یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا
وفا داری؛ برگ موفقیت در تجارت
وقتی قرار میشود که برگردم به روزهای خوب و شیرین کودکی، خاطرههای زیادی هستند که در گوشه و کنار ذهنم، خودنمایی میکنند.
اما وقتی گرسنه باشی، هیچ چیز مثل خاطره دو سیخ کباب داغ با یک مشت ریحان و نصف نارنج تازه قلقلکت نمیدهد.
و این میشود که به یاد جمله معروفی میافتی که از کودکی بارها و بارها شنیدهای: «کباب فقط کباب حاج رضا!!» این جناب حاج رضای کبابی همسفر مکه پدربزرگم بود. بعد از آشنایی با او، هیچوقت کباب هیچ کبابی دیگری، راحت از گلویمان پایین نرفت!
برای رسیدن به آن کبابی کوچک که نزدیک چهار راه مولوی بود، باید راه زیادی میآمدیم و این روزها که قرار است بزرگ شده باشم همیشه از خودم میپرسم چه چیزی باعث میشد که ما بعدمسافت را بپذیریم برای چند سیخ کباب نه چندان عجیب و غریب این همه راه برویم؟
امروز که فکر میکنم، میبینم آنچه ما را پابست کباب حاج رضا کرده بود دستور پخت آن نبود! میز و صندلیهای قدیمی و زهواردررفته مغازه او هم تاثیری در رفتن یا نرفتن ما نداشت.
ما در مغازه حاج رضا احساس راحتی میکردیم. یک استکان چایی قندپهلو پس از خوردن کباب و خوشزبانیهای حاجی بود که ما را به آن مغازه کوچک وفادار کرده بود.
در یکی از منابع مربوط به تجارت جملهای دیدم که ترجمه حدودی آن را ذکر میکنم، حفظ مشتری مجموعهای از رفتارهای مکمل یکدیگر است که وفاداری مشتری را به دنبال دارد.
یکی از مثالهای این رفتارهای وفادارسازی برای من کبابی حاج رضا بود، هر یک از ما هم اگر کمی دقیقتر نگاه کنیم میبینیم که به بعضی واحدهای ارائهکننده کالا و خدمات وفاداریم.
معمولا لباسهایمان را از مغازههای خاصی خریداری میکنیم.
آرایش و پیرایش ما را شخص خاصی انجام میدهد.
برای بسیاری از مجالس و مهمانیهایمان از یک گل فروشی خرید میکنیم.
بلیتهای مسافرتهای داخلی و خارجی خود را از یک آژانس تهیه میکنیم.
شاید اگر کمی دقیقتر نگاه کنیم فقط کیفیت کالا و خدمات نیست که ما را نسبت به هر یک از این مراکز وفادار ساخته است.
از نظر محققان ایجاد وفاداری مهمترین راه برای تضمین سود مداوم از فروش کالا و خدمات به یک مشتری است. چرا که با ایجاد روند وفادارسازی (Loyalty Program) فروشنده موفق برای فروش بلندمدت به یک مشتری برنامهریزی میکند.
گرچه وفاداری مشتری در فرهنگ ما مفهومی آشنا در ذهن همه فروشندگان بوده و در طول تاریخ ایران سابقهای دیرین دارد، اما طرح و رشد آن طی ۱۰ سال گذشته به طور قابلتوجهی افزایش یافته است.
امروزه وفاداری مشتری به عنوان دستورالعملی برای افزایش درآمد مطرح است و کسانی در این زمینه موفقترند که در سیاست وفاداری به دنبال یک رابطه برنده برنده بین ارائهدهنده کالا و خدمات و مشتری میگردند، و این رابطه در صورتی استقرار مییابد که طرفین احساس کنند که در این رابطه برایشان مزایای خاصی وجود دارد و به صورت دو قطب یکدیگر را جذب کنند.
منبع : بیرتک
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست