چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

موتور ملی


موتور ملی
موتور EF۷ نخستین موتور در ایران است که در خودرویی با تیراژ بالا از سیستم سوپاپ متغیر سوخت که ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد، استفاده می‌شود.
این سیستم هم سبب افزایش راندمان موتور شده و هم در دورهای پایین سبب کاهش مصرف و در دورهای بالا سبب افزایش قدرت می‌شود.
در این سامانه یک سیستم تغییر حالت میل بادامک وجود دارد که بر اساس فشار روغن از مغز هوشمند موتور دستور می‌گیرد و به صورت پیوسته سبب کنترل زمان‌بندی برخاستن سوپاپ که نقش مهمی در تنفس موتور دارد، می‌شود.
هنگامی که موتور در دور متوسط و با سرعتی محدود در خیابان‌ها یا در ترافیک در حال تردد است، این سیستم سبب می‌شود که سوپاپ‌ها کمتر بلند شوند و زود هم بسته شوند که این کار سبب تنفس کمتر و پاشش سوخت محدودتر می‌شود و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد.
این سیستم بیش از ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و از طرفی بیش از ۷۰ درصد آلودگی را کاهش می‌دهد.
البته در زمان نیاز راننده به قدرت، زمان باز شدن سوپاپ‌ها به گونه‌ای کنترل می‌شود که زمان هوادهی به موتور افزایش یابد که با زیاد شدن بازده تنفسی، قدرت موتور افزایش خواهد یافت.
گفتنی است موتور EF۷ که طبق اعلام، قرار است از سال جاری بر روی سمند سورن نصب شود، بر مبنای گاز طراحی شده، اما توانایی کار با بنزین را نیز دارد. این موتور در حالت کار با بنزین ۲۰ درصد و در حالت استفاده از گاز، توانایی به مراتب بیشتری از موتور کنونی سمند را دارد و مصرف سوختی در حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
منبع : انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مکانیک


همچنین مشاهده کنید