سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا
امانت بین کتابخانهها

این نوشتار با ارائه پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت امانت بین كتابخانهای در ایران به پایان میرسد.در طرح امانت بین كتابخانهای, استفادهكنندهٔ یك كتابخانه یا نظام اطلاعاتی میتواند مواردی را كه در كتابخانهٔ مبدأ یافت نمیشود از كتابخانهٔ مقصد به امانت گیرد. اكثر كتابخانهها در این طرح كه ممكن است محلی, منطقهای, ملی یا بینالمللی باشد مشاركت دارند. (۱) به گفته موریس گفلند "حتی كتابخانههای بزرگ هم باید در نظام امانت بین كتابخانهای شركت داشته باشند, زیرا امروزه كتابخانهای كه بتواند در تمام زمینههای دانش بشری درای جامعیت باشد وجود ندارد." (۲)
● تاریخچه امانت بین كتابخانهای
در سال ۱۸۷۶ "ساموئل گرین" در نامهای به سردبیر "مجله كتابداری" (۳) پیشنهادی مبنی بر اتكای كتابخانههای به یكدیگر در برآوردن نیاز مراجعان ارائه داد كه بر اساس آن, كتابهای یك كتابخانه برای مدتی كوتاه به مراجعان كتابخانهٔ دیگر امانت داده شود. (۴) نظام امانت بین كتابخانهای به شیوه جدید با پیشرفت حرفه كتابداری در امریكا در اواخر قرن نوزدهم شكل عملی به خود گرفت.در فاصله سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۵ كه اولین قانون مربوط به امانت بین كتابخانهای توسط انجمن كتابداری امریكا تصویب شد, حدود ۱۹ مقاله در این زمینه با همكاری و سردبیری دیویی در "مجله كتابداری" به چاپ رسید.در سال ۱۹۱۳ همایشی در زمینه خدمات امانت بین كتابخانهای توسط انجمن كتابداری امریكا برگزار شد كه منجر به تصویب قانون امانت بین كتابخانهای به صورت زیر در سال ۱۹۱۶ گردید:
۱. هدف
كمك به انجام امور پژوهشی
افزایش خدمات ارائه كتاب مناسب به خواننده مناسب
۲. منابعی كه به امانت داده نمیشود
كتابهای داستانی جدید
كتابهایی كه متقاضی به آسانی در كتابخاخانههای مجاور خود بتواند به آنها دسترسی یابد.
انتشارات جدیدی كه بتوان به آسانی از بازار خریداری كرد (در مورد كتابخانههای عمومی)
۳. دستورالعمل امانت
در این زمینه, دستورالعمل جامع و مفصلی به كتابخانههای عضو ارسال میگردد. متقاضیان باید فرمها را به صورت ماشین شده یا خوانا, در كارتهای استاندارد كتابخانهها تكمیل كنند. هزینهٔ انجام امور به عهدهٔ كتابخانهٔ امانت گیرنده است.
۴. رعایت اصول ایمنی
كتابخانهٔ امانتگیرنده متعهد میگردد كه منبع به امانت گرفته را در محل كتابخانه مورد استفاده قرار دهد. (۵)
در سال ۱۹۳۶ در پنجاهمین نشست انجمن كتابداری امریكا پیشنهادهایی برای تغییر قوانین مذكور در جهت تقویت خدمات امانت بین كتابخانهای ارائه شد, اما تا دهه بعد این تغییرات صورت عملی به خود نگرفت. در سال ۱۹۴۰ قانون جدید با تغییراتی به تصویب رسید. در این قانون, نظام امانت بین كتابخانهای علاوه بر پژوهش, در خدمت اهداف غیرپژوهشی نیز قرار گرفت.از آنجا كه كمتر از ۲۰ درصد كتابخانهها تا سال ۱۹۵۲ قانون فوق را پذیرفته بودند, در این سال سومین قانون امانت بین كتابخانهای با تغییرات بیشتر به تصویب رسید. در سال ۱۹۶۸ چهارمین قانون نیز به اجرا درآمد و نهایتاً در سال ۱۹۷۰ دستورالعمل استفاده از خدمات امانت بین كتابخانهای در ۱۱۶ صفحه منتشر گردید. براساس این قانون, از آنجا كه كتابخانهها قادر به تهیه كلیه مدارك و منابع مورد نیاز مراجعان خود نیستند و از سوی دیگر, پیشرفت علم و دانش هدف اولیه آنها است, استفاده از نظام امانت بین كتابخانهای برای برآوردن نیازهای اطلاعاتی, آ,وزشی, پژوهشی, مطالعاتی و ... لازم است.
● امانت بین كتابخانهای در كشورهای در حال توسعه
در نیجریه نظام امانت بین كتابخانهای به گونهای است كه هر كتابخانه, منابع خود را به سایر كتابخانهها امانت میدهد و درب كتابخانههای دانشگاهی بر روی محققان غیردانشگاهی باز است و مراجعان میتوانند از خدمات فتوكپی و میكروفرمی استفاده كنند. (۶) به علاوه, كپی مقالات مجلاتی كه در كتابخانه موجود نیستند از كتابخانههای داخل و خارج كشور نیز تهیه می گردد. در كشورهای مختلف افریقایی, به علت پارهای مسائل از جمله خرابی دستگاههای فتوكپی, كمبود كاغذ,نبودن مجلات در محل خود, و ... استفاده از نظام امانت بین كتابخانهای كتابخانه بریتانیا را ترجیج میدهند.شرایط موجود در كشورهای اسلامی عرب زبان مثل عربستان سعودی تقریباً به همین صورت است و علاوه بر فتوكپی مقالات, انواع میكروفرمها نیز در نظام امانت بین كتابخانهای, به شرط اجازه حق مؤلف, عرضه میگردند.
آمار موجود در كتابخانه دانشگاه نفت و معادن عربستان(۷) نشان میدهد كه در سال ۱۹۸۰ از ۱۷۵ مقاله درخواستی, ۱۶۸ مورد و در سال ۱۹۸۱ از ۲۰۷ درخواست, ۱۸۷ مورد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.نظام امانت بین كتابخانهای در كتابخانههای دانشگاهی پاكستان, به علت كمبود بودجهٔ تهیه فتوكپی برای سایر كتابخانه ها از قوت زیادی برخوردار نیست؛ ولی در بعضی از شهرها مثل فیصل آباد، لاهور و كراچی كه مراكز دانشگاهی متعدد دارند، كتابخانه ها به توافق رسیده اند كه از سیستم امانت بین كتابخانه ای استفاده نمایند.در مالزی نظام امانت بین كتابخانه ای مطلوبی وجود دارد كه كلیه مراكز دانشگاهی از این نظام استفاده میكنند.كتابخانه ملی كشور مسئول انجام این امر است و خود نیز در آن مشاركت دارد. سخن آخر این كه در زمینه نظام استفاده میكنند. كتابخانه ملی كشور مسئول انجام این امر است و خود نیز در آن مشاركت دارد. سخن آخر این كه در زمینه نظام امانت بین كتابخانهای, كنفرانسهای متعددی در كشورهای در حال توسعه برگزار گریده است. در سال ۱۹۶۰ "سمینار منطقهای كتابشناسی, اسناد و تبادل انتشارات در كشورهای امریكای لاتین" در مكزیك برگزار شد كه تأكید آن بر همكاری بین كتابخانههای دانشگاهی بود. (۸) در سال ۱۹۹۰ نیز "كنفرانس كتابداران عربستان سعودی" و "مؤسسه تحقیقات علمی كویت" برگزار شد كه تأكیدشان بیشتر بر همكاری بین كتابخانههای كشورهای خلیجفارس بود.
● نظام امانت بین كتابخانهای در ایران
در ایران, نظام امانت بین كتابخانهای از سال ۱۳۴۸ توسط مركز اسناد و مدارك علمی راهاندازی شد. در حال حاضر نیز كتابخانههای كشور میتوانند از طریق مركز اطلاعات و مدارك علمی در این سیستم وارد شوند و با استفاده از فهرستگانهای رایانهای منتشر شده توسط مركز از خدمات آن بهره گیرند.(۹)در سال ۱۳۷۳ "طرح تعمیم خدمات كتابخانههای تخصصی به افراد غیرعضو" آن كتابخانه به صورت آزمایشی توسط مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران در كتابخانههای تخصصی و دانشگاهی ایران به اجرا درآمد. به موجب این طرح, اعضای هیئت علمی و دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری دانشگاههای مختلف میتوانند از خدمات كتابخانهای مراكز آموزشی و تخصصی غیر از دانشگاه خود, با ضوابط مشخص استفاده نمایند. (۱۰)علاوه بر این، اغلب كتابخانه های دانشگاهی ایران از نظام امانت بین كتابخانه ای كتابخانه بریتانیا استفاده می كنند. به هر حال، استفادهٔ صحیح از این نظام و سایر نظام های امانت بین كتابخانه ای به شرطی انجام پذیر است كه روش كار برای متقاضی و كتابدار روشن باشد.● روش كار
بهترین روش برای اجرای امانت بین كتابخانهای, استفاده از مصاحبه یا انجام گفتگو است. در این صورت, قبل از پركردن فرم معمولی امانت بین كتابخانهای, به دلایل زیر میتوان مصاحبه را انجام داد:
۱- مصاحبه فرصتی برای آموزش شیوهٔ استفاده از خدمات امانت بین كتابخانهای به مراجعهكننده به وجود میآورد و ابهاماتی را كه در ذهن او وجود دارد برطرف میكند.
۲- در جریان مصاحبه, مراجعهكننده مشخصات كتابشناختی مقاله یا كتاب مورد نیاز خود را ارائه میدهد و این امر به ارائه صحیح خدمات امانت بین كتابخانهای منتهی میشود. برای انجام این گفتگو, سؤالاتی به شرح زیر از سوی استفاده كننده از خدمات امانت بین كتابخانهای و كتابدار مسئول انجام این كار مطرح میگردد.
الف: سؤالات مراجعهكننده:
۱- آیا میتوان از طریق خدمات امانت بین كتابخانهای این منبع را به امانت گرفت؟
۲- برای دریافت منبع مورد نیاز چه مدت زمان لازم است؟
۳- هزینه انجام كار چقدر است؟
۴- چگونه میتوان از رسیدن منبع به كتابخانه مطلع شد؟
۵- چه مدت میتوان آن را به امانت گرفت؟
ب: سؤلات كتابدار:
۱- آیا این مراجعهكننده میتواند از خدمات امانت بین كتابخانهای استفاده كند؟
۲- آیا جستجوی دقیق در منابع موجود در كتابخانه صورت گرفته است؟
۳- آیا میتوان در خود كتابخانه منبع دیگری را به عنوان جایگزین بازیابی نمود؟
۴- این منبع برای چه زمانی مورد نیاز است؟
۵- آیا اطلاعات ارائه شده كامل و خوانا است؟
۶- آیا منبع مورد نیاز با قوانین امانت بین كتابخانهای مطابقت دارد؟
۷- آیا درخواستكننده قادر به پرداخت هزینههای مربوطه هست؟
۸- آیا قانون حق مؤلف اجازهٔ ارائهٔ خدمات بین كتابخانهای را میدهد؟
۹- آیا درخواستكننده زبان منبع درخواستی را میداند؟
۱۰- آیا بهتـــر نیست كه درخواستكننده به كتابخانهٔ مقصد فرستاده شود تا خودش در محل از منبع استفاده كند؟(۱۱)
بعد از انجام مصاحبه, فرم مخصوص امانت بین كتابخانهای تكمیل و به كتابخانهٔ مقصد فرستاده میشود.
● تأثیر نظامهای رایانهای برخدمات امانت بین كتابخانهای
از آنجا كه پایگاههای رایانهای, اطلاعات كتابشناختی را با سرعت بیشتری در اختیار علاقمندان قرار میدهند, نظام امانت بین كتابخانهای نیز با استفاده از فنآوری نوین از دقت و سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد. فهرستگان درون خطی, پایگاههای كتابشناختی درون خطی, سفارش رایانهای مواد, امكان استفاده از پست تصویری, پست الكترونیكی, و خدمات نشر الكترونیكی بر امانت بینكتابخانهای اثرات بسزایی خواهند داشت. ارائه موفق خدمات امانت بین كتابخانهای بستگی به چهار مورد زیر دارد:
۱- شناخت نیاز مراجعه كننده؛ در این مرحله با استفاده از منابع مختلف مثل نمایهها و فهرستگانها, مشخصات كتابشناختی منبع مورد نیاز تعیین میشود. استفاده از فهرستگانهای درون خطی, صحت انجام این امر را تضمین, و جستجوی اطلاعات را آسان میكند.
۲- تعیین محل مورد نیاز؛ تا قبل از استفاده از فهرستهای رایانهای, تعیین محل منابع با دقت زیاد صورت نمیگرفت. براساس تحقیقی كه "تامسن" (۱۹۶۷) انجام داد, چهل درصد فرمهای امانت بین كتابخانهای كه اطلاعات لازم برای تعیین محل را نداشتهاند, به همین دلیل به مراكزی ارسال شدهاند كه فاقد منبع مورد نظر بودهاند.(۱۲) در حال حاضر با استفاده از فهرستهای رایانهای این اشكال رفع گردیده است.
۳- ارسال تقاضا؛ در برخی از كتابخانهها ارسال تقاضای امانت بین كتابخانهای از طریق پست انجام میگردد,كه این كار باعث اختلال در سیستم و صرف وقت طولانی میشود. استفاده از فاكس و پست الكترونیكی باعث صحت, سرعت و دقت بیشتری خواهد شد.
۴- حصول اطمینان از وجود منبع؛ رد حال حاضر حصول اطمینان ا ز وجود منبع, زمانی میسر میگردد كه كتابخانهٔ مقصد بعد از دریافت تقاضا, پاسخ را به كتابخانهٔ مبدأ ارسال نماید و این كار زمان زیادی میبرد نظامهای رایانهای امانت كتاب این زمان را تا حدود زیادی كاهش میدهد. "نیتكی" اظهار میدارد كه با استفاده از سیستم تعاونی رایانهای در نظام امانت بین كتابخانهای, گردش كار با سرعت بیشتری انجام میپذیرد و وضعیت كتابهایی كه به امانت رفته یا به امانت داده نمیشود, سریعاً مشخص میگردد.(۱۳)پیشرفت در كاوشهای كتابشناختی با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی, باعث سهولت و تسریع در خدمات امانت بین كتابخانهای میگردد. این امر زمانی اثر بخش خواهد شد كه بتوان متن كامل را به صورت الكترونیكی از طریق پایگاههای درون خطی در اختیار داشت. (۱۴) در مراكزی كه به علل گرایش وسایل ارتباطی, به كارگیری پایگاههای درون خطی امكانناپذیر است, استفاده از دیسكهای فشردهٔ نوری كه حاوی اطلاعات بسیار زیادی در زمینههای گوناگون میباشند میتواند مورد نظر قرار گیرد. انجام این كار عاملی دیگر برای افزایش استفاده از خدمات امانت بینكتابخانهای است. تحقیقی كه توسط "كاناموگیر" در "دانشگاه نفت و معدن فهد" در عربستان سعودی انجام گرفته نشان میدهد كه استفاده از دیسكهای نوری در فاصلهٔ اوت ۱۹۹۱ و سپتامبر ۱۹۹۲ باعث ۱۴ درصد افزایش در خدمات امانت بین كتابخانهای شده و ۲۱ درصد از كل خدمات امانت بین كتابخانهای این دانشگاه از راه جستجو در دیسك های نوری انجام گرفته است. (۱۵)
● بخش امانت كتابخانه بریتانیا (۱۶)
مهمترین مركزی كه در سراسر جهان در زمینه امانت بین كتابخانهای فعالیت دارد "بخش امانت كتابخانه بریتانیا" است. این مركز كه در انگلستان بین شهرهای "لیدز" و "یورك" واقع شده دارای بیش از ۳۰۰۰۰۰۰ جلد كتاب، ۲۴۲۰۰۰ عنوان نشریه و بیش از چهار میلیون سند به صورت میكروفرم است و به مجموعهٔ ۷۰۰ كتابخانه تخصصی دیگر نیز دسترسی دارد. این مركز روزانه ۱۴۰۰۰ تقاضا دریافت میدارد كه ۸۹ درصد آنها را با مراجعه به منابع خود و ۴ درصد را از طریق منابع كتابخانههای دیگر پاسخ میگوید. ۲۵ درصد از كل این تقاضاها مربوط به خارج از انگلستان میباشد.گردآوری منابع بر مبنای نیازهای مؤسسات آموزش عالی, تحقیقاتی, بازرگانی و صنعتی میباشد. نشریات بدون هیچ محدودیت موضوعی, زبانی و مكانی گردآوری میشوند. از ۲۴۲۰۰۰ عنوان مجله موجود در مركز, ۴۷۰۰۰ عنوان را نشریات جاری تشكیل میدهند.(۱۷) به▪ علاوه این مركز به گردآوری اقلام زیر نیز میپردازد:
- انواع نتهای موسیقی برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان؛
- پایاننامههای پذیرفته شده توسط دانشگاههای بریتانیا به صورت میكروفرم؛
- منابع زبانهای اسلوونی شامل روسی, اوكراینی, بلغاری, بلوروسی, صربی و ...؛
- منابع شرقی شامل ژاپنی, چنی, هنگكنگی, كرهای و تایوانی؛
- گزارش كنفرانسهای مهم بدون هیچ محدودیت موضوعی, زبانی و شكلی به استثنای مواد
سمعی و بصری؛
- گزارشها و انتشارات رسمی و دولتی در تمام زمینه ها؛
- گزارشهای تحقیقی از وضعیت بازار؛
- پیوستهای مقالات ارسال شده توسط سردبیران مجلات برای نگهداری در مركز؛
- مجموعه جامع نسخههای خطی موجود در اروپا به صورت میكروفرم؛
- مجموعه روزنامهها به صورت میكروفرم و داستانهای كلاسیك؛
- ثبت نامههای انگلیسی زبان یا ترجمه شده به زبان انگلیسی؛
- كتابهای چاپ شده در سالهای قبل از ۱۸۰۱ به صورت میكروفرم؛
- مجموعه نقشههای جغرافیایی قدیمی و چاپی. (۱۸)
از دسامبر ۱۹۸۷, كتابخانهٔ برینانیا با استفاده از پایگاه اطلاعاتی "بلیز" (۱۹) خدمات خودكار خود را ارائه داده و استفادهكنندگان از طریق این پایگاه, اطلاعات كتابشناختی را به صورت درون خطی جستجو میكنند و اصل مقاله را به طور خودكار از بحش امانت كتابخانه بریتانیا تقاضا مینمایند.(۲۰)علاوه بر ارائه خدمات فوق, بخش امانت كتابخانه بریتانیا فهرستهایی از پیایندها, كتابها و كنفرانسهای موجود را به صورت دیسكهای نوری به متقاضیان عرضه میدارد. دیسكهای مربوط به پیایندها و كتابها سالی دوبار روزآمد میشوند و در بهار و پاییز منتشر میگردند. دیسك مربوط به كنفراسها به صورت فصلی به هنگام و منتشر میشود. (۲۱)
●● پشنهاد
با توجه به مسائل مطرح شده, پیشنهاد میشود كه سیستم امانت بین كتابخانهای در ایران نیز با الگو قراردادن خدمات ارائه شده در كتابخانه بریتانیا و استانداردهای موجود و با عنایت به كاربرد رایانه در كتابخانههای ایران و به طور اخص در مركز اطلاعات و مدارك علمی كه خود مجری نظام امانت بین كتابخانهای در ایران است, خدمات خود را گسترش دهد و با انتشار فهرستگانهای كتب, مجلات, نسخ خطی, پایاننامهها, نقشهها, و مواد دیداری – شنیداری بر روی دیسكهای نوری و با روزآمدكردن آنها در فاصلههای زمانی معین, به انجام سریعتر و صحیحتر امانت بین كتابخانهای كمك كند.
منابع
۱. Harrod’s Librarians Glossary & Reference Book. ۷th ed. Aldershot. Eng. Gower, ۱۹۹۰.P. ۳۱۸
۲. Gelfand, Moris (۱۹۶۸). University Libraries for Developing Countries. Paris: UNESCO. P. ۱۱۳.
۳. Library Journal
۴. Encyclopedia of Library & information Science. New York: Marcel Dekker, ۱۹۷۴ Vol. ۱۲. P. ۱۹۷.
۵. Lbid. P. ۱۹۸
۶. Bankole, E.B. (۱۹۶۷). "Education Explosion and University Library Development in Nigeria". In Nigerian Libraries vol. ۳. No. ۱. P. ۵.
۷. King Fahd University of Petrolium & Minerals
۸. Ahmad Nazir (۱۹۸۴). University Library Practices in Developing Countries. London: Kpl, PP. ۱۶۳ - ۱۶۸
۹. طرح جدید امانت بین كتابخانهای. تهران: مركز اطلاعات و مدارك علمی. ]بیتا[. ص ۲.
۱۰. راهنمای طرح تعمیم خدمات كتابخانههای تخصصی به افراد غیرعضو. تهران. مركز اطلاعـات و مدارك علمـــی. ]بیتا[. ص ۱- ۴.
۱۱. Boucher, Virginia (۱۹۸۷). "The Interlibrary Loan Inteview" in Bill Katz & Ruth A. Fraley, Reference Service Today: From Interview to Burnout. New York: Haworth Press, ۱۹۸۷ PP. ۸۹ – ۹۵
۱۲. Sarah Thomson (۱۹۸۲). Interlibrary Loan Procedure Mannual Chicago: Aln.
۱۳. Nitecki, Dannla (۱۹۷۰). "Impact of an Online Circulation System on Inlerlibrary Services". In Special Libraries. ۷۳ (Jan ۸۲) PP. ۶-۱۱.
۱۴. De Gennaro, Richard (۱۹۸۲). "Libraries Technology and Information Marketplace". In Library Journal ۱۰۷ PP.۱۵ ۴۵-۵۴ .
۱۵. Kanamugire, Athanase B. (۱۹۹۳) . "Impact of CD-ROM Database Searching on Interlibrary Loan: Thr experience of a Scientific and Technological Library in a Developing country." In Journal of Interlibrary Ioan, Document Delivery & Information Supply Vol.۴, no.۱ PP.۲۵-۳۴
۱۶. British Library Document Supply Center (BLDSC)
۱۷. BLDSC. International Customer Handbook. ۲nd ed. ۱۹۹۵.P.۱-۲
۱۸. Ibid. Chap۷
۱۹. BLAISE
۲۰. مهرداد, جعفر (۱۳۷۲). تكنولوژی پلهای اطلاعاتی. در اطلاعرسانی دوره دهم (جدید) شماره ۲ و ۳ ص.۲۴.
۲۱. BLDSC. CD ROM Catalog ۱۹۹۵. P.۱۲-۱۴
نوشته: فرزانه فرزین – ركن الدین احمدی لاری
اعضای هیئت علمی دانشكده ادبیات و علوم انسانی, دانشگاه شیراز
۱. Harrod’s Librarians Glossary & Reference Book. ۷th ed. Aldershot. Eng. Gower, ۱۹۹۰.P. ۳۱۸
۲. Gelfand, Moris (۱۹۶۸). University Libraries for Developing Countries. Paris: UNESCO. P. ۱۱۳.
۳. Library Journal
۴. Encyclopedia of Library & information Science. New York: Marcel Dekker, ۱۹۷۴ Vol. ۱۲. P. ۱۹۷.
۵. Lbid. P. ۱۹۸
۶. Bankole, E.B. (۱۹۶۷). "Education Explosion and University Library Development in Nigeria". In Nigerian Libraries vol. ۳. No. ۱. P. ۵.
۷. King Fahd University of Petrolium & Minerals
۸. Ahmad Nazir (۱۹۸۴). University Library Practices in Developing Countries. London: Kpl, PP. ۱۶۳ - ۱۶۸
۹. طرح جدید امانت بین كتابخانهای. تهران: مركز اطلاعات و مدارك علمی. ]بیتا[. ص ۲.
۱۰. راهنمای طرح تعمیم خدمات كتابخانههای تخصصی به افراد غیرعضو. تهران. مركز اطلاعـات و مدارك علمـــی. ]بیتا[. ص ۱- ۴.
۱۱. Boucher, Virginia (۱۹۸۷). "The Interlibrary Loan Inteview" in Bill Katz & Ruth A. Fraley, Reference Service Today: From Interview to Burnout. New York: Haworth Press, ۱۹۸۷ PP. ۸۹ – ۹۵
۱۲. Sarah Thomson (۱۹۸۲). Interlibrary Loan Procedure Mannual Chicago: Aln.
۱۳. Nitecki, Dannla (۱۹۷۰). "Impact of an Online Circulation System on Inlerlibrary Services". In Special Libraries. ۷۳ (Jan ۸۲) PP. ۶-۱۱.
۱۴. De Gennaro, Richard (۱۹۸۲). "Libraries Technology and Information Marketplace". In Library Journal ۱۰۷ PP.۱۵ ۴۵-۵۴ .
۱۵. Kanamugire, Athanase B. (۱۹۹۳) . "Impact of CD-ROM Database Searching on Interlibrary Loan: Thr experience of a Scientific and Technological Library in a Developing country." In Journal of Interlibrary Ioan, Document Delivery & Information Supply Vol.۴, no.۱ PP.۲۵-۳۴
۱۶. British Library Document Supply Center (BLDSC)
۱۷. BLDSC. International Customer Handbook. ۲nd ed. ۱۹۹۵.P.۱-۲
۱۸. Ibid. Chap۷
۱۹. BLAISE
۲۰. مهرداد, جعفر (۱۳۷۲). تكنولوژی پلهای اطلاعاتی. در اطلاعرسانی دوره دهم (جدید) شماره ۲ و ۳ ص.۲۴.
۲۱. BLDSC. CD ROM Catalog ۱۹۹۵. P.۱۲-۱۴
نوشته: فرزانه فرزین – ركن الدین احمدی لاری
اعضای هیئت علمی دانشكده ادبیات و علوم انسانی, دانشگاه شیراز
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست