پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
پل لاتیدان ، بندرعباس
پس از اخراج پرتغالیها از ایران، رفتهرفته از اهمیت بندریِ جزیره هرمز كاسته شد و بندرعباس جای آن را گرفت و مهمترین بندر ارتباطی ایران گردید. پل لاتیدان در مسیر كاروان روی لار - بندرعباس، در جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد.
این پل در 50 كیلومتری غرب بندرعباس بر روی رودخانه كل (كول) ایجاد شده و یادگار دوره صفوی است. برخلاف پلهای دیگر دوره صفوی كه آجری هستند، این پل از سنگ بدون شكل ساخته شده و از طویلترین پلهای ایران است. این پل دارای صد دهانه بوده است كه در حال حاضر 33 دهانه آن مشهود است كه در میان آنها چشمه تاقهایی در دو طبقه تعبیه شدهاند. بنای این پل از عالیترین طرحهای پلسازی ایران قدیم محسوب میشود.
این پل در 50 كیلومتری غرب بندرعباس بر روی رودخانه كل (كول) ایجاد شده و یادگار دوره صفوی است. برخلاف پلهای دیگر دوره صفوی كه آجری هستند، این پل از سنگ بدون شكل ساخته شده و از طویلترین پلهای ایران است. این پل دارای صد دهانه بوده است كه در حال حاضر 33 دهانه آن مشهود است كه در میان آنها چشمه تاقهایی در دو طبقه تعبیه شدهاند. بنای این پل از عالیترین طرحهای پلسازی ایران قدیم محسوب میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست