پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
طلوع فرصتها از کالبد تهدیدها
در طول ۲۸ سالی كه از پیروزی انقلاب میگذرد، برخی سالها از اهمیت وحساسیت ویژهای برخوردارند، حساسیت خاصی كه ناشی از حجم بالای چالشها و تهدیداتفراروی نظام و ملت بوده و به نوعی این سالها را میتوان »سالهای سرنوشت« نامید، سالهاییچون سال ۱۳۵۹ كه جنگ تحمیلی آغاز شد و سال ۱۳۶۰ كه رویارویی خط امام با گروهك نفاق ولیبرال به مرحله نهایی رسید و سال ۱۳۶۸ كه حضرت امام امت به ملكوت اعلا پیوست و خبرگانملت، حضرت آیتالله العظمی خامنهای را به جانشینی ایشان برگزیدند و سال ۱۳۸۴ كه گفتمانعدالت با پیروزی دولت نهم به حاكمیت رسید و بالاخره ۱۳۸۵ كه با تمام فراز و نشیبها و تلخ وشیرینهای آن به روزهای پایانی خود نزدیك شده و اینك ملت بیداردل ایران اسلامی،دستاوردهای ۳۶۵ روز استقامت و پایداری را به نظاره نشسته است، دستاوردهایی كه معدلیقابل دفاع و افتخارآمیز را برای نظام اسلامی، دولت و ملت بزرگوار ایران رقم زده است.
● رویكرد دولت نهم
به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی، نگاه ژرفاندیش رهبر معظم انقلاب به دولتهایگذشته و فعلی، بیش از آنكه مبتنی بر عملكرد آنان در كلنگزنیها و افتتاح پروژههای عمرانیباشد، براساس »رویكرد«های آنان تعریف شده است. تجربه دهه گذشته انقلاب نیز نشان داد باورود گفتمانهای كاذب و جعلی همچون محوریت توسعه اقتصادی و یا اصالت توسعه سیاسی،تا چه میزان میتوان مسیر حركت نظام اسلامی را آبستن فراز و فرودهای خطرناك وریلگذاریهای انحرافی نمود.
بنابراین اگر قرار است در پایان سال ۸۵، نگاهی به پرونده دولت داشت، این نگاه بیش از آنكهمعطوف به »عملكرد«ها باشد، باید معطوف به »رویكرد« دولتمردان باشد و آنچه لبخند شادی ویا اشك غم را بر چهره دشمنان نظام اسلامی مینشاند، رویكردهای دولتمردان است و اگر امروزجمهوری اسلامی ایران خواب را از چشمان صاحبان سلطه ربوده، نه به خاطر افتتاح دهها وصدها پروژه بزرگ عمرانی و صنعتی و حتی دستیابی به فناوریهای نوین روز همچونفناوری هستهای، نانو تكنولوژی، شبیهسازی و سلولهای بنیادی است؛ چرا كه ایندستاوردهای علمی در بسیاری دیگر از كشورها هم به دست آمده است. خطر بزرگ برای آنان،تأثیرات »الهامبخش« انقلاب اسلامی است كه طی سه دهه گذشته، موجی از بیداری و خیزشهایاسلامی و مردمی را در مناطق مختلف جهان برانگیخته است و این خطر زمانی قوت و قدرتبیشتری به خود میگیرد كه این رقیب، تبدیل به الگو و مدلی برای دیگر ملتها شود.
از این رو، زمانی كه اعضای هیأت دولت در سال جاری و به مناسبت هفته دولت به حضور رهبربزرگوار انقلاب شرفیاب میشوند، ایشان قبل از آنكه به »عملكرد« دولتمردان بپردازند، به تحلیلاز »رویكرد«های دولت نهم پرداخته، میفرمایند:
»دوره كنونی به لحاظ رویكردهای اصولگرایانه، انطباق شعارها و اهداف دولت با مبانی انقلاباسلامی و حضرت امام خمینی۱، اعتماد مردم به دولت و همچنین ابهت و عظمت كمسابقهبینالمللی ملت ایران و نظام اسلامی، دورهای استثنایی است كه دولت باید با حداكثر استفاده ازاین شرایط، در جهت تحقق اهداف و شعارهای اعلام شده حركت كند و وظیفه همه دلسوزانانقلاب و نظام اسلامی نیز كمك و یاری دولت است.«
با اتخاذ چنین نگاهی به دولت است كه میتوان از برخی اشتباهات، كاستیها و خطاهایدولتمردان در مرحله تصمیمگیری و اجرا گذشت؛ چرا كه در حوزه عملكردها، ما هنوز در مرحلهمشق و تمرین به سر میبریم و برای گذر از عقبههایی سخت و دشوار همچون تعمیم عدالتاجتماعی با نگاه مبتنی بر توسعه زیرساختهای اقتصادی كشور، مسیری را فراروی خود داریمكه هنوز هیچ كاروانی به سلامت از آن عبور نكرده است. از این رو، رهبر معظم انقلاب در تحلیلاز نگاه عدالت محورانه دولت نهم میفرمایند: »چنانچه آقای احمدینژاد در عملی نمودنسیاستهای خود موفق هم نباشد، حداقل مسأله عدالت را زنده نمودهاند.«
از زاویهای دیگر، این تعبیر نشان میدهد موضوع استراتژیك عدالت، نه تنها یك وظیفه، بلكه یكتكلیف است. و درست از همین زاویه در تابلوی افتخارات دولت در سال جاری میتوان به كمشدن فاصله دولتمردان با مردم كه بخشی از آن در سفرهای استانی محقق شده است، برخوردقاطع با مظاهر تجملگرایی، تقویت روحیه خودباوری، تلاش بیوقفه برای خدمت به خلق خدا،سیاست تثبیت قیمت كالاهای اساسی، تثبیت قیمت خدمات دولتی، كاهش سود تسهیلات بانكی،پایین آوردن نرخ تورم، توجه به صنایع داخلی، حمایت از تولیدكنندگان و كارآفرینان، افزایشنرخ تعرفه واردات، برخورد با پدیده رانتخواری و ویژهخواری، تأسیس صندوق ضمانتسرمایهگذاری صنایع كوچك، اجرایی شدن سهام عدالت، افزایش حقوق بازنشستگان، خریدنقدی محصولات استراتژیك كشاورزی از كشاورزان، كاهش تصدیگری دولت، پرهیز از ورودبه دعواها و جنجالهای سیاسی، افزایش بودجه طرحهای عمرانی، اصلاح جهتگیریهایفرهنگی و آموزشی، تمركززدایی از تهران، حمایت از صادرات غیرنفتی و... اشاراتی گذرا داشت.
● جهشهای علمی در فناوریهای نوین
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان و صاحب نظران، مهمترین دستاورد نظام در سال ۸۵ را باید بهثمر نشستن بخشی از نتایج تحقیقات و پژوهشهای متخصصان ایرانی در حوزههای مختلففناوری هاینوین برشمرد. در ۲۰ فروردین امسال، تولید چرخه سوخت كشور به بهره بردارینهایی رسید و متخصصان هسته ای كشور موفق شدند اولین محصول را از آبشار ۱۶۴ تاییسانتریفیوژها به دست آورند، محصولی كه بسیاری ازآن به عنوان وقوع انقلاب تكنولوژیك درایران نام بردند.
اجرای مانور مقتدرانه رسول اعظم۹ در فروردین سال جاری كه همراه با بكارگیری تجهیزاتپیشرفته موشكی، هوایی و دریایی در یگانهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود،گوشه ایدیگر از توانمندیهای فنی و تكنولوژیك كشور را در ساخت قایقهای پرنده، مینهایهوشمند دریایی، اژدرهای هدایت شونده و موشكهای پیشرفته به نمایش گذارد، نمایشی كهباعث گردید كشورهایی چون روسیه و چین نسبت به این همه پیشرفتهای اعجاب برانگیزاحساس خطر كرده و عنوان نمایند كه رقیب جدید و قدرتمندی به نام ایران پا به عرصه ظهورگذاشته و میتواند بازارهای تسلیحاتی آنان را به تصرف درآورد.
در اردیبهشت ماه، آزمایش نسل جدیدی از موشكهای بالستیك ایران كه منابع غربی از آن بهعنوان موشكهای كروز و هوشمند نام بردند، نام جمهوری اسلامی ایران را در ردیف معدودكشورهای برخوردار از این فناوری پیچیده و پیشرفته قرار داد.
به ثمرنشستن سالها تلاش و پژوهش متخصصان ایرانی در شبیه سازی و تولد نخستینگوسفند آزمایشگاهی در اصفهان، دستیابی پزشكان ایرانی به فناوری نوین پیوند سلولهایبنیادی و ترمیم ضایعات عصبی و نخاعی، بهره برداری از فاز دوم كارخانه آب سنگین اراك كهتكنولوژی آن تنها در انحصار كشورهای انگشت شماری در جهان میباشد، ساخت پوستمصنوعی در كشور با استفاده از فناوری ناتو تكنولوژی، ساخت داروی كنترل كننده و درمواردی حتی درمان كننده ایدز در كشور، نمایش فناوریهای داخلی در مانور ضربت ذوالفقار وهفته دفاع مقدس كه شامل بهره مندی از جنگنده بمب افكن صاعقه، قوی تریی ین توپ دریاییجهان، به آب انداختن ناوچه پیشرفته جوشن، اژدرهای هوشمند با بردی بیش از ۱۳۰ كیلومتر وسامانههای پدافندی لیزری و... بود، همه حكایت از موفقیتهای متراكمیاست كه در نیمه نخستسال جاری به دست آمد.
● آب سنگین اراك
همزمان با هفته دولت، فاز دوم تأسیسات تولید آب سنگین كشور توسط رئیس جمهور محترم،در اراك به بهرهبرداری رسید. با راهاندازی این مجتمع كه تمامی كارهای مطالعاتی، طراحی واجرای آن توسط متخصصان داخلی كشور انجام شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمینكشور دارنده مجتمع تولید آب سنگین در دنیا شناخته شد.
این پروژه در شمال غربی اراك و در نزدیكی تأسیسات نیروگاه ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراك قراردارد. بر این اساس، یكی از اهداف ساخت این مجتمع، تأمین سوخت نیروگاه ۴۰ مگاواتی آبسنگین اراك است.
كار احداث پروژه تولید آب سنگین اراك، در سال ۷۶ به همت متخصصان ایرانی آغاز شد كه فازاول آن در سال ۸۳ با تولید سالانه ۸ تن آب سنگین به مرحله بهرهبرداری رسید. در بازدیدی كهكارشناسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی از پروژه آب سنگین اراك در سال گذشته داشتند، آناندر گزارشی كه به عنوان سند در پادمانهای هستهای آژانس )پادمانهای آژانس به عنوانابزارهای نظارتی، بر ایمنی رآكتورها و فعالیتهای هستهای كشورها، نظارت مستمر و دقیقدارند( منتشر و ثبت گردید، اعلام كردند: »پروژه آب سنگین اراك از نظر فنی پیشرفتهتر ازنیروگاههای آمریكا و كاناداست. این كارخانه به صورت كاملاً رایانهای و با اتوماسیون كامل درداخل ایران طراحی شده و به هیچ وجه، وابستگی به نیروهای خارجی نداشته است. در اتاقكنترل رآكتور، لحظه به لحظه فاكتورهای شیمیایی، درجه حرارت و غیره توسط سیستمرایانهای كه آن نیز به صورت كامل توسط متخصصان ایرانی ساخته شده، كنترل میگردد.«
فاز دوم این پروژه كار آزمایشی خود را از تاریخ ۲۰ مرداد سال جاری آغاز كرد و اولینمحصول آن با خلوص ۹۹/۸ درصد به دست آمده است. فرآیند به دست آوردن آب سنگین درچهار مرحله پیچیده فنی صورت میگیرد. ابتدا آب طبیعی تبدیل به آب دمین )خالص( شده وسپس با گاز H۲F مجاور میشود و بعد در برجهای سرد و گرم با ضرایب جداسازی مختلف،تبادل دو دمایی صورت میگیرد و در نهایت، آب سنگین مورد نیاز به دست میآید. در حالحاضر در تأسیسات آب سنگین اراك، سالانه ۱۶ تن آب سنگین تولید میشود كه با بهرهبرداریكامل از این مجتمع، جمهوری اسلامی ایران توان بهرهبرداری سالانه ۸۰ تن آب سنگین را بهدست خواهد آورد.
آب سنگین علاوه بر آنكه در تولید برق از نیروگاهها كاربرد دارد، در مصارف صنعتی وكشاورزی نیز مصارف فراوانی دارد. با استفاده از این محصول در پرتو داروها، كار تشخیص ودرمان بیماریهایی همچون سرطان، تومورهای خوشخیم و بدخیم، نارساییهای قلبی وعروقی، كنترل تهاجم سلولهای سرطانی و دردهای ناشی از آن، كنترل بیماری ایدز و تشخیصتومورهای مغزی با سهولت و دقت بیشتری انجام میشود.● اوج دستاوردهای دولت نهم
از سوی دیگر، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی، نقطه اوج دستاوردهای دولتنهم را باید در عرصه روابط خارجی و نحوه تعامل با كشورها و نهادهای بینالمللی دانست. درمراسم معرفی وزرای كابینه دولت نهم به مجلس، دكتر احمدینژاد در توضیح استراتژی آیندهوزارت خارجه و در دفاع از وزیر پیشنهادی خود گفت: »در دوره جدید، دیپلماسی تهاجمی، مبنایعمل ما خواهد بود. ما نمیخواهیم همواره متهم باشیم. ما جای مدعی و متهم را عوض خواهیمكرد.«
ارزیابی عملكرد دولت در سال ۸۵، نشان میدهد دستگاه دیپلماسی كشور با اتخاذ دیپلماسیپیشدستانه، در بسیاری از اوقات و بزنگاهها، اجازه بازی را به حریف در زمین خودی ندادهاست. از این رو یك روز پس از ارسال نامه احمدینژاد به بوش، روزنامه لبنانی »الحیات« نوشت:»در دوره جدید شطرنج دیپلماسی، باید از »روش ایرانی« به جای »روش سوئیسی« نام برد. دراین روش، حریف ایرانی با روشی تهاجمی و با در دست گرفتن ابتكار عمل، دستگاه دیپلماسیغرب را در موقعیت آچمز قرار میدهد.«
در استراتژی دولت نهم، استفاده از اهرم »فشار دیپلماسی« و پیگیری استراتژی »لبه پرتگاه« بهخوبی دنبال میشود. استراتژی »تهدید و فشار و تحریم« به عنوان یك استراتژی كارآمد وكمهزینه كه ارمغان »ترومن« برای هیأت حاكمه كاخ سفید به شمار میآمد، با تیزچنگی وهوشیاری دكتر احمدینژاد، به اهرمی در دستگاه دیپلماسی كشور تبدیل شده است.
شعارها، سفرها، سؤالها و نامهنگاریهای احمدینژاد، دنیای غرب بهویژه آمریكا را سختعصبانی و در تنگنا قرار داده است؛ به گونهای كه رسانههای غرب به جای آنكه به تبلیغ منفیعلیه جمهوری اسلامی ایران بپردازند، ناگریز شدهاند بخش عمدهای از توان و فرصت خود رامعطوف كتمان و سانسور شعارهای احمدینژاد نمایند.
فشارهای اخیر دستگاه دیپلماسی كشورمان به هیأت حاكمه كاخ سفید، ساكنان این كاخشیشهای را سخت خسته، درمانده و پریشان احوال كرده است. این فشارهای مستمر كهگوشههایی از آن در عراق، افغانستان، لبنان، سرزمینهای اشغالی فلسطین و آمریكای لاتین بهخوبی قابل مشاهده است، علاوه بر آنكه هژمونی ]سلطه[ این كشور را در عرصه نظامبینالمللی با مخاطرات جدی مواجه نموده، باعث گردیده تا رفتارهای پرخاشگرانه و غیرمنطقیبسیاری از جانب مقامات ارشد آمریكایی صورت پذیرد كه این امر، فرصتی مغتنم را در اختیارجمهوری اسلامی ایران قرار داده است؛ فرصتی كه برخی ناظران از آن به عنوان »بهار شكوفاییو سر باز كردن مفاهیم انقلاب اسلامی در میان گفتمانهای به زانو در آمده دنیای امروز« ناممیبرند. به همین جهت، »ریچارد هالبروك«، مشاور »جان كری« در مصاحبه با كانال تلویزیونیان.تی.وی به صراحت اعلام مینماید: »مهمترین مشكل آمریكا رئیس جمهور جدید ایران وگفتمانی است كه دستگاه دیپلماسی او دنبال مینماید.«
● دولت موفق در برگزاری انتخابات
دولت نهم با برگزاری موفق انتخابات ۲۴ آذر سال ۸۵ كه در اصل سه انتخابات مجلس خبرگان،انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در برخی مناطق انتخابات میان دورهای مجلسشورای اسلامی را در بر داشت، توانست كارنامه درخشانی را از خود بر جای گذارد. موفقیتدولت در برگزاری این انتخابات بیشتر در ارتباط با موضوع طرح تجمیع انتخابات بود. زیرا پساز انقلاب برای اولین بار بود كه میبایست دو انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهرو روستا به شكل همزمان برگزار میشدند. آن چه كه این موفقیت را مزین كرد حضور بیش از ۶۲درصدی مردم در انتخابات بود. این حضور به لحاظ همزمانی با فشارهایی كه دشمنان نظام ازخارج بر نظام وارد میكردند و بعضاً انتقادات منتقدین نیز در داخل علیه دولت فزونی یافته بوداهمیت داشت. حضور و مشاركت گسترده مردم پاسخ و سد محكمی بود به فشار دشمنانخارجی و نیز اعلام اعتماد و همبستگی بود نسبت به نظام و دولتی كه مجری این انتخابات بودعملكرد دقیق و مثبت دولت در این انتخابات به گونهای بود كه كمتر بهانهای را برای انتقادمنتقدین باقی گذاشت در حالی كه در آستانه انتخابات فضای سیاسی و تبلیغاتیایجاد شده بهشكلی بود كه احتمال داده میشد پایان انتخابات و اعلام نتایج با حرف و حدیثهای بسیار همراهباشد كه این چنین نشد. ارزیابی نتیجه انتخابات در ارتباط با گروههای سیاسیموضوعی استكه پس از آغاز به كار مجلس خبرگان و شوراها میتوان به آن پرداخت اما آن چه كه به دولتمربوط میشود، برخورد احتیاط آمیز با مدیریت گروهی است كه در انتخابات با شعار حمایت ازدولت فعالیت كرد و موفقیت چندانی نداشت. عملكرد دولت در انتخابات از جایگاه مجری و متولیامر برگزاری انتخابات مثبت و در خور تمجید و تقدیر بود و سبب تقویت موقعیت نظام گردید.
● سند چشم انداز و اصل ۴۴
امسال شاهد دو رخداد مهم در عرصه اقتصادی كشور بودیم. یكی محوریت یافتن وغبار زداییاز سند چشم انداز كشور و دیگری بسیج مسولان نظام به فرمان مقام معظم رهبری جهتاجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی كه به اعتراف كارشناسان درصورت اجرایی شدن آنانقلابی اقتصادی در كشور رخ خواهد داد.
به اعتقاد كارشناسان اگر چه تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور، گامی بسیار مهم وارزندهدر شفاف سازی مسیر طولانی مدت پیشرفت همه جانبه و جهت دار كشور است، اما دغدغههایجدی سند چشم انداز، تعیین الزامات و مقدمات اجرایی آن برنامه ریزی صحیح برای تحقق اهدافآن، رفع شكاف موجود میان امكانات اجرایی و اهداف دراز مدت آن یافتن روشهای مشاركتفعال همه بخشهای كشور در راستای تحقق اهداف آن، و بالأخره چگونگی استفاده از فرصتهاو مواجهه با چالشهایی است كه در برنامه ریزی و اجرای آن به وجود میآید.
همچنین بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونیو خصوصیاستوار شده است، اجرای سیاستهای كلان مورد نظر رهبر معظم انقلاب در اینخصوص، نسخه كم نظیری برای شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی مبتنی بر اجرای عدالت وفقر زدایی در چارچوب چشم انداز ۲۰ ساله كشور است. شرایط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وملی شدن بانكها، صنایع بزرگ و... چگونگی اجرا و شرایط را در آن دوران پیش آورد، هموارهدولتی بودن و تسلط بر قوانین و اختیارات، دولت را به كارفرمایی بزرگ تبدیل كرد و در نتیجهموجب گردید بخشهای تعاونی و خصوصی نتوانند سهم بالایی در اقتصاد ایران داشته باشند.
كارشناسان، موضوع ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی را به لحاظ ایجاد تحول بنیادین واثرگذاری آن بسیار مهم تلقی كرده اند، به گونهای كه جهت خروج از بن بست فراروی آن چارهایجز تفسیر و تبیین اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام نبوده وكارشناسان بر این اعتقاد بودهاند كه باید تعریف جدیدی از نقش دولت در اقتصاد ارائه میشد.
● دغدغهها و نگرانیها
در كنار همه افتخارات و دستاوردهایی كه دولت نهم بهویژه در عرصه »رویكرد«ها داشته است،برخی دغدغهها و نگرانیهای بر حق دوستداران نظام را نیز نباید به فراموشی سپرد. در دیداریكه رهبر معظم انقلاب با كارگزاران نظام اسلامی داشتند، معظمله در توصیف اصولگرایی و بیانشاخصههای آنكه امروز تبلور آن در دولت و بخش عمدهای از مجلس قابل مشاهده است،فرمودند: »اصولگرایی یعنی بالا بردن سقف تحملها، پرهیز از خرافه و سستاندیشی، دوریگزیدن از خوشبینی و بدبینی افراطی نسبت به پدیدهها و افراد و تفكراتی كه از اسلام، چهرهایخشن و خشمآلود ارائه میكنند، تأمین و تثبیت آزاداندیشی، اصلاح روشها، تعصب نورزیدنروی تصمیمات ناحَقّ، رها بودن میدان برای پرورش فكر و فهم، پرهیز از خوشبینی گمراهكنندهو یا بدبینیهای افراطی، شفافیت دیدگاهها، بهرهمندی از ظرفیت نخبگان، سعهصدر و تحملمخالف، نظارت بر عملكرد زیرمجموعه، مغرور نشدن، پرهیز از شتابزدگی، عمل به وعدهها وتوزیع عادلانه منابع مالی.«
تأملی بر كارنامه دولت نهم در پایان سال ۸۵ نشان میدهد احمدینژاد و مردان كابینهاش، مزداعتماد مردم و رهبری را تا حدود قابل قبولی پرداختهاند و انتظار از دولتی كه برخاسته ازآرمانهای نظام اسلامی و به تعبیر رسانههای غربی »دولتی كه از آن بوی خمینی میآید«، آناست كه اسیر افراط و تفریط، خوشبینی گمراه كننده و بدبینی افراطی، نشده و میدان خدمتگزاریو خدمترسانی به مردم را در حلقههای پیرامونی خود محدود ننماید. این دولت، عصاره مطالباتبحق و متراكم مردمی است كه در سوم تیر یكصدا فریاد زدند، اصلاحات یعنی مبارزه با فقر،تبعیض و بیعدالتی. این دولت باید قدردان فرصتی باشد كه ۲۰ ماه آن به سرعت برق و بادگذشت و بقیه آن هم به همین سرعت خواهد گذشت. خدمتگزاران كابینه نهم بهتر از هركسدیگری میدانند كه برای این »ملت صالح«، هنوز تابلوهای افتخار بسیاری را میتوان رقم زد، بهشرط آنكه نقاشان چیرهدست، اسیر خستگی، بیبرنامگی، غرور، شتابزدگی و سستاندیشینشوند.
● فقدان استراتژی فرهنگی
اما در حوزه فرهنگ، علیرغم برخورداری دولت از یكی از باتجربهترین، متدینترین و صادقترینوزیران كابینه، باید اعتراف نمائیم عملكرد و حتی رویكرد دولت از نمره قابل قبولی در سال ۸۵برخوردار نبوده است. عملكرد فرهنگی دولت در سال جاری نشان داد ما هنوز از فقدان یكاستراتژی مشخص در عرصه فرهنگی و مدیریت آن رنج میبریم. ما هنوز همچون سالهایگذشته، به جای متن و اصل، اسیر حاشیهها هستیم. به جای تأملات و مطالعات جدی بر رویحوزههایی چون ریشههای بیماریهای فرهنگی، لاابالیگری و اباحی محوری، به بررسیمقولاتی چون بدحجابی و مروجان آن پرداختهایم.
یكی از معضلات اساسی دستگاه فرهنگی كشور در سالهای اخیر، سیطره »كمیت« بر »كیفیت«بوده است. بر مبنای این تفكر وارداتی كه ورود آن به سالهای پس از پایان جنگ و آغاز »توسعهاقتصادی« بازمیگردد، معیار ارزیابی و عملكرد مدیران سازمانها و مراكز فرهنگی، بر مبنایتیراژ، تعداد و شمارگان شكل میگیرد، همانگونه كه در ارزیابیهای جهان، معیار توسعهیافتگیو عقبماندگی كشورها با شاخصهایی همچون سرانه مطبوعات، فیلم، كتاب و تیراژ محصولاتفرهنگی در سبد اقتصادی خانوار سنجیده میشود. بر این مبنا مدیرانی موفقترند كه بیشترتولید كرده باشند؛ خواه این تولید در عرصه اقتصادی باشد یا فرهنگی! این غلبه نگاه كمّیانگارانه در عرصه فرهنگ باعث میشود مدیر سینمایی ما از افزایش تولیدات سینمایی در سال۸۵، مدیر بخش موسیقی ما از توزیع یك میلیون كاست از جوانی ۲۳ ساله در عرض یك هفته درسراسر كشور و مدیر بخش كتاب ما بدون اشاره به محتوای كتابهای منتشره در سال جاری، ازافزایش ۲۰ درصدی تیراژها سخن گویند.
متولیان فرهنگی كشور بهویژه وزارت ارشاد باید در پایان سال ۸۵ به مردم و مخاطبان فرهنگیخود صادقانه بگویند كه در عرصه تولید »موسیقی فاخر« چه كردهاند؟ نتایج كار آنان در عرصهارائه »الگوی لباس ملی« چه بوده است؟ دستاوردهای دفاع مقدس را به چه میزان به نسل تشنهامروز منتقل كردهاند، در ترویج فرهنگ عفاف، سادهزیستی، قناعت و احترام به حقوق دیگرانچقدر موفق بودهاند؟ كدام استراتژی كلان فرهنگی را در سطح جامعه و اقشار و مخاطبانمختلف خود طراحی و پیگیری نمودهایم و از ظرفیتهای عظیم و بیبدیل فرهنگ ناب اسلامی -ایرانی در تشكیل جبههای برخاسته از ارزشها، آداب و سنن ایرانی و اسلامی در برابر »ناتویفرهنگی«، به چه میزان بهره جستهایم؟
● مجلس در ترازوی ۸۵
مجلس هفتم، فعالیت خود را با یك اعتماد مثال زدنی آغاز كرد و در نخستین گامها، خود را بهسرعت از پیچ وخم آئین نامه ای، تصویب اعتبارنامهها، تعیین نمایندگان ناظر و تشكیلكمیسیونهای تخصصیعبور داد تا عزم و تلاش خود را برای به منصه ظهور رساندن شعاریكه تحت لوای آن تشكیل گردید، به نمایش بگذارد. مجلس هفتم یعنی مجلس عدالت محور و نمادمبارزه با فقر، فساد و تبعیض.
در ارزیابی عملكرد مجلس هفتم درسال ۸۵، نكات مثبت و تلاشهای قابل تقدیری در موضوعاتیهمچون همراهی با دستگاه دیپلماسی درموضوع پرونده هسته ای، پرهیز از جناح زدگی و حزببازی، پاك دستی، اعتقاد به مبانی و ارزشهای انقلابی، همراهی و همگامی با سیاستهای كلاندولت، نگاه كارشناسانه به حوزه اقتصاد، تلاش برای بسط عدالت و گره گشایی از معضلاتمردم مشاهده میشود اما با جرات برخاسته از نقد مشفقانه و مصلحانه میتوان ادعا كرد كهمجلس هفتم در سال ۸۵ میتوانست كارنامه بهتری از خود برجای گذارد. در سال ۸۵، نحوهتعامل دولت و مجلس، به یكی از دغدغه هایاساسی دلسوزان نظام تبدیل شده بود و مجلس بهعنوان مشاورامین و یار ومددكار دولت نهم، كمتر میدانی برای مانور و ارائه طرحها و پیشنهاداتاز خود به نمایش گذاشت ضمن آن كه برخی بیمهریها نیز از جانب دولتمردان مشاهدهمیگردید. در این سال مردم و رسانههای ما كمتر شاهد نشستهای مشترك مجلس و دولت،مجلس و قوه قضائیه، مجلس و اصحاب رسانه، مجلس و نخبگان، كارآفرینان، مجلس وفرهنگیان، مجلس و اساتید دانشگاهها، مجلس و دانشجویان و... بودند.ضمن آنكه تصویب چند طرح پر سر وصدا همچون تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوریكه به پنج ساله شدن دوره نمایندگی نمایندگان فعلی منجر میشد، گذاشتن شرط فوق لیسانسبرای نمایندگان مجلس واسثتنا نمودن نمایندگان فعلی و چند مصوبه دیگر كه از آن بوینامطبوعی استشمام میگردید در كنار كم تحملیها و فقدان سعه صدر كه برخی نمایندگان درمواجهه با دولت از خود به خرج میدادند، نقاط ضعف مجلس هفتم در سال جاری بود. میانگینطرح ۴ سوال از وزرای دولت نهم در هر جلسه رسمی مجلس، میانگین قابل قبولی برای تعاملمثبت و سازنده این دوقوه تاثیرگذار نمی باشد. دولت و مجلس باید با عبور از دایرههای موهومبازدارنده، امید دلسوزان و وفاداران نظام را به نیروهای اصولگرا، ناامید نكنند، زیرا تجدید اعتمادكاری بس سخت و طاقت فرساست.
● فراز و فرودهای همتراز
در بررسی عملكرد قوه قضائیه در سال ۸۵، باید اذعان داشت كه فرازهای آن همتراز فرودهایآنبوده اند. تلاشهای این قوه در تشكیل شوراهای حل اختلاف، حمایت از سرمایه گذاریهایداخلی و خارجی، ساماندهی زندانها، تخریب سلولهای انفرادی،برخورد با قضات مختلفاز جمله قضات پرونده فرار شهرام جزایری، برخورد با سایتها و نشریات ساختارشكن،شركت فعال در نهادهای بین المللی قضایی و حقوق بشری، توسعه دایره عزل ونصبها و ورودنیروهای جوان به ردهای مدیریتی و... را میتوان ارج نهاد اما هنوز مطالبه اصلی ملت و رهبریاز این قوه كه باید به عنوان بازو و پنجه قدرتمند نظام اسلامی در مبارزه با فقر، فساد و تبعیضباشد و اعتماد از دست رفته مردم را به این قوه بازگرداند، برزمین مانده است.
باگذشت بیش از ۵ سال از فرمان ۸ مادهای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با فقر، فسادو تبعیض،هنوز معطل مانده و ستادی هم كه برای پیگری این فرمان تشكیل شده بود، حدود یك سال استكه با تعطیلیكامل مواجه گردیده چرا كه به اذعان سخنگوی قوه قضائیه، در تشكیلات این قوه،ساختار اداریو قضایی برای آن پیش بینی نشده است! از سوی دیگر ضعفها و كاستیها واطاله دادرسیها در پرونده های مهم و تاثیرگذاری كه گاه جنبه ملی پیدا كرده است، پرسشهایبیپاسخ فراوانی را مطرح كرده است. پروندههایی همچون پرونده شهرام جزایری، دانشگاههاوایی، مدیر عامل دخانیات، ورزشگاه آزادی، حادثه نیشابور، گوشتهای آلوده، ضیاءمیرعمادی)دادستان اسبق(، شركت پترو پارس، خصوصی سازیها زمین خواریها وواگذاریهای بیضابطه. علاوه برآنكه عدم اطلاع رسانی شفاف این قوه درباره سیر رسیدگی بهپروندههای قضایی خصوصا پروندههای بزرگ مفاسد مالی و همچنین فقدان شفافیت در اطلاعرسانی در خصوص متهمان ومجرمان این پروندهها مشاهده میشود، افكار عمومی را سختآزرده خاطر ساخته است.
درنظام اسلامی مردم باید با پوست و گوشت خود، كارآمدی واقتدار نظام را در پاسداشتآرمانها و برآورده كردن مطالبات خود احساس نمایند تا پایههای مشروعیت و مقبولیت نظاماستحكام یابد. به همین جهت رهبر معظم انقلاب، در دیدار با كارگزاران نظام فرمودند:»مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد و تبعیض، عدالت خواهی است. تكلیف ما این استكه عدالت را در جامعه مستقر كنیم. ضربه عدالت باید قاطع، بیملاحظه، فراگیر و امیدوار كنندهباشد تا اعتماد از دست رفته مردم، بازسازیو به روح و كالبد قوه قضائیه دمیده شود.
● دستاوردهای خارجی نظام
▪ شكست افسانه شكستناپذیری
رویارویی ۳۳ روزه حزبالله لبنان و رژیم صهیونیستی نشان داد كه افسانه شكستناپذیریارتش این رژیم، خرافهای بیش نیست. مقاومت جانانه و غیرتمندانه حزب الله در برابر عصارهتمدن غرب نشان داد كه این اراده ملتهاست كه سرمنشاء تمامی تغییر و تحولات منطقهایخواهد بود.
حزبالله اینك تبدیل به كابوس برای رژیم صهیونیستی شده و امنیت و آرامش را از همه ساكنانسرزمینهای اشغالی بوده است. شیوه فرماندهی و هدایت نیروهای حزبالله توسط سیدحسننصرالله به گونهای رقم خورد كه حتی دشمنان هم او را ستایش كردند. پیروزی حزبالله،پیروزی جهان اسلام از جمله جمهوری اسلامی ایران است. گروهی كه خود را فرزندان معنویحضرت روحالله میدانند. از این رو، »خاورمیانه جدید« با محوریت اسلام ناب محمدی۹ شكلخواهد گرفت.
حزب الله اینك به الگویی از مقاومت و عزتمندی در میان كشورهای خاورمیانه و اسلامی تبدیلشده است و این میتواند كابوسی دیگر برای نظام سلطه باشد. آنانی كه برای مقابله با موجبیداری و خیزش اسلامی، طراحی موجودی جعلی به نام »القاعده« را در دستور كار خود قراردادند تا با رفتار غیرانسانی، غیراسلامی و انحرافی این گروه، چهرهای واژگون از اسلام و تعالیمتعالیبخش آن به جهانیان عرضه شود.
مقاومت و عزتمداری حزبالله كه از تعالیم اسلام ناب محمدی سرچشمه گرفته، اینك به الگوییالهامبخش در میان كشورهای اسلامی و غیراسلامی تبدیل شده، الگویی كه پردههای التقاط وانحراف را در مسیر مبارزه كنار زده و دبیر كل حزبالله را به عنوان محبوبترین چهره جهانعرب و »فخر عرب« و »فخر دنیای اسلامی« معرفی كرده است و این میتواند زنگ خطری برایصاحبان نظام سلطه باشد.
توقف جنگ با توسل به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، شكست بزرگی برای اسرائیلبود چرا كه صهیونیستها همواره بر قدرت نظامی خود به عنوان یك اهرم بازدارنده میبالیدند ودر جنگ ژوئن ۱۹۶۷، ظرف ۶ روز، سه كشور بزرگ عربی برخوردار از تسلیحات جنگی و ارتشكلاسیك را شكست داده بودند اما این بار در برابر یك گروه مقاومت و فاقد ارتش كلاسیك وتجهیزات مدرن جنگی، بیش از یك ماه زمینگیر شدند.
از سوی دیگر سیدحسن نصرالله نشان داد علاوه در صحنه مقاومت، در عرصه چانهزنیهایسیاسی، روابط دیپلماتیك و صیانت از آرمانهای اسلامی، قدر فرصتها و ظرفیتها را داشته وهمواره از تهدیدها، سكویی برای صید فرصتها ساخته است.
▪ اعدام صدام
اجرای حكم اعدام صدام به عنوان یكی از بزرگترین جنایتكاران عصر حاضر، دل مردم ایران وعراق را شادمان كرد. اعدام صدام نشان داد كه وی حتی عرضه خودكشی كردن هم نداشت و تنبه طناب دار و چوبه اعدام سپرد. صدام در حالی اعدام شد كه تاكنون ۱۶۰۰ گور دسته جمعی درعراق كشف و بیش از ۸۲۰ هزار نفر در آن مدفون شدهاند. اگر قرار بود جرایم صدام حقیقتاًبررسی شود، سران غرب باید به میز محاكمه كشیده میشدند و همچنین كسانی كه از سقوطمهره سوخته خود در عراق و اعدام وی سود بردند، باید به عنوان اربابان و شركای جرم و آمرانو مسببان آن محكوم میشدند.
▪ خاورمیانه بر محور اسلام ناب محمدی۹
تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی وامنیتی منطقه گویای آن است كه هیچ كشوری به اندازه ایراناسلامیدر سال ۱۳۸۵ صاحب امتیازات، فرصتها، دستاوردها و توانمندیها نشده است. در واقعایران در سال ۸۵ به نسبت سالهای قبل، موقعیت و جایگاه خود را درمنطقه ارتقاء داده وشاید درطول یكصد سال گذشته هیچگاه صاحب این جایگاه و موقعیت نبوده است. هر چه آمریكا درگرداب تحولات و باتلاق رخدادها غوطه ورشده قدرت جمهوری اسلامی ایران بیشتر هویداگردیده است. لذا تعجبی ندارد از این كه »گیتس« وزیردفاع آمریكا درمقابل فشار دموكراتها برایمذاكره با ایران اذعان میدارد كه چگونه با كشوری مذاكره كند كه تمام برگهای برنده درمنطقه رادراختیار دارد واز آمریكا هیچی نمی خواهد.
روابط دو كشور ایران و عراق جدید در سال ۸۵ وارد مرحله طلایی خود شد. در سطح منطقه،ایران اولین كشوری بود كه عراق جدید را مورد شناسایی قرار داد. وزیر خارجه ایران در خردادماه ۱۳۸۵ به عنوان اولین مقام رسمی در منطقه ودر میان كشورهای اسلامی وعربی به عراقسفر كرد كه این سفر در رسانههای منطقهای و بین المللی بازتاب گستردهای داشت. سفر آقایمتكی به عراق اشغال شده در حالی صورت گرفت كه اولاً روابط سیاسی منطقهای عراق جدیدهنوز به مرحله جدی وعملی خود نرسیده وثانیاً آمریكا در گرداب تحولات عراق گرفتار آمده وازروند تحولات این كشور بشدت خشمگین است و ثانیاً كشورهای عربی منطقه با اضطرابونگرانی تحولات عراق را رصد میكنند و در مواردی نیز در هماهنگی با اشغالگران در روندتحولات عراق تخریب میكنند.
بزرگترین دستاورد ایران در سال گذشته درعراق، تعمیق وتحكیم روابط باعراق وتلاش برایناكامیبیشتر آمریكا دراین كشور و خنثی سازی تحركات واكنشی كشورهای عربی در عراقبوده كه دراین رابطه توفیقات بزرگی نصیب دو ملت ودو نظام سیاسی ایران وعراق شده است.درواقع عراق جدید عمق استراتژیك ایران تلقی میشود واشغالگران وكشورهای منطقه گریزی ازشناسایی این موقعیت برای ایران ندارند.
▪ آمریكا مغلوب دیپلماسی ایران در آمریكای لاتین
سال ۱۳۸۵ را میتوان سالی پرتحرك برای دستگاه دیپلماسی كشور دانست كه بخشی مهمی ازآن را مناسبات تهران با كشورهای آمریكای لاتین تشكیل میدهد. در شرایطی كه آمریكا وغربتلاش داشتند تا ایران را وادار به انزوای جهانی نمایند، گرایش ملتهای آمریكای لاتین به گسترشمناسبات فراگیر با ایران، این توطئه را با شكست مواجه ساخت. تقویت نهضتهای ضدامپریالیستی در آمریكای لاتین، حمایت قاطع ایران از ملتهای استعمار شده وستمدیده جهان،تلاش ملتهای منطقه برای خوداتكایی و دوری از وابستگی به آمریكا باحمایت كشورهایاستقلال خواه، جایگاه اقتصادی و فنی ایران كه میتواند جایگزین غرب گر»، ارائه و اجرایطرحهای نوین عدالت محوری كه نیاز ملتهای آمریكای لاتین میباشد از سوی تهران، ایستادگیو مقاومت ایران در برابر آمریكا برای احقاق هستهای و... را میتوان از عواملیدانست كه سببگردید تا در سال ۱۳۸۵ ملتها ودولتهای آمریكای لاتین خواستار همكاری فراگیر باایران شوند.در بررسی اجمالی، ابعاد این روابط را چنین میتوان ارزیابی نمود:
۱) بعد سیاسی:
دو دیدار احمدی نژاد از كشورهای منطقه، تاكید بسیاری از دولتهای تازه تاسیسبه همكاری با ایران ودوری از آمریكا )نیكاراگوا، اكوادور؛ بولیوی( حمایت نمایندگان كشورهایمنطقه در شورای حكام از فعالیتهای هستهای ایران و...رامی توان از كاركردهای سیاسی دستگاهدیپلماسی ایران در آمریكای لاتین دانست. حضور در آمریكای لاتین را میتوان بخش مهمی ازتقابل ایران وآمریكا دانست كه با پیروزی تهران و شكست آمریكا همراه بود. دراین چارچوبهمین نكته بس كه در دو دیدار احمدینژاد از منطقه، ملتهای آنها، استقبال كم نظیری را از او بهعمل آوردند و برگسترش همكاری با تهران تاكید كردند در حالی كه سفر بوش درجمع متحدانآمریكایی و پایان همكاری با واشنگتن همراه گردید. اقتصادی: اجرایی شدن بیش از ۱۲۰ پروژهصنعتی وعمرانی ازجمله احداث خط تولید هند و كارخانههای سیمان در ونزوئلا، امضای دههایسند همكاری اقتصادی در دیدار احمدی نژاد از كشورهای منطقه، حضور در پروژههای تولیدنفت و گاز درونزوئلا و بولیوی، افزایش تر از تجاری به بیش از دهها میلیون دلار را میتوان ازدستآوردهای سال ۱۳۸۵ ایران در آمریكای لاتین دانست.
۲) سایر موارد:
احداث صندوق مشترك ایران و آمریكای لاتین برای توسعه، تلاش برای ارائهطرحها و قوانین مشترك برای اجرای طرحهای عدالت محور بویژه مبارزه با فقر، بیسوادی،تشكیل كمیته فرهنگیجوانان ایران و كوبا به تاكید ونزوئلا برهمكاری باایران در ساختهواپیماهای بدون سرنشین وتسلیحات نظامی و... در بخشهایی از اهداف مشترك نظامی،فرهنگی واجتماعی ایران و بسیاری از كشورهای آمریكای لاتین میباشد كه بسیاری از آراء درسفرهای احمدی نژاد به منطقه و دیدار چاوز از تهران اجرایی گردیده است. در نهایت میتوانگفت كه در سال ۱۳۸۵ جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن. دیپلماسی ملتها به جای تاكیدصرف بر دولتها واستمرار حضور در جبهه ضد امپریالیسم توانست به جایگاهی ارزنده درآمریكای لاتین دست یابد.
● دستاوردهای دیگر
در عین حال نباید از حضور پرشكوه و حماسی مردم در صحنههای دفاع از انقلاب از جملهراهپیمایی غرورآفرین ۲۲ بهمن، استقبال بینظیر مردم استان سمنان از رهبر معظم انقلاب درسفر ایشان به این استان، استقبالهای باشكوه مردم از رئیس جمهور در سفرهای استانی،آرامش حاكم بر فضای سیاسی جامعه، وجود روح امید و نشاط در مردم، ناكامی دشمن درایجاد اختلافات مذهبی، قومی و صنفی، هماهنگی و همدلی قوای سهگانه، ناكامی دشمنان دراعمال سیاست تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، ارتقای جایگاه منطقهای و بینالمللیجمهوری اسلامی و ظهور طیف جدیدی از نخبگان جوان و... به عنوان دستاوردهای نظام در سال۸۵ غافل بود. امید است سال ۸۶، سالی پربارتر و سراسر موفقیت و كامیابی برای مردم بیدار دلو غیرتمند ایران اسلامی باشد.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست