یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
آسیبشناسی تربیت
در مطالعات مختلف برای شناخت گروههای سنی، آنها را طبقهبندی و سپس تمایزات و خصوصیات آنها بررسی میشود. اینگونه شناسیها به شناخت ما از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری جوانان کمک میکند. در مطالعه جوانان و دوره جوانی، بیشتر از آن که دنبال تفاوتها باشیم بهتر است به تجارب تحمیل شده اجتماعی برآنها بپردازیم. آنچه یک جوان را از بزرگسال متمایز میکند، فقط تاریخ تولد او نیست، انتظارات و کنشهای اجتماعی، تاثیر عمیقتری بر رفتار و افکار او دارد.
▪ «کـارل مـانـهـایـم» کـه بــه شـیـوه
جامعه شناسانه مشکلات نسلهای ده سال پس از جنگ جهانی را بررسی کرده، معتقد است: تعلق به یک طبقه، نسل یا گروه سنی مشابه، به هر فرد دیدگاه مشابهی در عملکردهای اجتماعی و تاریخی میدهد. همچنین این تعلق موجب میشود ویژگیهای فکری و تجربی خاصی در افراد ایجاد شود. او در جای دیگر نیز یادآور میشود:
خانوادهها و معلمان باید توجه داشته باشند که معیارهای اولیه تربیتی خود را باید بر محور علائق درونی و انگیزههای داخلی قرار دهد. به عبارت دیگر فرهنگ خانواده و جامعه باید در سطحی قرار گرفته باشد که فرزندان براساس کششهای درونی بهسوی کمالات انسانی از قبیل درستی، راستی، نظم و انضباط و ادب و کمال و علم دوستی و شجاعت و عدالت در حرکت باشند.
مربیان و معلمان باید تمام اهتمام خود را صرف به وجود آوردن انگیزههای درونی کنند تا در پرتو این محرکات درونی، فرزندان خود بهخود با میل و رغبت بهسوی کمالات انسانی حرکت کنند. ممکن است در مواردی برای اینکه کششهای درونی تقویت شود، نیاز به استفاده از تشویقات و عوامل ترغیبی باشد.
بنابراین اولیاء فرهنگ و آموزش و پرورش باید با یک تغییر بنیادی، نظام آموزش و پرورش را دگرگون کرده و بهجای اشاعه روحیه مدرکطلبی و رفاهطلبی، عشق و ایمان به کمالات انسانی را پرورش دهند.
پس به جاست با بازنگری عمیق آنچه تاکنون به عنوان اقدامات آموزشی و تربیتی انجام دادهایم به نقاط ضعف و قوت نظام آموزش و پرورش پیبرده و شرایطی را که منجر به پرورش حس مذهبی از روی میل و اشتیاق درونی شده است را باز شناخته و تقویت کنیم.
در واقع، باید به مطالعه جدی و همه جانبه عوامل آسیبزای تربیت دینی بپردازیم و با بهرهگیری از تعالیم و روشهایی که در قرآن آمده است، راهبردهای تبلیغی اثربخش و شیوههای اکتشافی و فطری را باز شناخته و با توجه به توصیهها و نمونههای عینی و عملی سیره و سنت انبیا و اولیای خداوند به تربیت دینی، روح تازهای ببخشیم.
▪ توانمندسازی
اغلب مدیران تصور میکنند توانمندسازی مفهومی قدیمی است، در حالی که چنین نیست اگر آنها بتوانند گامهای توانمندسازی را به درستی و با احتیاط بردارند، میتوانند از میان کادر آموزش و پرورش، مدیرانی قدرتمند و صاحبنظر انتخاب کنند.
▪ گامهای توانمندیسازی به این شرحند:
۱) ایجاد اعتماد
۲) تفویض اختیار
۳) الگوسازی
۴) گسترش ارتباطات
۵) ترغیب به خلاقیت
۶) گسترش مهارتهای حرفهای
۷) فراهمسازی منابع مالی و مادی
۸) قدرشناسی و پاداش
۹) ایجاد نظم
ایجاد نظم یکی از گامهای مهم توانمندسازی است. هیچ سازمان و جامعهای بدون نظم، یعنی سازماندهی و هماهنگی، راه به جایی نمیبرد.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران جنگ رئیسی افغانستان گشت ارشاد
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار مالیات خودرو قیمت خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران فیلم سریال پایتخت سینما موسیقی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس رئال مادرید
فناوری همراه اول تبلیغات گوگل اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان ربات
خواب بارداری دندانپزشکی میوه مالاریا