چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
لزوم توجه به ساخت اسکله های بخش خصوصی
فعالیت این شرکتها در سالهای اخیر باعث شده تا حمل و نقل دریایی در جهان سهمی بالغ بر ۹۰ درصد حمل و نقل کالاها را به خود اختصاص دهد. در ایران نیز خوشبختانه روند توسعة بنادر رشد مطلوبی را به همراه داشته است. رشد ۲۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور در سال جاری نشان از عزم جدی برای استفاده از پتانسیلهای حمل و نقل دریایی در كشور دارد.
قرار گرفتن ایران در ردههای بالا، در رشد حمل و نقل كانتینری در سطح دنیا لزوم اهتمام جدیتر به طرح توسعة بنادر کشور را بیشتر آشكار میكند.
در حال حاضر سهم ترانزیت كالا از بنادر كشور در حدود ۴۰ میلیون تن در سال است. مطرحشدن ایران به عنوان چهارراه ترانزیت كالا در منطقه و اهمیت یافتن كریدور شمال- جنوب ازجمله مواردی است كه باعث شده تا سازمان بنادر و دریانوردی، طرحهای مختلفی را برای گسترش ترانزیت كالا از بنادر به اجرا درآورد. طرح احداث حوضچههای متعدد در بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی، ساخت بزرگترین اسكلة تجاری كشور در بندر امام خمینی، لایروبی بنادر بوشهر، چابهار و آبادان، احداث اسکلههای جدید در چابهار، قشم، کیش، بوشهر و شمال کشور، ضرورتهایی است که بایستی برای رسیدن به رقم ۱۶۰ میلیون تن حمل و نقل کالای غیرنفتی در ظرف ۱۰ سال آینده، محقق شود.
در کنار فعالیتهای توسعه و ساخت اسکله که عمدتاً در اختیار شرکت های دولتی است، باید بستری مناسب بوجود آید تا شرکتهای خصوصی نیز در این زمینه فعال شوند. تدوین قوانین ویژه حمایتی برای حضور بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی میتواند روند پیشرفت را تسریع کند. در این میان عدم حمایت دولت و سنگاندازهای مختلف سازمانهای دولتی بر سر راه شرکتهای خصوصی نکته قابل توجهی است. دخالت سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداریها و عدم حمایت وزارت صنایع و سازمان بنادر و دریانوردی موجب شده تا رغبت مشاركت بخش خصوصی بسیار كم و در بسیاری از موارد به بنبست منتهی شود. به عنوان نمونه میتوان به احداث اسکله کاوه قشم با سرمایهگذاری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال اشاره نمود كه چند سالی است بدون استفاده به دست فراموشی سپرده شده است. از جمله مشكلاتی كه باعث شده تا این اسكله با قابلیتهای فراوان هنوز به بهرهبرداری نرسد میتوان از عدم همكاری گمرك برای تأسیس دفتر در این اسكله و عوارض تعیین شدة بیش از حد سازمان بنادر نام برد.
این اسکله با عمق آبخور مناسب - در حدود ۱۲ متر- برای پهلوگیری شناورهای ۱۰۰ هزار تنی و ۲۵ هزار تنی طراحی شده است. مزیت منطقة احداث این اسکله داشتن حوضچة آرامش و عدم نیاز به ساخت موجشکن است. اهمیت فعال شدن این اسکله از آنجا مشخص میشود که طرح احداث پل خلیجفارس که جزیرة قشم را به جنوب کشور وصل میکند، بررسی شده است. با احداث این پل کالاهای تخلیه شده در این اسلکه به آسانی از قشم به بندرعباس منتقل میشود. هماکنون بسیاری از کشتیهای حمل بار به مقصد بنادر كشور به لحاظ ترافیک این بنادر و همچنین نبود امکانات لازم به بنادر کشورهای عربی میروند و از آنجا بار به صورت خرد توسط شناورهای مختلف به بنادر ایران منتقل میشود. استفاده از این اسکله میتواند مانع تغییر مسیر این کشتیها به بنادر عربی شده و نقش قابل توجهی در فعال شدن ایران در کریدور شمال- جنوب به همراه دارد. در کنار این اسکله میتوان شرکتهای مختلف خدماتی را برای خدماترسانی به کشتیهای عبور از منطقه تأسیس نمود و از پتانسیل بالای منطقة آزاد قشم در بخش خدماترسانی سود جست. به هر حال عدم توجه به تسهیل شرایط برای سرمایهگذاریهای بخش خصوصی نتایج تأسفبرانگیزی را به دنبال خواهد داشت و كشور را در استفاده از این درآمد هنگفت و جذب سرمایهگذاریهای خصوصی بیبهره میسازد.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست