چهارشنبه, ۱۴ آذر, ۱۴۰۳ / 4 December, 2024
مجله ویستا


خودروسازان بزرگ عملکرد قابل قبولی داشتند


خودروسازان بزرگ عملکرد قابل قبولی داشتند
خودروسازان بزرگ داخلی با توجه به شرایط خاصی که امسال در راه تولید داشتند، تقریبا نیمه راه را با موفقیت پشت سر گذاشتند. ‌
به گزارش ایسنا، در میان سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) که مبادرت به تولید خودروهای سواری و وانت کرده بودند، فقط سایپا و پارس خودرو توانستند تقریبا برنامه تولید نیمه نخست سال خود را محقق کنند. ‌
● عملکرد ایران‌خودرو ‌
در این میان ایران خودرو امسال با مشکلا‌ت بسیار زیادی مواجه بود. علا‌وه بر بدهی‌هایی که این شرکت به قطعه‌سازان و بانک‌ها داشت، مسایلی از قبیل سه قفله شدن بانک‌ها، عدم گشایش اعتبارات اسنادی و نقدی شدن پرداخت‌های این شرکت، کار را به جایی رساند که اعلا‌م شد، دیگر به ایران خودرو وامی پرداخت نمی‌شود و این شرکت تنها از فروش محصولا‌ت خود می‌تواند نقدینگی مورد نیازش را تامین کند. ‌
عدم عرضه کافی محصولا‌ت این شرکت به بازار و به گفته‌کارشناسان، نبود فروش نقدی کافی در بعضی مواقع در کنار پیش فروش‌های این شرکت در نیمه نخست امسال باز هم موجب افزایش موردی قیمت محصولا‌ت این شرکت شد. ‌
البته ناگفته نماند که با وجود شرایط پیش آمده برای ایران‌خودرو، تولید این شرکت نسبت به ماه‌های نخست امسال با گذشت زمان رو به بهبودی رفت؛ به طوری که پژو روآ، پژو ۴۰۵ و وانت باردو در پایان نیمه نخست امسال بیش از برنامه تولید شدند و ۸۸درصد برنامه تولید سمند و ۸۹ درصد برنامه تولید پژو پارس نیز محقق شد. ‌
ایران خودرو طی شش ماهه اول امسال ۲۴۶ هزار و ۲۲۶ دستگاه انواع سواری و وانت تولید کرد که نسبت به برنامه ۲۵۵ هزار و ۲۵۱ دستگاهی ۹۶ درصد برنامه‌اش محقق شده است، ولی اگر بخواهیم به صورت جزیی‌تر عملکرد این شرکت را مورد بررسی قرار دهیم، درمقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته، درشش ماهه امسال تولید سمند حدود ۱۵ درصد، پژو روآ که بیشترین تیراژ تولید محصولا‌ت این شرکت در سال گذشته را داشت ۱۹ درصد، پژو ۴۰۵ حدود شش درصد، پژو ۲۰۶ حدود هشت درصد و وانت باردو ۸درصد کاهش داشته است؛ اما تولید تندر۹۰ بیش از ۱۲ هزاردستگاه افزایش داشته است. سوزوکی گراند ویتارا بیش از ۱۶ برابر و سواری مرسدس بنز نیز ۷۲ درصد افزایش تولید داشته‌اند. پژو پارس نیز با توجه به این‌که نتوانست برنامه تولیدش را در نیمه نخست امسال محقق کند، ولی با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافت. ‌
● عملکرد سایپا ‌
با این‌که شرایط خاص امسال به مانند ایران خودرو برای سایپا نیز مشابه بود، ولی با توجه به ساخت داخل شدن ۱۰۰ درصدی پراید، سایپا امسال کمتر از کمبود تولید قطعه از سوی قطعه‌سازان رنج برد و به یمن تولید بیش از ۱۳۲ هزاردستگاه از این خودرو تا پایان شهریور، برنامه تولید این خودرو استراتژیک تا پایان نیمه نخست امسال تقریبا محقق شد. حتی این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل چهار درصد را تجربه کرد. ‌
این خودروساز در تولید زانتیا محصولی که حداکثر تا اواسط سال ۱۳۸۹ تولید خواهد شد و به زودی به سرنوشت دوو سی‌یلو و ماتیز دچار خواهد شد، نیز تولید خوبی داشت. این محصول مونتاژی سایپا که گفته می‌شود حدود نیمی از آن ساخت داخل شده، تا پایان نیمه نخست امسال فقط سه درصد از برنامه تولید خود عقب بود و بیش از ۵۶۰۰ دستگاه از آن به تولید رسید و حتی در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته تولیدش ۱۸ درصد فراتر رفت. ‌
ریو دیگر محصول مونتاژی سایپا که گفته می‌شود در حاشیه ضرر به فروش می‌رسد و قطعات وارداتی آن بیشتر از زانتیاست و در تیراژی تقریبا برابر با زانتیا تولید می‌شود، به یک رکورد در میان سایرتولیدات سایپا دست یافت و حتی ۲۵ درصد از برنامه ۶ ماهه خود جلو افتاد. این محصول تحت لیسانس شرکت کیا حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۳ درصد رشد تولید را تجربه کرد و بیش از ۲۴۰۰ دستگاه نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش تولید داشت. ‌
با این که گفته شده ون کاروان سایپا در برنامه مشترک این شرکت با پروتون مالزی نقش مشخصی خواهد داشت و حتی شاید از قوای محرکه آن برای تولید محصول مشترک استفاده شود، ولی به نظر می‌رسد که سایپا علا‌قه‌ای برای ادامه جدی تولید آن نداشته باشد. در زمان مدیریت قبلی شرکت سایپا، قرار شده بود که این خودرو با انجام اصلا‌حاتی دوباره به جریان تولید عادی قبلی خود بر‌گردد، ولی این کار انجام نشد و با این‌که تا نیمه نخست امسال تولید ۴۸۹ دستگاه از این خودرو در برنامه تولید سایپا بود، تنها ۱۰ دستگاه به تولید رسید؛ یعنی فقط دو درصد برنامه تولید آن محقق شد. ‌
در مجموع نیز باید گفت که با توجه به تیراژ بالا‌ی پراید، سایپا توانست ۱۴۷ هزار و ۶۸۰ دستگاه از این خودرو سواری به تولید برساند که به این ترتیب برنامه تولید تجمعی شهریور‌ماه این گروه خودروسازی تکمیل شد. ‌
‌● عملکرد پارس خودرو ‌
اما پارس خودرو نیز مثل سایپا از پراید بی‌بهره نماند و تقریبا با تولید ۳۵ درصد از این محصول اضافه بر برنامه توانست ۹۳ هزار و ۷۴۰ دستگاه از آن، یعنی هفت درصد بیشتر از تولید مشابه نیمه نخست سال گذشته‌اش را تولید کند. ‌
تولید خودروهای دو دیفرانسیل به همراه پیکاپ در این شرکت به ۴۲۱ دستگاه در شهریور و در نیمه نخست امسال به دو هزار و ۳۵۹ دستگاه رسید و تولید این خودروها به ترتیب ۲۲ و ۸ درصد نسبت به برنامه تولید تجمعی شهریور امسال آنها فراتر رفت. البته تولید پیکاپ در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ‌
ماکسیما دیگر محصول مونتاژی پارس خودرو و محصول محبوب این شرکت است که در میان مردم طرفداران تقریبا زیادی دارد و با توجه به روند خوب ورود قطعه محصولا‌ت نیسان که مسئولا‌ن شرکت پارس خودرو به نیکی از تحویل این قطعات یاد می‌کنند، در نیمه نخست امسال تولیدش ۱۳ درصد از برنامه‌آن فراتر رفت و با این‌که پارس خودرو برنامه تولید هزار و ۱۸۴ دستگاه از این خودرو را داشت هزار و ۳۳۷ دستگاه از آن را تولید کرد. حتی تولید ماکسیما ۱۴ درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش یافت که یک رکورد در میان محصولا‌ت این شرکت محسوب می‌شود. ‌
اما مگان و تندر۹۰ تولیدی این شرکت نسبت به برنامه، تولید قابل قبولی نداشتند و حتی این شرایط قیمت خودرویی مثل مگان در بازار را به ۳۵ میلیون تومان رسانده است. با این حال تولید مگان بر خلا‌ف تولید نه چندان روبه رو رشد تندر ۹۰، در پارس خودرو رو به افزایش است و حتی تعهدات تحویل ۱۱۰۰ دستگاه آن به بانک ملی تقریبا روبه پایان است که به نظر می‌رسد با آغاز تحویل گسترده این خودرو، قیمت آن نیز در بازار به سطح قابل قبولی برسد. ‌
در کنار تولید حدود ۱۳ هزار و ۸۸۴ دستگاه تندر ۹۰ ایران خودرو در نیمه نخست امسال، پارس خودرو نیز حدود ۱۱ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو تولید کرد که نشان دهنده محقق شدن ۹۱درصد از برنامه ایران‌خودرو و محقق شدن ۳۳ درصد از برنامه تجمعی تندر۹۰ شرکت پارس خودرو در نیمه نخست امسال است. با این حال پارس‌خودرو پیش‌فروش سوم خود را نیز برای تندر۹۰ چند روز پیش آغاز کرد و قرار است حدود ۱۰ هزار دستگاه پیش‌فروش کند. ‌ شرکت پارس خودرو در نیمه نخست امسال تقریبا توانست برنامه تولید ۱۱۰ هزار و ۱۴۴ دستگاهی خود را با کمی فاصله محقق کند. ‌
در مجموع با توجه به کاهش کلی تولید محصولا‌ت ایران خودرو نسبت به نیمه نخست سال گذشته و افزایش تولید سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت یاد شده و با کمی اغماض، عملکرد دو شرکت سایپا و پارس خودرو را با توجه به تولید پراید محور دو شرکت می‌توان در نیمه نخست امسال خوب ارزیابی کرد. در مورد ایران خودرو نیز باید گفت که با توجه به کاهش تولید چهار خودرو مطرح این شرکت در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته نمی‌توان عملکرد این شرکت را در سطح خوبی ارزیابی کرد، ولی به لحاظ تحقق برنامه تولید می‌توان نمره قابل قبولی به سطح عملکرد تولید عمده محصولا‌ت این شرکت داد. ‌
با توجه به برنامه تولید ۵۱۲ هزار و ۱۶ دستگاه سه خودروساز بزرگ کشور در زمینه تولید سواری و وانت و خودروهای دو دیفرانسیل در نیمه نخست امسال، سه خودروساز یاد شده توانستند بیش از ۵۰۳ هزار دستگاه انواع سواری و وانت تولید کنند. ‌
با توجه به شرایط فوق و نیمه دوم راه پیش روی خودروسازان و تولیدات بخش خصوصی پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری تا پایان سال در کشور به تولید برسد.
منبع : روزنامه سیاست روز