان آوریل ـ ۱۸۹۳).
وانگوگ، سورا، روئو، و پیکاسوی جوان، تحتتأثیر هنر تولوز ـ لوترک قرار گرفتند. از جمله دیگر آثارش در کاباره مولنروژ (۱۸۹۲)؛ زن برهنه در برابر آینه (۱۸۹۷)؛ آقای انگلیسی در مولنروژ (۱۸۹۲) است.
منبع : مجله جنبش هنر مدرن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم ایران ستاد انتخابات کشور مجلس رئیس جمهور مجلس دوازدهم دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب
تعطیلی مدارس هلال احمر شهرداری تهران ترافیک فضای مجازی سیل قتل پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش آتش سوزی وزارت بهداشت
گاز قیمت خودرو خودرو قیمت طلا مالیات نفت نمایشگاه نفت قیمت دلار بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
نمایشگاه کتاب کتاب رضا عطاران سینما تلویزیون مست عشق نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه حضرت معصومه (س) سریال مهران مدیری
فناوری دانش بنیان دانشمندان
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا روسیه حماس رفح سازمان ملل اوکراین ترکیه حمله به رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر سپاهان لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
مغز فیبرنوری اپل ناسا ایلان ماسک گوگل هواوی
خواب تخم مرغ شیر توت فرنگی آسم هندوانه روغن زیتون