شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
فرمول ۵۱ - FORMULA 51

کشور تولیدکننده : کانادا و آمریکا
محصول : جاناتان دبین، آندراس هاموری، سیتن مکلین
کارگردان : رانی یو
فیلمنامهنویس : استل پاولو
فیلمبردار : پون هانگ ـ سانگ
آهنگساز(موسیقی متن) : استیون دی و هدریلاز
هنرپیشگان : ساموئل ل. جکسن، نایجل ویتمی، رابرت جزک، امیلی مورتیمر، میت لوف، حیک ایبراهم، رابرت کارلایل و مک مکدانلد
نوع فیلم : رنگی، ۹۲ دقیقه
̎المو مکالروی̎ (جکسن)، از اهالی لسآنجلس، فرمول مخدری غیرقانونی را ابداع کرده و امیدوار است پیش از بازنشستگی از دنیای خلافکاران، بیست میلیون دلاری نصیبش کند. او به لیورپولِ انگلستان میرود و امید دارد در بین علاقهمندان شهر، خریداری برای فرمولش پیدا کند؛ ولی وقتی یک به یک، جسد مشتریهای بالقوه را مییابد، برنامههایش نقش بر آب میشوند. ̎د سوزا̎ (کارلایل) یکی از گنگسترهای محلی ـ که ضمناً از ̎یانکی̎ها نیز بیزار است ـ تنها حامی او است. ̎فلیکس̎ با اکراه با ̎مکالروی̎ شریک میشود تا این معامله را تمام کند ولی با این عمل جنگی بین دارودستهٔ خودش و ̎لیزارد̎ (میت لوف) رئیس انتقامجویِ سابق ̎الروی̎ به راه میاندازد.
● به چند تهیه کننده، یک ستارهٔ معتبر هالیوودی، تعدادی بازیگر خوب بریتانیائی و یک کارگردان هنگکنگی مقیم بریتانیا ـ که زمانی فیلمهای خوبی میساخت ـ نیاز بوده تا قطار قراضهای به نام فرمول ۵۱ را سرهم کنند. فیلمی که میخواسته یک اکشن باشد و ایدهٔ اصلیاش این بوده که جکسن را با آن دامن اسکاتلندیاش به لیورپول ببرد و این، بهانهای رقتانگیز شده برای ۹۰ دقیقه به اصطلاح سرگرمی، که احتمالاً مخاطبانش ̎کلهپوک̎های دنیا، کشتهمردههای بیقید و شرط جکسن و تمامی آن کسانی هستند که هنوز فکر میکنند خانهٔ سابق بیتلها یک لوکیشن خیلی دیدنی و بینظیر است. فیلمنامهٔ فرمول ۵۱ را ـ که پنج سالی در مرحلهٔ تولید بوده و برای جمعآوری سرمایه به نام جکسن را هم یدک میکشیده ـ پاولو، صندوقدار سابق یک مغازهٔ بریتانیائی نوشته و در اصل آن را بهعنوان فیلم مستقل جمع و جوری در نظر داشته که در آن شخصیت اصلیاش (جکسن) سعی دارد خود را از بردگی معاصر یعنی همان مواد مخدر آزاد سازد. اما وقتی بودجهٔ فیلم به ۲۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرد، این ایدهٔ فیلم نیز ناپدید شد و آنچه باقی ماند صرفاً یک ̎فیلم رفقا̎ئی از تلاقی فرهنگهائی ناهمخوان است که تقریباً پی رنگی ندارد و با آن چهار کلام گفتوگو، مستأصلانه میکوشد بین صحنههای پُر خشنونتش هوشمندانه و بامزه هم جلوه کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست