جمعه, ۱۳ مهر, ۱۴۰۳ / 4 October, 2024
مجله ویستا
شیوههای کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب در کودکان
شكی نیست كه كودكان از طریق مشاهده و سایر ادراكات حسی خود از همان اوان كودكی دائما اطلاعات دریافت كرده و آنها را درونریزی میكنند. پس مدتی كوتاه این اطلاعات دریافتشده جزء وجود آنها میشود و رفته رفته براساس همین یافتهها شخصیت آنها شكل میگیرد و در آینده نیز براساس آنچه شكل گرفتهاند، عمل میكنند. چنانچه قرآن كریم میفرماید: «بگو هر كس به طریقه خویش عمل میكند و پروردگار تو بهتر میداند كه كدام یك به هدایت نزدیكتر است»(اسراء: آیه ۸۴)
بنابراین والدین باید محیط رشد و شكوفایی فرزندان خویش را بهگونهای مهیا كنند، تا بذر وجودی آنها در بستری مناسب رشد كند و به بار بنشیند. از جمله موارد آمادهسازی محیط، اصلاح رفتار و حركات و سكنات والدین است. زیرا والدین جزو مهمترین افرادی هستند كه در شكلگیری شخصیت كودكان نقش به سزایی دارند. تا جایی كه حتی صدای ضربان قلب مادر، هنگام شیرخوردن نوزادش در آرامش او تاثیر دارد. بنابراین وقتی حركات غیر ارادی والدین روی فرزندانشان تاثیر میگذارد، طبیعی است كه تاثیر رفتارهای ارادی و آگاهانه آنهامانند نحوه صحبت كردن، لباس پوشیدن، راه رفتن، برخورد با دیگران، و حتی رفتارهای هیجانی مثل خنده، گریه، ترس، افسردگی، شادابی، نشاط و... دوچندان خواهد بود. نتیجه آنكه والدینی دارای فرزندان صالح خواهند بود كه قبل از هرچیز به فكر اصلاح خویش و محیط زندگی خود بر آمده باشند. چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمود: «وقتی انسان صالح و نیكوكار شد خدا به واسطه صالح بودن او، فرزندان و فرزندزادگانش را نیز به اصلاحخواهد آورد.» (۱) و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «اگر خواستی دیگران را اصلاح كنی ابتدا خودت را اصلاح كن; این كه بخواهی دیگران را اصلاح كنی و خودت فاسد باشی بزرگترین عیب است.» (۲) از آنجایی كه كنترل محیطهایی از قبیل محله، مدرسه و... از توان و قدرت ما خارج است و از طرفی نیز نمیتوانیم و نباید كودك را در خانه محبوس كنیم - زیرا همه این محیطها میتواند به نوعی در رشد و بالندگی كودك اثر مثبت داشته باشد - این امكان وجود دارد كه فرزند ما در بعضی از این محیطها، رفتارهای نامطلوبی هم بیاموزد. همچنان كه در محیط خانه نیز ممكن ستبرخی از رفتارهای والدین جنبه بدآموزی برای كودك داشته باشد.
این مقاله در صدد بررسی روشهایی است كه به كاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب كودكان بینجامد.
كابرد روشهای مثبت و منفی در كاهش رفتار نامطلوب
رفتارهای نامطلوب را از دو راه میتوان كاهش داد:
۱- جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای رفتارهای نامطلوب و در نتیجه كاهشدادن غیر مستقیم رفتارهای نامطلوب;
۲- كاهشدادن مستقیم رفتارهای نامطلوب. (۳)
روشهای مثبت كاهش رفتار نامطلوب
۱- تقویت رفتارهای مطلوبی كه بهدفعات كم انجام میگیرد: گاهی اوقات نامطلوب بودن رفتار كودك یا بزرگسال ممكن ستبدین خاطر باشد كه آن رفتار را كودك خیلی زیاد و بیش از حد انجام میدهد. مثلا كودكی در خانه یا در كلاس (در بحثهای گروهی) زیاد حرف میزند و فرصت صحبت كردن را از دیگران میگیرد. رفتار مطلوب در اینجا این است كه این كودك كمتر و به نوبتحرف بزند. براساس این روش ما باید به كودك بگوییم اگر در مدت دو ساعت فقط پنجبار و هر بار فقط یك دقیقه صحبت كنی، جایزه میگیری یا میتوانی به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقهات بپردازی. بدین وسیله این مقدار حرف زدن او را تقویت میكنیم نه بیشتر از آنرا. البته ذكر این نكته ضروریاست كه ما در صدد خاموش كردن كودك نیستیم بلكه میخواهیم میزان صحبت كردن او را كنترل كنیم كه هم به موقع حرف بزند و هم فرصت دیگران را ضایع نكند.
۲- تقویت رفتارهای مطلوب دیگر: در این روش همه رفتارهای مطلوب كودك تقویت میشود به جز رفتاری كه نامطلوب تشخیص داده شده است. برای اجرای این روش موارد زیر را به كار میبریم:
الف - كودك را برای انجام ندادن رفتار نامطلوببراییكمدت زمان معینی تقویت میكنیم; مثلا به او میگوییم اگر با برادرت دعوا نكردی یا اگر خواهرت را اذیت نكردی، بعد از ظهر تو را به پارك میبرم.
ب - تقسیم مدت زمان معینی به فواصل كوچكتر: در این روش كاهش رفتار نامطلوب به تدریج انجام میگیرد لذا عملیتر و معقولتر به نظر میرسد. مثلا یك روز را به تعداد ساعات آن تقسیم میكنیم سپس از كودك میخواهیم كه اگر در هر یك ساعت رفتار خودش را كنترل كند و آن عمل نامطلوب را انجام ندهد، جایزه خواهد گرفت. در اینجا كودك برای اینكه پاداشهای بیشتری بگیرد، سعی میكند تا بیشتر خودش را كنترل كند.
ج - جنبههای مثبت رفتار كودك را تقویت میكنیم تا بقیه رفتارش را نیز تصحیح كند. مثلا كودكی كه تكلیف مدرسهاش را بد خط مینویسد به تكلیف او نگاه میكنیم هرجا یك كلمه یا جملهای را خوش خط نوشته بود زیر آن خط میكشیم. بدینوسیله او را مورد تشویق قرار میدهیم. یا اگر كودكی برادر كوچكش را اذیت میكند ولی گاهی اوقات نیز كمكهایی به او میكند، ما همین رفتارهای مثبت را سریعا تشویق میكنیم و رفتارهای نامطلوب او را نادیده میگیریم. (البته در صورتی كه رفتارهای نامطلوب او خطرناك باشد، باید جلوگیری كنیم.)مانندهمانشیوهكه حضرت عیسی علیه السلام برای تربیتحواریون انجام میداد; «ایشان روزی در یك مسیری عبور میكردند با یك لاشه بز كه متعفن نیز شده بود برخورد كردند همه حواریون بینی و دهان خود را گرفتند و گفتند عجب بوی بدی میدهد ولی حضرت عیسی علیه السلام فرمودند به! این بز چه دندانهای سفیدی دارد.» (۴) بنابراین یكی از شیوههای تربیتی كه بزرگان دین هم از آن استفاده میكنند و در روانشناسی تربیتی نیز روی آن تاكید میشود آن است كه جنبههای مثبت را تقویت كنیم تا كودك خود بر اثر تشویق رفتارهای مطلوبش در صدد اصلاح رفتارهای نامطلوب برآید.
۳- تقویت رفتار مغایر با رفتار نامطلوب: در این روش هر رفتاری كه با رفتار نامطلوب، ناهمساز و مغایر است تقویت میشود. مثلا برای از بین بردن رفتار نامطلوب كودكی كه گوشهگیر و منزوی است و با همسالان خود بازی نمیكند، باید هرگونه فعالیت گروهی و آمیزش با سایر كودكان رادر او تقویت كنیم، تا تمایل بیشتری به شركت در فعالیتهای گروهی پیدا كند. طبیعی است وقتی كودك وارد كوچكترین فعالیت گروهی میشود، دیگر منزوی و گوشهگیر نیست. به عبارت دیگر انسان در یك زمان واحد نمیتواند دو رفتار متضاد را انجام دهد، یعنی هم گوشهگیر باشد و هم با بچهها بازی كند. در چنین روشی علاوه بر اینكه رفتار نامطلوب كاهش پیدامیكند،رفتارهایمطلوبافزایش مییابد و جایگزین رفتارهای نامطلوب میشود.
۴- سیری یا اشباع: گاهی اوقات باید آن قدر یك تقویت كننده را به كار ببریم كه اثر خودش رااز دستبدهد. مثلا كسی كه گرسنه است و یك حالت ولع برای خوردن غذا دارد، وقتی به اندازه كافی به او غذا داده شود دیگر آن غذا برای او جاذبهای نخواهد داشت مگر اینكه در نوبتدیگریدوبارهگرسنهشود. یك كودك نیزممكناستنسبتبهاسباببازیهای خودش زیاد حساسیت نشان داده و حتی اسباب بازی بچههای دیگر را هم برای خودش بخواهد و همه را احتكار كند. چون احتكار اسباببازی یك رفتار نامطلوب است و ما میخواهیم رفتار كودك تعدیل شود، میتوانیم با استفاده از این روش برای مدتی آنقدر اسباببازی از خودش و دیگران جلوی او بریزیم تا اشباع شود بهگونهای كه وقتی دوباره برای او اسباببازی میبریم آنها را از خودش دور كند. در واقع با این كار، كودك از بازی با اسباببازی اشباع شده به طوری كه از این به بعد اسباببازیها را بین خود و هم سالانش تقسیم میكند و رفتار او عادی میشود.
روشهای منفی كاهش رفتار نامطلوب
قبل از بیان روشهای منفی، ذكر این نكته ضروری است كه چون روشهای منفی خاصیت انزجاری و آزاردهنده و جنبه تنبیهی دارند، ممكن است عوارض ناخوشایندی را نیز به دنبال داشته باشند. لذا تا آنجایی كه امكان بهكارگیری روشهای مثبت وجود دارد باید از روشهای منفی برای كاهش رفتار نامطلوب خودداری نموده و فقط در هنگام ضرورت، آنهم با احتیاط كامل از اینروش استفاده كرد.
۱- خاموشی: خاموشی به فرآیندی گفته میشود كه در آن وقوع رفتار بدون تقویت میماند و تكرار بدون تقویتیك رفتار سرانجام منجر به توقف كامل آن رفتار میشود. (۵) برای مثال معلم در كلاس درس سؤالی را طرح میكند، یكی از بچهها بلند میشود و با سر و صدای زیاد میگوید: من بلدم، من بلدم. معلم بدون توجه به آن دانشآموز جواب سؤال را از دانشآموز دیگری كه دستش را بلند كرده و آرام سرجایش نشسته میخواهد كه توضیح دهد. در اینجا بیتوجهی معلم به دانشآموز شلوغ و پرسیدن سؤال از دانشآموز مؤدب، باعثخاموشی رفتار دانشآموز شلوغ میشود، در صورتیكه اگر معلم عكسالعمل دیگری نشان داده بود و با صدای بلند به آن دانشآموز شلوغ گفته بود: سر جایتبنشین و حرف نزن، اثر معكوس داشت. همین كار را میتوان در خانه نیز انجام داد و رفتار نامطلوب كودكان را خاموش كرد.
۲- محروم كردن: بسیاری اوقات میتوان با محروم كردن كودك از تقویت كنندههایی كه برای او خیلی مهم است، رفتار او را كنترل كرد; مثل دیدن برنامه كارتن یا برنامه كودك یا بازی فوتبال.
مثلا برای حذف رفتار كودكی كه عادت به مكیدن انگشتخود دارد، میتوانیم هنگامی كهاو مشغول تماشای برنامه كودك تلویزیون است، هر وقت دستش را به طرف دهانش برد، تلویزیون را خاموش و هنگامی كه دستش را بیرون آورد، دوباره تلویزیون را روشن كنیم.یا معلم ورزش، دانشآموزی را كه در بازیرفتار خلافانجام میدهد، برای مدتی از بازی محروم كند. این روش را داوران مسابقات ورزشی درمورد ورزشكاران متخلف انجام میدهند و با این كار تا حدود زیادی از تخلفات دیگر بازیكنان و خود این بازیكن خاطی جلوگیری میكنند.
۳- جبران كردن: در اینروشوقتی فرد مرتكب رفتار نامطلوبی میشود، او را وادار میسازند تا آن عمل خلاف را جبران یا اصلاح كند. زیرا هدف این روش آن است كه فرد مسؤولیت عمل خودش را بپذیرد. طبیعی است هنگامی كه فرد احساس مسؤولیت نسبتبه عمل خود نماید، رفتار خودش را بیشتر كنترل خواهد كرد. مثلا كودكی كه خانه یا كلاس را با ریختن خرده كاغذ یا چیزهای دیگر كثیف میكند، والدین یا معلم باید او را وادار كنند تا خرده كاغذهایی را كه كف اتاق ریخته جمع كند و حتیبعضی اوقات از شخص خاطیخواسته میشود علاوه بر جبران عمل خلاف خود، به انجام اعمال اضافی نیز بپردازد. مثلا از كودكی كه به یكی از همكلاسیهای خود یا به یكی از اعضای خانه توهین كرده، خواسته میشود كه از همه همكلاسیهای خود و اعضای خانه عذرخواهی كند.
هنگام استفاده از این روش به نكات زیر باید توجه كرد:
۱- به كودك یا دانشآموز بگویید این رفتار تو بد بود;
۲- او را از انجام كاری كه مشغول آن استباز دارید;
۳- با توضیحات شفاهی، كار جبرانی او را برایش مشخص كنید.
پینوشتها:
۱- مكارم الاخلاق، ص ۵۴۶، به نقل از كتاب آیین تربیت ابراهیم امینی، ص ۲۳
۲- غررالحكم، ص ۲۷۸، به نقل از كتاب آیین تربیت ابراهیم امینی، ص ۲۳
۳- رفتار درمانی دكتر سیف، فصل پانزدهم
۴- اصول كافی
۵- رفتار درمانی دكتر سیف
ابوالقاسم بشیری
بنابراین والدین باید محیط رشد و شكوفایی فرزندان خویش را بهگونهای مهیا كنند، تا بذر وجودی آنها در بستری مناسب رشد كند و به بار بنشیند. از جمله موارد آمادهسازی محیط، اصلاح رفتار و حركات و سكنات والدین است. زیرا والدین جزو مهمترین افرادی هستند كه در شكلگیری شخصیت كودكان نقش به سزایی دارند. تا جایی كه حتی صدای ضربان قلب مادر، هنگام شیرخوردن نوزادش در آرامش او تاثیر دارد. بنابراین وقتی حركات غیر ارادی والدین روی فرزندانشان تاثیر میگذارد، طبیعی است كه تاثیر رفتارهای ارادی و آگاهانه آنهامانند نحوه صحبت كردن، لباس پوشیدن، راه رفتن، برخورد با دیگران، و حتی رفتارهای هیجانی مثل خنده، گریه، ترس، افسردگی، شادابی، نشاط و... دوچندان خواهد بود. نتیجه آنكه والدینی دارای فرزندان صالح خواهند بود كه قبل از هرچیز به فكر اصلاح خویش و محیط زندگی خود بر آمده باشند. چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمود: «وقتی انسان صالح و نیكوكار شد خدا به واسطه صالح بودن او، فرزندان و فرزندزادگانش را نیز به اصلاحخواهد آورد.» (۱) و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «اگر خواستی دیگران را اصلاح كنی ابتدا خودت را اصلاح كن; این كه بخواهی دیگران را اصلاح كنی و خودت فاسد باشی بزرگترین عیب است.» (۲) از آنجایی كه كنترل محیطهایی از قبیل محله، مدرسه و... از توان و قدرت ما خارج است و از طرفی نیز نمیتوانیم و نباید كودك را در خانه محبوس كنیم - زیرا همه این محیطها میتواند به نوعی در رشد و بالندگی كودك اثر مثبت داشته باشد - این امكان وجود دارد كه فرزند ما در بعضی از این محیطها، رفتارهای نامطلوبی هم بیاموزد. همچنان كه در محیط خانه نیز ممكن ستبرخی از رفتارهای والدین جنبه بدآموزی برای كودك داشته باشد.
این مقاله در صدد بررسی روشهایی است كه به كاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب كودكان بینجامد.
كابرد روشهای مثبت و منفی در كاهش رفتار نامطلوب
رفتارهای نامطلوب را از دو راه میتوان كاهش داد:
۱- جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای رفتارهای نامطلوب و در نتیجه كاهشدادن غیر مستقیم رفتارهای نامطلوب;
۲- كاهشدادن مستقیم رفتارهای نامطلوب. (۳)
روشهای مثبت كاهش رفتار نامطلوب
۱- تقویت رفتارهای مطلوبی كه بهدفعات كم انجام میگیرد: گاهی اوقات نامطلوب بودن رفتار كودك یا بزرگسال ممكن ستبدین خاطر باشد كه آن رفتار را كودك خیلی زیاد و بیش از حد انجام میدهد. مثلا كودكی در خانه یا در كلاس (در بحثهای گروهی) زیاد حرف میزند و فرصت صحبت كردن را از دیگران میگیرد. رفتار مطلوب در اینجا این است كه این كودك كمتر و به نوبتحرف بزند. براساس این روش ما باید به كودك بگوییم اگر در مدت دو ساعت فقط پنجبار و هر بار فقط یك دقیقه صحبت كنی، جایزه میگیری یا میتوانی به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقهات بپردازی. بدین وسیله این مقدار حرف زدن او را تقویت میكنیم نه بیشتر از آنرا. البته ذكر این نكته ضروریاست كه ما در صدد خاموش كردن كودك نیستیم بلكه میخواهیم میزان صحبت كردن او را كنترل كنیم كه هم به موقع حرف بزند و هم فرصت دیگران را ضایع نكند.
۲- تقویت رفتارهای مطلوب دیگر: در این روش همه رفتارهای مطلوب كودك تقویت میشود به جز رفتاری كه نامطلوب تشخیص داده شده است. برای اجرای این روش موارد زیر را به كار میبریم:
الف - كودك را برای انجام ندادن رفتار نامطلوببراییكمدت زمان معینی تقویت میكنیم; مثلا به او میگوییم اگر با برادرت دعوا نكردی یا اگر خواهرت را اذیت نكردی، بعد از ظهر تو را به پارك میبرم.
ب - تقسیم مدت زمان معینی به فواصل كوچكتر: در این روش كاهش رفتار نامطلوب به تدریج انجام میگیرد لذا عملیتر و معقولتر به نظر میرسد. مثلا یك روز را به تعداد ساعات آن تقسیم میكنیم سپس از كودك میخواهیم كه اگر در هر یك ساعت رفتار خودش را كنترل كند و آن عمل نامطلوب را انجام ندهد، جایزه خواهد گرفت. در اینجا كودك برای اینكه پاداشهای بیشتری بگیرد، سعی میكند تا بیشتر خودش را كنترل كند.
ج - جنبههای مثبت رفتار كودك را تقویت میكنیم تا بقیه رفتارش را نیز تصحیح كند. مثلا كودكی كه تكلیف مدرسهاش را بد خط مینویسد به تكلیف او نگاه میكنیم هرجا یك كلمه یا جملهای را خوش خط نوشته بود زیر آن خط میكشیم. بدینوسیله او را مورد تشویق قرار میدهیم. یا اگر كودكی برادر كوچكش را اذیت میكند ولی گاهی اوقات نیز كمكهایی به او میكند، ما همین رفتارهای مثبت را سریعا تشویق میكنیم و رفتارهای نامطلوب او را نادیده میگیریم. (البته در صورتی كه رفتارهای نامطلوب او خطرناك باشد، باید جلوگیری كنیم.)مانندهمانشیوهكه حضرت عیسی علیه السلام برای تربیتحواریون انجام میداد; «ایشان روزی در یك مسیری عبور میكردند با یك لاشه بز كه متعفن نیز شده بود برخورد كردند همه حواریون بینی و دهان خود را گرفتند و گفتند عجب بوی بدی میدهد ولی حضرت عیسی علیه السلام فرمودند به! این بز چه دندانهای سفیدی دارد.» (۴) بنابراین یكی از شیوههای تربیتی كه بزرگان دین هم از آن استفاده میكنند و در روانشناسی تربیتی نیز روی آن تاكید میشود آن است كه جنبههای مثبت را تقویت كنیم تا كودك خود بر اثر تشویق رفتارهای مطلوبش در صدد اصلاح رفتارهای نامطلوب برآید.
۳- تقویت رفتار مغایر با رفتار نامطلوب: در این روش هر رفتاری كه با رفتار نامطلوب، ناهمساز و مغایر است تقویت میشود. مثلا برای از بین بردن رفتار نامطلوب كودكی كه گوشهگیر و منزوی است و با همسالان خود بازی نمیكند، باید هرگونه فعالیت گروهی و آمیزش با سایر كودكان رادر او تقویت كنیم، تا تمایل بیشتری به شركت در فعالیتهای گروهی پیدا كند. طبیعی است وقتی كودك وارد كوچكترین فعالیت گروهی میشود، دیگر منزوی و گوشهگیر نیست. به عبارت دیگر انسان در یك زمان واحد نمیتواند دو رفتار متضاد را انجام دهد، یعنی هم گوشهگیر باشد و هم با بچهها بازی كند. در چنین روشی علاوه بر اینكه رفتار نامطلوب كاهش پیدامیكند،رفتارهایمطلوبافزایش مییابد و جایگزین رفتارهای نامطلوب میشود.
۴- سیری یا اشباع: گاهی اوقات باید آن قدر یك تقویت كننده را به كار ببریم كه اثر خودش رااز دستبدهد. مثلا كسی كه گرسنه است و یك حالت ولع برای خوردن غذا دارد، وقتی به اندازه كافی به او غذا داده شود دیگر آن غذا برای او جاذبهای نخواهد داشت مگر اینكه در نوبتدیگریدوبارهگرسنهشود. یك كودك نیزممكناستنسبتبهاسباببازیهای خودش زیاد حساسیت نشان داده و حتی اسباب بازی بچههای دیگر را هم برای خودش بخواهد و همه را احتكار كند. چون احتكار اسباببازی یك رفتار نامطلوب است و ما میخواهیم رفتار كودك تعدیل شود، میتوانیم با استفاده از این روش برای مدتی آنقدر اسباببازی از خودش و دیگران جلوی او بریزیم تا اشباع شود بهگونهای كه وقتی دوباره برای او اسباببازی میبریم آنها را از خودش دور كند. در واقع با این كار، كودك از بازی با اسباببازی اشباع شده به طوری كه از این به بعد اسباببازیها را بین خود و هم سالانش تقسیم میكند و رفتار او عادی میشود.
روشهای منفی كاهش رفتار نامطلوب
قبل از بیان روشهای منفی، ذكر این نكته ضروری است كه چون روشهای منفی خاصیت انزجاری و آزاردهنده و جنبه تنبیهی دارند، ممكن است عوارض ناخوشایندی را نیز به دنبال داشته باشند. لذا تا آنجایی كه امكان بهكارگیری روشهای مثبت وجود دارد باید از روشهای منفی برای كاهش رفتار نامطلوب خودداری نموده و فقط در هنگام ضرورت، آنهم با احتیاط كامل از اینروش استفاده كرد.
۱- خاموشی: خاموشی به فرآیندی گفته میشود كه در آن وقوع رفتار بدون تقویت میماند و تكرار بدون تقویتیك رفتار سرانجام منجر به توقف كامل آن رفتار میشود. (۵) برای مثال معلم در كلاس درس سؤالی را طرح میكند، یكی از بچهها بلند میشود و با سر و صدای زیاد میگوید: من بلدم، من بلدم. معلم بدون توجه به آن دانشآموز جواب سؤال را از دانشآموز دیگری كه دستش را بلند كرده و آرام سرجایش نشسته میخواهد كه توضیح دهد. در اینجا بیتوجهی معلم به دانشآموز شلوغ و پرسیدن سؤال از دانشآموز مؤدب، باعثخاموشی رفتار دانشآموز شلوغ میشود، در صورتیكه اگر معلم عكسالعمل دیگری نشان داده بود و با صدای بلند به آن دانشآموز شلوغ گفته بود: سر جایتبنشین و حرف نزن، اثر معكوس داشت. همین كار را میتوان در خانه نیز انجام داد و رفتار نامطلوب كودكان را خاموش كرد.
۲- محروم كردن: بسیاری اوقات میتوان با محروم كردن كودك از تقویت كنندههایی كه برای او خیلی مهم است، رفتار او را كنترل كرد; مثل دیدن برنامه كارتن یا برنامه كودك یا بازی فوتبال.
مثلا برای حذف رفتار كودكی كه عادت به مكیدن انگشتخود دارد، میتوانیم هنگامی كهاو مشغول تماشای برنامه كودك تلویزیون است، هر وقت دستش را به طرف دهانش برد، تلویزیون را خاموش و هنگامی كه دستش را بیرون آورد، دوباره تلویزیون را روشن كنیم.یا معلم ورزش، دانشآموزی را كه در بازیرفتار خلافانجام میدهد، برای مدتی از بازی محروم كند. این روش را داوران مسابقات ورزشی درمورد ورزشكاران متخلف انجام میدهند و با این كار تا حدود زیادی از تخلفات دیگر بازیكنان و خود این بازیكن خاطی جلوگیری میكنند.
۳- جبران كردن: در اینروشوقتی فرد مرتكب رفتار نامطلوبی میشود، او را وادار میسازند تا آن عمل خلاف را جبران یا اصلاح كند. زیرا هدف این روش آن است كه فرد مسؤولیت عمل خودش را بپذیرد. طبیعی است هنگامی كه فرد احساس مسؤولیت نسبتبه عمل خود نماید، رفتار خودش را بیشتر كنترل خواهد كرد. مثلا كودكی كه خانه یا كلاس را با ریختن خرده كاغذ یا چیزهای دیگر كثیف میكند، والدین یا معلم باید او را وادار كنند تا خرده كاغذهایی را كه كف اتاق ریخته جمع كند و حتیبعضی اوقات از شخص خاطیخواسته میشود علاوه بر جبران عمل خلاف خود، به انجام اعمال اضافی نیز بپردازد. مثلا از كودكی كه به یكی از همكلاسیهای خود یا به یكی از اعضای خانه توهین كرده، خواسته میشود كه از همه همكلاسیهای خود و اعضای خانه عذرخواهی كند.
هنگام استفاده از این روش به نكات زیر باید توجه كرد:
۱- به كودك یا دانشآموز بگویید این رفتار تو بد بود;
۲- او را از انجام كاری كه مشغول آن استباز دارید;
۳- با توضیحات شفاهی، كار جبرانی او را برایش مشخص كنید.
پینوشتها:
۱- مكارم الاخلاق، ص ۵۴۶، به نقل از كتاب آیین تربیت ابراهیم امینی، ص ۲۳
۲- غررالحكم، ص ۲۷۸، به نقل از كتاب آیین تربیت ابراهیم امینی، ص ۲۳
۳- رفتار درمانی دكتر سیف، فصل پانزدهم
۴- اصول كافی
۵- رفتار درمانی دكتر سیف
ابوالقاسم بشیری
منبع : بنياد انديشه اسلامي
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست