پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
رهبری در انقلاب با تکیه بر رهبری امام خمینی

انقلاب اسلامی، با همهی عظمتش، وامدار شخصیت امام خمینی است. پدیدهی شگفتآور این است که آیتاللَّه العظمی خمینی، با حفظ شأن و منزلت روحانی خویش، «امام امت» و «رهبر مستضعفان جهان» لقب میگیرند و مردم از صورت شهروندان پراکنده به امت بدل میشوند. برای توضیح و تبیین چنین فرآیندی، ناگزیر باید ادبیات مربوط به رهبری را در جنبشهای دینی مرور کنیم.
جنبشهای دینی، بنا به تعریف، حول یک رهبر مذهبی که جاذبهای استثنایی دارد، شکل میگیرند. این رهبری رسالتی پیامبرگونه(۱) دارد و به تغییراتی بنیادی میاندیشد. از این رو، مطالعه دربارهی مسئلهی رهبری در انقلابهای دینی باید در چارچوب نظریههای مربوط به اقتدار فرهمندی(۲) صورت گیرد.
پندار ماکس وبر این بود که کنشگران جنبشهای اجتماعی از آن رو حول رهبران فرهمند گرد میآیند که این رهبران قادرند به مردم بباورانند که شرایط کنونی در معرض انقراض است. در عوض، شرایط آتی شامل نظم نوینی است که همگان در آن هویت مییابند. وبر از آن رو «فره» را مهمترین نیروی انقلابی تاریخ میدانست که این نیرو قادر به سمتگیری مجدد(۳) ذهنی مؤمنان است. از طریق همین تحول درونی است که محیط خارجی نیز، به تبع آن، تغییر میکند.
اسملسر، که انقلابهای دینی را در جرگهی جنبشهای ارزشگرا طبقهبندی میکند، علت پیدایش رهبران پیامبرگونه را این گونه توجیه میکند: جنبشهای ارزشگرا به دنبال بازسازی یک نظام تمامعیار اجتماعی هستند که از صدر تا ذیل نظام اجتماعی کهن و ارزشهای حاکم بر آن را برمیاندازد. برای تحقق چنین امر عظیمی، باید نوع کاملی از تبعیت و وفاداری در میان هواداران شکل گیرد و آرمانها و امیدهای آنان در وجود رهبری که کمر به بازسازی کامل ارزشها بسته است، فرافکنی شود.
چالمز جانسون معتقد است ظهور یک رهبر فرهمند، به عنوان شتابدهنده به رفتار انقلابی، ضروری است؛ شخصیتی که الهامات آخرالزمانی در وجود او متکون شده باشد.
نورمن کوهن قائل است رمز موفقیت و تعالی رهبران انقلابهای دینی را نباید در میزان معلومات یا پایگاه و خاستگاه اجتماعی آنان جستوجو کرد؛ بلکه مغناطیس شخصیت آنان همواره بر هر عامل دیگری تفوق و تقدم داشته است.
شرایط اجتماعی در کیفیت پیدایش رهبران انقلابهای دینی نقشی کلیدی دارد؛ به این معنا که باید میان پیدایش شرایط اجتماعیای که پذیرای این رهبران است و مدعیات آنان نوعی همزمانی و تقارن وجود داشته باشد. در واقع، شکلگیری آگاهی انقلابی در میان مردم اغلب در کانون اجتماع و تاریخ، پیش از تجسم و ظهور رهبری اتفاق میافتد و رد و قبول مدعیات شخصیت فرهمند به پیدایش این نوع آگاهی تاریخی و اجتماعی وابسته است. چه بسا شرایط اجتماعی و تاریخی فراهم است، اما رهبری انقلابی ظهور نمیکند و چه بسا پیدایش رهبری پیش از آماده شدن بستر اجتماعی رخ دهد. در هر دوی این حالات، نوعی بیقوارگی و ناهمزمانی میان انتشار پیام و پذیرش آن ایجاد میشود.
از دیگر موضوعاتی که توجه محققان را به خود جلب کرده است، خاستگاه رهبران انقلابهای دینی و پایگاه اجتماعی آنان است. نقطهی مشترک در مورد همهی رهبران، پیشینهی حاشیهای بودن(۴) آنان نسبت به ساخت رسمی دستگاه دینی زمانه است. بیشتر رهبران، به دلایل گوناگون، از درون نظام آموزشی، اشتغال و منزلت به بیرون هجرت کرده و یا پرتاب شدهاند و به علت پیشینهی خود قادرند طرح دولت نوینی را پی افکنند.
اسکاچپول معتقد است رهبران انقلابی، بیشتر از آنکه نمایندهی طبقات باشند، به صفت دولتساز(۵) شناخته میشوند. عمدهی این رهبران از میان آن دسته نخبگانی که تا حدودی به حاشیه رانده شدهاند و نسبت به حاکمیت مستقر و طبقات مسلط فاصله گرفتهاند، برمیخیزند. تجربه نشان میدهد نخبگان حاشیهای(۶) عموماً از اقشار تحصیلکردهاند و مهارت و آموزشهای آنان میتوانسته به کار دولت مستقر بیاید و حتی بسیاری از آنان دولت را عامل تغییرات بنیادی میدانستهاند؛ اما به علت بسته بودن فضای سیاسی و فقدان تحرک سیاسی در ساخت اجتماعی، از یک سو، و نداشتن ارتباط و ثروت، از سوی دیگر، نتوانستهاند منزلت خود را ارتقا دهند، لذا هم و غم خود را مصروف سازماندهی انقلاب و ایدئولوژیپردازی انقلابی کردهاند. این قبیل نخبگان، از آنجا که دولت را مهمترین ابزار توسعه میدانند، در صورت پیروزی جنبش، به سمت تأسیس دولت متمرکز روی میآورند. بنابراین همان گونه که در تودههای انقلابی، مقولهی محرومیت نسبی نقش عمدهای در انگیزش و هیجان انقلابی ایفا میکند، در میان رهبران جنبش نیز باید پیشزمینهای از تحت فشار بودن و حرمان جستوجو کرد. حتی در مواردی دیده شده است آنان فقر خودخواسته و انزوای اختیاری را انتخاب میکنند تا زمینهی روانی و همسطحی میان خود و تودههای محروم را فراهم آورند.
به نظر میرسد رهبران تکرو(۷) بهتر میتوانند با جنبش تودهای رابطه برقرار کنند تا نخبگانی همچون دانشگاهیان، که در ساختار رسمی جای گرفتهاند. حتی میتوان گفت در صورت پیدایش شرایط اجتماعی و روانی انقلاب، بخشی از اجزا از بدنهی ساختار رسمی کنده میشوند و برای اجابت خواست تودهها به نوعی حاشیهای شدن سریع و اضطراری روی میآورند. اینکه چرا نهادی مثل دین، که علیالاصول و بنا بر نظریههای رایج، خصلتی محافظهکار دارد، در شرایط مذکور از درون خود نخبگانی را به بیرون میراند تا رهبری جنبشهای دینی را به عهده گیرند، امری است که باید در چارچوب مدل مشهور به «پاسخ نخبگان»(۸) مطالعه شود.
مدعای اصلی این مدل عبارت است از اینکه هنگامی که شرایط محیطی یک سازمان آنچنان دچار تحول گردد که بقای آن زیر سؤال رود و نیل به اهداف سازمانی به صورت معضلی درآید، پارهای از نخبگان درون سازمان، در پاسخ به آن، به جستوجوی معانی و ابزار نوینی برمیآیند تا با دسترسی به منابع حیاتی محیط سازمان، بحران درونی آن را حل کنند.
با توسل به این مدل، میتوان مثلاً علل رادیکال شدن نهادی مثل دین و پیدایش رهبران انقلابی مذهبی را توضیح داد. هنگامی که وضع موجود(۹) و سازمانهای مذهبی وابسته به آن تهدید میشود، مخالفان درونی را نخبگان نوخاسته نهادینه میکنند و امکان رادیکالیزه شدن این نهاد افزایش مییابد.
در جمعبندی نظریات مربوط به رهبری انقلابی، میتوان گفت هر چند این رهیافتها انطباق کامل با شرایط ایران و مشخصاً رهبری امام خمینی(ره) ندارد، اما به طور کلی میتواند وجوهی از این رهبری را تبیین نماید:
۱) اینکه چگونه از درون نهاد دین، که بنا بر نظریات رایج نهادی محافظه کار است، انقلابیترین شخصیتِ تاریخ معاصر ایران ظهور میکند و همراه خود نهاد دین را متحول و از آن به عنوان سلاحی قاطع برای انهدام رژیم شاهنشاهی استفاده میکند، تا حدودی با مدل «پاسخ نخبگان» قابل تبیین است.
۲) اینکه شخصی مثل امام(ره)، که علاوه بر مشروعیت سنتی مشروعیت انقلابی را نیز کسب کردند، و به عنوان شخصیتی فرهمند بر تارک انقلاب دورانساز ما درخشیدند، میتواند با نظریههای مشروعیت فرهی تبیین شود.
۳) اینکه ساخت اجتماعی چگونه بود که بر اثر انقلاب، اشکال سنتی رابطهی قدرت خدایگان - بنده شکسته شد، با نظریهای مانند جامعهی تودهوار قابل تبیین است.
۴) اینکه عزلت اجباری امام(ره) در دوران تبعید ذخیرهای شد تا در دوران انقلاب دعاوی ایشان پذیرفته شود، با نظریهی «نخبگان حاشیهای» توجیهپذیر است.
● اشاره
مقاله نکات قابل توجه و مفیدی در توجیه برآمدن رهبری انقلابی بیان میکند. با وجود این، همان گونه که در متن مقاله آمده است، در خصوص رهبری انقلاب اسلامی، قواعد مطرح شده خاصیت تبیینی کامل ندارد. برای مثال، امام خمینی(ره) نهضت خود را درست در زمان مرجعیت رسمی خود آغاز کرد و مرجعیت در جامعهی ما، به طور کامل، در ساختار نهاد دین قرار دارد. در نهضت ۱۵ خرداد، امام در یک موقعیت حاشیهای قرار نداشت و اتفاقاً از یک موضع کاملاً رسمی و از موقعیت یک مرجع، که دارای سمت فتواست، این نهضت را آغاز کرد و در دورهی تبعید نیز کاملاً از همین موضع سخن میگفت. البته محرومیت وی از حضور در ایران و، به عبارتی، تبعید وی به عنوان یک واقعیت مطرح است؛ اما عنصر تبعید نیز هرچند با عنوانِ «محرومیت» تا حدی منطبق است، اما بر عنوان «حاشیهای» - به تعبیری که در مقاله آمده است - منطبق نیست؛ چرا که در آن زمان مراجع معروفی که در نظام نهادی دین مشغول فعالیت بودند، عمدتاً در نجف و بیرون از ایران حضور داشتند. بر همین اساس، ارتباط رادیکالیزه شدن نهاد دین با حاشیهای شدن موقعیت رهبر در این مقاله روشن نیست.
از طرفی، هرچند نمیتوان جاذبهی معنوی شخصیت امام را منکر شد و از موقعیت کاریزمایی او چشم پوشید، این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در جامعهی مذهبی ارتباط معنادار امام با امت، و پذیرش اطاعت رهبر - خصوصاً با توجه به اشتهار امام در اعلمیت فقهی - را باید با عنایت به مفهوم «حجیت فتوا» تبیین کرد. از نگاه بسیاری از متدینان، عقلانیت همین اقتضا را دارد که فتوای مرجع اعلم را پذیرا باشند. از این منظر، «کاریزما» در گستردگی موقعیت رهبری بیتأثیر نیست؛ اما در عین حال نمیتوان به عنوان الگوی نظری مشروعیت به آن بسنده کرد. در این الگوی نظری، ارتباط پیروان صرفاً عاطفی است؛ اما در الگوی نظری مرجعیت و مشروعیت فتوای مرجع اعلم، این ارتباط در حد ارتباط عاطفی خلاصه نمیشود.
مقالهی حاضر این گونه القا میکند که محرومیت نسبی رهبر، برای او ایجاد انگیزه میکند تا به طرف انهدام دولت و استقرار دولت جدید حرکت کند؛ حال آنکه در خصوص رهبری الاهی حضرت امام این نکته پذیرفتنی نیست.
سعید حجاریان
۱. prophetic missio
۲. charismatic authority
۳. reorientation
۴. maoginalization
۵. static builder
۶. margin elti
۷. free lancer
۸. elite response
۹. slatus quo
۱. prophetic missio
۲. charismatic authority
۳. reorientation
۴. maoginalization
۵. static builder
۶. margin elti
۷. free lancer
۸. elite response
۹. slatus quo
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست