چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نانوفناوری و صنعت خودرو
نانوفناوری بهعنوان انقلاب صنعتی قرن آینده، اثرات فراوانی در صنایع گوناگون خواهد داشت. یکی از چشماندازهای امیدوارکننده این فناوری پیشرفته، تحول در صنعت خودروسازی است. یکی از اصلیترین موضوعات نانو فناوری، ساخت مواد با خواص جدید است. این مواد، ارزش افزوده بسیار بالا و کارایی بالاتری در تمام صنایع خواهند داشت که صنعت خودرو نیز از آن مستثنی نخواهد بود.
ساخت بدنههای سبکتر و مقاومتر برای خودرو، ساخت لاستیکهایی با مقاومت سایشی بهتر، ساخت قطعات موتور با عمر چند برابر، کاهش مصرف سوخت خودرو، ساخت باتریهایی با انرژی بالا و دوام بیشتر، ساخت نانوساختارهایی مبتنیبر کربن بهعنوان سوپر اسفنج هیدروژنی در خودروهای پیل سوختی، ساخت حسگرهای چندمنظوره برای کنترل فرایندهای مختلف در خودرو، ساخت کاتالیزورهای اگزوز خودرو برای کاهش آلودگی هوا، لایههای بسیار محکم با خصوصیات ویژهای مثل الکتروکرومیک (رنگپذیری الکتریکی) با خود پاککنندگی برای استفاده در شیشهها و آینههای خودرو و سازگار کردن خودرو با محیطزیست و بسیاری از موارد دیگر، از جمله کاربردهای نانو فناوری در صنعت خودرو است. همچنین، جایگزینی کربن سیاه در تایرها با ذرات رس و پلیمرهای نانومتری، فناوری جدیدی است که تایرهای سازگار با محیطزیست و مقاوم در برابر ساییدگی را به ارمغان میآورد. یکی از اثرات مثبت نانوفناوری، افزایش بازده موتورهای درونسوز کنونی است. این موتورها، حدود ۱۵ درصد از انرژی ذخیره شده در بنزین را به نیروی محرکه تبدیل میکنند. ازدیگرسو، وزن متوسط خودروهای امروزی حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم است. با استفاده از نانوفناوری پیشبینی میشود که بتوان بازده را تا ۵ برابر افزایش داد و نیز وزن وسایل نقلیه را بهمیزان ۱۰ برابر کاهش داد. لذا میتوان امیدوار بود که وسایل نقلیه با استفاده از این فناوری تا ۵۰ درصد بهبود کارایی داشته باشند.
● تعریف نانوفناوری
نانوفناوری، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستمهای جدید با دردست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر میشود. از همین تعریف ساده برمیآید که نانوفناوری رشتهای جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشتههاست. برای نانوفناوری کاربردهایی را در حوزههای مختلف از غذا، دارو، تشخیص پزشکی و بیوفناوری تا الکترونیک، رایانه، ارتباطات، حملونقل، انرژی، محیطزیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمردهاند. کاربردهای وسیع این عرصه بههمراه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فناوری را بهعنوان یک زمینه فرارشتهای و فرابخشی مطرح کرده است. هر چند آزمایشها و تحقیقات در زمینه نانوفناوری از ابتدای دهه ۸۰ قرن بیستم بهطور جدی پیگیری شد، اما اثرات تحولآفرین، معجزهآسا و باورنکردنی آن در روند تحقیق و توسعه، باعث شد تا نظر تمامی کشورهای بزرگ به این موضوع جلب شده و فناوری نانو را بهعنوان یکی از مهمترین اولویتهای تحقیقاتی خویش طی دهه اول قرن بیستویکم، تلقی کنند.
در زمینه انرژی، نانوفناوری میتواند بهطور قابل ملاحظهای کارایی، ذخیرهسازی و تولید انرژی را تحت تاثیر قرار داده و مصرف انرژی را پایین بیاورد. بهعنوان مثال، شرکتهای مواد شیمیایی، مواد پلیمری تقویت شده با نانوذرات را ساختهاند که میتواند جایگزین اجزای فلزی بدنه خودروها شود. استفاده گسترده از این نانوکامپوزیتها میتواند سالانه ۵/۱ میلیارد لیتر صرفهجویی مصرف بنزین بههمراه داشته باشد.
● کاربردهای نانوفناوری در صنعت خودرو
نانوفناوری، کاربردهای بسیاری در صنعت خودرو دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
۱) مواد ساختاری و پوششها
با توجه به اهمیت نانوکامپوزیتها در صنعت خودرو و اینکه یکی از مصرفکنندگان بزرگ نانوکامپوزیتها، صنعت حملونقل است، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
الف) نانوکامپوزیتهای پلیمری
نیاز اقتصادی رو به افزایش سوخت در عرصه حملونقل، تقاضا برای استفاده از مواد جدید سبکوزن مانند پلاستیک را که میتواند جایگزین فلز شود، افزایش داده است. انواع خوب این پلاستیکها گرانقیمت هستند. نانوکامپوزیتها، دسته جدیدی از مواد موردمطالعه جهانی هستند که شامل پلیمرهای قدیمی تقویت شده با ذرات نانومتری هستند. درواقع، نانوکامپوزیتها گروهی از پلاستیکهای انباشته از مواد معدنی هستند که شامل مقدار کمی (کمتر از ۱۰ درصد) از ذرات ریز نانومقیاس (اغلب خاکرس) هستند. در حالت نظری، این مواد میتوانند بهآسانی بهصورت اکسترود یا قالب، به شکل نهایی درآیند. این درحالی است که از استحکام و قدرت فلز برخوردار بوده و از آن سبکتر هستند.
خاصیت مهمی که برای نانولولههای کربنی بیان شده است، رسانایی الکتریکی آنهاست که باتوجه به این ویژگی میتوان با کاربرد آنها در بدنه خودرو و دیگر قسمتها، از روش رنگ الکترواستاتیکی برای رنگآمیزی خودرو استفاده کرد.
ب) نانوکامپوزیتهای فلزی
استفاده از نانوبلورهای فلزی بهصورت ترکیبات ساختاری حجیم (Bulk) در صنعت خودرو، از فرصتهای زیادی برخوردار است. استفاده از این مواد در بدنه خودروها با نانوکامپوزیتهاست. مثلاً، نانوبلورهای فولاد مزایای زیادی در ارتقای درجه استحکام ایجاد میکنند. شرکت تویوتا از این مواد در ساخت خودروهایش استفاده کرده است.
نانوبلورهای فولاد، نسبت استحکام به وزن را بهنحوی قابلملاحظه بهبود میبخشند. این ویژگی میتواند از افول صنعت فولاد و جایگزینی آن توسط کامپوزیتهای پلیمری، جلوگیری کند. در مجموع، نانوبلورهای فلزی در قسمتهای مختلف خودرو نظیر موتور، باعث استحکام و سختی میشوند.
سرامیکها، از لحاظ سختی دارای قابلیت رقابت با اینگونه مواد هستند، اما بسیار شکنندهاند. نانوبلورهای سرامیکی، بسیار بادوام بوده و قادرند ترکیباتی را که نیاز به سختی، مقاومت فرسایش و اعوجاج گرمایی بالایی دارند، ارتقا بخشند. افزودن نانوذرات اکسید آلومینیم به آلومینیوم، باعث میشود تا مقاومت آن در برابر ساییدگی، مشابه بهترین یاتاقانهای فولادی شود.
● رنگ و پوشش
استفاده از نانوفناوری در رنگ، باعث افزایش کیفیت رنگ و کاهش مصرف آن میشود. نکته مهم در این زمینه، جاذبه رنگ برای جلب توجه مشتری به محصول است. مثالی در این مورد میگوید: «رنگ، باعث فروش تولیدات شما میشود». رنگ، عاملی مهم در جلب توجه مشتری است. استفاده از رنگهای مقاوم در برابر نور خورشید، ساییدگی و همراه با خاصیت صیقلی بالا (جلای زیاد) در خودرو ضروری است. نانوفناوری به دو صورت به این بخش کمک میکند: یکی انتخاب مواد مناسب در رنگ و دیگری روشهای بهینه رنگ کردن.
نانوذرات با اندازههای مختلف، نورهایی با فرکانسهای متفاوت ساطع میکنند. لذا میتوان از آنها برای تولید رنگهای گوناگون استفاده کرد.
کاربرد جالب توجه در این بخش، استفاده از نانولولههای کربنی در رنگ است. فیبریلها، ساختارهای ویژهای هستند که از نانولولههای کربنی ساخته میشوند (استوانههایی متشکل از ۸ لایه گرافیتی که از فاز بخار به عمل میآیند) و خاصیت رسانایی بالایی دارند. فیبریلها از لحاظ شکل ظاهری شبیه به رشتههای ماکارونی در ابعاد میکروسکوپی هستند. قطر خارجی آنها ۱۰ نانومتر و قطر داخلی آنها ۵ نانومتر و طول آنها از ۱ تا ۱۰ میکرون متغیر است.
کاربرد فیبریلها در رنگ، باعث رسانایی آن میشود و میتوان از آن برای رنگکردن خودرو بهروش قطرههای باردار شده استفاده کرد (روش رنگ الکترواستاتیکی). در این روش، رنگ و قسمتهایی را که قرار است رنگ شوند، باردار میکنند. تا جاذبه الکتریکی بین آنها باعث جذب رنگ شود. به اینترتیب، کارایی رنگ، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت (میزان رنگ مصرفی) ارتقا مییابد. در این روش، رنگ بهطور دقیق روی سطح موردنظر مینشیند و از پراکنده شدن آن جلوگیری میشود. لذا کارایی آن بالا رفته و سریع و تمیز و مقرون بهصرفه میشود. همچنین، این روش باعث کاهش انتشارات سمی (VOC) میشود (نمودار ۱).
کارایی رنگ الکترواستاتیکی، ۴ برابر بیشتر از رنگ بهروش اسپری است. در روش الکترواستاتیکی ۸۰ درصد از رنگ روی قسمت موردنظر مینشیند، اما در روشهای دیگر این مقدار به ۲۰ درصد میرسد.
فناوری پوششدهی مبتنیبر نانوفناوری، چه از طریق فرایندهای سل – ژل و چه روشهای نانوذرهای، کاربردهایی را ارائه میدهند که در صنعت خودرو دارای جذابیت تجاری هستند. در زمینه پنجرههای فتوکرومیک و الکترومیک یا پنجرههایی که بهترتیب تحت تاثیر نور و الکتریسیته تغییر رنگ میدهند، تحقیقاتی صورت گرفته است. با تعداد زیادی از روشهای مبتنیبر نانوذرات و فرایند سل – ژل، میتوان اینگونه شیشهها را تولید کرد.
پوششهای سرامیکی نانوذرات، موجب پایداری حرارتی و مقاومت به فرسایش در قطعات موتور میشوند. پوششهای مبتنی بر نانوذرات، ویژگی مواد خود پاککننده را از خود نشان دادهاند (شرکت BMW بههمراه شرکت Creavis در این زمینه فعال هستند).
آلودگی هوا برای اکثر کشورها بویژه کشورهای اروپایی، معضلی جدی است. در فرانسه، ۳۰ میلیون خودروی آلاینده هوا در حال تردد هستند. از آنجا که بهازای ۱۰۰ کیلوگرم کاهش وزن، ۵/۰ لیتر در مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفهجویی میشود، استفاده از سیلیسیم به معنی کاهش آلودگی است.
استاندارد میزان CO۲ تولید شده توسط خودرو در اروپا تا سال ۲۰۰۸، حداکثر ۱۴۰ گرم بر کیلومتر و تا ۲۰۱۲، حدود ۱۲۰ گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.
بخش محیطزیست ساپکو در زمینه بررسی کامپوزیت Al/SiC و کاربردهای مختلف آن در صنعت خودروسازی و تهیه کامپوزیتهای مختلف با درصدهای متفاوت SiC اقدام به تحقیق و تهیه پودر نانو SiC کرده و صحت تشکیل آن توسط دستگاه تفرق اشعه X (XRD) دانشکده متالورژی دانشگاه تهران موردتایید قرار گرفته است.
۲) کاتالیستهای زیست محیطی
از زمینههای دیگر کاربردهای مواد نانوساختاری، استفاده از آنها بهعنوان کاتالیزورهای زیستمحیطی بهمنظور تصفیه خروجی اگزوز خودروها و پالایش آب و هواست.
استاندارد مربوط به گازهای خروجی از اگزوز خودروها روزبهروز سختگیرانهتر و دقیقتر میشود. از اینرو نیاز به کاتالیزورهای پیشرفته بیش از پیش احساس میشود. کاتالیزورهای رایج که اغلب دارای پایه پلاتین هستند اگرچه بازده کافی دارند، اما بسیار گرانقیمت هستند. بههمین جهت، کاتالیزورهای نانوساختاری بهعنوان جایگزین ارزانقیمت کاتالیزورهای فوق بسیار قابلتوجه قرار گرفتهاند. دو نمونه از این کاتالیزورها عبارتاند از: TMOC، TMC که قابلیت جذب فراوان آلایندههای خروجی از اگزوز را دارند.
مورد استفاده دیگر کاتالیزورهای زیستمحیطی، کاربرد آنها برای مصارف تصفیه آب و هوا و حذف فلز سنگین توسط فتوکاتالیستهاست. با استفاده از این کاتالیزورهای نوری، ترکیبات سمی مهلک به موادی بیخطر تبدیل میشوند. دیاکسید تیتانیوم مصرفی در این نوع کاتالیزورها، مادهای پایدار، ارزانقیمت، خود احیاء و قابل بازیافت بوده و اثرات سوءزیست محیطی ناچیزی دارد.
۳) مقاومت روکشهای سطح خودرو در برابر خراش
روشهای متفاوتی برای بهبود مقاومت در برابر خشپذیری روکشهای سطح خودرو پیشنهاد شده است که از آن جمله میتوان به استفاده از مواد افزودنی اشاره نمود. در این پژوهش، تاثیر نوع و غلظت مواد افزودنی سیلیکونی و اکریلاتی بر روی مقاومت به خشپذیری روکشهای شفاف خودرو بر پایه اکریلیک ایزوسیانات موردبررسی قرار گرفته و از آزمونهای خراشنده و سایش برای ارزیابی مقاومت به خشپذیری و خراش و از طیفسنجی مادون قرمز، اندازهگیری خواص کششی، مقاومت به جامیشدن و سختی برای بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد مواد افزودنی، استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که مواد افزودنی سیلیکونی در مقایسه با اکریلاتی، تاثیر مثبتتری بر روی مقاومت به خراش و خشپذیری روکشهای سطح اکریلیک ایزوسیانات دارند و با کاهش قطبیت مواد افزودنی سیلیکونی این تأثیر محسوستر میشود.
۴) نانوکامپوزیتها
مواد کامپوزیتی، موادی مهندسی هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شدهاند، بهگونهای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس (زمینه) و تقویتکننده (پرکننده) تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویتکننده آن را در محل نسبی خودش نگه میدارد و تقویتکننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میشود.
تاکنون یکی از گستردهترین کاربردهای نانوفناوری در صنعت خودرو، ساخت نانوکامپوزیتها بوده است. از آنجا که در نانوکامپوزیتها، ذرات بسیار ریز (نانوذرات)، استحکام و دوام رزین را بسیار بالا میبرند، جایگزین مواد مرسوم مانند میکا و تالک شدهاند، اما علاوهبر ویژگیهای فیزیکی بهتر، این کامپوزیتها دارای دو برتری دیگر نیز میباشند: نخست اینکه نانوذرات با ایجاد ماتریکس (زمینه) یکنواخت و هموار بهطور قابلتوجهی زیبایی بیشتر را فراهم میکنند و بنابراین نانو کامپوزیتها سطح زیباتر و رنگهای شفافتری دارند. همچنین نانو کامپوزیتها بهدلیل نیاز به مواد تقویتکنندهی کمتر، تا حدود ۲۰ درصد نسبت به کامپوزیتهای رایج سبکترند.
۵) اثر نیلوفری و ساخت سطوح خود تمیزشونده
یکی از شناختهشدهترین مزیتهای نانوفناوری «اثر نیلوفری» است که سطوح خود تمیزشونده را امکانپذیر میسازد. به سبب ساختار بسیار صاف و یکنواخت سطح گل نیلوفر، قطرات آب و گردوغبار از روی گلبرگها میلغزند بیآنکه اثری روی آنها بر جای بگذارند.
بنابراین اگر سطوح اجسام دارای ساختار بسیار صاف و صیقلی (در مقیاس نانو) باشند، ذرات آلودگی و همچنین آب روی آنها باقی نخواهد ماند. رنگها و پوششهای سقف خودرو که این اصل طبیعی را بهکار میبرند، امروزه در بازار موجود میباشند. ساختار نانویی این سطوح، از جمعشدن ذرات آلودگی و قطرات بسیار ریز آب نیز جلوگیری میکند. همچنین رینگهای خود تمیزشونده نیز با استفاده از این ویژگی در حال تولید هستند.
همچنین پوشش نانویی در حال تولید است که با اضافهکردن آن به سطح شیشه خودور (برای مثال بهروش اسپری کردن)، فرورفتگیهای بسیار ریز سطح شیشه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستی و بلندی ایجاد میکند و در نتیجه قطرات ریز آب و گردوغبار روی شیشه باقی نمیماند و بنابراین موجب افزایش دید راننده، استهلاک کمتر برف پاککنها و نیاز کمتر به شستشوی شیشه و همچنین بهبود دید در شب در نتیجه کاهش انعکاس مضر نور میشود.
۶) شیشههای نوین با توانایی بازتاب پرتو فروسرخ
نمونهای دیگر از کاربردهای نانوفناوری در صنعت شیشه خودرو، شیشههایی با قابلیت بازتاب پرتو فروسرخ نور خورشید است؛ بهاین ترتیب که لایهای بسیار نازک بین دو لایهی شیشه قرار گرفتهاند که وظیفه آنها بازتاباندن پرتو فروسرخ خورشید و در نتیجه جلوگیری از گرم شدن زیاد داخل خودرو است.
۷) مبدلهای کاتالیستی
همانطور که میدانید اگر احتراق بهطور کامل و ایدهآل رخ دهد، خروجیهای حاصل از آن، آب، نیتروژن (N۲) و دیاکسیدکربن (CO۲) است و اگر احتراق در شرایط ایدهآل رخ ندهد، مثلاً برای احتراق هوای مناسب وجود نداشته و ... خروجیهای حاصل از احتراق، گازهای زیانآوری همچون مونواکسیدکربن (CO)، گروه گازهای (NOX) و هیدروکربنهای نسوخته (CH) است. وظیفه مبدل کاتالیستی که در مسیر گازهای خروجی از موتور قرار میگیرد، این است که گازهای فوق را به گازهای بیخطر تبدیل کند.
یکی از ویژگیهای نانوذرات استفاده شده در تولید مبدلهای کاتالیستی، عبارت است از: سطح تماس ذرات با کاهش اندازه آنها و افزایش تعدادشان (بهطوری که جرم کلی مجموعه ثابت بماند) افزایش مییابد. یک دسته از واکنشهای شیمیایی روی سطح کاتالیستها رخ میدهند و بنابراین سطح تماس بیشتر، کاتالیست فعالتری را موجب میشود. از اینرو بهکارگیری نانوذرات در مبدلهای کاتالیستی منجر به تولید مبدلهای موثرتر خواهد شد.
● کاربردهای دیگر نانوفناوری در خودروسازی
▪ بهکارگیری لایههای نازک بر روی بلبرینگها و قطعات تحت اصطحکاک به جای استفاده از روانکنندهها
▪ فیلترهای الکتروستاتیک جدید
▪ کاتالیزورهای جدیدی که از مواد بسیار متخلخل و سطوح انتخابگر شیمیایی بهره میبرند.
▪ نانوذرات در افزودنیهای رنگها بهکار رفته و اثرات رنگی جدید، سختی بیشتر، و دوام بالاتر را موجب میشوند.
▪ مواد نانوساختار
▪ مواد سبک
▪ افزایش استحکام و سختی
▪ افزایش طول عمر
▪ مواد ضدآتش و محافظتکننده دمایی
▪ مواد مهندسی شده
▪ حسگری و پایش
▪ مواد هوشمند
▪ افزایش شفافیت
▪ پنجرههایی با قابلیت کنترل میزان نور و گرمای خورشید
▪ پنجرههای تمیز
▪ محافظت در برابر آلودگی
▪ پلاستیک ضدنشت
▪ مواد فوقالعاده چسبناک
▪ رنگهای دارای کارکرد خاص
▪ خودتمیز شوندگی
▪ ضدخوردگی
● نتیجهگیری
نانوفناوری تاثیرات زیادی در بخشهای مختلف خودرو، از جمله: رنگ، شیشه، بدنه، لاستیک، پیل سوختی و بسیاری از دیگر موارد خواهد داشت.
کشور ما با داشتن منابع غنی معدنی و مخازن عظیم نفتی، باید انگیزه بیشتری برای دستیابی به این فناوری داشته باشد. تأثیرات فناوری نانو بر ارتقای کیفیت مواد بهکار رفته در قسمتهای مختلف خودرو و خصوصیات ویژهای که پیدا میکنند، مهمترین مقولهای است که باید به آن توجه کرد. تأثیر بسزایی که استفاده از این فناوری در محیط زیست میگذارد، قابل توجه است. مواد اولیه موردنیاز برای هر صنعت، نقش مهمی در کیفیت، قیمت و قابلیتهای محصول تولید شده آن صنعت دارد. اگر بتوان از موادی با کیفیت بهتر، قیمت کمتر و کارایی بیشتر در ساخت قطعات خودرو استفاده کرد، خودروهای آینده علاوهبر آلودگی کمتر، از قیمت مناسب و قابلیتهایی بیشتر برخوردار خواهند بود.
با توجه به هوشیاری روزافزون جهانی در بخش فناوری نانو و اقدامات صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی در جهان، ما نیز باید درصدد باشیم که سهمی هر چند اندک از این بازار را در دست بگیریم. با مطالعه کارهای تجاری شرکتهای خودروسازی درمییابیم که شرکتهای بزرگ در این زمینه کارهای تجاری کوچکی را انجام دادهاند، گرچه در زمینهی تحقیقات فعالیت فراوانی کردهاند، اما در تولید تجاری مثلاً با استفاده از فناوری نانو دست به تولید رکاب برای یک خودرو زدهاند (شرکت جنرال موتورز) یا یک قاب آینه (شرکت فورد) که شاید از اهمیت خاصی برخوردار نیست، اما در حقیقت تلاش تجاری آنها بهمنظور در دست گرفتن بازار بوده است تا کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهیشان را با ارزیابیهای تجاری در آینده بهصورت تولید انبوه درآورند.
نویسنده : زهرا طلابیان
منابع:
۱. Nanotechnology, nanoelectronic, Fahrner. W.R (ED) ۲۰۰۵,XVL ۲۶۹ p, ۲۱۸ilus.
۲. Nanochemistry, G.B.serqeev Elsevier, feb۲۰۰۶, edition ۱.
۳. Core concepts in supramulecular Chemistry and nanochemistry, jonathan W. steed, ۲۰۰۷, ۳۰۷ pages.
۴. www.nanoeurope.org
۵. www.impart-nanotox.orgp
منابع:
۱. Nanotechnology, nanoelectronic, Fahrner. W.R (ED) ۲۰۰۵,XVL ۲۶۹ p, ۲۱۸ilus.
۲. Nanochemistry, G.B.serqeev Elsevier, feb۲۰۰۶, edition ۱.
۳. Core concepts in supramulecular Chemistry and nanochemistry, jonathan W. steed, ۲۰۰۷, ۳۰۷ pages.
۴. www.nanoeurope.org
۵. www.impart-nanotox.orgp
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست