پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


ترسیم دانش: یک بررسی کاربردی


ترسیم دانش: یک بررسی کاربردی
این مقاله به بررسی موضوع ترسیم دانش‌ به عنوان یک عمل مهم می‌پردازد که شامل برآورد، تحقیق و تألیف اصول است، و هدف آن پی‌گیری سود و زیان اطلاعات و دانش می‌باشد. برخی از محورهای مورد بحث عبارتند از:
ـ ترسیم دانش چیست ؟
ـ اصول کلیدی ترسیم دانش چیست ؟
ـ نقشه ی دانش چیست ؟
ـ ترسیم دانش به عنوان یک استراتژی کاری.
● ترسیم دانش چیست ؟
تحقیقی سازمان یافته شامل عرضه و زنجیره ی مشتری) برای کمک به کشف موقعیت، مالکیت، ارزش و استفاده از مصنوعات دانش،برای آگاهی از نقش و تبحر انسانها، برای معرفی و شناسایی محظورات رواج علم و برجسته سازی فرصت های مناسب در قدرت نفوذ دانش موجود است .
ترسیم دانش یک عمل مهم شامل برآورد، تحقیق و تألیف اصول است. هدف آن پی گیری سود و زیان اطلاعات و معلومات می باشد . این طرح شایستگی ها و مهارت های فردی و گروهی را باز بینی می نماید. نشان می دهد یا "ترسیم می کند"ً دانش چگونه در یک تشکیلات جریان می یابد .
ترسیم دانش در ارزیابی اینکه چگونه فقدان اعضا بر افکار اولیه، برای همکاری در گزینش دستگاههای و انطباق نیازها و تغییر و تحولات علم تأثیر می گذارد، یه یک سازمان کمک می کند.
● اصول کلیدی ترسیم دانش چیست ؟
▪ مهم اینکه دانش تغییر پذیر است .
▪ شرح محرومیت، تعیین حدود و احترام به آزادی های فردی.
▪ تشخیص و تعیین محدوده علم از روش های متنوع :صریح و ضمنی، رسمی و غیر رسمی، مدون و شخصی، ورودی و خروجی، متغیر و پایدار .
▪ استقرار علم در پردازش، ارتباطات، سیاست های، افراد، اسناد، مکالمات، اتصالات و زمینه های، تدارکات، رقبا و خریداران.
▪ آگاهی از تراکم و سطوح تشکیلات، موضوعات فرهنگی و نظام پاداش، وقت شناسی، تسهیم و ارزیابی و مراحل قانونی و حمایتی ( حق امتیاز، رموز تجاری، اسامی تجاری و NDA (
● نقشه ی دانش چیست ؟
یک مساعدت در برنامه ریزی برای آشکار سازی اطلاعات و دانش ضمنی و نشان دادن اهمیت و ارتباط بین ذخایر علم و دانش پویاست.
نقشه ی دانش که نتیجه ای ازیک تحلیل است، منابع نظریات، محظورات و تنزل ( ضررها و موانع ) علم در یک سازمان را نشان می دهد .
چرا باید دانش را در سازمان ترسیم کنیم ؟
▪ تشویق برای استفاده مجدد و جلوگیری از ابتکار، صرفه جویی در وقت و هزینه .
▪ مشخص کردن منابع دانش و پیشنهاد ر اه هایی برای توسعه ی تقسمات دانش.
▪ کشف جوامع کاری موثر و پیش بینی نشده که در آنها یادگیری در جریان است .
▪ ایجاد یک خط شروع برای تشخیص میزان پیشرفت به وسیله ی پروژه های مدیریت دانش
▪ کم کردن مسئو لیت متخصصان با کمک به اعضأ برای تشخیص سریع اطلاعات حیاتی.
▪ بهبود پاسخگویی به خریدار، اجرای تصمیمات و حل مشکلات با فراهم آوری امکان دسترسی به اطلاعات مناسب.
▪ برجسته سازی و فرصت های مناسب در قدرت نفوذ دانش .
▪ تهیه ی یک دفتر ثبت موجودی و ارزیابی نامحسوس سرمایه .
▪ تحقیق برای طرح ریزی ساختمان علم و یا یک حافظه ثبت شده .
● ترسیم در چه چیزهایی لازم است ؟
▪ موقعیت، مالکیت، اعتبار، وقت شناسی، حوزه، میزان حساسیت، دسترسی به حقوق، وسایل ذخیره سازی، استفاده از آمار، وسایل و روش های مورد استفاده .
▪ اسناد، پرونده ها، دستگاه ها، سیاست ها، دستورنامه ها، تناسبات، روابط، اعتبارات .
▪ اشیاء تعیین کننده، دانش مصنوعی، گزارشات، ابتکارات، طرح ها، وقایع روش ها، و فعالیت ها.
▪ دانش صریح و ضمنی که به خوبی با استراتژی، قابلیت های اصلی و دانش بازار ارتباط دارد .
▪ چه جاهایی را باید مورد بررسی قرار دارد؟
▪ تنظیم مصاحبات و پر سش سوالات هدفمند .
▪ نظارت بر کاری که در جریان است .
▪ پیگیری اهداف تعیین کننده .
▪ تهیه ی گزارشات شبکه ی معاملاتی.
▪ پیگیری ساختار پروند ه های معمول و فردی .
▪ گرد آوری اسناد هزینه، نقشه های تشکیلاتی، اسناد کار .
▪ توجه به گرد همایی های رسمی و غیر رسمی، ارتباطات و فعالیت ها .
▪ پیشبرد کار در سطوح مختلف (فردی، گروهی، اداری، تشکیلاتی )
▪ نتیجه گیری از منابع ورودی و خروجی.
● این اطلاعات به چه منظوری استفاده می شوند ؟
▪ تألیف دفاتر تلفن و ثبت اهداف تعیین کننده و سیستم اطلاع رسانی .
▪ ضیط استد لا لات محتمل و کارهای پیشرفته تر .
▪ ایجاد پیش نویس اسناد علم (موجودات ).
▪ بررسی فرصت های استفاده مجدد.
▪ جستجوی نکات قابل یادگیری، ناظران دانش طبیعی، راه های دستیابی، منابع نگهداری و کانال های باریک ارتباط.
▪ ترسیم نظریات، نتایج و متعلقات.
▪ بررسی طرح های شبکه، انتقادات، معاملات گزاف و اطلاعات بسیار ارزشمند.
▪ گزارش خود را بنویسید، بازخورد ی از اطلاعات عینی و مجهز تهیه نمایید (نسخه ای از مصاحبات، ثبت اهداف تعیین کننده، ساختار پرونده، اقتباس نقشه های و نقشه های دانش ).
▪ در باره ی اقدام بعدی خود فکر کنید . ترسیم دانش اغلب طی مراحلی انجام می شود :تشریح برای کشف فرصت های، معرفی جز ئیات برای رسیدن به عوامل اختصاصی و یا برای پشتیبانی از تشکیلات اداری مختلف، موقعیت گروه های وابسته .
● پرسش های کلیدی
▪ چه نوع دانشی برای انجام کارتان لازم است ؟
▪ چه کسی آن را فراهم می کند، از کجا به دست می آید و چگونه بدست می آید؟
▪ شما چه کار می کنید، چگونه مقادیر را اضافه می کنید، موضوعات انتقادی کدامند؟
▪ وقتی کارتان تمام شد چه اتقافی می افتد ؟
▪ جریان دانش چگونه می تواند ارتقا یابد، چه چیزی از انجام بیشتر، بهتر و سریعتر کارها جلوگیری می کند.
▪ چیزی کار شما را آسانتر می کند ؟
▪ وقتی مشکلی پیش می آید به چه کسی مراجعه می کنید ؟
● نکات و راه کارها
▪ دفاتر تلفن بیشترین و سریعترین نقش ها را به دست می دهند.
▪ چه کسی می داند راهنما کیست .
▪ انواع دانش شامل پرسشهای رایج(FAQ)، استدلال ها، یادگیری دروس، راه حل مشکلات معمول، تولید دانش، مبادله ی معلومات، پیشرفت علم و پایه و اساس تصمیمات می باشد.
● ترسیم دانش به عنوان یک استراتژی کاری .
▪ ترسیم دانش می تواند به عنوان آموزش، به عنوان سمینار اطلاعات و سرویس های مجانی معرفی کنننده عرضه می شود . این یک روش مفید برای شروع (برنامه ریزی ) می باشد .
▪ ترسیم دانش در فهم نیازها، اختلافات و فرصت ها و نیروهای رقابت آمیز در سطحی بنیادی به مشتری ها کمک می کنند.
▪ در آخر می توانید یک مرور دقیق و مستمر برای نشان دادن بهبود وضعیت، فرستادن اطلاعات به کمک ابرازهای جدید و یا گزارش مبنا اعمال کنید .
▪ ترسیم دانش به افزایش ثروت سرمایه گذاران و تأثیر ش بر اقتصاد عمومی مربوط می شود .
▪ در معماری و انجام عملیات مدیریت دانش، دیگر امور و مبادلات فرهنگی منفعت بیشتری وجود دارد.
▪ منابع اطلاعاتی و خدمات مشتری .
▪ اقتباس اطلاعات و موضوعات از بازارهای اطلاعاتی، (online analytical processing)اOLAP و دیگر تهیه کنندگان / شبکه های داخلی.
▪ تهیه کنندگان مکالمه .
▪ گروه افزار و جریان کار .
▪ جوامع مجازی، نمودار ها و تجارت الکترونیکی .
▪ ثبت تبادل اطلاعات، مرور اجمالی و پیش برد کار.
▪ بنا نهادن ساختاری از دانش تکمیلی (پیام رسانی، مخازن، اسناد، بحث، و انتشار )
▪ اختصاص کار به ابزارهای مدیریت دانش(KM )،‌ موتورهای جستجو، تجسم موضوعات و اطلاعات .
▪ تعلیم روش های فکری، افکار خلاق، تسهیلات پیوسته(ON LINE ).
▪ ارائه فنی اسناد جهت پاکسازی و خلاصه سازی اسناد انتقادی و عرضه .
▪ سرویس های ویژه ی مهندسی دانش : تثبت اموال، استدلالات، سیستم های تخصصی، توسعه ی علم (موجودات)، اقتباس ایده ها، پی ریزی دانش، طرح ها، اهمیت مشتری، روش مدیریت IC.
نویسنده: دنهام گری
ترجمه: نورالله کرمی
این مقاله ترجمه‌ای است از:
Denham, Grey(March ۱۹۹۹)Knowledge Mapping :A Practical Overview. Available: http://www.smithweaversmith.com/km● im.htm
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران