سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
مجله ویستا
نگاهی به سیر تکاملی نگارش قرآن از آغاز تاکنون
قرآن از صدر اول، به خصوص از ناحیه كتابت و زیبایی خط، با گذشت زمان سیر تكاملی داشته است. خطاطان بزرگ، در زیبایی قرآن و تكمیل خط آن سهم بهسزایی داشتهاند. نخستین كسی كه در راه تكمیل كتابت مصحف و زیبایی خط آن قدم برداشت «خالدبن ابیالهیاج» از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) بود كه در حدود سال صدم هجری درگذشت، او به خوشنویسی و داشتن خط زیبا معروف بود.
گفتهاند كه سعد، مولا و حاجب ولید، وی را برای كتابت مصحف و شعر و اخبار در دربار ولید بن عبد الملك(۹۶-۸۶)استخدام كرد. او كسی است كه پس از تجدید بنا و توسعه مسجد نبوی در مدینه، به دست عمر بن عبد العزیز، سوره شمس را با طلا بر محراب آن مسجد نوشت، این تجدید بنا به سال ۹۰ هجری پایان یافت (۱). عمر بن عبد العزیز از خالد خواست كه مصحفی با همین خط برای او بنویسد و او مصحفی را با زیبایی تمام نوشت. عمر بن عبد العزیز آن را پذیرفت و بر او آفرینگفت، اما خالد مبلغ زیادی را برای انجام این كار میخواست، كه عمر از پرداخت آن خود داری كرده و مصحف را به او پس داد.
محمد بن اسحاق(ابن الندیم) میگوید: «مصحفی را به خط خالد بن ابی الهیاج از اصحاب علی(ع) دیدم. این مصحف در مجموعه خطوط تاریخی محمد بن الحسین معروف به ابن ابی بعره بود كه پس از او به عبد الله بن حانی رسید» (۲). خطاطان تا اواخر قرن سوم هجری مصحفها را با خط كوفی مینوشتند. از این پس، در اوایل قرن چهارم، خط زیبای نسخ جای خط كوفی را گرفت. اولین مصحف به خط نسخ، به دست خطاط معروف محمد بن علی بن الحسین بنمقله(۳۲۸-۲۷۲)نوشته شد. گفته شده است وی اولین كسی است كه به خط ثلث و نسخ نوشت، او كه در علم هندسه تخصص داشت، با رسم حروف هندسی و بنا نهادن قواعد و اصول آن، خط عربی اسلامی را تغییر داد و بدان زیبایی بخشید.
این كار منحصر به اوست و تاكنون در میان امت اسلامی خطاطی با این مهارت یافت نشده است، تعدادی از مخطوطات تاریخی، مانند مصحف موجود در موزه هرات در افغانستان منسوب به اوست و گفتهاند كه او دو بار قرآن را نوشت (۳).
خط نسخ عربی در قرن هفتم هجری، به دست یاقوت بن عبد الله موصلی(متوفای ۶۸۹)به حد اعلای كمال خود رسید، او با خط زیبای خود هفت مصحف نوشت، این مصحفها با انواع خطوط نوشته شده بود و پیش وای دیگر نویسندگان قرار گرفت (۴). كلیه مصحفها تا قرن یازدهم هجری بر شیوه خط یاقوت نوشته میشد. در اول قرن دوازدهم تركهای عثمانی، به خصوص پس از فتح مصر به دست سلطان سلیم، خط عربی اسلامی را مورد توجه قرار دادند و به دست خطاطان فارسی كه در امپراتوری عثمانی خدمت میكردند در پیش برد و تكمیل این خط كوشیدند، سلطان سلیم تمام خطاطان، نقاشان و هنرمندان را در پایتخت خود گرد آورد. اینان انواع جدیدی از خطوط عربی، مانند خط رقعی، خط دیوانی، خط طغرایی و خط اسلامبولی را پدید آوردند، كه هم چنان در نوشتهها متداول است.
برخی از خطاطان عثمانی كه شهرت بسیار یافتند عبارتند از: حافظ عثمان(متوفای ۱۱۱۰) و سید عبدالله hافندی(متوفای ۱۱۴۴) و استاد راسم(متوفای ۱۱۶۹) و ابوبكر ممتاز بك مصطفی افندی، كه خط رقعی را اختراع كرد. این خط از سهلترین و سادهترین خطوط عربی است، او قواعد این خط را وضع نمود و اولین بار با این خط كتابت كرد، ابوبكر ممتاز بك در زمان سلطان عبدالمجید خان و به سال ۱۲۸۰ هجری این خط را عرضه كرد.
چاپ مصحفها نیز مانند كتابت آن، در دورههای مختلف رو به كمال داشته است، نخستین بار در حدود سال ۹۵۰ هجری مطابق ۱۵۴۳ میلادی، قرآن دربند قیه به چاپ رسید. ولی پس از چاپ، مقامات كلیسا به معدوم كردن آن دستور دادند.
پس از آن در سال ۱۱۰۴ هجری مطابق با ۱۶۹۲ میلادی هنكلمان در شهر هامبورگ به چاپ قرآن همت گماشت. پس از وی در سال ۱۱۰۸ هجری مطابق با۱۶۹۶ میلادی ماراكی در«پادو» به چاپ قرآن دست زد.
به سال ۱۲۰۰ هجری مطابق با ۱۷۸۵ میلادی، مولا عثمان در «پطرزبورگ» روسیه، قرآن را چاپ كرد و این اولین چاپ اسلامی قرآن بود؛ نظیر آن در«قازان» نیز به چاپ رسید. فلوگل نیز در سال ۱۲۵۲ هجری مطابق با ۱۸۳۶ میلادی در شهر «لیپزیك» بهچاپی مخصوص از قرآن دست زد. این چاپ از قرآن به علت املای ساده آن بااستقبال بینظیر اروپاییان رو به رو شد. اما مانند دیگر چاپهای اورپایی در جهان اسلام توفیقی به دست نیاورد.
اولین دولت اسلامی كه به چاپ قرآن اقدام كرد و اقدام آن با موفقیت رو به رو شد، «ایران» بود. این دولت اسلامی دو چاپ سنگی زیبا و منقح از قرآن تهیه كرد.
این چاپها كه در حجمی بزرگ ارائه شده و دارای ترجمه در ذیل هر سطر بود و برخوردار از فهرستهای متعدد بود. اولین نسخه به سال ۱۲۴۳ هجری مطابق با۱۸۲۷ میلادی در تهران و دومین نسخه در سال ۱۲۴۸ هجری مطابق با ۱۸۳۲میلادی در تبریز به چاپ رسید. در این زمان در هند نیز قرآن چاپ و منتشر شد.
به دنبال آن، از سال ۱۲۹۴ هجری مطابق با ۱۸۷۷ میلادی، تركیه عثمانی به چاپهای مختلفی از قرآن دست زد كه در نهایت زیبایی و استواری قرار داشت.
در سال ۱۳۲۳ هجری مطابق با ۱۹۰۵ میلادی، روسیه تزاری به چاپ قرآنی بهخط كوفی و به حجمی بزرگ همت گماشت، كه تصور میرفت یكی از مصحفهای اولیه عثمانی است. این قرآن خالی از نقطه و علایم فتحه و كسره بود. چند ورق از اول آن افتاده و آخر آن نیز ناقص بود، این قرآن از آیه هشتم سوره بقره «و من الناسمن یقول امنا بالله و بالیوم الاخر و ما هم بمؤمنین» آغاز و به آیه چهارم از سوره زخرف:
«و انه فی ام الكتاب لدینا لعلی حكیم» پایان مییافت. این قرآن در سمرقند پیدا شده بود و در اختیار كتاب خانه سلطنتی در پطرزبورگ بود و انستیتوی آثار در «تاشكند» آن را با همان حجم اصلی و خصوصیات دیگر در پنجاه نسخه فتوگرافی كرده، به مهمترین دانشگاههای كشورهای اسلامی هدیه كرد، نسخهای از این قرآن در كتابخانه دانشگاه تهران(با شماره ۱۴۴۰۳ ثثا) موجود است.
در سال ۱۳۴۲ هجری مطابق با ۱۹۲۳ میلادی،كشور مصر به چاپ قرآن اقدام كرد، چاپ این قرآن به وسیله كمیتهای با تعیین وزارت اوقاف آن كشور و به سرپرستی مشایخ الازهر انجام شد. این نسخه از قرآن با پذیرش جهان اسلام رو به رو شد و چاپهای بسیاری براساس آن انجام گرفت. در سال ۱۳۷۰ هجری مطابق با ۱۹۵۰، عراق نیز به چاپ نفیسی از قرآن دستزد،همچنین سراسر جهان اسلام به چاپ و نشر قرآن به بهترین صور و زیباترین انواع چاپ همت گماشتند. این روش همچنان در جهان اسلام ادامه دارد. همچنین قرآن دیگری از خطاطی سوری به نام «عثمان طه» رواج یافت. این قرآن در كشورهای سوریه، عربستان، ایران، لبنان و دیگر كشورهای اسلامی چاپ شد.
ویژگی این چاپ تنظیم آیات در صفحه و تقسیم منظم حزبها و جزءهای سیگانه قرآن است (۵).
پینوشتها:
۱- تاریخ یعقوبی،ج ۳،ص ۳۰ و ۳۶.
۲- الفهرست، ص ۹ فن اول از مقاله اول و ص ۴۶ فن اول از مقاله دوم.
۳- الخط العربی الاسلامی، ص ۱۵۵. الخطاط البغدادی،ص ۱۶.
۴- الخط العربی الاسلامی، ص ۱۷۱.مصور الخط العربی،ص ۹۲.
۵- برای اطلاع بیشتر از خط عثمان طه و ویژگیهای آن رجوع كنید به: خرمشاهی، بهاء الدین، قرآن پژوهشی، ص ۶۵۷.
۱- تاریخ یعقوبی،ج ۳،ص ۳۰ و ۳۶.
۲- الفهرست، ص ۹ فن اول از مقاله اول و ص ۴۶ فن اول از مقاله دوم.
۳- الخط العربی الاسلامی، ص ۱۵۵. الخطاط البغدادی،ص ۱۶.
۴- الخط العربی الاسلامی، ص ۱۷۱.مصور الخط العربی،ص ۹۲.
۵- برای اطلاع بیشتر از خط عثمان طه و ویژگیهای آن رجوع كنید به: خرمشاهی، بهاء الدین، قرآن پژوهشی، ص ۶۵۷.
منبع : مرکز فرهنگ و معارف قرآن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست