جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

بوئینگ ۳۰۰ERـ۷۷۷


بوئینگ ۳۰۰ERـ۷۷۷
بوئینگ با استفاده از قدرت زیاد ER۳۰۰ و افزایش بعد مسافت و بهره‌وری سوخت به ارتقاء کیفیت‌های پروازی برتر ۷۷۷ ادامه می‌دهد.
هدف اصلی بوئینگ در مورد گروه ۷۷۷ همیشه جلب رضایت بازارهای جهان از طریق انواع تغییرات بلندمدت بوده است. اما ده‌سال قبل حتی زیباترین رؤیاها هم نمی‌توانست ابعاد و قدرت عالی ۳۰۰ERـ۷۷۷ که اولین نمونه از دو نوع پیشرفته است به منظور دسترسی به این شبکه جهانی در حال رشد را پیش‌بینی کند.
۳۰۰ERـ۷۷۷ بزرگ‌ترین و قوی‌ترین هواپیمای دوموتوره پیشرفته می‌باشد. در زمانی کمتر از یک‌سال، به نمونه هر گروه خود یعنی ۲۰۰ـLR۷۷۷ رسید. هر دو نمونه بیانگر خط‌مشی بوئینگ جهت افزایش مسافت و بهره‌وری گروه ۷۷۷ می‌باشند. ساخت براساس وزن متناسب، پیشرفت‌های وسیع و قدرت خوب و در نهایت راهیابی به بازارهای گسترده همگی بستگی به ارتقاء موتور با نیروی برآئی برابر ۱۱۵۰۰۰ پوند (۵۱۲ کیلو نیوتن) داشت بعد از چند شروع ناموفق، بوئینگ با انتخاب دو نمونه X۲۰۰ و X۳۰۰ دست به برگزاری مسابقه موتور با عنوان (برنده همه‌چیز را می‌برد) زد. در این مسابقه شرکت جنرال‌الکتریک (GE) با یک موتور X۱۱ـGE۹۰ برنده شد و سپس اقدامات رسمی در فوریه ۲۰۰۰ انجام شد. بوئینگ و جنرال‌الکتریک بازاری بالقوه تا ۶۰۰ عدد X۷۷۷ را پیش‌بینی کردند. ۵ ماه بعد ۳۰۰، ۲۰۰ـX۷۷۷ با برد ۱۷۲۰۰ کیلومتر جای خود را به ۲۰۰LR داد و ۷۷۷، ۳۰۰ـX۳۶۵ نفره با برد ۱۴۲۵۰ کیلومتر برد و نام ۳۰۰ER را به‌خود تعلق داد.
توسعه شروع شده بود و ۳۰۰ER ابتدا در فوریه ۲۰۰۳ به پرواز درآمد. حالا به آخر سال نزدیک می‌شدیم تلاش برای تست پرواز دو هواپیما آغاز شده بود و بوئینگ در آستانه دریافت گواهینامه ۳۰۰ERـ۷۷۷ در سه ماهه اول ۲۰۰۴ است و مجله فلایت اینترنشنال برای پرواز هواپیما در زمین‌های اطراف شرکت بوئینگ در سیاتل دعوت شده بود.
در دسته‌بندی عمومی ۳۰۰ERـ۷۷۷، غیر از ۲ متر افزایش شیب نوک‌بال و موتور آن اصولاً مشابه ۳۰۰ است. هواپیما با تغییراتی در وزن، خیلی سبک و دارای ارابه فرود قوی است و به موتورهای توربوفن قدرتمند B۹۰۱۱۵ GE ساخت شرکت جنرال‌الکتریک مجهز شده است که هر کدام ۱۱۵۳۰۰ پوند (۵۱۲ کیلو نیوتن) نیروی رانش thrust در سطح دریا تولید می‌کنند. پره‌های کامپیوزیتی بزرگ با لبه بال حمله متمایزشان، قطری برابر با ۳/۲۵ متر برای فن ایجاد می‌کند که خیلی از عرض بدنه هواپیماهای باریک پیکر بزرگتر می‌باشد.

آرش جعفری‌نژاد
منبع : مجله پرواز