دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
معانی نفس از دیدگاه فلاسفه

مسأله نفس یکی از مسائل مهم فلسفی است که از زمانهای قدیم مورد توجه فلاسفه قرار گرفته و در مورد ماهیت و وجود آن در طول تاریخ فلسفه اظهار نظرهای گوناگونی ابراز شده است که برخی از آن اقوال در مورد ماهیّت نفس از این قرار است:
۱) اجزاء لا یتجزّی است و آنچه از این اجزاء لا یتجزّی دارای صورت کروی است همان نفس است زیرا که این نوع اشکال میتواند بیشتر از همه چیز در خلال اتمام اشیاء نفوذ یابد و مادام که خود در حرکت باشد، ماسوای خود را نیز به حرکت درآورد۲.
۲) نار است، برای برخی از فیلسوفان، این عقیده حاصل شده است که نفس، آتش است زیرا که آتش لطیفترین و مجردترین عناصر است و به علاوه آتش است که ابتداء خود متحرک است و اشیاء دیگر را به حرکت درمیآورد۳.
ارسطو در کتاب خود «درباره نفس» ص ۱۴ مینویسد:
«دموکریتوس» معتقد بود که نفس، نوعی از آتش و گرما است.
۳) هوا است چنانکه برخی از فلاسفه از قبیل «دیوگنس و آناکسیمنس» و آناگساگورس» و «ارگلائورس» از فلاسفه یونان قدیم معتقد بودند که نفس، هوا است زیرا که آنان هوا را لطیفتر از همه اجسام میدانستند و همین را دلیل بر آن میشمردند که نفس ادراک میکند و به حرکت در میآورد، هوا از این جهت که اول است و هرچه غیر از آن است، از آن ناشی میشود ادراک میکند و از این حیث که لطیفترین اجسام است محرک است»۴.
۴) ارض است.
۵) آب است چنانکه از دانشمندان غربی «هیپون» به آن معتقد است که نفس، آب است. عقیده او گویا ناشی از این مطلب باشد که نطفه در تمام حیوانات مربوط است۵ زیرا که هیپون ادعای کسانی را که میگویند نفس خون است رد میکند و میگوید که نفس اولیه، نطفه است و نطفه از خون نیست»۶.
۶) جسم بخاری است چنانکه «هراکلیتوس» از دانشمندان یونان قدیم نفس را اصل میشمارد زیرا که نفس به نظر وی بخاری است که سایر اشیاء از آن تشکیل یافته است۷.
۷) عدد است چنانکه این نظریه به افلاطون نسبت داده شده است، مؤلّف کتاب «طیماوس»ج۳، به بعد چنین مینویسد:
«نفس از عناصر ساخته میشود زیرا که اشیاء از اصول ساخته شده است و در نظر او هر چیزی با چیزی که شبیه آن است، شناخته میشود. منظور از عناصر، عناصر تشکیل دهنده اعداد مثالی و نفس است و منظور از اصول، اشیاء دیگر یا به عبارت دیگر همان مثل یا اعداد است»۸.
۸) مرکّب از عناصر است چنانکه «آمپدُکلس» دانمشند غربی میگوید:
«نفس مرکب از عناصر است یعنی عناصر چهارگانه یا اصول دوگانه «مهر و کین» که آنها نیز مادی است و هر یک از این عناصر نیز خود یک نفس است و ارسطو چنین نتیجه میگیرد که هرگاه عناصر چهارگانه در ترکیب نفس وارد باشد، در نتیجه خود نیز هرکدام باید نفس باشد۹.
۹) نفس حرارت غریزی است.
۱۰) نفس برودت و سرما است، از فلاسفه کسانی هستند که قائل به اصول متضاد بوده، جملگی میگویند که نفس نیز از اضداد ساخته شده است برعکس کسانی که یکی از دو ضد یا دیگری را مثلاً گرم یا سرد یا صفتی دیگر از این قبیل را اصل میگیرند، نفس را به یکی از دو ضدّ مؤول دارند۱۰.
۱۱) نفس همان خون است چنانکه برخی از دانشمندان یونان قدیم از قبیل «کریتیاس» برآن رفتهاند که نفس، خون است از این نظر که اخصّ صفات نفس، احساس است و این خاصیّت ناشی از طبیعت خون است»۱۱.
۱۲) نفس مزاج است(درباره آن توضیحی در کتاب «درباره نفس» ص ۴۸ و ۴۷ ذکر شده است) مراجعه کنید.
۱۳) نفس نسبت میان عناصر است، طرفداران این رأی میگویند که نفس نوعی از ایتلاف است زیرا که در نظر ایشان، ایتلاف، امتزاج و ترکّب اضداد است و بدن هم مرکب است از اضداد لکن ایتلاف عبارت است از نسبتی معیّن یا ترکیبی از اشیاء ممزوج است۱۲.
این معانی و تعبیرات از دیدگاه فلاسفه و دانشمندان از زمانهای بسیار قبل و در قرون گذشته را مرحوم ملا صدرا(در ج۱، و ج۴، ص ۵۹ و ۶۳) ذکر میکند و هریک از آنها را در مورد معنای نفس توجیه و آن را حمل بر معنای خاصّی نموده و خودش در مقام بیان ماهیت معنای نفس چنین میگوید:
«خداوند متعال، موجوات را به ترتیب و نظام احسن از اشرف به اخسّ آفریده است و عنایت او ایجاب میکند که همواره به موجودات، فیض بخشد و فیض او دائم باشد و موجودات به واسطه استفاضه از ذات مُفیض همواره در تکامل و سیر به سوی کمال باشند و این فیض به ترتیب از اشرف به اخسّ نزول و افاضه میشود و واسطه ایصال فیض، فیض به اجسام و صور طبیعیه، اجرام فلکی میباشند که به واسطه تأثیر اشعه کواکب و گردش افلاک بر موارد طبیعیه فیض میدهد و آنها را همواره مستعدّ و برای قبول صور کمالات و فعلیات آماده میکند و آنها را به مرتبتی میرساند که مستعدّ قبول حیات میشوند و اول امری که از آثار حیات در موجودات طبیعیه ظاهر میشود، حیات تغذیه و نشو و نما است و بعد حیات حسّ و حرکت است و بعد حیات علم و تمیز است و هر یک از این مرتبت را صورت کمالی است که به واسطه آن صورت کمالیه، آثار حیات مخصوص به آن، فَیَضان میکند بر آن و به عبارت دیگری هر یک از این نوع را صورت خاصی است که واسطه ایصال فیض و آثار حیات مخصوص آن مرتبت است بر موادّ به واسطه قوائی که در آن موادّ بوده و در خدمت آن صورند، آن صورت را «نفس» گویند و سه مرتبت دارد:
۱) نفس نباتی.
۲) نفس حیوانی.
۳) نفس ناطقه.
و حدّ جامع آن سه، همان کمالی است که برای جسم وجود دارد۱۳.
و در توضیح آن چنین گفته میشود که ما اجسامی را در این عالم مشاهده میکنیم که منشأ صدور آثار خاصی میباشند و آن آثار، یکسان و بر یک سنخ نمیباشند مانند تغذیه و رشد و نموّ و تولید و بالاخره حسّ و حرکت.
قطعا مبدأ این آثار، ماده اولی نیست زیرا آن ماده، قابلیت محض است و میدانیم که مبدأ آنها صورت جسمیّه نیز نیست زیرا آن، معنای مشترک مابین تمام اجسام است و اجسام در آثار، یکسان نمیباشند ناچار باید در اجسام مبادی دیگری باشد که در هر یک، منشأ آثار خاصّ به آن است و آن مبادی نمیتوانند جسم باشند پس حتما قوّهای متعلّق به اجسام موجود است و قطعا هر قوّهای که مبدأ آثار باشد، که بر یک سنخ عمل نمیکند«نفس» نامیده میشود و کلمه «نفس» نام برای آن قوّه است نه از جهت ذات بسیط آن، بلکه از جهت مبدأ و منشأ بودن او برای آثار و افعال موجود و این نفس را حیثیتهای گوناگون است که بر حسب آن حیثیّتها به اسامی مختلفی نامیده میشوند مانند قوّه، کمال، صورت و غیر اینها.
از اینرو نفس را به کمال تعریف نمودهاند پس نفس، کمال است برای جسم لکن کمال اوّل و آن چیزی است که نوع(منطقی) به واسطه آن نوع میشود مانند شکل برای شمشیر و دیگر کمال دوم و آن چیزی است و آن آثار و افعالی است که تابع نوعیّت چیزی است مانند برندگی برای شمشیر و حالت تمیز و حرکت ارادی برای انسان و...
از این آثار در فلسفه به نام «کمالات ثانوی» نام بردهاند پس نفس، کمال است برای جسم طبیعی۱۴.
از اینجا ملاّ صدرا(ره) معتقد است که نفوس، حدوث جسمانی داشته و بقاء آنها روحانی است یعنی نفوس ناطقه انسانی از ابتدا، موجود مجرّد نبودهاند و در اسفار(ج۴، ص ۱۰۲) برای نفس سه نشأت قائل شده، آنها را چنین توضیح میدهد:
اوّل نشأت صور حسّیه طبیعیّه و مظهر آن حواس پنجگانه ظاهری است که دنیا هم گویند.
دوّم نشأت اشباح و صور غائب از حواس ظاهری پنجگانه و مظهر آن حواسّ باطنه است که عالم غیب و آخرت نیز گویند.
سوم نشأت عقلی که مرتبه مقربّین و مرتبه عقل و معقول است و مظهر آن قوّه عاقله انسانی است پس نشأت اول مرتبه قوه و استعداد و نشأت دوم و سوم مرتبه فعلیت میباشد».
چنانکه در قرآن چنین وارد است «وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ» «هر آینه شما انسانها را آفریدیدم سپس صورت دادیم»۱۵.
مطابق نظر ملاّ صدرا نفس، در ابتدای خلقت از علوم تصوّری و تصدیقی خالی است.
مرحوم ملاّ صدرا از نشأت سهگانه بالا تعبیرات مختلفی آورده است از جمله نشأت حسّی، خیالی، و عقلی است۱۶.
ملاّ صدرا نفس را به تقسیم اولیه به سه قسمت کرده است:
۱) نباتی و در تعریف آن میگوید:
«هی کمال اوّل جسم طبیعی آلی من جههٔ ما یتولد و یربوا و یتغذّی».
«نفس نباتی کمال است برای جسم طبیعی آلی از جهت پیدایش و پرورش و تغذیه».
۲) نفس حیوانی و در تعریف آن میگوید:
«و هی کمال اول جسم طبیعی آلیّ من جههٔ ما یدرک الجزئیات و یتحرّک بالإرادهٔ».
«نفس حیوانی کمال اول است برای جسم طبیعی آلی از جهت ادراک جزئیات و حرکات ارادی».
۳) نفس انسانی و در تعریف آن میگوید:
«و هی کمال اوّل جسم طبیعی آلیّ من جههٔ ما یدرک الأمور الکلیّهٔ و یفعل الأفاعیل الکائنهٔ بالإختیار الفکری و الإستنباط بالرأی»۱۷.
«نفس انسانی کمال اول است برای جسم طبیعی آلی از جهت ادراک او امور کلی را و انجام افعالی که با اختیار فکری و استنباط رأی و عقل واقع میشود».
و همین معنا را مرحوم شیخالرئیس در کتاب «النجات»۱۸ در مقام تعریف و توضیح معنای نفس متذکّر میگردد مراجعه کنید.
«بابا افضل» در تعریف و توضیح نفس چنین میگوید: «بدان که نفس، جوهری است زنده به ذات خود، کننده به طبع، داننده به قوت»۱۹.
«ناصرخسرو» در بیان تبیین معنای نفس میگوید: «نفس، جوهری است بسیط و روحانی و زنده به ذات و دانا است به قوت و فاعل به طبع و او صورتی است از صورتهای عقل فعّال»۲۰.
«ابن رشد» میگوید: «حد و تعریف نفس ناممکن است»۲۱.
نفس در اصطلاح صوفیان: «تورّع دل است به مطالب غیوب که نازل است از حضرت محبوب و عبارت از ترویج قلوب است به لطایف غیوب و صاحب انفاس ارقّ و اصفی است از صاحب احوال و صاحب وقت مبتدی است و صاحب انفاس منتهی»۲۲.
پاورقیها:
۱) اسفار، ج۴، ص ۵۵ - شرح حکمهٔالإشراق، ص ۳۸۲.
۱۰) درباره نفس، ص ۲۰.
۱۱) درباره نفس، ص ۲۴.
۱۲) کتاب «درباره نفس» ص ۴۵ - زادالمسافرین، ص ۶۰ - اسفار ملاّ صدرا، ج۱، ص ۶۳ و ج ۴ ص ۵۹.
۱۳) مصطلحات فلسفی صدرالدین شیرازی، ص ۲۲۷ - فرهنگ معارف اسلامی ، ج۴، ص ۴۶۸ هر دو از تألیفات دکتر سید جعفر سجادی، ناشر: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، چاپ اول سال ۱۳۶۳ش.
۱۴) اسفار ملا صدرا، ج۴، ص ۱ - ۳.
۱۵) اسفار، ج۴، ص ۱۰۲.
۱۶) اسفار، ج۴، ص ۵۷ و ۸۴و ج۲، ص ۸۵ و ص ۲۹۴ - مشاعر، ص ۶۹ ۳۱.
۱۷) اسفار، ج۴، ص ۱۱.
۱۸) ص ۲۶۵ و ۲۶۷.
۱۹) مصنّفات، ج۱، رساله ۲ ، ص ۲۶.
۲۰) جامع الحکمتین، ص ۸۹ - شفا، ج۱، ص ۲۷۸ - ۲۷۹ - ص ۲۸۹ ، ۲۸۰ به نقل از فرهگ معارف اسلامی، ج۴، ص ۴۶۹ - ۴۷۰.
۲۱) تهافت التهافت، ص ۵۶۶.
۲۲) فرهنگ مصطلحات عرفا، ص ۳۹۷ - کشّاف اصطلاحات الفنون، ج۲، ص ۱۴۰۴.
۲) درباره نفس اثر ارسطو - ترجمه و تحشیه ع.م. چاپ دوم، سال ۱۳۶۶ هجری شمسی صفر سال ۱۴۰۸ هـ،ق، ناشر: انتشارات حکمت، ص ۱۴ - در این مورد به کتاب مابعد الطبیعه کتاب اول، ص ۹۸۷ مراجعه شود.
۳) درباره نفس، ص ۲۱.
۴) درباره نفس، ص ۱۵ و ۲۳.
۵) مابعدالطبیعهٔ، ص ۹۸۳، باب ۲۲.
۶) درباره نفس، ص ۲۴.
۷) درباره نفس، ص ۲۳.
۸) درباره نفس، ص ۱۸.
۹) درباره نفس، ص ۱۸ - به کتاب «مابعدالطبیعهٔ، کتاب الف، ص ۹۸۷ مراجعه شود.
۱) اسفار، ج۴، ص ۵۵ - شرح حکمهٔالإشراق، ص ۳۸۲.
۱۰) درباره نفس، ص ۲۰.
۱۱) درباره نفس، ص ۲۴.
۱۲) کتاب «درباره نفس» ص ۴۵ - زادالمسافرین، ص ۶۰ - اسفار ملاّ صدرا، ج۱، ص ۶۳ و ج ۴ ص ۵۹.
۱۳) مصطلحات فلسفی صدرالدین شیرازی، ص ۲۲۷ - فرهنگ معارف اسلامی ، ج۴، ص ۴۶۸ هر دو از تألیفات دکتر سید جعفر سجادی، ناشر: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، چاپ اول سال ۱۳۶۳ش.
۱۴) اسفار ملا صدرا، ج۴، ص ۱ - ۳.
۱۵) اسفار، ج۴، ص ۱۰۲.
۱۶) اسفار، ج۴، ص ۵۷ و ۸۴و ج۲، ص ۸۵ و ص ۲۹۴ - مشاعر، ص ۶۹ ۳۱.
۱۷) اسفار، ج۴، ص ۱۱.
۱۸) ص ۲۶۵ و ۲۶۷.
۱۹) مصنّفات، ج۱، رساله ۲ ، ص ۲۶.
۲۰) جامع الحکمتین، ص ۸۹ - شفا، ج۱، ص ۲۷۸ - ۲۷۹ - ص ۲۸۹ ، ۲۸۰ به نقل از فرهگ معارف اسلامی، ج۴، ص ۴۶۹ - ۴۷۰.
۲۱) تهافت التهافت، ص ۵۶۶.
۲۲) فرهنگ مصطلحات عرفا، ص ۳۹۷ - کشّاف اصطلاحات الفنون، ج۲، ص ۱۴۰۴.
۲) درباره نفس اثر ارسطو - ترجمه و تحشیه ع.م. چاپ دوم، سال ۱۳۶۶ هجری شمسی صفر سال ۱۴۰۸ هـ،ق، ناشر: انتشارات حکمت، ص ۱۴ - در این مورد به کتاب مابعد الطبیعه کتاب اول، ص ۹۸۷ مراجعه شود.
۳) درباره نفس، ص ۲۱.
۴) درباره نفس، ص ۱۵ و ۲۳.
۵) مابعدالطبیعهٔ، ص ۹۸۳، باب ۲۲.
۶) درباره نفس، ص ۲۴.
۷) درباره نفس، ص ۲۳.
۸) درباره نفس، ص ۱۸.
۹) درباره نفس، ص ۱۸ - به کتاب «مابعدالطبیعهٔ، کتاب الف، ص ۹۸۷ مراجعه شود.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست