پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
پیشنهادهایی برای آمادگی دانشآموزان در جلسه امتحان
امتحان برای چیست؟ چه اهدافی دارد؟ چرا بعضی از دانشآموزان نسبت به امتحان حساسیت دارند؟ و از آن دچار اضطراب میشوند؟ چگونهمیتوان در دانشآموزان نگرش مثبت و مطلوبی نسبت به امتحان ایجاد کرد؟
چگونه میتوان از نتایج امتحان بهره بیشتری گرفت؟ دانشآموزان مطالب درسی را در چه سطحی باید یاد بگیرند؟ اینها سئوالاتی هستند که معلمان، پدران ومادران گهگاه از خود میپرسند و ذهن خود را به آنها مشغول میدارند. به همین جهت تصمیم بر آ ن شد تا توصیههایی که حاصل تجربه شخصی است برای یادگیری بهتر و آمادگی بیشتر دانشآموزان برای امتحان مطرح شود.
▪ اهداف درسی را برای دانش آموزان به طور صریح و روشن مشخص کنیم.
▪ در صورت امکان شیوه مناسب مطالعه در هر درسی را به دانش آموزان ارائه دهیم.
▪ در پرسشهای کلاسی نیز بر سطوح مختلف یادگیری تاکید کنیم.
▪ با توجه به هدف و زمان امتحان از شکلهای مختلف آزمون (تستی - تشریحی - پاسخ کوتاه و ...) در جای خود استفاده کنیم.
جلسه امتحان را با کلام زیبا و آرامشبخش الهی شروع کنیم.
▪ به دانشآموزانی که در مورد میزان دشواری یا سادگی امتحان سئوال میکنند پاسخ دهیم که چنانچه درس مورد نظر را مطالعه کرده باشند سئوالات امتحان ساده است.
▪ در هر زمان به ویژه هنگام امتحان با دانش آموزان برخورد مناسب و پسندیدهای داشته باشیم چون در این زمان اضطراب بیشتری دارند.
▪ در زمان امتحان تا حد امکان کمتر به پرسش دروس دیگر بپردازیم.
▪ حتیالامکان در جلسه امتحان درس مربوط به خود، حضور داشته باشیم و آن را به دیگران واگذار نکنیم.
▪ وقت کنیم که برگه سئوالات با خط خوانا و شیوه مناسبی نوشته شده باشند که این امر در پاسخ به سئوالات توسط دانشآموزان نقش عمدهای دارد.
▪ در موقع نظارت در جلسه امتحان دائماً در حال حرکت نباشیم بلکه جایی مناسب را که نظارتی کامل بر دانش آموزان دارد انتخاب کنیم، گاهگاهی تغییر مکان بدهیم.
▪ در موقعی که دانشآموزان مشغول به پاسخگویی سئوالات هستند بالای سر یا کنار دانش آموزان قرارنگیریم زیرا مانع تمرکز حواس او خواهیم شد.
▪ اگر احساس کردیم دانشآموزی در جلسه امتحان دچار اضطراب شده به او نزدیک شویم و به وی روحیه دهیم.
▪ اجازه دهیم که دانش آموزان از همه وقت اختصاص داده شده به امتحان استفاده کنند. حتی اگر اکثر دانشآموزان برگههای خود را تحویل داده باشند.
▪ چنانچه متوجه شویم که سؤالی برای یک یا دو دانش آموز ابهام دارد، توضیحات لازم را به منظور رفع ابهام برای تمامی دانش آموزان ارائه کنیم.
▪ به دانش آموزان یادآوری کنیم که پس از پایان پاسخ دادن به سئوالها یک مرتبه کلیه جوابها را بازخوانی کنند تا بدین طریق چنانچه سئوالی را به علت خطای چشم پاسخ ندادهاند متوجه شده، پاسخ دهند.
▪ اگر زمانی را برای امتحان تعیین کردهایم، در وقت مقرر از هر جهت آمادگی برگزاری آن باشیم.
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست