پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
مجله ویستا
آسیبشناسی تربیت

▪ «کـارل مـانـهـایـم» کـه بــه شـیـوه
جامعه شناسانه مشکلات نسلهای ده سال پس از جنگ جهانی را بررسی کرده، معتقد است: تعلق به یک طبقه، نسل یا گروه سنی مشابه، به هر فرد دیدگاه مشابهی در عملکردهای اجتماعی و تاریخی میدهد. همچنین این تعلق موجب میشود ویژگیهای فکری و تجربی خاصی در افراد ایجاد شود. او در جای دیگر نیز یادآور میشود:
خانوادهها و معلمان باید توجه داشته باشند که معیارهای اولیه تربیتی خود را باید بر محور علائق درونی و انگیزههای داخلی قرار دهد. به عبارت دیگر فرهنگ خانواده و جامعه باید در سطحی قرار گرفته باشد که فرزندان براساس کششهای درونی بهسوی کمالات انسانی از قبیل درستی، راستی، نظم و انضباط و ادب و کمال و علم دوستی و شجاعت و عدالت در حرکت باشند.
مربیان و معلمان باید تمام اهتمام خود را صرف به وجود آوردن انگیزههای درونی کنند تا در پرتو این محرکات درونی، فرزندان خود بهخود با میل و رغبت بهسوی کمالات انسانی حرکت کنند. ممکن است در مواردی برای اینکه کششهای درونی تقویت شود، نیاز به استفاده از تشویقات و عوامل ترغیبی باشد.
بنابراین اولیاء فرهنگ و آموزش و پرورش باید با یک تغییر بنیادی، نظام آموزش و پرورش را دگرگون کرده و بهجای اشاعه روحیه مدرکطلبی و رفاهطلبی، عشق و ایمان به کمالات انسانی را پرورش دهند.
پس به جاست با بازنگری عمیق آنچه تاکنون به عنوان اقدامات آموزشی و تربیتی انجام دادهایم به نقاط ضعف و قوت نظام آموزش و پرورش پیبرده و شرایطی را که منجر به پرورش حس مذهبی از روی میل و اشتیاق درونی شده است را باز شناخته و تقویت کنیم.
در واقع، باید به مطالعه جدی و همه جانبه عوامل آسیبزای تربیت دینی بپردازیم و با بهرهگیری از تعالیم و روشهایی که در قرآن آمده است، راهبردهای تبلیغی اثربخش و شیوههای اکتشافی و فطری را باز شناخته و با توجه به توصیهها و نمونههای عینی و عملی سیره و سنت انبیا و اولیای خداوند به تربیت دینی، روح تازهای ببخشیم.
▪ توانمندسازی
اغلب مدیران تصور میکنند توانمندسازی مفهومی قدیمی است، در حالی که چنین نیست اگر آنها بتوانند گامهای توانمندسازی را به درستی و با احتیاط بردارند، میتوانند از میان کادر آموزش و پرورش، مدیرانی قدرتمند و صاحبنظر انتخاب کنند.
▪ گامهای توانمندیسازی به این شرحند:
۱) ایجاد اعتماد
۲) تفویض اختیار
۳) الگوسازی
۴) گسترش ارتباطات
۵) ترغیب به خلاقیت
۶) گسترش مهارتهای حرفهای
۷) فراهمسازی منابع مالی و مادی
۸) قدرشناسی و پاداش
۹) ایجاد نظم
ایجاد نظم یکی از گامهای مهم توانمندسازی است. هیچ سازمان و جامعهای بدون نظم، یعنی سازماندهی و هماهنگی، راه به جایی نمیبرد.
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست