سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 18 June, 2024
مجله ویستا

اصول حفظ و ارتقای سلامت در دوران سالمندی


اصول حفظ و ارتقای سلامت در دوران سالمندی
بدون تردید ۵۰ سالگی دوره میانسالی هر انسانی است. دیگر از دوران پرشكوه و پرجنب و جوش جوانی خبری نیست. ما در این سن در معرض انواع بیماری‌ها از جمله ناراحتی قلبی و سایر اندام‌های حیاتی بدن قرار داریم. بانوان در این سن پدیده یائسگی را تجربه كرده و این امكان وجود دارد كه افسردگی و احساس تنهایی در آنها راه پیدا كند. در این مقطع زمانی، بچه‌ها دیگر بزرگ شده‌اند و به دنبال كار و زندگی خود رفته‌اند. با این حال ما در مقایسه، هنوز در بهار زندگی قرار داریم. بدن افراد میانسال فاقد انعطاف‌ و كشش لازم بوده و ما باید به جبران این نقیصه بپردازیم.
● رئوس برنامه‌هایی كه افراد بالای ۵۰ سال باید انجام دهند
▪ اگر تا به حال معاینات پزشكی لازم را انجام نداده‌اید اینك فرصت خوبی فراهم شده است تا این كار را بكنید و معاینات لازم باید باتوجه به هر ناراحتی جسمانی یا نشانه‌های جدید بیماری باشد.
▪ باید آزمایش‌های خون شامل شمارش گلبول‌های خون، تعیین میزان چربی خون، تجزیه ادرار و نمونه مدفوع برای پی بردن به این موضوع كه آیا یك خون‌ریزی غیرعادی وجود دارد یا نه صورت گیرد.<الكتروكاردیوگرام( >نوار قلبی) صورت گیرد.
▪ اگر به هر دلیلی به بیماری قلبی مشكوك هستید، یك تست استرس قلب باید انجام شود.
▪ مردها باید دو معاینه پزشكی را در زمینه پروستات انجام دهند: یكی، معاینه مقعدی توسط پزشك و دیگری آزمایش خون به لحاظ پی‌.اس‌.آ یعنی آنتی‌ژنی كه بالارفتن آن می‌تواند نشانگر یك سرطان پروستات زودرس باشد.
▪ زنان نیز باید یك <ماموگرافی> را همراه با معاینات عادی بیماری زنان و آزمایش <پاپ‌اسمیر> انجام دهند. اگر بیماری <استوپروز> یا پوكی استخوان در خانواده آنان ارثی باشد یا این كه مستعد ابتلا به آن باشند، آزمایش <پوكی استخوان> نیز توصیه می‌شود.
▪ آزمایش تناسب اندام نیز لازم است صورت گیرد. این آزمایش شامل ارزیابی تركیب قدرت بدن، انعطاف‌پذیری بدن و ظرفیت جذب هواست.
● ورزش
پیاده‌روی بهترین ورزش ممكن برای شماست و خیلی بهتر از دویدن یا ورزش‌های رقابتی است. از سن پنجاه سالگی به بعد بدن شما آمادگی بیشتری برای آسیب‌پذیری دارد. بنابراین مهم است كه ورزشی را انتخاب كنید كه آسیب‌رسانی كمتری دارد و در عین حال می‌توانید تا پایان عمرتان به آن ادامه دهید.
اگر شما تا به حال به فعالیت ورزشی شدید هوازی مانند دویدن و شنا سرگرم بوده‌اید، اكنون فرصت خوبی است كه مقداری از انرژی خود را به پیاده‌روی روزانه اختصاص دهید. در هر وقت مناسب از روز یا شب به كشش عضلانی بپردازید.
اگر به كشش عضلانی عادت ندارید، در ابتدا به آرامی به این توصیه عمل كنید كه این خود یكی از بهترین راه‌های به كار انداختن خود به خود سیستم عضلانی- اسكلتی است، به طوری كه اگر به زمین بخورید یا دچار سانحه‌ای بشوید، آسیب كمتری می‌بینید.
● تمرین‌های ذهنی و روحی
میانسالی معمولا مرحله‌ای از زندگی است كه شما نیاز دارید كاملا بدانید كه چگونه آرامش داشته باشید. استرس را از خود دور كنید و به خودتان نیرو و توان بدهید. افرادی كه در دوره جوانی خویش اصول یك زندگی سالم را نادیده می‌گیرند اغلب در میانسالی كفاره آن را پس می‌دهند. سلامتی شما در سنین میانسالی زندگی‌تان به دیگران می‌آموزد كه برای حفظ سلامتی خود باید مسوولیت بیشتری را عهده‌دار شوند.‌
طاهره علایی جاوید
منبع : روزنامه سلامت