یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آدالن ۳۱ - Adalen'31


آدالن ۳۱ - Adalen'31
سال تولید : ۱۹۶۸
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : بو ویدربرگ
فیلمنامه‌نویس : بو ویدربرگ
فیلمبردار : یورگن پرسون
هنرپیشگان : پتر شیلت، کرستین تیدلیوس، رولاند هدلوند، استفان فایرباخ، ماری دگیر، یوناس برگستروم و مارتین وایدربرگ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.


سال ۱۹۳۱. بیست و پنج هفته است ک کارگران کارخانه کاعذسازی در اعتراض به کاهش دستمزدشان اعتصاب کرده‌اند. و اکنون هفته بیست و پنجمش را سپری می‌کنند. بعضی‌ها راه‌های مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهند و سایرین خشونت را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند؛ اما همه خسته شده‌اند. "چل" (شیلت)، پسر ارشد یکی از اعتصابیون مسالمت‌جو به‌نام "هارالد آندرسون" (هدلوند)، باز هم به خانه مدیر کارخانه رفت و آمد دارد و همسر مدیر او را به پی‌گیری موسیقی و نقاشی تشویق می‌کند. اعتصاب‌شکن‌های حرفه‌ای سر می‌رسند و کارگران کتک‌شان می‌زنند و شیشه‌های خانه "هارالد" را هم به‌دلیل مخالفتش با خشونت، می‌شکنند. در همین بین، "چل" به "آنا" (دگیر) دختر مدیر کارخانه دل می‌بندد. "آنا" به مادرش می‌گوید که باردار شده، و برای سقط جنین به استکهلم می‌روند و همزمان، نیروهای نظامی برای حمایت از اعتصاب شکن‌ها وارد شهر می‌شوند. یکی از دوستان "چل"، "نیسه" (برگستروم)، "هارالد" و سه نفر دیگر کشته می‌شوند و بقیه به کارخانه و بارانداز می‌روند و بوق‌ها را برای مردگان به صدا در می‌آورند. با وجود آن‌که "چل" از رفتن "آنا" و مرگ پدرش سرخورده است، به مادرش کمک می‌کند تا به جریان عادی زندگی باز گردد.
٭ آدالن ۳۱ را تداعی‌گر لطافت انسانی آثار ژان رنوار و ترکیبی از مایه‌های جدی و اجتماعی فیلم با زیبائی تعزلی تصاویر الویرا مدیگان (۱۹۶۷) می‌دانند. در واقع فیلم به تمام عناصر مرسوم در برخورد با مایه کشمکش‌های کارگری بی‌اعتناست. فیلم به جای خلق تضاد شدید میان استثمارگر و استثمار شده ـ که معمولاً عرف واقع‌گرائی اجتماعی به شمار می‌رود ـ ظرفیت مشترک هر دو را برای شادی و خوشبختی نشان می‌دهد و از این طریق انسانیت مشترکی را مورد تأکید قرار می‌دهد که در هر دو سوی شکاف اقتصادی وجود دارد. فیلمی درباره این‌که موقعیت‌های سیاسی به هیچ‌وجه خود انگیخته و قائم به ذات نیستند.


همچنین مشاهده کنید