سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
سابقه کاربرد چوب
چوب در ایران از قدیمی ترین دوره های تاریخ در ایران مرسوم بود . در كتیبه هایی كه از خزانهٔ داریوش در تخت جمشید بدست آمده سخن از پرداخت دستمزد به هنرمندانی است كه روی درهای چوبی كنده كاری می كرده اند .
پاره ای از محققان نیز اظهارنظر كرده اند كه قسمتی از پوشش تخت جمشید چوبی بوده و بر اثر آتش سوزی از بین رفته است و گروهی دیگر اظهارنظر كرده اند كه برای سقف بندی كاخهای شوش و تخت جمشید از چوب سدر لبنان استفاده شده است .
از دورهٔ سلوكیها مدرك قابل توجهی در دست نیست و در دورهٔ اشكانیان جز در مواردی مانند تیروكمان سازی ( سایر صنایع آنان و از جمله صنایع چوبی از دورهٔ هخامنشیها عقب تر بوده است ) مـوارد دیگر دیـده نشده است . با این وجـود و عـلیرغم آنكه مـعماری این دوره به پای معماری دوره های قبل نمی رسیده ، استفاده از چوب در معماری كاملاً رواج داشته و نكته قابل توجهی كه در معماری ساسانیان دیده می شود استفاده از كلافهای چوبی در میان دیوارهاست كه ظاهراً به منظور استحكام بخشیدن به دیوارها انجام می شده و اقتباسی از نحوهٔ معماری رومیان و به روایتی دیگر معماری یونانیان بوده است .
اسلوب صنعتی ساسانیان بعد از ظهور اسلام ، بدون هیچ تغییری به خدمت ساخت و پرداخت در و پنجره های ابنیهٔ مذهبی و مساجد و معابد مسلمانان درآمد و هنرمندان ایرانی ، در این دوره شاهكارهایی از خود بر جای گذاشتند كه بسیار بی نظیر است برای نمونه درها و منبر مسجدی كه ابومسلم خراسانی در نیشابور ایجاد كرد و بعدها به وسیله عمروبن لیث صفاری تكمیل گردید قابل ذكر است .
یكی از قدیمی ترین اثر منبت موجود كه تاریخ نیمهٔ اول قرن سوم هجری قمری را دارد ، یك لنگه در چوبی متعلق به مسجد عتیق شیراز است كه در دورهٔ عمروبن لیث صفاری ساخته شده و دارای زیرسازی از چوب سپیدار می باشد و روی آن با خلالهایی از چوب گردو و نقوش پرضلعی بسیار زیبایی زینت شده است ( این در هم اینك در موزهٔ پارس شیراز نگاهداری می شود ) و دارای میخهای آهنین برجسته و كوچك است . بعد از آن باید یك سردر منبت كاری شده از چوب كاج را مورد اشاره قرار داد كه ساخت قرن چهارم هجری قمری است و روی آن با ظرافت كامل خطوط كوفی با قطری حدود ۳ سانتی متر كنده كاری شده است .
از دیگر منبت كاریهای چوبی را می توان قطعه الواری كه روی آن كلمات قرآن به خط كوفی بسیار قوی و شیوا به طور برجسته منبت گردیده و متعلق به بقعه چهل اختران بوده است یاد كرد كه در موزه ایران باستان نگاهداری می شود .
همچنین در این هنر ، می توان درهای چوبی مقبره سلطان محمود غزنوی كه در هندوستان در قلعه (( اگرا )) می باشد ، یاد نمود . كه متعلق به قرن پنجم هجری قمری ( یازدهم میلادی ) است و كاملاً شبیه آثار چوبی مكشوفه در تركستان غربی است . سطح خارجی آنها با اشكال ستاره ای چوبی كه فوق العاده زیبا و بادقت ساخته شده مزین می باشد .
این شیوه كه تا ظهور سلجوقیان ( ۱۰۹۵ میلادی ) در گـوشه و كنـار كـشور ادامـه داشـت تدریجـاً عـوض شـد و گو ایـنكه متأسفانه نمونه های چندانی از (( هنر ـ صنعت )) چوب این دوره در دست نیست ولی با توجه به دو قطعه از یك منبر كه ساخت قرن ششم هجری ، یعنی حدود اواخر دورهٔ سلجوقیان است و هم اینكه در موزهٔ متروپولیتن نگاهداری مـی شود ، می توان گفت در این دورهٔ تزیین چوب با گل و بوته های برجسته و فرورفته ( چیزی شبیه به منبت كاری فعلی ) رواج داشته .
كما اینكه بر روی یكی از قطعات یاد شده كتیبه چند سطری به خط كوفی و طرحهایی گیاهی حكاكی شده و بر روی قطعهٔ دیگر كه قسمتی از چهارچوب منبر است ، طرحهای درشت نخل ، نام وقف كننده و تاریخ سال ۵۴۶ هجری كنده كاری شده است .
ادامه چوب و منبت به دوره چنگیز و تیمور نیز كشیده و چون از این دوره ها آثار نسبتاً بیشتری در دست است به راحتی می توان شاهد تركیب نقوش ایرانی با طرحهای چینی بود . از صنایع چوب این دوره ، منبر مسجد نائین كه تاریخ سال ۷۱۱ هجری قمری را دارد و با اشكال هندسی و برگهای مدور تزیین شده و نیز صندوق مرقد حضرت عبدالعظیم در شهر ری قابل اشاره است . منبر سوریان شیراز در موزه ایران باستان شاهكار دیگری از هنر چوب از قرن نهم هجری است .
در نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری صنعت چوب ایران به خصوص در تركستان غربی به درجات بالایی از لحاظ فنی و هنری رسید و یك رحل چوبی كه هم اكنون در موزهٔ (( متروپولتین )) موجود است نمونهٔ بسیار خوبی از منبت كاری این دوره به حساب می آید و بر روی آن علاوه بر نام دوازده امام ، نام سازندهٔ آن حسن بن سلیمان اصفهانی و تاریخ ذی الحجه سال ۷۶۱ هـ . ق . حك شده است .
در عصر تیموریان ، شیوهٔ صنعتگران دورهٔ ایلخانیان ادامه یافت و از نمونه های خوب این دوره یك جفت در ، متعلق به نیمهٔ دوم قرن پانزدهم میلادی ( قرن نهم هـ . ق . ) قابل اشاره است كه در موزه متروپولیتن نگاهداری می شود . رویهٔ این دو لنگه در ،
به قطعات مربع تقسیم و داخل هر كدام نیز تقسیمات دیگری شده و تزیینات آن عبارت است از اشكال هندسی و برگهای ظریف كه معمولاً تذهیب كاران دوره تیموری از آنها استفاده می كردند . نمونهٔ مشابه این درها ، تابوتی است در مدرسهٔ طراحی (( رپرویدانس )) كه به احتمال قوی در رمضان ۸۷۷ هجری قمری ( فوریه ۱۴۷۳ میلادی ) در مازندران ساخته شده و دارای تزئینات یاد شده است .
اطلاعات موجود پیرامون صنایع چوب در دورهٔ صفویه بیشتر از طریق درهای مساجد ایرانی و تركستان غربی و آنچه در موزه های مختلف مانند موزه های گلستان در تهران و موزه برلین وجود دارد به دست می آید و از نمونه های خوب این دوره یك جفت در ، ساخت علی بن صوفی با تاریخ ۹۱۵ هجری قمری ( ۱۵۲۹ میلادی ) و یك لنگه در دیگر ساخت حبیب الله با تاریخ ۹۹۵ هجـری قمری ( ۱۵۹۰ میلادی ) قابل اشاره می باشد .
در دورهٔ صفویه با توجه به اینكه ساخت ابنیهٔ مذهبی و نیز كاخ های سلطنتی در ایران افزایش چشمگیر و محسوسی یافت ، عدهٔ زیادی از هنرمندان به اصفهان كه مركز كشور بود و اكثر ابنیه مورد اشاره در آن احداث می شد روی آورند و تجمع این هنرمندان در یك نقطه كه تبادل تجربیات از اولین برآیندهای آن بود باعث شد تا آثاری ماندنی و اعجاب انگیز به وجود آید .
به دنبال حملهٔ افغانها به ایران و پس از آن درگیریهای سیاسی كه عرصه را بر هر نوع فعالیت سازنده ای محدود می كرد ، هنرمندان و صنعتگران منبت كار تدریجاً پراكنده و جذب مشاغلی تخصصی شدند و آن عده ای هم كه هنوز به كار اشتغال داشتند و با سماجت می كوشیدند تا جلوی زوال این (( هنر ـ صنعت )) ارزنده را بگیرند مجال چندانی برای فعالیت در رشتهٔ هنری و صنعتی خود نداشتند .
در این زمان ، آباده ( از توابع استان فارس ) تنها مركز تجمع منبت كاران كشور به حساب می آمد و جز این ، در هیچ جای دیگر از كشور پهناورمان نشانی از منبت كاران و منبت كاری دیده نمی شد .
منبع : پایگاه تجاری و اطلاعرسانی صنایع دستی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست