چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
اضطراب کودکان
کنترل اضطراب و جواب نامناسب به آن به این معنی است که فرد توانایی غلبه و کنترل بر فشار را ندارد. کنترل اضطراب سهم مهمی در تعیین سطوح آن دارد.همانگونه که گفته شد برخی از فشارهای روانی عادی و طبیعی است. برای مثال اکثرکودکان در مدرسه دچار تحولاتی میشوند و باید آن مراحل را طی کنند یا بیشتر نوجوانان برای تعیین جایگاه اجتماعی و شخصی با خود درگیر میشوند. سطوح اضطراب با هم متفاوت است. بعضی از آنها ساده و قابل پیشبینی است. مانند ترس از تاریکی یا اضطراب قبل از امتحان یا ملاقات یک شخص جدید، بعضی از آنها هیجان بیشتری برای فرد ایجاد میکند مانند اضطرابهایی که هنگام یادگیری یک مهارت جدید یا بازی مهیج، تجربه میشوند.
چه زمانی تنشها مشکل ساز میشوند.
مشکلات هنگامی شروع میشود که اضطرابهای عادی تبدیل به اضطرابهای بزرگتر میشود. احساس اضطراب در کودکان دلایل زیادی دارد. مانند مرگ عزیزان، طلاق پدر و مادر و ازدواج دوباره آنها، جابهجایی محل زندگی، بیماریهای طولانی، خشونت در خانواده یا جامعه، بلایای طبیعی، اختلافات فرهنگی و... در این شرایط ضربان قلب و سرعت تنفس زیاد میشود و ماهیچهها منقبض میشوند.
عوامل اضطراب زای متعدد، تواما سطح اضطراب و مدت زمان آن را بالا میبرد. برای این که دوباره تعادل برقرار شود بدن به آسایش نیاز دارد.
واکنشهای کودکان
واکنشهای کودکان در مقابل اضطراب به عوامل متعددی بستگی دارد: توانایی غلبه کودک بر اضطراب، شدت عامل اضطراب، میزان حمایت از طرف خانواده، دوستان و جامعه.
مدت زمان اضطراب و میزان آن هم در چگونگی واکنش کودکان نقش مهمی دارد. وقتی کودکان دچار اضطراب میشوند در رفتار آنان تغییراتی ایجاد میشود. آنان غالبا در رفتارهای خود پسروی دارند و کارهایی را که انتظارش نمیرود، انجام میدهند. کودکان در سنین قبل از دبستان فاقد کنترل ارادی، حس شناخت زمان و استقلال در رفتار هستند. آنان در این شرایط اضطراب زا ممکن است رختخواب خود را خیس کنند در عادات خوردن تغییراتی ایجاد کنند و مشکلاتی در مورد خوابیدن و صحبت کردن پیدا کنند و نتوانند احساس خود را بیان کنند. هر کدام از این گروه کودکان تحت فشارهای مختلف واکنشهای متفاوت دارند.
تند مزاجی، بیحوصلگی، نگرانی، گریههای غیر قابل کنترل، همچنین لرزیدن درهنگام ترس نیز میتواند در این مواقع ایجاد شود.
ممکن است کودکانی که تازه راه رفتن را آموختهاند، رفتار کودکان کوچکتر را دوباره انجام دهند، احساس خشم کنند و نتوانند احساسات خود را بشناسند یا درک کنند.
آنها از این که تنها یا دور از والدینشان باشند میترسند. گاه گوشهگیری میکنند و گاه با گاز گرفتن کودکان دیگر آنها را میآزارند یا به صدای بلند و ناگهانی حساسیت نشان میدهند عصبانی، مهاجم یا حادثه جو میشوند. کابوسهای شبانه نیز از این دسته واکنشهاست.
همان طور که واکنشهای کودکان در مقابل عوامل اضطرابزا با هم متفاوت است، روشهای غلبه نیز در آنان متفاوت خواهد بود. آنها میتوانند به وسیله اشک ریختن، کج خلقی یا کنارهگیری و پرهیز از موقعیتهای ناخوشایند بر اضطراب غلبه کنند یا رفتارشان تحکمآمیز باشد.
همچنین ممکن است راهحلهای مصالحهآمیز پیدا کنند یا آسایش را جستوجو کنند. کودکان توانایی کافی برای فکر کردن درباره نتایج حاصل از نوع واکنش را ندارند. کودکانی که در یک محیط حمایتی زندگی میکنند، روشهای غلبه را میآموزند. آنها شانس بیشتری را برای بهبودی پیدا میکنند و در نتیجه اضطراب و بحران را راحتتر پشت سر میگذارند؛ اما آن دسته از کودکانی که در یک محیط حمایتکننده نیستند روشهای مفید و موثر غلبه بر اضطراب را نمیآموزند...
نقش خانواده در حمایت و پشتیبانی
خانوادهها میتوانند با امکانات زیر به کودک کمک کنند:
- افزایش اعتماد در کودکان به ویژه در سال اول زندگی.
- توجه نشان دادن به کودک.
- توقع داشتن در حد توان کودک.
- فراهم کردن امکاناتی برای کودکان تا در فعالیتهای خانواده شرکت کند.
- توجه نشان دادن به عقاید فرهنگی خانواده.
- اساس قرار دادن پیشرفتهای آینده برای خانواده.
روشهای غلبه کردن بر اضطراب
برای کمک به کودکان جهت غلبه بر اضطراب لازم نیست که متخصص باشیم، بلکه یکی از عناصر کلیدی در کاهش اضطراب فراهم آوردن یک محیط عاری از اضطراب است. چنین محیطی بر پایه حمایتهای اجتماعی، داشتن توانایی برای پیدا کردن راهحلها و قدرت پیش بینی راههای اجتناب از آن استوار است.
حمایتهای اجتماعی
حمایتهای اجتماعی به فضای حضور افرادی جهت طرفداری کردن از کودکان در مواقع سختی است. والدینی که به حرف کودک گوش میدهند، دوستانی که میتوانند با آنها مشورت کنند و کمک برای پیدا کردن راهحل، همه به این معناست که کودک پشتوانه خوبی دارد.
بنابراین؛ به کودکان توجه کنید، هنگام بازی به وسایل آنان چون تمرکز ضعیف، خیس کردن رختخواب و جنگ و ستیز هنگام بازی دقت کنید.
از رفتارهای خوب کودکان تمجید کنید. آنها را تشویق کنید و نشان دهید به همه چیز اهمیت میدهید.
احساسات کودکان را بشناسید و به آنها نشان دهید که احساساتشان مانند خشم، ترس، تنهایی و... برای شما قابل قبول هستند. به کودکان بیاموزید تا با استفاده از لغات و کلمات مناسب احساسات خود را بیان کنند.
به آنها بیاموزید که به موقعیتشان و به شرایط، مثبت نگاه کنند. برخی از عوامل اضطرابزا سبب میشود که کودک احساس شرم کند و خود را باور نکند.
فعالیتهایی را نه برای رقابت بلکه برای همکاری طراحی کنید. این برنامه به کودکان کمک میکند تا مسیر خود را پیدا کنند و مهارت اجتماعی را بیاموزند.
فعالیتها را همراه با کودکان و سایر اعضای خانواده برنامهریزی کنید. آنها میتوانند با هم کتاب بخوانند، گردش کنند و...
میزبان گروههای مشابه باشید. اعضای خانواده یا گروه کلاسی که با یکدیگر احساس آرامش میکنند و میتوانند تجربهها، ترسها و احساساتشان را با هم قسمت کنند، پیدا کنید و جلسههای مشترکی را با آنان برگزار کنید. کسانی که توانستهاند بر ترسهایشان غالب شوند میتوانند تجربههای خوبی را در اختیار سایرین بگذارند.
چه زمانی تنشها مشکل ساز میشوند.
مشکلات هنگامی شروع میشود که اضطرابهای عادی تبدیل به اضطرابهای بزرگتر میشود. احساس اضطراب در کودکان دلایل زیادی دارد. مانند مرگ عزیزان، طلاق پدر و مادر و ازدواج دوباره آنها، جابهجایی محل زندگی، بیماریهای طولانی، خشونت در خانواده یا جامعه، بلایای طبیعی، اختلافات فرهنگی و... در این شرایط ضربان قلب و سرعت تنفس زیاد میشود و ماهیچهها منقبض میشوند.
عوامل اضطراب زای متعدد، تواما سطح اضطراب و مدت زمان آن را بالا میبرد. برای این که دوباره تعادل برقرار شود بدن به آسایش نیاز دارد.
واکنشهای کودکان
واکنشهای کودکان در مقابل اضطراب به عوامل متعددی بستگی دارد: توانایی غلبه کودک بر اضطراب، شدت عامل اضطراب، میزان حمایت از طرف خانواده، دوستان و جامعه.
مدت زمان اضطراب و میزان آن هم در چگونگی واکنش کودکان نقش مهمی دارد. وقتی کودکان دچار اضطراب میشوند در رفتار آنان تغییراتی ایجاد میشود. آنان غالبا در رفتارهای خود پسروی دارند و کارهایی را که انتظارش نمیرود، انجام میدهند. کودکان در سنین قبل از دبستان فاقد کنترل ارادی، حس شناخت زمان و استقلال در رفتار هستند. آنان در این شرایط اضطراب زا ممکن است رختخواب خود را خیس کنند در عادات خوردن تغییراتی ایجاد کنند و مشکلاتی در مورد خوابیدن و صحبت کردن پیدا کنند و نتوانند احساس خود را بیان کنند. هر کدام از این گروه کودکان تحت فشارهای مختلف واکنشهای متفاوت دارند.
تند مزاجی، بیحوصلگی، نگرانی، گریههای غیر قابل کنترل، همچنین لرزیدن درهنگام ترس نیز میتواند در این مواقع ایجاد شود.
ممکن است کودکانی که تازه راه رفتن را آموختهاند، رفتار کودکان کوچکتر را دوباره انجام دهند، احساس خشم کنند و نتوانند احساسات خود را بشناسند یا درک کنند.
آنها از این که تنها یا دور از والدینشان باشند میترسند. گاه گوشهگیری میکنند و گاه با گاز گرفتن کودکان دیگر آنها را میآزارند یا به صدای بلند و ناگهانی حساسیت نشان میدهند عصبانی، مهاجم یا حادثه جو میشوند. کابوسهای شبانه نیز از این دسته واکنشهاست.
همان طور که واکنشهای کودکان در مقابل عوامل اضطرابزا با هم متفاوت است، روشهای غلبه نیز در آنان متفاوت خواهد بود. آنها میتوانند به وسیله اشک ریختن، کج خلقی یا کنارهگیری و پرهیز از موقعیتهای ناخوشایند بر اضطراب غلبه کنند یا رفتارشان تحکمآمیز باشد.
همچنین ممکن است راهحلهای مصالحهآمیز پیدا کنند یا آسایش را جستوجو کنند. کودکان توانایی کافی برای فکر کردن درباره نتایج حاصل از نوع واکنش را ندارند. کودکانی که در یک محیط حمایتی زندگی میکنند، روشهای غلبه را میآموزند. آنها شانس بیشتری را برای بهبودی پیدا میکنند و در نتیجه اضطراب و بحران را راحتتر پشت سر میگذارند؛ اما آن دسته از کودکانی که در یک محیط حمایتکننده نیستند روشهای مفید و موثر غلبه بر اضطراب را نمیآموزند...
نقش خانواده در حمایت و پشتیبانی
خانوادهها میتوانند با امکانات زیر به کودک کمک کنند:
- افزایش اعتماد در کودکان به ویژه در سال اول زندگی.
- توجه نشان دادن به کودک.
- توقع داشتن در حد توان کودک.
- فراهم کردن امکاناتی برای کودکان تا در فعالیتهای خانواده شرکت کند.
- توجه نشان دادن به عقاید فرهنگی خانواده.
- اساس قرار دادن پیشرفتهای آینده برای خانواده.
روشهای غلبه کردن بر اضطراب
برای کمک به کودکان جهت غلبه بر اضطراب لازم نیست که متخصص باشیم، بلکه یکی از عناصر کلیدی در کاهش اضطراب فراهم آوردن یک محیط عاری از اضطراب است. چنین محیطی بر پایه حمایتهای اجتماعی، داشتن توانایی برای پیدا کردن راهحلها و قدرت پیش بینی راههای اجتناب از آن استوار است.
حمایتهای اجتماعی
حمایتهای اجتماعی به فضای حضور افرادی جهت طرفداری کردن از کودکان در مواقع سختی است. والدینی که به حرف کودک گوش میدهند، دوستانی که میتوانند با آنها مشورت کنند و کمک برای پیدا کردن راهحل، همه به این معناست که کودک پشتوانه خوبی دارد.
بنابراین؛ به کودکان توجه کنید، هنگام بازی به وسایل آنان چون تمرکز ضعیف، خیس کردن رختخواب و جنگ و ستیز هنگام بازی دقت کنید.
از رفتارهای خوب کودکان تمجید کنید. آنها را تشویق کنید و نشان دهید به همه چیز اهمیت میدهید.
احساسات کودکان را بشناسید و به آنها نشان دهید که احساساتشان مانند خشم، ترس، تنهایی و... برای شما قابل قبول هستند. به کودکان بیاموزید تا با استفاده از لغات و کلمات مناسب احساسات خود را بیان کنند.
به آنها بیاموزید که به موقعیتشان و به شرایط، مثبت نگاه کنند. برخی از عوامل اضطرابزا سبب میشود که کودک احساس شرم کند و خود را باور نکند.
فعالیتهایی را نه برای رقابت بلکه برای همکاری طراحی کنید. این برنامه به کودکان کمک میکند تا مسیر خود را پیدا کنند و مهارت اجتماعی را بیاموزند.
فعالیتها را همراه با کودکان و سایر اعضای خانواده برنامهریزی کنید. آنها میتوانند با هم کتاب بخوانند، گردش کنند و...
میزبان گروههای مشابه باشید. اعضای خانواده یا گروه کلاسی که با یکدیگر احساس آرامش میکنند و میتوانند تجربهها، ترسها و احساساتشان را با هم قسمت کنند، پیدا کنید و جلسههای مشترکی را با آنان برگزار کنید. کسانی که توانستهاند بر ترسهایشان غالب شوند میتوانند تجربههای خوبی را در اختیار سایرین بگذارند.
منبع : WordNews
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست