چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
روشهای سنتی ارزشیابی عملکرد کارکنان
از دوران قدیم، ارزشیابی كار وسیلهای بوده است تا بدین وسیله مدیران، كاركنان را با اهداف سازمانی و انتظارات اداری آشنا سازند. همچنین این نوع ارزشیابی وسیلهای است برای آگاه كردن كاركنان، كه عملكرد آنها چگونه با انتظارات مدیریت انطباق دارد. امروزه بسیاری از مدیران روش ارزشیابی كار را به خاطر تاثیر آن در برانگیختن كاركنان، روشی خارقالعاده میدانند.
ادواردز دمینگ Edwards Deming نسبت به تاثیر روشهای سنتی ارزشیابی كار كه توسط مدیران آمریكایی استفاده میشوند، معترض میباشد او ادعا میكند كه اعمال سنتی ارزشیابی كار در شركتهای آمریكایی روحیه فرد را تضعیف و از كیفیت كالا میكاهد. كاركرد فردی عموما با توانایی و انگیزه فرد سنجیده میشود. عوامل محیطی یا سازمانی مانند تلاشهای اداری جهت بهبود كار همكاران به توانایی و انگیزه فرد تاثیر میگذارند. بسیاری از این گونه عوامل سازمانی در شركتهای آمریكایی وجود دارند كه دمینگ از آنها انتقاد میكند.
دمینگ معتقد است كه مفاهیم عملی مدیریت یك نظام كه بر كیفیت متمركز است باید جایگزین روشهای سنتی ارزشیابی كار گردد. او به این نكته اشاره میكند كه در شركتهای ژاپنی توجه لازم به تمامی جوانب سیستم تولید، باعث موفقیت آنها در كسب تولید كیفی كالاها شده است. به عقیده او كیفیت كالا، در شركتهای امریكایی عمدتا به خاطر نقش ضعیف مدیریت نه عملكرد ضعیف كارمند است. او در این زمینه توصیه میكند كه تولید كالا باید به عنوان سیستمی در نظر گرفته شود كه در آن مصرفكننده مهمترین بخش خط تولید را تشكیل میدهد.
این مقاله مقایسهای است میان روشهای سنتی ارزیابی كار و اصول دمینگ كه همان اجرای سیستم تولیدی است كه بر كیفیت بالا برای مصرفكننده متمركز است. در این مقاله ابتدا بحثی وجود دارد در مورد سیستمهای سنتی ارزشیابی كار كه در شركتهای تجاری آمریكا مورد استفاده قرار میگیرد. سپس فلسفه مدیریت دمینگ و اعتراض او بر روشهای سنتی مطرح میشود.
●بررسی كلی روش سنتی ارزشیابی
ارزشیابی كار اغلب با دو هدف عمده در سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. یكی از موارد استفاده آن تصمیمگیری درباره مسایلی چون پاداش، ترفیعات، تقلیل مقام، انتقالات و حفظ كارمندان میباشد. كاربرد دیگر آن در سازمانها یك نقش تكاملی را دربرمیگیرد كه همان شناساندن موارد رشد و پیشرفت كاركنان و راههای افزایش سطح و استعداد كار میباشد.با این حال مدیران بر این باورند كه هر دو هدف این روش برای بالا بردن سطح استعداد تولید كارمند خلاصه میشود.
نهایتا آنچه كه به حساب میآید، تلاش كاركنانی است كه یا موفق به انجام كارهای محوله میشوند و یا از عهده انجام آنها برنمیآیند. به هر حال انجام رضایتبخش وظایفشان در یك محیط سازمانی صورت میگیرد. وقتی افراد مختلف، سازمانی را تشكیل میدهند، باید بسیاری از اهداف شخصی خود را كنار گذاشته و در راه نیل به اهداف كلی سازمان تلاش كنند. مدیران به خصوص آن عده كه اهداف و مقاصد سازمانی را تثبیت میكنند، موظفند اهداف مجموعه را مدنظر داشته و تعهد كنند كه اهداف سازمان رإ؛ به جای اهداف شخصی محفوظ نگهدارند.
موارد استفاده از ارزشیابی كار شامل مشورت، آموزش پیشرفت و تقدیرنامه كار و تصمیماتی در رابطه با نگهداری كاركنان، نظامهای ارزشیابی كار، به عنوان منبع اصلی و معتبر اطلاعاتی، جهت رفع مسایل كاركنان است. در اغلب موارد، ارزشیابی كار با یك روند رسمی صورت میگیرد كه به وسیله آن، مدیر مدركی تهیه میكند تا با سند و مدرك، كارها و رفتار یك كارمند زیر دست را در محل كار مشخص كند. به طور كلی روش ارزشیابی عبارت است از مقایسه نحوه انجام كار یك زیردست با انتظارات مافوق، نتیجه كار یك ارزیابی، به كاركنان اعلام میشود تا كارمند متوجه شود به چه اندازه از نظر مدیریت انجام وظیفه كرده است. اگر احیانا كار رضایتبخش باشد، كارمند احساس امنیت میكند حتی ممكن است آگاهی از آن انگیزهای باشد تا در آینده كارهای محوله را بهتر انجام دهد. از طرف دیگر اگر نتیجه كار رضایتبخش نباشد، كارمند با امید به اصلاح كار، تلاش خود را بیشتر میكند و یا اینكه سازمان را ترك میكند.
متاسفانه ارزشیابی كار با هدف ایجاد انگیزه همیشه نتیجه نمیدهد اگر كاركنان دریابند كه سنجش كار به طور دقیق انجام نگرفته، روش ارزیابی یك نوع بی اعتمادی نسبت به سازمان به وجود میآورد.
●نظریه فلسفی دمینگ در مرور ارزشیابی كار
ادواردز دمینگ كه مدتها به عنوان معلم مدیریت مدرن ژاپنی معروف است. مخالف سرسخت مدیریت به سبك آمریكایی است كه در آن نظریههای كار كوتاه مدت میباشد.
به عقیده اونظام مدیریت در سازمانهای آمریكایی فرصتهای لازم برای به وجود آمدن انگیزه درونی در كاركنان را از بین میبرد. دمینگ اظهار میدارد كه در سازمانهای آمریكایی كاركنان برای رقابت با یكدیگر و نه برای منافع شركت كار میكنند. در سال ۱۹۵۰ به درخواست اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی، دمینگ ضمن معرفی روش تولید با صرفه، به صنعت ژاپن بر اهمیت شناخت مدیر در تولید، به نیازها و علایق خریدار تاكید داشت. او همچنین به منظور تضمین خدمات و اجناس با كیفیت بر دخالت همه جانبه مدیریت با قاعدهای منظم و طرحریزی شده اصرار میورزید. دمینگ مفاهیم مدیریت را كه قبلا در شركتهای آمریكایی یافت نمیشد به ژاپنیها آموخت و به همین دلیل در اصلاح اقتصادی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم یكی از موثرترین افراد به شمار میرود.
دمینگ نظریهای بر كنترل كیفیت برای اداره سیستمهای تولید ارایه كرد. در طول جنگ جهانی دوم علیرغم اینكه دمینگ در تمامی كنفرانسهایش بر مدیریت از تئوریهای كنترل كیفیت سخن میگفت ولی شركتهای آمریكایی چندان علاقهای به روشهای مدیریت نشان نمیدادند. بعد از جنگ جهانی دوم دمینگ مفهوم دایره كنترل كیفیت را در ژاپن بكار انداخت كه عامل مهمی در پیدایش رقابت صنعتی ژاپن به شمار میرود.
علیرغم موفقیت در ژاپن، دمینگ معتقد است اكثر شركتهای آمریكایی هنوز مفهوم واقعی بهبود كیفیت از طریق كنترل سیستم تولید را درك نمیكنند. او میگوید كه مدیران آمریكایی هنوز مایلند به همان نظریات زیانآور مدیریت بر مبنای اهداف -by Objective Management و مدیریت بر مبانی نتایج Results-Oriented Management ادامه دهند. دمینگ بر این نكته اصرار دارد كه مدیران آمریكایی هنوز به تاثیر مضر روش سنتی ارزشیابی كار پایبند هستند، روشی كه انگیزه درونی كاركنان را از بین میبرد. او از روش سنتی ارزشیابی كار در ایالات متحده به خاطر توجه به نتایج »برد - باخت« نه حمایت از اهداف »برد - برد« و همین طور به خاطر تمركز بیشتر بر رقابت و نتایج پایانی به جای تمركز بر همكاری در طول سیستم انتقاد میكند. به نظر دمینگ مدیران آمریكایی با تاكید زیاد بر قضاوت و رتبهبندی بین افراد و استفاده از وسایل محرك خارجی رقابت كاركنان را علیه یكدیگر به وجود میآورند. او پیشنهاد میكند كه به جای سیستمهای سنتی ارزشیابی كار كه حس برد - باخت را تحریك میكنند، از سیستمهایی استفاده كنیم كه حس حمایت و همكاری را ترغیب میكنند. او میگوید مردم میخواهند كار كنند اما آنها دوست دارند از كار لذت ببرند. مدیران آمریكایی هنوز به مدیریت بر افراد به جای مدیریت به سیستم پافشاری میكنند، روشی كه طی آن ترس و بی اعتمادی در محل كار حكمفرما میگردد، لذت كار از بین میرود و نهایتا به مدیران پاداش داده میشود و زیردستان تنبیه میشود. این روش دقیقا زیانآور است و شركتها را از تولید موثر بازمی دارد. منظور اصلی دمینگ این است كه وقتی كاركنان را محدود میكنید به آنها اجازه تفكر نمیدهید تلاش برای بهبود كار آنها عملی است بیهوده و به عقیده دمینگ بهترین راه آموختن تربیت كردن و كار كردن در جهت از بین بردن حد و مرزهای موجود در سیستم میباشد. این حد و مرزها را دمینگ بازدارندهها مینامد و مدعی است با از بین بردن آنها تغییری آشكار در جهت بهبود وضعیت كارگران پدید میآید نمونههایی از این تغییر را میتوان در تعهد، اشتیاق و روحیه وفاداری نسبت به شركت مشاهده كرد.
●بازدارندهها Demotivators
این بازدارندهها چه هستند؟ یكی از این بازدارندهها تصمیمات غیرمعقولی است كه اغلب با دلایل شخصی برای بهتر جلوه دادن خود یا بخش وابسته، گرفته میشوند. یكی دیگر از بازدارندهها عدم كار گروهی است كه چند نمونه آن عبارتند از اخذ تصمیم تنها توسط یك شخص، عمل نكردن به وعدهها توسط مدیریت، تكیه بیش از حد بر یك یا دو شخص و استفاده ضعیف از اعضاء و رابطه ضعیف میان كاركنان و مدیریت میباشد. كاركنان باید نسبت به آنچه كه از آنها خواسته میشود آگاهی داشته باشند، اگر آنها تمامی اطلاعات لازم را نداشته باشند نمیتوانند كار خود را به نحو احسن انجام دهند. مدیریت غیرمحسوس و غیرقابل تشخیص نیز میتواند عامل بازدارنده باشد، چون دراین حالت كاركنان احساس میكنند عضو سازمانی میباشند كه در آن هیچ آگاهی نسبت به مدیریت مافوق و نسبت به اینكه آیا قابل قبول سطوح مدیریت هستند ندارند. راهنماییهای متناقض وقتی به دستورات مبدل میشوند با ناهماهنگی خود عاملی بازدارنده به شمار میروند. عدم استفاده از یك روش مشخص برای تصمیمگیری ابهام بیشتری به وجود میآورد واگر از كاركنان به سهم خود قدردانی نشود نوعی بازدارندگی به وجود میآورد واگر كاركنان احساس كنند كه فرصتی برای پیشرفت در سازمان وجود ندارد عامل بازدارنده دیگری پدید خواهد آمد. در این حالت كارمند فكر میكند كه شركت هیچ علاقهای نسبت به آینده او ندارد بنابراین اشاره میكند كه ارزشیابی كار هر سال یكبار، نتیجه زیانآوری به همراه دارد. به نظر او این كار هیچ هدف هماهنگی ندارد زیرا وقتی زمان ارزشیابی فرامیرسد حالت پریشانی و تدافعی پیدا میكند. این هدف انگیزه درونی مناعت طبع و همكاری با دیگران را در سازمان از بین میبرد.●دیدگاه ژاپنی بر مسئله ارزشیابی كار در برابر دیدگاه آمریكایی
دمینگ به چند مورد از تفاوتهای نظریات مربوط به ارزشیابی كار مدیریت در شركتهای ژاپنی و آمریكا اشاره میكند. او اظهار میدارد اغلب مدیران آمریكایی هر سه ماه یك بار از روی نتایج تصمیمگیریهایی كه بر سود شركت تاثیر داشته است ارزیابی میشوند در حالی كه مدیران ژاپنی از روی نتایج بلندمدت آنها ارزیابی میشوند. مدیران ژاپنی معتقدند ارزیابی به حداكثر رساندن سود در هر سه ماه، همیشه به حداكثر سود در بلندمدت منتهی نمیگردد. دمینگ این طور نتیجهگیری میكند كه مطرح نمودن پول به عنوان هدف برای مدیران در انتها به راهحلهای كوتاه مدت برای مسایلی كه ذاتا پیامدهای آتی را ضایع میكنند ختم میگردد.
مدیران ژاپنی بیشتر از مدیران آمریكایی بر دخالت دادن نیروی كار در تصمیمگیریها تلاش و تاكید میكنند. با مقدمهای بر روی متون آماری و كنترل كیفیت در صنایع ژاپنی، آموزش اساسی بر پایه بهبود كیفیت اجرا گردید. گاروین (GARVIN) دریافت كه مدیران و كاركنان در شركتهای ژاپنی تعهد شدیدی نسبت به بهبود كیفیت از خود نشان میدهند اوهمچنین دریافت كه مدیران آمریكایی برعكس، مسایل مربوط به كیفیت شركت را به ضعف در نیروی كار و نحوه اجرای كار نسبت میدهند. دمینگ همچنین رجوع میكند به ارزشهای اداری كه در سیستمهای سنتی ارزشیابی در شركتهای آمریكایی به كار میروند.
●۱۴ نكته دمینگ برای بهبود كیفیت
دمینگ معتقد است مدیریت باید برای دستیابی به كیفیت لازم، برای جنبههای بلندمدت بهبود كیفیت طرحی اساسی داشته باشد بعد از اینكه حصول بهبود كیفیت در سازمان، كاهش قیمت و افزایش تولید ظاهر شود، او چهارده اصل زیر را برای بهبود كیفیت و كاهش قیمت توضیح میدهد شركتها برای ایجاد و استمرار بهبود كیفیت باید از ۱۴ اصل تبعیت كنند.
۱ - پیوسته برای سازمان هدف تعیین كنید.
۲ - اصول بهبود بی وقفه را درك كرده و سرلوحه كارهای خود قرار دهید.
۳ - محاسبه آماری بهبود بی وقفه در روند تولید را جایگزین بازرسی جمعی كنید.
۴ - اصل خرید تجهیزات را بر اساس قیمت تغییر دهید.
۵ - پیوسته با تلاش خود سیستم را بهبود بخشید، نه اینكه كاركنان را به خاطر مسایل شركت بازخواست كنید.
۶ - كاركنان را با روشهای نوین آموزش تعلیم دهید.
۷ - بر مشاورت، بیشتر تاكید داشته باشید تا كاركنان در محیط شركت احساس حمایت كنند.
۸ - هنگامی كه كاركنان برای بازگو كردن مشكلات به مدیریت رجوع میكنند، ترس را از آنها دور كنید.
۹ - عوامل بازدارنده سازمانی را كه در محیط كار دیده میشوند از بین ببرید.
۱۰ - اهداف شخصی را حذف كرده و آن را با هدف جامع كه همانا بهبود بی وقفه كیفیت میباشد مطابقت دهید.
۱۱ - برای اندازهگیری بهبود كیفیت روشهای آماری را جایگزین روش عددی كنید.
۱۲ - تسهیلات لازم برای كاركنان فراهم آورید و غرور همكاران را بالا ببرید.
۱۳ - آموزش و تربیت متناسب با سطوح مختلف را در سازمان برقرار كنید.
۱۴ - تشكیلات سازمانی طوری باشد كه همه در امر بهبود كیفیت سهیم باشند.
●كاربرد نظریه دمینگ
در آمریكا شركتهای متعددی با موفقیت اصول مدیریت دمینگ را با روشهای ارزشیابی كار تركیب كردهاند. شركتهایی كه موفقیتشان بیشتر بوده دریافتهاند كه ادامه این بهبود مشروط به اتخاذ اصول مدیریت كاملا جدید و اجرای اعمال مدیریت توسط نیروی انسانی جدید در تمام سطوح برای دستیابی به بهبود دایمی كیفیت و تعهد به كار است.
●هشت مرحله دمینگ، برای رسیدن به نظامی بهتر
دمینگ متذكر میشود كه مدیران آمریكایی باید سیستمهای سنتی ارزشیابی كار را كه تغییرپذیری در كار را افزایش میدهند كنار گذاشته و به جای آنها از سیستمهایی كه حس همكاری را بالا میبرند استفاده كنند. موئن MOEN پیشنهادات زیر را كه دمینگ برای از بینبردن روشهای سنتی ارزشیابی كار مطرح كرده فهرستوار شرح میدهد:
۱ - در كل سازمان كلاسهای آموزش بیشتری برای رهبری تشكیل دهید.
۲ - روشی برای گزینش كاركنان اتخاذ كنید كه با دقت بررسی شده باشد.
۳ - بعد از اینكه كاركنان گزینش شدند آنها را خوب آموزش و پرورش دهید.
۴ - برای كاركنان، مسئولیتی بگذارید كه با كاركنان مانند همكار رفتار كنند با آنها مشورت كنند آنها را راهنمایی كنند و از آنها ودر كنار آنها چیز بیاموزند.
۵ - مسئولان را طوری پرورش دهید كه بتوانند استعدادهای كاركنانشان را كشف كرده و در مورد هماهنگی كاركنان با سیستم رای دهند.
۶ - قاعدهای تنظیم كنید كه طبق آن كاركنانی كه با سیستم هماهنگ هستند، اضافه حقوق دریافت كنند.
۷ - در برنامه زمانبندی شده با كاركنان برای فهمیدن نقش تمامی افراد در سیستم مصاحبه كنید نه برای انتقاد كردن.
۸ - در مورد كار، از اطلاعات كمی برای تسهیل تصمیمگیری كارفرمایان نه برای دستهبندی كاركنان استفاده كنید.
●●نتیجهگیری
بعد از جنگ جهانی دوم، دمینگ سخن از فلسفه كنترل كیفیت جامع را به میان آورد. چون او یك آمریكایی بود ابتدا این سخنان را در آمریكا مطرح نمود. در آن زمان آمریكا یك رهبر جهانی بود و فكر میكرد محصولات آن نیاز به بهبود ندارند. اما ژاپنیها احساس كردند كه كاری جدی باید در مورد محصولات ژاپن صورت بگیرد تا نه تنها برجسته شوند بلكه به عنوان محصولات ممتاز نیز شناخته شوند. امروزه دمینگ را به عنوان »طراح تضمین كیفیت تولید مدرن میشناسند«. ژاپنیها كاربرد ۱۴ اصل دمینگ را به عنوان قدرت اقتصادی برتر مطرح كردهاند. محصولات ژاپنی كه قبلا به عنوان محصولات ارزان و بدون كیفیت شناخته شده بود اكنون با ارزشترین محصولات محسوب میشوند و بیشترین مشتری را دارا میباشند. شركتهای ژاپنی موفقیتشان را مدیون ویلیام ادواردز دمینگ میدانند. برای پیاده كردن كیفیت در یك شركت نه تنها به مدیریت بلكه به كاركنان، خریداران، تهیهكنندگان و سرمایهگذاران نیز نیاز میباشد. این نكته باید درك شود كه كیفیت روند بی وقفهای است كه همیشه در حال بهبود میباشد. تولیدكنندگان آمریكایی سرانجام به خود آمده و كاربرد كنترل كیفیت جامع را پیش گرفتهاند.
اصول دمینگ باید درك شود و به طور كلی به عنوان یك روش نوین تفكر به كار رود. فلسفه او هیچ فنونی را شامل نمیشود. اما روشی است سازمان یافته این فلسفه از مدیریت در قسمت بالا شروع میشود و تمام سطوح كاركنان و مهمتر از آن مصرفكننده را نیز دربرمی گیرد.
نظریه دمینگ بر ارزشیابی كار، تغییر كامل سیستم سنتی به سیستمی كه بر مدیرانی كه اساس كار را بر كیفیت و بهبود بلندمدت قرار میدهند تاكید دارد. دمینگ به ژاپنیها هشدار داد تا اشتباهات شركتهای آمریكایی را مرتكب نشوند، اشتباهاتی از قبیل رتبهبندی، ارزیابی سالانه كاركنان، فروشندگان، گروهها و قسمتها، این كار تنها بین افراد و بخشها رقابت ایجاد و كل سیستم را خراب میكند. ارزشیابی كار وقتی موثر واقع میشود كه بر اهداف كار گروهی و سازمانی تمركز داشته باشد.
به منظور تحكیم موقعیت رقابتی، آموزش مربوط به كیفیت، نه تنها در بنگاهها بلكه در دانشكدهها نیز باید به طور مشهود اجرا شود.
منبع: Management Decision (چاپ انگلستان)
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست