جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
صنعت قطعهسازی نمادی از باور ملی
مهمترین چالشهای پیش روی صنعتگران داخلی ازجمله صنعت قطعهسازی حمایتهای دولت و حضور در بازارهای جهانی است. در این راستا صنعتگران ایرانی برای عینیت بخشیدن به جهش بزرگ صنعتی كه شاهد آن هستیم با عزم و باور ملی گامهای موثری را برداشتهاند و در جهت كسب جایگاه مناسب در سطح جهانی و تامین نیازهای داخلی به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند.
در این راستا هفتهنامه گسترش صنعت گفتگویی با مهندس ابراهیم احمدپور، مدیرعامل شركت قطعهسازی بادپا داشته كه در پی میخوانید:
شركت تولیدی قطعات خودرو بادپا در سال ۱۳۷۵ با چشمانداز تولید قطعات با كیفیت هم تراز با اروپا و قیمت قابل رقابت با كشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین با شعار دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را كنیم آباد تاسیس شد. در ابتدای راه جهت توسعه سیستم مدیریت كیفیت، این شركت موفق به پیادهسازی استاندارد صنعت خودروسازی ( Iso/TS ۱۶۹۴۹:۱۹۹۹ ) شده و به عنوان اولین شركت دارای این گواهینامه زمینه تولید قطعات پلیمر در ایران ثبت شده است. این شركت از قرارداد ۲ قطعه در سال ۷۶ با عملكرد مثبت بالغ بر ۹۰ قطعه در سال ۸۴ جهت خودروهای زانتیا، پژو ۲۰۶، سمند، پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس با شركتهای ساپكو و سازه گستر قرارداد تولید انبوه داشته و نزدیك به ۳۰ قطعه دیگر نیز در دست ساخت است. در طول این مدت نیز حتی یك قطعه نیز به این شركت برگشت داده نشده است. مهمترین اهداف شركت بادپا عبارتند از: كیفیت، قیمت رقابتی، تحویل به موقع آموزش كاركنان و نهادینه نمودن سیستمهای كیفیت، انعطافپذیری در قبال درخواستهای مشتری و گام برداشتن در صادرات قطعات، ساخت قالب با توجه به حساسیتهای فنی مشتری در داخل شركت.
همچنین در زمینه آموزش كاركنان و نهادینه نمودن سیستمهای كیفیت، شركت دورههای آموزش در سطح عالی برگزار كرده و تعدادی از كاركنان نیز پس از اشتغال در دانشگاه در حال تحصیل هستند.مهندس احمدپور معتقد است كه میزان بهرهوری افراد ارتباط مستقیم با سیستم انگیزش، آموزش، سختافزار و برنامهریزی دارد و تلفیق مناسبی از این موارد كه هركدام دارای زوایای وسیعی هستند میتواند در میزان راندمان گستردههای كاری بسیار موثر باشد. به طوری كه این شركت توانسته است قریب به ۹۵ درصد ظرفیت اسمی خود را طی سالهای گذشته توسط پرسنل كاردان و سختكوش خود تولید نماید و در برخی موارد حتی از استانداردهای جهانی نیز فراتر رفته است.
●تولیدات و استاندارد جهانی
شركت بادپا تولید قطعات پلیمری را به سه گروه تقسیم كرده است:
۱ ـ انواع مختلف قطعات پلیمری تا وزن ۴۰۰۰ گرم
۲ ـ انواع آرمهای خودرو
۳ ـ انواع خارجات پلیمری ۱ گرم تا ۱۰ گرم
این شركت با بكارگیری ابزارهای مهندسی كیفیت توانسته است به موفقیتهای بزرگی در سطح جهانی دست یابد ازجمله:
۱ ـ اخذ گرید A+ از شركت Faurecia فرانسه
۲ ـ اخذ گرید A+ از شركت Valeo فرانسه
۳ ـ اخذ گرید B از شركت SAPCO
۴ ـ اخذ گواهینامه ISO/TS ۱۶۹۴۹:۲۰۰۲
۵ ـ PPM صفر (Zero defect)
۶ ـ تحویل به موقع ۱۰۰ درصد
●سیاستهای كلان
سیاستهای كلان شركت بادپا بر اساس بهرهگیری از الگوهای مدیریت استراتژیك مدون گردیده و اهداف كوتاه مدت و بلندمدت تهدیدها، فرصتها و سیاستهای شركتهای رقیب داخلی و خارجی به طور مشخص مورد كنكاش قرار میگیرد و نحوه مقابله با هرگونه تهدید تصمیمگیری میشود و سعی شده تا از هر فرصتی جهت ایجاد بازار جدید استفاده شود.
لذا شركت مذكور در مذاكرات با شركتهای Faurecia و Valeo علاوه بر جلب نظر آنها در تولید قطعات پلیمری ال ۹۰ توانسته است از نظر كیفیت قطعات موجود آنها را متقاعد سازد تا در اروپا از تولیدات این شركت با توجه به قیمت مناسبتر و كیفیت برتر نسبت به محصولات اروپایی استفاده نماید.
همچنین شركت بادپا دارای آزمایشگاه مجهز جهت انجام آزمونهای پلاستیكی است و هماكنون در حال پیادهسازی الزامات ISO/IEC۱۷۰۲۵ و اخذ تاییدیه از خودروسازان ایران و موسسه استاندارد است.
علاوه بر این با توجه به این كه یكی از اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد زمینههای مناسب جهت ورود سرمایهگذاران خارجی است در جهت رشد اقتصادی كشور، هم راستا با تلاش همه دستاندركاران تصمیم به جویت شدن با یك شركت كانادایی به نام شركت AES-CANADA گرفته تا از این طریق علاوه بر رشد تكنولوژیك صنعت كشور و ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز در راستای اهداف ملی نیز گامی برداشته باشد. در زمینه صادرات نیز شركت بادپا قصد دارد در سال آینده فعالیتهایی را انجام دهد كه در رقابت با شركت خارجی ریموند (بزرگترین تولیدكننده قطعات ریز در اروپا) تولیدات خود را به اروپا صادر كند.
مهندس احمدپور درباره جایگاه قطعهسازی و مشكلات آن در ایران اینگونه میگوید: حدود ۱۱ سال پیش ما تصمیم گرفتیم تا قطعات پیكان تالبوت را بسازیم و راهمان را از آن موقع شروع كردیم و درواقع راهی كه صنعتگران اروپایی در طول ۵۰ سال طی كردند ما در عرض ۱۰ سال گذراندیم. به طوری كه از مرحله كپیكاری به مرحله طراحی رسیدهایم. در این میان نكته مهم این است كه اگر ما بتوانیم انگیزه استفاده از كالای ایرانی را در مردم ایجاد كنیم، گامی بسیار اساسی در زمینه رفع مشكلات قطعهسازی برداشتهایم. مهمترین مشكل این صنعت افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه در ماههای پایانی سال است كه تا اوایل سال آینده نیز ادامه مییابد. از دیگر موانع صنعت قطعهسازی سیستم بانكی كشور است. به طوری كه تامین مالی توسط بانكها به درستی صورت نمیگیرد. از طرفی بهرههای بانكی بسیار بالا و از طرف دیگر عدم دسترسی به موقع به منابع مالی بانكها منابع مالی ما را دچار مخاطره میكند. عدم اتخاذ سیاست مناسب و واحد بدون تغییر از دیگر مسائل مشكلساز در این زمینه است. زیرا با توجه به نبود سیاست ثابت، ما قادر به برنامهریزی برای اهداف و فعالیتهای خود نمیباشیم. درواقع دیدگاههای سیاسی و اقتصادی باید تغییر یابد و بخش خصوصی نیاز به توجه بیشتری دارد.
قبل از انقلاب به راحتی میتوان گفت نود درصد احتیاجات مردم وارد میشد و اغلب كالاهای مصرفی خارجی بودند اما با توجه به عرق ملی موجود در صنعتگران ایرانی امروزه ما شاهد آن هستیم كه كالاهای ایرانی قسمت اعظم نیازهای مردم را برآورده میسازند. تمامی این پیشرفتها بدون حمایت حاصل شده و حال در نظر بگیرید با حمایت از صنعتگران چه تحول چشمگیری در انتظار ما خواهد بود.
از دیگر مشكلات قطعهسازی میتوان به كاهش قیمت قطعات اشاره كرد. برای مثال در سال ۷۸ قراردادهای فروش ما بر اساس تیراژ صد هزار خودرو بسته شدند اما اكنون به سیصد هزار دستگاه رسیده است و از طرفی قیمت خودرو نیز ثابت مانده است و از طرف دیگر هزینهها نیز افزایش پیدا میكند و خودروساز مجبور به كاهش هزینه خرید قطعات میشود. ماتوقع داریم دولت جدید راه را برای ما هموار كند و اگر دولت دست ما را بگیرد ما نیز قادر خواهیم بود تا اورا یاری كنیم. نرخ بهره بانكی، عدم تناسب قیمت مواد اولیه و عدم افزایش قیمت قطعات فشارهایی را بر قطعهسازان وارد میكند. در داخل كشور فقط انتظار قطعه خوب میرود اما در خارج از كشور توجه بسیار زیادی به هزینههای تحقیق و توسعه میشود. در نهایت در كشورهای پیشرفته و در شركتهای موفق، هر شركتی كه سرمایهگذاری بیشتری بر تحقیق و توسعه خود داشته باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت اما در داخل هزینهای برای ما باقی نمیماند تا آن را برای تحقیق و پژوهش كنار بگذاریم. دیدگاه صنعتگران ایرانی این است كه كمكی را بپذیرد كه بتواند آن را در كوتاهترین زمان ممكن بازگرداند و اعتبار جهانی خود را بالا برد.
●دولت جدید و حمایتهای جدید
به نظرمدیرعامل شركت بادپا انتظارات این صنعت از دولت جدید تا حدی برآورده شده است. از این میان میتوان به كاهش نرخ بهرههای بانكی و حمایت از صنایع كوچك اشاره كرد. تاكنون شركتهای دولتی تمامی مبالغی را كه بانك در قالب وام در اختیار بخشهای تولیدی قرار میداد میبلعیدند و دیگر چیزی برای بخش خصوصی باقی نمیماند. اما به لطف دولت آقای احمدینژاد این مبالغ محدود شده و بانكها برای بكارگیری سرمایه خود مجبور به ارائه وام به شركتهای خصوصی هستند.
از مهمترین انتظارات قطعهسازان از دولت جدید این است كه كالاهای مشابه را از خارج از كشور خریداری نكرده و اگر هم قصد چنین كاری را دارند، حداقل كالاهایی را با كیفیت بالا وارد كنند تا سرمایههای مردم به راحتی خارج نشده و به زبانی دیگر هدر نرود. كالاهای مشابه خارجی با كیفیت بالا میتوانند توان رقابتی تولیدكنندگان داخلی را بالا ببرند و در غیر اینصورت تنها جیب مردم را خالی میكنند. در این راستا موسسه استاندارد با از رده خارج كردن كالاهایی با كیفیت پائین میتواند كمك بسیار موثری را داشته باشد و بهترین مرجع واقع شود.
●حجم سرمایهگذاری خارجی
برخی از شركتهای ایرانی به صورت مشترك با شركتهای خارجی مشغول به فعالیت شدهاند و شركت بادپا نیز درصدد است تا در زمینه قطعات برقی با یك شركت فرانسوی شروع به فعالیت كند. اما حجم بالایی در زمینه سرمایهگذاری خارجی دیده نمیشود. اما امیدواریم با ورود L-۹۰ و با استفاده از دانش فنی كه آنها در اختیار ما قرار خواهند داد، بتوانیم سرمایهگذاری مناسبی را جذب كنیم و خارجیها با پروژه L-۹۰ میتوانند شناخت بیشتری از كشور ما و پیشرفت صنعت ما پیدا كنند. به طوری كه شركت Valeo در زمینه اطلاعات فنی از مهندسان ما كمك گرفته و از اطلاعات ما استفاده كرد. در نتیجه با جلب اعتماد شركتهای خارجی آنهابه سرمایهگذاری در كشور ما راغب میشوند.
مهمترین مانع بر سر عدم جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران، تحریم اقتصادی امریكا علیه ماست. زیرا شركتهای آمریكایی سرمایهگذاری را در كشور ما منع میكنند. با توجه به این موضوع ریسك سرمایهگذاری برای شركتهای خارجی بسیار بالا میرود.در این راستا ایجاد سمینارها و تشكیل همایشهای صنعتی و دعوت از صنعتگران خارجی برای حضور در این مراسم، میتواند گام موثری در این زمینه باشد تا آنها نیز صنعت و كشور ما را بشناسند.
هدف اقتصادی ما كیفیتی مانند اروپا و قیمتی نظیر چین است با توجه به ورود ما به WTO ما به این نكته توجه خاص داشته و برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را خواهیم كرد. از جمله مزیتهای ما برق ارزان، زمین ارزان قیمت و نیروی انسانی كارآمد است كه با توجه به این امكانات ما با یك سیاست ثابت و حمایتهای دولت قادر خواهیم بود تا حضوری موفق در بازارهای جهانی داشته باشیم. در پایان نیز با تشكر و تجلیل فراوان از دكتر احمدینژاد ـ رئیسجمهور محترم، از شركتهای ساپكو، سازه گستر، دكتر محمدهادینژاد حسینیان ـ معاون امور بینالملل وزارت نفت، امید فراوان داریم تا بتوانیم در راهی كه قدم گذاشتهایم به موفقیتهای چشمگیری دست یابیم.
سیده سمیرا طاهری
در این راستا هفتهنامه گسترش صنعت گفتگویی با مهندس ابراهیم احمدپور، مدیرعامل شركت قطعهسازی بادپا داشته كه در پی میخوانید:
شركت تولیدی قطعات خودرو بادپا در سال ۱۳۷۵ با چشمانداز تولید قطعات با كیفیت هم تراز با اروپا و قیمت قابل رقابت با كشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین با شعار دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را كنیم آباد تاسیس شد. در ابتدای راه جهت توسعه سیستم مدیریت كیفیت، این شركت موفق به پیادهسازی استاندارد صنعت خودروسازی ( Iso/TS ۱۶۹۴۹:۱۹۹۹ ) شده و به عنوان اولین شركت دارای این گواهینامه زمینه تولید قطعات پلیمر در ایران ثبت شده است. این شركت از قرارداد ۲ قطعه در سال ۷۶ با عملكرد مثبت بالغ بر ۹۰ قطعه در سال ۸۴ جهت خودروهای زانتیا، پژو ۲۰۶، سمند، پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس با شركتهای ساپكو و سازه گستر قرارداد تولید انبوه داشته و نزدیك به ۳۰ قطعه دیگر نیز در دست ساخت است. در طول این مدت نیز حتی یك قطعه نیز به این شركت برگشت داده نشده است. مهمترین اهداف شركت بادپا عبارتند از: كیفیت، قیمت رقابتی، تحویل به موقع آموزش كاركنان و نهادینه نمودن سیستمهای كیفیت، انعطافپذیری در قبال درخواستهای مشتری و گام برداشتن در صادرات قطعات، ساخت قالب با توجه به حساسیتهای فنی مشتری در داخل شركت.
همچنین در زمینه آموزش كاركنان و نهادینه نمودن سیستمهای كیفیت، شركت دورههای آموزش در سطح عالی برگزار كرده و تعدادی از كاركنان نیز پس از اشتغال در دانشگاه در حال تحصیل هستند.مهندس احمدپور معتقد است كه میزان بهرهوری افراد ارتباط مستقیم با سیستم انگیزش، آموزش، سختافزار و برنامهریزی دارد و تلفیق مناسبی از این موارد كه هركدام دارای زوایای وسیعی هستند میتواند در میزان راندمان گستردههای كاری بسیار موثر باشد. به طوری كه این شركت توانسته است قریب به ۹۵ درصد ظرفیت اسمی خود را طی سالهای گذشته توسط پرسنل كاردان و سختكوش خود تولید نماید و در برخی موارد حتی از استانداردهای جهانی نیز فراتر رفته است.
●تولیدات و استاندارد جهانی
شركت بادپا تولید قطعات پلیمری را به سه گروه تقسیم كرده است:
۱ ـ انواع مختلف قطعات پلیمری تا وزن ۴۰۰۰ گرم
۲ ـ انواع آرمهای خودرو
۳ ـ انواع خارجات پلیمری ۱ گرم تا ۱۰ گرم
این شركت با بكارگیری ابزارهای مهندسی كیفیت توانسته است به موفقیتهای بزرگی در سطح جهانی دست یابد ازجمله:
۱ ـ اخذ گرید A+ از شركت Faurecia فرانسه
۲ ـ اخذ گرید A+ از شركت Valeo فرانسه
۳ ـ اخذ گرید B از شركت SAPCO
۴ ـ اخذ گواهینامه ISO/TS ۱۶۹۴۹:۲۰۰۲
۵ ـ PPM صفر (Zero defect)
۶ ـ تحویل به موقع ۱۰۰ درصد
●سیاستهای كلان
سیاستهای كلان شركت بادپا بر اساس بهرهگیری از الگوهای مدیریت استراتژیك مدون گردیده و اهداف كوتاه مدت و بلندمدت تهدیدها، فرصتها و سیاستهای شركتهای رقیب داخلی و خارجی به طور مشخص مورد كنكاش قرار میگیرد و نحوه مقابله با هرگونه تهدید تصمیمگیری میشود و سعی شده تا از هر فرصتی جهت ایجاد بازار جدید استفاده شود.
لذا شركت مذكور در مذاكرات با شركتهای Faurecia و Valeo علاوه بر جلب نظر آنها در تولید قطعات پلیمری ال ۹۰ توانسته است از نظر كیفیت قطعات موجود آنها را متقاعد سازد تا در اروپا از تولیدات این شركت با توجه به قیمت مناسبتر و كیفیت برتر نسبت به محصولات اروپایی استفاده نماید.
همچنین شركت بادپا دارای آزمایشگاه مجهز جهت انجام آزمونهای پلاستیكی است و هماكنون در حال پیادهسازی الزامات ISO/IEC۱۷۰۲۵ و اخذ تاییدیه از خودروسازان ایران و موسسه استاندارد است.
علاوه بر این با توجه به این كه یكی از اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد زمینههای مناسب جهت ورود سرمایهگذاران خارجی است در جهت رشد اقتصادی كشور، هم راستا با تلاش همه دستاندركاران تصمیم به جویت شدن با یك شركت كانادایی به نام شركت AES-CANADA گرفته تا از این طریق علاوه بر رشد تكنولوژیك صنعت كشور و ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز در راستای اهداف ملی نیز گامی برداشته باشد. در زمینه صادرات نیز شركت بادپا قصد دارد در سال آینده فعالیتهایی را انجام دهد كه در رقابت با شركت خارجی ریموند (بزرگترین تولیدكننده قطعات ریز در اروپا) تولیدات خود را به اروپا صادر كند.
مهندس احمدپور درباره جایگاه قطعهسازی و مشكلات آن در ایران اینگونه میگوید: حدود ۱۱ سال پیش ما تصمیم گرفتیم تا قطعات پیكان تالبوت را بسازیم و راهمان را از آن موقع شروع كردیم و درواقع راهی كه صنعتگران اروپایی در طول ۵۰ سال طی كردند ما در عرض ۱۰ سال گذراندیم. به طوری كه از مرحله كپیكاری به مرحله طراحی رسیدهایم. در این میان نكته مهم این است كه اگر ما بتوانیم انگیزه استفاده از كالای ایرانی را در مردم ایجاد كنیم، گامی بسیار اساسی در زمینه رفع مشكلات قطعهسازی برداشتهایم. مهمترین مشكل این صنعت افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه در ماههای پایانی سال است كه تا اوایل سال آینده نیز ادامه مییابد. از دیگر موانع صنعت قطعهسازی سیستم بانكی كشور است. به طوری كه تامین مالی توسط بانكها به درستی صورت نمیگیرد. از طرفی بهرههای بانكی بسیار بالا و از طرف دیگر عدم دسترسی به موقع به منابع مالی بانكها منابع مالی ما را دچار مخاطره میكند. عدم اتخاذ سیاست مناسب و واحد بدون تغییر از دیگر مسائل مشكلساز در این زمینه است. زیرا با توجه به نبود سیاست ثابت، ما قادر به برنامهریزی برای اهداف و فعالیتهای خود نمیباشیم. درواقع دیدگاههای سیاسی و اقتصادی باید تغییر یابد و بخش خصوصی نیاز به توجه بیشتری دارد.
قبل از انقلاب به راحتی میتوان گفت نود درصد احتیاجات مردم وارد میشد و اغلب كالاهای مصرفی خارجی بودند اما با توجه به عرق ملی موجود در صنعتگران ایرانی امروزه ما شاهد آن هستیم كه كالاهای ایرانی قسمت اعظم نیازهای مردم را برآورده میسازند. تمامی این پیشرفتها بدون حمایت حاصل شده و حال در نظر بگیرید با حمایت از صنعتگران چه تحول چشمگیری در انتظار ما خواهد بود.
از دیگر مشكلات قطعهسازی میتوان به كاهش قیمت قطعات اشاره كرد. برای مثال در سال ۷۸ قراردادهای فروش ما بر اساس تیراژ صد هزار خودرو بسته شدند اما اكنون به سیصد هزار دستگاه رسیده است و از طرفی قیمت خودرو نیز ثابت مانده است و از طرف دیگر هزینهها نیز افزایش پیدا میكند و خودروساز مجبور به كاهش هزینه خرید قطعات میشود. ماتوقع داریم دولت جدید راه را برای ما هموار كند و اگر دولت دست ما را بگیرد ما نیز قادر خواهیم بود تا اورا یاری كنیم. نرخ بهره بانكی، عدم تناسب قیمت مواد اولیه و عدم افزایش قیمت قطعات فشارهایی را بر قطعهسازان وارد میكند. در داخل كشور فقط انتظار قطعه خوب میرود اما در خارج از كشور توجه بسیار زیادی به هزینههای تحقیق و توسعه میشود. در نهایت در كشورهای پیشرفته و در شركتهای موفق، هر شركتی كه سرمایهگذاری بیشتری بر تحقیق و توسعه خود داشته باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت اما در داخل هزینهای برای ما باقی نمیماند تا آن را برای تحقیق و پژوهش كنار بگذاریم. دیدگاه صنعتگران ایرانی این است كه كمكی را بپذیرد كه بتواند آن را در كوتاهترین زمان ممكن بازگرداند و اعتبار جهانی خود را بالا برد.
●دولت جدید و حمایتهای جدید
به نظرمدیرعامل شركت بادپا انتظارات این صنعت از دولت جدید تا حدی برآورده شده است. از این میان میتوان به كاهش نرخ بهرههای بانكی و حمایت از صنایع كوچك اشاره كرد. تاكنون شركتهای دولتی تمامی مبالغی را كه بانك در قالب وام در اختیار بخشهای تولیدی قرار میداد میبلعیدند و دیگر چیزی برای بخش خصوصی باقی نمیماند. اما به لطف دولت آقای احمدینژاد این مبالغ محدود شده و بانكها برای بكارگیری سرمایه خود مجبور به ارائه وام به شركتهای خصوصی هستند.
از مهمترین انتظارات قطعهسازان از دولت جدید این است كه كالاهای مشابه را از خارج از كشور خریداری نكرده و اگر هم قصد چنین كاری را دارند، حداقل كالاهایی را با كیفیت بالا وارد كنند تا سرمایههای مردم به راحتی خارج نشده و به زبانی دیگر هدر نرود. كالاهای مشابه خارجی با كیفیت بالا میتوانند توان رقابتی تولیدكنندگان داخلی را بالا ببرند و در غیر اینصورت تنها جیب مردم را خالی میكنند. در این راستا موسسه استاندارد با از رده خارج كردن كالاهایی با كیفیت پائین میتواند كمك بسیار موثری را داشته باشد و بهترین مرجع واقع شود.
●حجم سرمایهگذاری خارجی
برخی از شركتهای ایرانی به صورت مشترك با شركتهای خارجی مشغول به فعالیت شدهاند و شركت بادپا نیز درصدد است تا در زمینه قطعات برقی با یك شركت فرانسوی شروع به فعالیت كند. اما حجم بالایی در زمینه سرمایهگذاری خارجی دیده نمیشود. اما امیدواریم با ورود L-۹۰ و با استفاده از دانش فنی كه آنها در اختیار ما قرار خواهند داد، بتوانیم سرمایهگذاری مناسبی را جذب كنیم و خارجیها با پروژه L-۹۰ میتوانند شناخت بیشتری از كشور ما و پیشرفت صنعت ما پیدا كنند. به طوری كه شركت Valeo در زمینه اطلاعات فنی از مهندسان ما كمك گرفته و از اطلاعات ما استفاده كرد. در نتیجه با جلب اعتماد شركتهای خارجی آنهابه سرمایهگذاری در كشور ما راغب میشوند.
مهمترین مانع بر سر عدم جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران، تحریم اقتصادی امریكا علیه ماست. زیرا شركتهای آمریكایی سرمایهگذاری را در كشور ما منع میكنند. با توجه به این موضوع ریسك سرمایهگذاری برای شركتهای خارجی بسیار بالا میرود.در این راستا ایجاد سمینارها و تشكیل همایشهای صنعتی و دعوت از صنعتگران خارجی برای حضور در این مراسم، میتواند گام موثری در این زمینه باشد تا آنها نیز صنعت و كشور ما را بشناسند.
هدف اقتصادی ما كیفیتی مانند اروپا و قیمتی نظیر چین است با توجه به ورود ما به WTO ما به این نكته توجه خاص داشته و برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را خواهیم كرد. از جمله مزیتهای ما برق ارزان، زمین ارزان قیمت و نیروی انسانی كارآمد است كه با توجه به این امكانات ما با یك سیاست ثابت و حمایتهای دولت قادر خواهیم بود تا حضوری موفق در بازارهای جهانی داشته باشیم. در پایان نیز با تشكر و تجلیل فراوان از دكتر احمدینژاد ـ رئیسجمهور محترم، از شركتهای ساپكو، سازه گستر، دكتر محمدهادینژاد حسینیان ـ معاون امور بینالملل وزارت نفت، امید فراوان داریم تا بتوانیم در راهی كه قدم گذاشتهایم به موفقیتهای چشمگیری دست یابیم.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست