چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

چطور خود را دردام وب نیاندازیم


چطور خود را دردام وب نیاندازیم
ken Jeanos، مدیر فروش داخلی و عملیات شركت Panasonic Industrial معتقد است كه اینترنت قابلیت و كارایی شركت او را افزایش می‌دهد. كار این شركت كه یك بخش چند میلیارد دلاری از صنعت الكتریكی ماتسوشیتا می‌باشد توزیع قطعات الكترونیكی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و نیمه رساناها و دیگر محصولات به تولید كنندگان تجهیزات اصلی و پیمانكاران الكترومكانیكی جز است. Panasonic Industrial پانزده سال از روش تبادل داده الكترونیكی كه به معنای تبادل اطلاعات خرید می‌باشد استفاده كرده و تاكنون كارش را به نحو احسن انجام داده است. علاوه بر این، اینترنت نیز تضمین كرده كه فرایند‌ها و پردازش‌های بازرگانی او را كه با EDI قابل انجام نبودند به جریان انداخته و به شركت در جهت تامین هر چه سریعتر نیازهای مشتریان با هزینه كمتر كمك نماید.
ولی در سال ۲۰۰۱ درست زمانیكه انتظارات Jeanos از اینترنت به اوج خود می‌رسید، دسته‌ای از مشتریان پاناسونیك از او خواستند برای تبادل سفارشات خرید، فاكتورها و پیش‌بینی‌ها بجای EDI فقط از شبكه‌های گسترش یافته استفاده كند. Jeanos نیز علت آن را می‌دانست. به گفته تحلیلگران صنعت و مدیران ارشد اطلاع رسانی، رو آوردن به شبكه‌های گسترش یافته به شركت امكان می‌دهد تا شبكه‌های EDI خود را بسته و برای پرداخت هزینه‌ شبكه‌های با ارزش افزوده (VAN‌ها) صدها هزار دلار در سال پس‌انداز نماید. تهیه كنندگان این شبكه خصوصی كه خطوط ارتباطی EDI را اجاره می‌دهند، اطلاعات را بین شركای تجاری و سیستم‌های آزمایشی به نمایش می‌گذارند.
ولی گذر از EDI به سوی شبكه‌های گسترش یافته برای Panasonic Industrial مزیت و فایده چندانی ندارد. در حقیقت شبكه‌های گسترش یافته مزایا و قابلیت‌هایی را كه پاناسونیك از EDI بدست آورده است كاهش می‌دهد چون از شبكه‌های گسترش یافته بیشتر كارهای دستی را برای كارمندان پاناسونیك ایجاد می‌كنند. Jeanos می گوید، من كسانی را می‌شناسم كه تمام وقت خود را روی یك مشتری صرف می‌كنند، به سایت وب آنها مراجعه كرده و سفارشات خریدشان را تایید نموده و گزارش كاملی از كالا و فاكتورها را برایشان ارسال می‌كنند. همچنین می‌افزاید اگر مشتریان پاناسونیك او را وادار به استفاده از شبكه‌های گسترش یافته نمایند، او مجبور است تعداد افراد را به ۱۰ درصد در منطقه سرویس دهنده به مشتری افزایش دهد.
مثلا اگر یك مشتری از پاناسونیك یكسری اطلاعات قبلی و پیش‌آگاهی بخواهد یكی از طراحان مورد نظر jeanos باید به شبكه گسترش یافته مشتری مراجعه كرده و اطلاعات مورد نیاز وی در این زمینه را بیابد. این طراح باید اطلاعات را درون سیستم ERP پاناسونیك تایپ نماید. وقتی سیستم ERP متن پیش‌آگاهی و اطلاعات را ایجاد می‌كند، طراح باید آن را به طور دستی درون شبكه گسترش یافته مشتری وارد نماید ولی با استفاده از EDI تمام فرآیندها بطور خودكار انجام می‌شود. Jeanas می‌گوید یكپارچه‌سازی سیستم ERP پاناسونیك با هر شبكه دلخواه گسترش یافته مشتری امكان پذیر نیست بلكه به هزینه آن بستگی دارد. حتی اگر این یكپارچه سازی از نظر مالی هم مناسب باشد، باز بعضی از مشتریان پاناسونیك بخاطر نگرانی‌های امنیتی آن اجازه این كار را نمی‌دهند.
بسیاری از عرضه كنندگان تولیدات همچون Panasonic Industrial بر این عقیده‌اند كه باید فشار خود را برای كناره‌گیری از EDI بیشتر نمایند در حالیكه با مشكلات بیشتری مواجه خواهند شد. این روند روی الكترونیك و صنایع با تكنولوژی بالا نیز تاثیرگذاشته است (گرچه در صنایع دیگر نیز ظهور پیدا كرده است). به گفته دیوید سومر مدیر تجارت الكترونیك CompTIA، كه یك انجمن صنعت الكترونیك می‌باشد، OEM‌ها می‌خواهند محیط‌های مختلف تبادل داده امروزی را (استفاده از چند EDI تركیبی با پورتال‌های b۲B و چند نوع فرمت داده مثل فایل‌های Excel و XML) تركیب كرده و یك روش تبادل الكترونیكی برای صرفه‌جویی در هزینه را به صورت استاندارد در آورده و جایگزین آن نمایند. پورتال‌ها نیز مبتنی بر وب بوده و به صورت گزینه انتخابی در سیستم آنها درآمده‌اند، بنابراین OEM‌ها گمان می‌كنند می‌توانند تمام شركای تجاری خود را با استفاده از این پورتال‌ها راضی نگهدارند. به گفته سومر چون پورتال‌ها برای ورود داده همه مسئولیت را بر دوش عرضه‌كنندگان می‌گذارند لذا روش ارزانی برای جمع آوری داده در اختیار OEM‌ها قرار می‌دهند.
طبق تحقیقی كه CompTIA روی تجارت الكترونیك B۲B در پاییز گذشته انجام داده بود، پی برد كه كاربرد پورتال‌ها گسترده‌تر شده و حدود ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند كه آنها بیشتر تجارت خود را در سال گذشته با استفاده از پورتال‌ها انجام داده‌اند.
ولی عرضه كنندگان برای این فرایند در تنگنا قرار دارند. در همین نظر خواهی ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند تجارت بر اساس وب مزایای كمتری نسبت به مكانیسم‌های تجاری B۲B مثل EDI دارد. مثلا Comp TIA پی برده كه در یافت اطلاعات از یك سیستم ERP روی یك پورتال بطور دستر حدود ۹۰ دقیقه وقت می‌گیرد. در حالیكه همین فرآیند با استفاده از EDI فقط ۵ دقیقه وقت می‌گیرد. همچنین امكان بروز خطا را افزایش می‌دهد مثل شماره و تعداد محصولی كه غلط تایپ شده است، ولی وقتی سیستم‌ها از طریق EDI با هم ارتباط برقرار می‌كنند این مشكل بوجود نمی‌آید. گرچه استاندارد كردن یك پلاتفرم تجاری (برای كسانی كه نمی‌خواهند هزینه‌ها و مشكلات و پیچیدگی‌های فنی خود را كاهش دهند) ظاهرا مناسب است، لذا خریداران شركای تجاری خود را وادار می‌كنند تا EDI را كه باعث دردسر برای مدیران ارشد اطلاع رسانی و متخصصان تجارت الكترونیكی می‌باشد رها كند.
Ranga Jayaraman، مدیر ارشد اطلاع رسانی Hitachi Global Storage Technologies كه سازنده دیسك گردان‌های ۲ و ۴ میلیارد دلاری آمریكا می‌باشد می‌گوید، رها كردن EDI یك قدم بزرگ رو به عقب است. Steve Philips مدیر ارشد اطلاع رسانی Avent كه سازنده و توزیع كننده قطعات الكترونیكی ۱۱.۱ میلیارد دلاری آمریكا می‌باشد می‌گوید، اهمیت چندانی ندارد. ولی اگر از قبل EDI را نصب كرده باشید هزینه جابجایی و تغییر آن سرسام آور است. به گفته بیل سوانتون، رئیس بخش تحقیقات AMR Research این برای تجارت مناسب نمی‌باشد و جذب هر چه بیشتر عرضه كنندگان به سوی وب و هزینه‌های روز افزون برای پشتیبانی از زنجیره عرضه، باعث افزایش هزینه خریداران در دراز مدت نیز خواهد شد. علاوه براین، یك پلاتفرم نمی‌تواند به طور واقعی از هر شریك تجاری و هر فرآیند بازرگانی پشتیبانی نماید.
Benoit Lheureux، مدیر تحقیقات در گروه معماری و زیر بنایی گارتنر می‌گوید، ما معمولا به سرویس گیرنده‌های خود لیست كوتاهی از ۵ روش مختلف برای دستیابی الكترونیكی به شركای تجاری خود ارائه می‌دهیم مثل یك پورتال، انتقال فایل، XML و سرویس‌های وب و EDI. بدین طریق آنها می‌توانند پایگاه‌های خود را محافظت نموده و با آن تجارت موفقی داشته باشند چون روشن فكر هستند. به عبارت دیگر اكثر شركت‌ها باید به فكر آینده بوده و از یك محیط تجاری دوگانه استفاده و آن را بهینه نمایند.
OEMها نیز باید در مقابل حذف EDI مقاومت نمایند چون جایگاه آن در زنجیره عرضه بسیار محكم و تثبیت شده است. مفهوم آن برای عرضه كنندگان نیز توافق با مشتریانشان می‌باشد، شاید با استفاده از یكپارچه‌سازان ثالث B۲B كار ارسال و دریافت اطلاعات صورت گیرد در هر حال معنای آن چالش برای یافتن روش‌هایی جهت كنترل هزینه‌ها با ایجاد سیستمی است كه بتواند داده را از یك فرمت به فرمت دیگر تبدیل نماید یا با روش Outsourcing یعنی سپردن كار به شخص دیگر.
● امیدواری‌های بزرگ در وب
علت تمایل تولید كنندگان به استفاده از پورتال‌ها این است كه یادآور آغاز تجارت الكترونیكی بوده و سرآغاز تجارت الكترونیكی نیز همان EDI است. با برگشت به گذشته یعنی دهه ۱۹۶۰ زمانیكه EDI یك تكنولوژی بنیادی به شمار می‌رفت، این اولین روش استاندارد از تبادل داده برای انجام سفارشات عرضه و تبادلات مالی بود كه تضمین می‌كرد زنجیره‌های عرضه تولیدات را با خودكارسازی فرآیندهای‌ مبتنی بر كاغذ كارآمدتر و مفیدتر سازد كه بسیار هم موفق بود.
ولی اتخاذ EDI در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فقط بوسیله شركت‌های بزرگی صورت می‌گرفت كه می‌توانستند از عهده پرداخت صدها هزار دلار در سال برای كسب مجوز نرم‌افزار، برقراری ارتباط، پشتیبانی از پروتكل‌های گوناگون، اتصالات و فرمت‌های داده و پرداخت هزینه VAN‌ها، برآیند. بنابراین شركت‌های بزرگ از EDI سود می‌برند. ولی این مزایا عاید عرضه كنندگان كوچك نمی‌شد چون آنها نمی‌توانستند از عهده انجام این موارد برآیند. وقتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ وب ظاهر گردید، مدیران ارشد اطلاع رسانی به آن به عنوان راه حلی برای برقراری ارتباط الكترونیكی با شركای تجاری كوچكتر خود رو آوردند. به گفته مارك ستل، مدیر ارشد اطلاع رسانی Arrow Electronics آنها وب را به عنوان راه حلی برای كمك به كنترل فوری صورت موجودی‌های خود در نظر می‌گیرند. (تبادلات EDI از قدیم به چند دسته صورت می‌گرفت). بنابراین شركت‌ها پورتال‌های مبتنی بر وبی را بنا كردند كه عرضه‌كنندگان كوچك می‌توانستند از آنها به جای دستگاه‌های فكس و تلفن خود در دادن سفارشات و تایید آنها استفاده كنند.
در همین موقع كه استفاده از وب به عنوان یك پلاتفرم تجارت الكترونیكی در بین مردم به نقطه اوج خود می‌رسید، ۴۰ شركت در صنعت و تكنولوژی مانند آی‌بی‌ام، موتورولا و سونی‌، یك كنسرسیوم غیرانتفاعی‍ به نام Rosetta Net تشكیل دادند كه از آن برای توسعه استانداردهای عمومی مبتنی بر XML به منظور تجارت فوری B۲B استفاده كنند.
Herman Stiphont رئیس RosettaNet می‌گوید تجارت B۲B در صنعت تكنولوژی پیشرفته بسیار پیچیده شده است و هر شركت یك زنجیره عرضه از روش اختصاصی خود برای قیمت‌گذاری انتشار اطلاعات عرضه و مطابقت فاكتورها مثل انواع مختلف EDI، استفاده می‌كند. بنیان‌گذاران RosettaNet می‌خواستند روش‌های استاندارد و خودكار شده‌ای را برای اجرای زمینه‌های بازرگانی مثل طرح محصول، كنترل صورت موجودی و توزیع اطلاعات مربوط به محصول، ایجاد نمایند. در عمل، شل متوجه شد كه RosettaNet برای شركت‌های در صنایع لوازم و قطعات الكترونیكی كه قادر به بهره‌گیری از تكنولوژی جدید بوده و از آن برای فرآیندهای پیچیده‌ای كه هنوز هم به صورت خودكار در نیامده‌اند استفاده می‌كنند، مكمل EDI می‌باشد. پورتال‌ها برای همه كسانی كه می‌خواهند تجارت الكترونیكی مبتنی بر وب داشته باشند سودمند و بهترین گزینه هستند.
● مشكل پورتال
گر چه هنوز هزینه و پیچیدگی پشتیبانی از پلاتفرم‌های مخصوص تجارت الكترونیكی B۲B زیاد است ولی چرا بعضی از شركت‌ها مثل Central Lewmar كه توزیع كننده كاغذ در بازار آزاد می‌باشد همچنان سعی دارند یك پلاتفرم را به صورت استاندارد در آورند.
Kevin Whitfield، رئیس IT در یك شركت با سرمایه ۷۵۰ میلیون دلار می‌گوید، ما نمی‌خواهیم دو، سه یا چهار ارتباط تجارت الكترونیكی و عملیات اجرایی با چند فروشنده مختلف را داشته باشیم چون تجارت ما پیچیده شده و منجر به افزایش هزینه امور تجاری روزمره ما می‌گردد. بیشتر تجارت Central Lewmar با تلفن یا فكس انجام می‌شود و دو تن از مشتریان آن از EDI استفاده می‌كنند. اخیرا Central Lewmar پورتال استانداردی را انتخاب كرده كه Liaison Technologies آنرا میزبان قرا رداده است.
این شركت سعی می‌كند پورتال خود را به عنوان پلاتفرم وقعی B۲B برای صنعت كاغذ قرار دهد. Central Lewmar یك پورتال را انتخاب كرد چون سیستم مبتنی بر XML شركت امكان می‌دهد تا صورت موجودی‌های عرضه كنندگان را بلافاصله كنترل نماید. این كار به شركت كمك می‌كند تا مشتریان خود را كه شامل شركت‌های طراحی گرافیك و چاپگرهای بازرگانی و بازاریابی هستند هر چه سریعتر در زمان سفارش كاغذ، حفظ نماید.
سوانتون عضو AMR Research می‌گوید، پورتال‌ها مناسب و پرطرفدار هستند چون هر كس با استفاده از یك مرورگر می‌تواند به یكی از آنها دسترسی داشته باشد و اگر اكثریت شركای تجاری خریدار از این پورتال استفاده كنند، خریداران پیگیرند كه باید بدنبال آنچه اكثریت استفاده می‌كنند باشند و افراد محدودی را هم كه از EDI استفاده می‌كنند تشویق به استفاده از پلاتفرم خرید نمایند. خریداران با دستیابی بیشتر شركای تجاری به استفاده از پورتال، سرمایه‌ای را كه برای ایجاد آنها بكار گرفته‌اند افزایش می‌دهند. این پورتال‌ها كه محصول Central Lewmar هستند برای خریداران جذاب هستند چون زحمت ورود و دریافت داده در آن به دوش عرضه‌كنندگان می‌باشد. خریداران پورتال‌های B۲B را با سیستم‌های سرویس دهنده خود یكپارچه می‌سازند تا كار كنترل صورت موجودی، خرید و حسابداری را انجام دهند، لذا فرآیندهای بازرگانی آنها به خرید و ارسال مداوم صورتحساب بطور خودكار وابسته است. مشكل خودكارسازی با استفاده از پورتال‌ها این است كه باید به صورت یك جانبه باشد. عرضه‌كنندگان نمی‌توانند در این سطح از خودكارسازی موفق شدند چون پورتال‌های وب نمی‌توانند براحتی با سیستم‌های سرویس دهنده آن را یكپارچه سازند.عرضه كنندگان می‌توانند از یك سرویس دهنده ثالث یكپارچه‌ساز برای اتصال سیستم‌های خود به پورتال‌های خریدارانشان استفاده نمایند.
این روش را Central Lewmar به عرضه‌كنندگان خود پیشنهاد كرد ولی برای یك عرضه كننده انجام این كار در مورد همه خریداران پرهزینه می‌باشد. در نتیجه‌، تنها یكی از شركای تجاری Central Lewmar به نام Inernational Paper كه بزرگترین تولید كننده و عرضه كننده بود از این پورتال استفاده می‌كند. Whitfield می‌گوید بعضی از عرضه كنندگان تمایلی به تجارت از طریق یك رابط ندارند و بقیه نیز فاقد تكنولوژی لازم برای پشتیبانی ارتباطات XML هستند.
ضمناً EDI بعضی از اشكالات و زیانهای گذشته مثل پردازش گروهی تبادلات را كه بسیار هم مورد انتقاد قرار گرفت نادیده گرفته. ستل م‍ی‌گوید، ده سال پیش وقتی در شركت نفت كار می‌كردم دو بار در روز چرخه EDI را اجرا می‌كردم. چون VAN‌ها هزینه هر دسته از اطلاعات ارسال شده را دریافت و مسئولیت آنرا به عهده می‌‌گرفتند. و دیگر شركت‌ها مجبور به ارسال مجدد آنها نبودند ولی اكنون EDI از طریق اینترنت ارسال می‌شود و با روش‌های جدیدتری برای تبادل داده مزایل و فواید فوری و بیشتری را فراهم می‌كند. در حالیكه EDI یك سرمایه مناسب باقی می‌ماند، اینترنت از ارزش مالی آن می‌كاهد. VANها نیز قیمت‌های خود را بسته به رقابت بین پورتال‌ها و استانداردهای جدیدی همچون RosettsNet كاهش داده‌اند.
RosettsNet، رئیس بخش روش‌ها و راه‌حل‌های طراحی و برنامه‌ریزی Ezopen كه نرم‌افزار و خدمات یاری دهنده شركت‌ها در پیشبرد تجارت الكترونیكی B۲B را ارائه می‌دهد، بحث فروشندگان سازنده محصولاتی كه براحتی قابل یكپارچه‌سازی نیستند، بر سر پورتال‌ها و EDI جایز نمی‌دانند. او می‌گوید، چون راه حل فروشندگان پورتال نمی‌تواند مخابره اطلاعات EDI یا بالعكس را پردازش نماید لذا شركت‌ها باید به فروشنده میان‌افزار برای یكپارچه سازی این سیستم‌ها مراجعه كنند.
چون اكثر شركت‌ها نمی‌خواهند این یكپارچه سازی پر هزینه را بعهده بگیرند. بنابراین باید یك سیستم را انتخاب كنند، آنها نیز پورتال را بر می‌گزینند چون بیشتر مردم به آن دسترسی دارند. شركای تجاری آنها نیز كه از EDI استفاده می‌كردند مجبورند از پورتال استفاده كنند. او می‌گوید، فروشندگان از بابت بحث درباره فرآیندهای بازرگانی بین شركای تجاری كه یك بحث معضل درباره تكنولوژی است، شرمنده هستند.
● دو روش برای كنترل
بحث و گفتگو بر سر تكنولوژی به سرعت پایان نمی‌پذیرد و شركت‌ها باید از پلاتفرم‌های گوناگون پشتیبانی نمایند، یعنی از سرمایه‌های بازمانده در تبادل داده بروش الكترونیكی گرفته تا جدیدترین سیستم مبتنی بر وب. همچنین پشتیبانی از چند محیط مختلف پرهزینه‌تر از استاندارد كردن تنها یك سیستم است، دو شركت Arrow Electronics و Hitachi Global Storage Technologies روش‌هایی را برای كنترل هزینه‌ها پیدا نموده‌اند.
Arrow از چندین استاندارد مخصوص داده B۲B مثل RosettsNet، EDI و استانداردهای XML پورتال‌ها و فایل‌های یك سطحی ، پشتیبانی می‌كند. این شركت با سرمایه ۱۱ میلیارد دلاری كار توزیع محصولات الكترونیكی مثل نیمه رسانه‌های ۶۰۰ عرضه كننده به ۱۳۰ هزار OEM را انجام می‌دهد و چندین خدمات بازرگانی گوناگونی مثل كنترل صورت موجودی را ارائه می‌دهد. Arrow به منظور كنترل و تامین نیازهای متنی و تخصصی هر یك از شركای تجاری از یك پلاتفرم توسعه یافته Web Methods برای ایجاد نرم‌افزاری استفاده می‌كند كه فایل‌ها را با انواع فرمت‌هایی كه از مشتریان دریافت می‌كند به فرمت‌های دیگری تبدیل می‌كند كه سیستم Arrow می‌تواند آنها را كنترل نماید.
یك برنامه پیش پردازنده می‌تواند مشخص كند كه چه كسی یك گردش كار ویژه، نوع گردش كار و تبادل اطلاعات (برای مثال سفارش خرید، یا تذكر برای نحوه ارسال سریع كالا و فاكتور)، فرمت (فایل اكسل، EDI، RosettsNet , ...) و اطلاعاتی را كه درون فایل قرار گرفته ارسال كرده است. یك برنامه مخصوص طراحی فایل را از فرمتی كه مشتری از آن استفاده می‌كرده به فرمت‌هایی تبدیل می‌كند كه سیستم‌های خالی و دریافت سفارش مشتری Arrow می‌توانند آنها را پردازش نمایند. Arrow با استفاده از یان برنامه طراحی یك طرح داده عمومی را برای انواع تبادلات و گردش كارها توسعه داده است. برای نمونه، سفارش خرید مشتری به طرحی‌ تبدیل خواهد شد كه Arrow برای سفارشات خرید ایجاد كرده است. این طرح‌ها گذشته از تكنولوژی قابل استفاده، كار Arrow را در همكاری با شركای جدید تجاری آسانتر می‌سازد.
Donna Cozzolino، مدیر تجارت الكترونیك Arrow می‌گوید، ما ۴۰۰۰ نوع شریك و تبادل داده داریم در حالیكه تنها ۸۰۰ برنامه طراحی در اختیار داریم چون این طرح‌های عمومی را برای استفاده مجدد توسعه‌دهندگان ایجاد كرده‌ایم. و در نهایت یك برنامه پس پردازنده می‌تواند معلوم كند كه كدام فایل از سیتم‌های Arrow باید ارسال شود. سفارشات خرید وارد سیستم دریافت سفارش فروش شود، فاكتورها وارد سیستم مالی شود. برای تبدیل داده‌ای كه به صورت خودكار در نمی‌آید Arrow به كمك توسعه دهندگان خارجی هزینه‌های كاردستی و عملی را كاهش می‌دهد. درضمن Hitachi Global storage راهی را برای كاهش هزینه‌های EDI خود پیدا كرده است ولی آنكه از شركای تجاری خود بخواهد به پلاتفرم‌های جدید روآورند با Outsourcing عملیات EDI خود به یك مركز الكترونیكی كه بوسیله E۲Opem اداره می‌شود اینكار را انجام می‌دهد و یكی از شركت‌ها مثل Sterling commerce، GXS و Viacire كار تبادلات B۲B را انجام داده و یكپارچه‌سازی آن را آسان می‌سازد.
Jayaraman مدیر ارشد اطلاع رسانی می‌گوید، این شركت از سال ۱۹۹۶ از تبادل داده‌الكترونیكی استفاده می‌كرد و سالانه معادل یك میلیون دلار برای حفظ زیربناهای edi خود هزینه می‌كرد ولی او پی برده كه نمی‌تواند از فروش عمده EDI صرفنظر كند چون بیشتر عرضه كنندگان از آن استفاده می‌كنند. این شركت قبلا، از E۲Open برای ساده سازی همكاری بین تولید كنندگان كارخانه‌های موجود در فیلیپین و ژاپن استفاده می‌كرد. بنابراین Jayaraman تصمیم گرفت از همان مسیری استفاده كند كه قبلا برای ارسال اسناد EDI این مركز ایجاد كرده بود. بدین طریق Hitachi Global storage می‌توانست كل زیربنای EDI خود را بدون خنثی كردن روش خودكارسازی بكار رفته توسط شركای تجاری خود نادیده گرفته و رها كند. E۲Open از یك زیربنای EDI برای مشتریان خود استفاده می‌كند و در صورت نیاز آن را روز آمد می‌سازد. مثلا اگر یكی از شركای تجاری Hitachi Global storage مكان جدیدی را بنا كند یا بخواهد تبادل دیگری را برقرار و اضافه نماید، E۲Open آدرس IP یا گردش كار و بتادل جدیدی را به پروتكل‌ها و طرح‌های EDI موجود اضافه می‌نماید، Jayaraman می‌گوید هزینه حركت بسوی E۲Open برای مدت ۹ ماه پرداخت شده است.
برای عرضه كنندگانی مثل Jeanos شركت پاناسونیك كه معمولا از E۲Open برای معامله با بعضی از مشتریان خود استفاده می‌كند این روش مناسب نمی‌باشد. ولی بهتر از استفاده از پورتال‌های اختصاصی و وارد كردن دستی اطلاعات مربوط به سفارش خرید در هزاران خط است. او خریدارانی را كه از او می‌خواهند EDI را رها كند به اشكالات و پیامدهای چنین اقدامی آگاه م‍ی‌سازد. او می‌گوید، در این فرآیند می‌توان از ضرورت استفاده از دو پورتال مشتریان خود صرفنظر كرد همچنین می‌گوید، آنها به پاناسونیك بعنوان آخرین عرضه كننده امكان مراجعه و دسترسی به پورتال خود را داده‌اند. همچنین او خریدارانش را قانع ساخته تا فایل‌ها را به طور الكترونیكی برای او بفرستند یا E۲Open را قادر به دریافت اطلاعات از پورتال‌های خریداران و انتقال آن به طور الكترونیكی به شركت پاناسونیك نمایند.
Jeanos می‌گوید، با وجود اینكه E۲Open یك هزینه اضافی برای پاناسونیك می‌باشد، ولی من به جای كمك گرفتن از كسی برای دریافت اطلاعات از E۲Open برای دریافت فایل‌ها بطور الكترونیكی استفاده می‌كنم.
● یك استراتژی برای بازار آزاد
بیل سوانتون، رئیس بخش تحقیقات AMR Research می‌گوید، تجارت الكترونیك B۲B برای شركت‌های موجود در بازار آزاد چالش‌هایی را ببار می‌آورد و كسانی كه این پروژه‌ها را بدست می‌گیرند معمولا طبق خواسته و تقاضای مشتریان زیاد خود (كه فكر می‌كنند walmart چیپ های RFID را وارد می‌كند) اینگونه عمل می‌كنند و این كار را به خاطر تقویت موقعیت خود در بازار انجام نمی‌دهند. همچنین می گوید، شركت‌ها در بازار آزاد باید از تجارت الكترونیك B۲B شده بهره بیشتری بگیرند بنابراین باید روش‌هایی را برای خود كارسازی تجارت خود در حد امكان و توان اتخاذ نمایند.
سوانتون می‌گوید، شركت‌های در بازار آزاد از فرصتی برخوردار هستند كه می‌توانند بطور اساسی هزینه‌های عملیات مربوط به روابط مشتریان با عرضه كنندگان خود را تغییر دهند. هدف یافتن روشی برای تجارت B۲B است كه توسعه برنامه كاربردی را به آنها تحمیل نخواهد كرد. اعضای آنها كوچك و ناچیز است و بیشتر روی پروژه‌های بزرگتری مثل تقویت و یكیارچه‌سازی سیستم‌های ERP خود تمركز كرده‌اند.
سوانتون دو گزینه را بررسی می‌كند، شركت‌ها می‌توانند پلاتفرم‌های تجاری B۲B خود را سازند یا كار آن را یك مركز تجاری مثل Supply works، GXS یا E۲Open بسپارند (Outsourcing) تصور او در مورد شركت‌هایی كه خودشان این پلاتفرم‌ها را می‌سازند این است كه آنها از تكنولوژی بهره می‌گیرند كه باید برای كاهش هزینه‌های توسعه بكار برند. مثلا توصیه او برای شركتی كه Oracle ERP را اجرا می‌كند این است كه برای به اشتراك گذاری سفارشات خرید، اطلاعات تحویل كالا و نحوه پرداخت وجه آن به عرضه كننده از پیاده‌سازی محصول isupplier portal اوراكل استفاده نمایند. یك شركت همچنین باید پلاتفرمی را كه اكثریت شركای تجاری از آن استفاده می‌كنند امتحان نماید حال چه یك پورتال باشد چه EDT یا XML.
گزینه دیگر نیز Outsourcing به فروشنده‌ای است یك مركز تجاری را اداره می‌كند. این فروشندگان بعنوان واسطه‌ای بین خریداران و عرضه كنندگان هستند كه از لحاظ تكنولوژی به عمل خودكارسازی تبادلات شركای تجاری بی تجربه كمك می‌كنند برای مثال آنها می‌توانند فكس خود را به حالت EDI یا XML و یا بالعكس تغییر دهند بدین صورت مشتریان آنها دیگر زحمت ترجمه داده را ندارند و شركت‌های در بازار آزاد نیز بدون اینكه كاری انجام دهند از تمام مزایای تجارت خودكار بهره‌مند می‌گیرند.
● كدام پلاتفرم برای شما مناسب است؟
▪EDI
بهترین پلاتفرم‌ برای شركت‌های بزرگی كه از بودجه و اعضای كافی برای پیاده‌سازی و نگهداری از آن برخورداند و همینطور شركای تجاری كه با آنها رابط استراتژیك و طولانی دارند.
▪▪ كاربرد: در فرآیندها و پردازش‌های بازرگانی مداوم و تبادلات با حجم بالا مثل ارسال گزارشات مربوط به عرضه، فاكتورها و تایید سفارشات خرید.
▪پورتال‌های وب
بهترین محصول برای شركت‌های كوچك و متوسط كه فاقد اعضای IT بوده یا بودجه آنها برای EDI كافی نیست كه معمولا برای تبادل با شركای تجاری كه بندرت پیش می‌آید مناسب است.
كاربرد آن در تبادلات با حجم پایین است.
▪ XML‌ (مكمل سرویس‌های وب و RosettaNet)
بهترین پلاتفرم برای شركت های بزرگ و leading-edge كه از بودجه R&D كافی برای آزمایش این تكنولوژی جدید برخوردار هستند.
▪▪كاربرد: در پردازش‌های بازرگانی كه به تبادلات فوری نیاز دارد مثل پیش‌بینی گروهی و یافتن قیمت هر آیتم و قابلیت دستیابی به آن مجموعه تبادلات XML مثل RosettaNet ( بوسیله صنعت الكترونیك توسعه یافته است) برای خودكارسازی فرآیندها و پردازش‌های جدید بازرگانی كه هرگز تا به حال در EDI توسعه پیدا نكرده مفید است. مثل تشخیص اینكه آیا قطعات الكتریكی با مواد خطرناك ساخته شده‌اند یا نه.
نویسنده: Meridith levinson
مترجم: شراره حداد
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر