پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
ادموند - EDMOND
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : استوارت گوردون، کریس هنلی، مالی هاسل، دافی هکت، راجر کاس، مری ب. مکان، کوین رگزدیل و لیونل مارک اسمیت
کارگردان : استوارت گوردون
فیلمنامهنویس : دیوید ممت، برمبنای نمایشنامهای نوشتهٔ خودش
فیلمبردار : دنیس مالونی
آهنگساز(موسیقی متن) : بابی جانستن
هنرپیشگان : ویلیام هـ. میسی، جولیا استایلز، جو مانتنیا، لینگ بای، جفری کومبز، دنیس ریچاردز، منا سوواری، دیلن والش و ربکا پیجین
نوع فیلم : رنگی، ۸۲ دقیقه
̎ادموند برک̎ (میسی) شبی موقع برگشتن از سر کار، نزد زنی فالگیر میرود که به ̎ادموند̎ میگوید: ̎در جائیکه به آن تعلق داری، نیستی.̎ وقتی آن شب ̎ادموند̎ سرانجام به خانه میرسد، با همسرش (پیجین) جروبحث میکند و در را بههم میزند و از خانه خارج میشود و به نوشگاهی میرود. او در آنجا با مردی (مانتنیا) آشنا میشود که راحت و بدون عذاب وجدان اظهارنظرهائی نژادپرستانه دربارهٔ نقش آفریقائی ـ آمریکائیها در جامعهٔ آمریکا ابراز میدارد و ̎ادموند̎ نیز که همیشه کنترل اعمال خود را در اختیار داشت و ظاهر معقولش را حفظ میکرده عنان رها میکند. ̎ادموند̎ پس از گشتی طولانی در مکانهای بدنام شهر، به خشونتِ موجود در این دنیا رودررو میشود و ناغافل میبیند خودش هم ممکن است بسیار خشن و بیرحم باشد.
● در ادموند، گوردون، کارگردان فیلمهای کمهزینه و مستقل، برمبنای نمایشنامهٔ یکپردهای ممت (چاپ سال ۱۹۸۲)، تبدیل شدن یک شهروند شریف و محترم به یک قاتل روانی بیرحم را به تصویر درآورده است. فیلم به کمک فیلمنامهٔ ممت، همان ورسیون تئاتری را بازسازی کرده و حدود دو دوجین برخورد کوتاه ̎ادموند̎، قهرمان ماجرا، با عدهای آدم کموبیش خلافکار را حکایت کرده و نشان میدهد که چهطور مرز بین آدم قانونمند با مردی قانونشکن، رفتهرفته و بهطرز غیرقابلبازگشتی محو میشود. اما بهرغم مدت کوتاه فیلم و بازیهای متعهدانه، ادموند به خاطر فضای تئاتری و ناتوانیاش در کندوکاو قانعکننده در روح و روان پیچیدهٔ قهرمان ماجرا، فیلمی خنثی و بیروح از آب درآمده. مشکل اساسی فیلم این است که اغلب اوقات سردرنمیآوریم چرا ̎ادموند̎ آن اعمال را انجام میدهد و کوشش ممت نیز برای توضیح این مسئله (که ما همگی در اعماق وجودمان موجوداتی نژادپرستیم) حالت فلسفهبافیهای یک آدم شکمسیر و بیدرد را دارد. در نتیجه، زشتیهای فیلم نیز گوئی صرفاً برای آزار دادن و برانگیختن بیپایه و اساس مخاطب کارسازی شدهاند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست