دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
عفتورزی، محافظت از حریم خانواده
![عفتورزی، محافظت از حریم خانواده](/mag/i/2/9fm6j.jpg)
اسلام به عنوان آیینی جاودانه و آسمانی كه حاوی دستوراتی سعادتبخش برای بشر است، نهاد خانواده را به عنوان كانونی مقدس، پایدار، عاطفی و پاك، ترسیم كرده است تا میهمانی كه به عنوان همسر، وارد عرصه زندگی میشود، با آرامش، عزت، محبت و شادمانی، یك مجموعه رو به گسترش را اداره كند. قرآن مجید به پدران و مادران مسلمان دستور میدهد تا فرزندانشان را كه هنوز از نعمت تأهل برخوردار نشدهاند، به این امر مقدس تشویق كرده، زمینههای زندگی سالم و حیات طیبه را برای آنان فراهم سازند و اگر شرایط ازدواج برای كسی وجود نداشته باشد، اسلام راهكار بسیار ارزشمندی را معرفی میكند؛ راهكاری كه هم اجرایی است و برای تحقق آن مانعی وجود ندارد و هم پشتوانه بزرگی برای ورود به عرصه حیات اجتماعی در آینده است و آرامش را برای اعضای خانواده، مهیا میسازد. این راهكار مهم، عفتورزی است.
عفت ورزیدن برای یك انسان، ضرورت یك زندگی سالم، بانشاط و آرام است؛ ضرورتی كه تنها در سایه دین به دست میآید و در سایه خردمندی، رشد و كمال مییابد. انسان امروز، نیازمند این آموزههاست و پشت كردن به آنها، موجب سستی پیوند خانوادگی، نفوذ و حضور دیگران در عرصه زندگی، اختلاف، عدم اعتماد به یكدیگر، بیماریهای روحی - روانی، وسواس، سوءظن و ... خواهد شد.
لازم به یادآوری است كه عفت و حجاب، دو مقوله جداگانهاند. در عفت ورزیدن، هم رعایت پوشش ظاهری خواهد شد و هم مراقبت از امور معنوی و روحی و این، موضوعی است كه هم كسانی كه رعایت پوشش دینی را میكنند، بدان نیازمندند و هم آنان كه كمی در پوشش خویش، سهلانگاری میكنند.
۱) عفت دل
یكی از موارد بسیار مهمی كه پیوند خانوادگی را پایدار میسازد، رعایت عفت دل است. خانهای كه تار و پود آن از عشق و محبت ساخته نشود، خانهای پایدار در برابر طوفانهای سهمگین و لرزشهای فراوان نیست. خانهای كه در آن، افراد فراوانی حضور یابند و معشوق یا عاشق احساس نكند كه آن خانه برای سكونت وی آماده است، ثبات نخواهد داشت.
همسر، باید حریم دل را تنها برای همسرش بگشاید و غیر از او، به هیچ شخص نامحرمی اجازه ورود ندهد؛ چه رسد به سكونت در آن. كسانی كه قبل از ازدواج، این حریم را میشكنند و با دیگران رابطهای دوستانه و محبتآمیز برقرار میكنند، پایههای زندگی آینده را لرزان میسازند.
شاید زندگی بشر صنعتی را اینگونه ترسیم كردهاند و طراحان ناصالح جامعه انسانی كه حضور بیپروای زن و مرد را در كنار هم و با برخی بیبندوباریها و عدم رعایت حریمها، رشد و ترقی بشر تلقی كردهاند و انسان را در برآورده كردن غرایز جنسی آزاد گذاشتهاند، امروز، نتیجه آن راهكار را در عدم ازدواج جوانان و فراوانی گسست و طلاق خانوادهها - دیده باشند.
مرد شایسته، عرصه دل را در اختیار زن شایسته قرار میدهد و جز او را به این حرم راه نمیدهد و فضای اندیشه و دل را معطر به صفای او میكند؛ زن شایسته نیز چنین میكند و اگر چنین شد، خداوند، از فضل خویش، آنان را بینیاز خواهد كرد و این وعده خدا، حتمی است كه فرمود: زنان پاك، برای مردان پاك هستند«.۱
۲) عفت نگاه
قرآن مجید به دین باوران دستور میدهد كه چشمان خویش را بیپروا بر هر كس نگشایند. »به چشمانت بیاموز كه هر كس، ارزش دیدن ندارد«؛ زیرا چشم انسان، عرصه واردات دل و فكر او را فراهم میسازد.
نگاه به نامحرم كه زمینه فساد را فراهم میكند، حرام شمرده شده است؛ چه تصویر باشد و چه فردی در كنار انسان و عجیب است كه انسانها را میتوان از روی چشمهای عفیف و غیرعفیف، شناخت. چشمان عفیف، ارزشمندند و چشم دریده، ادب نگاه نمیدارد.
انسان موفق، بر هر آنچه میرسد، بیپروا، چشم نمیگشاید و نگاه خویش را محدود میسازد. اگر كسی عفتِ نگاه نداشته باشد، چه بسا كه به بیعفتی در عرصههای دیگر دچار شود. این عفت، خاص مردان نیست؛ بلكه زن هم باید عفت را رعایت كند. گر چه بیماری چشمچرانی، در مردان بیشتر شیوع دارد و مردان، با چشمانشان به دام میافتند و زنان، با گوشهایشان.
۳) عفت كلام
عفت نگاه، پرهیز از نگاههای آلوده است كه نتیجه این پرهیز، پاكی دل و اندیشه، از واردات ناشایست است؛ ولی عفت كلام، پاك ساختن عرصه صادرات دل است. آنان كه بیمحابا از هر چه بخواهند، سخن میگویند، هر واژهای را بر زبان میآورند و در پردازش كلمات خویش، محاسبه دقیقی ندارند، نه ارزش خویش را حرمت مینهند و نه ارزش مخاطب را.
بسیاری از افراد، نمیتوانند برخی از واژههای ناشایست شنیده شده را بیان كنند و با نگفتن آن، شادمانترند كه این، از سلامت روح و بهداشت روانشان حكایت دارد و در مقابل، كسانی یافت میشوند كه بسیار مشتاقند تا هر واژگانی را به كار گیرند و از هر موضوعی - حتی ناشایست - سخن گویند كه این، نشان از عدم تربیت درست دارد.
انسان مؤمن، حق ندارد دیگران را مسخره كند؛ لقب زشت دهد؛ تهمت ناروا زند؛ افترا بندد؛ صدای خویش را بیاندازه بلند كند و یا از واژگان ناشایست، استفاده كند. چنین انسانی، از عرصه دین، فرو میافتد و به خشم الهی، دچار میشود.
۴) عفت دامن
یكی از مؤلفههای مهم عفت، عفت دامن است. پاكدامنی، از نوجوانی و جوانی سرچشمه میگیرد و در دوران میانسالی و كهنسالی، ثمرهاش به بار مینشیند. بدترین خیانتها، خیانت در این عرصه است و غریزه جنسی، اگر درست در اختیار قرار نگیرد، انسان را به ورطههای خطر میكشاند. در قرآن آمده است: »به زنا، نزدیك نشوید«؛۲ نه این كه زنا نكنید؛ یعنی حتی باید از لغزشگاههای این خطر مهلك، پرهیز كرد.
قرآن مجید برای جلوگیری از خطر فساد جنسی، راهكارهای زیر را ارائه كرده است:
الف) تربیت جنسی از دوران كودكی و رعایت دستورات اخلاقی خانوادگی و زناشویی، از آغاز تولد كودك تا بلوغ.
ب) رعایت حریم میان نامحرمان و پوشش مناسب.
ج) عدم اختلاط نامحرمان در هر محیطی.
د) مراقبت از لغزشگاههایی كه انسان را به عرصه بیعفتی میكشاند.
ه’) محدود كردن بعد عاطفه در خانواده و عدم دلبستگی به نامحرم در جامعه.
۵) عفت شكم
یكی از عوامل بدبختی انسانها، بیپروایی در خوراك است؛ یعنی این كه انسان هر چه بیابد، بخورد و از هر راهی، كسب ثروت كند. غذای حرام موجب شد كه مسلماننمایان، در كربلا، در مقابل فرزند رسول خدا صلیاللَّهعلیهوآله صفآرایی و به كشتن او افتخار كنند. امام حسین علیهالسلام فرمود: »اگر نبود طعامهای حرامی كه شكمهایتان پر از آن گشته است، چنین بیپروا، در قتل من تلاش نمیكردید«.
اگر نفس انسانی را در دو بعد مادی و ملكوتی ترسیم كنیم، تلاش افرادی كه فقط برای پروار جسم میكوشند، فربهسازی نفس مادی را در پی دارد. آنان، همه همتشان این است كه چه بكنند، تا بیشتر ثروت اندوزند و شعله شكم افروزند و جسم خویش را در ناز نگهدارند. به قول استاد علامه حسنزاده آملی: »آنجا كه شكم دایر است، دل بایر است«.
امام علی علیهالسلام فرمود: »من كه امیر بر شمایم، به قرصی نان جو بسنده میكنم و بدا به حال كسی كه به خاطر شكم به دوزخ در افتد«.
عفت شكم نیز در عفت دل، تأثیر فراوانی دارد. طعام آلوده، جسم را میآزارد و طعام ناپاك، روح را. غذای حرام، روح را از پرواز باز میدارد و حریم زندگی را بر خطرها میگشاید؛ پس باید در غذایی كه میخوریم، دقت كنیم.
جامعه امروز، هم در سن ازدواج، هم در نوع زندگی اجتماعی و تحصیلی، هم در بافت خانوادگی و هم در زمینه فراوانی زمینههای گناه، با جامعه دیروز، متفاوت است. نوجوان دیروز، میتوانست بدون شغل و تحصیلات عالی، ازدواج كند و در كنار خانواده خویش، روزگار بگذراند. دیروز، زمینههای آلودگی صوتی و تصویری و... آن قدر فراوان نبود؛ شرایط دوری از خانواده و اختلاط میان دو جنس، این قدر شایع و دسترسی به نامحرم، بدین صورت آسان نبود.
دوست عزیز! انسان شایسته، در هر عصر و زمینه، باید در مقابل آسیبها و خطرها، قد برافرازد و ناملایمات را هموار سازد. راهكار عفت برای جامعه امروز، دیروز و فردا، كارگشاست.
پرهیز از گشادهدستی در چشم دوختن، اجتناب از سخن ناروا گفتن یا شنیدن، دوری از اختلاط بیجا و بیمورد، خودداری از خودنمایی و بدننمایی، مواظبت از جسم، روزهداری برای تقویت اراده و كنترل نفس و تربیت جنسی صحیح، راهكاریهایی هستند كه غفلت از آنها، در همه زمانها، انسان را به سقوط میكشاند.
راهكار اصلی، پرهیز از شیطان و تلاش دائمی در بندگی خداست كه این، صراط مستقیم سعادت و نجات است؛ »الا تعبدوا الشیطان و ان اعبدونی هذا صراط المستقیم«.۳
بهروز یداللهپور
۱. نور، آیه ۲۶.
۲. اسراء، آیه ۳۲.
۳. یس، آیه ۶۰.
۱. نور، آیه ۲۶.
۲. اسراء، آیه ۳۲.
۳. یس، آیه ۶۰.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
![](/imgs/no-img-200.png)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست