چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

دانشگاه دلخواه من


دانشگاه دلخواه من
حالا دیگر هر جا كه می روی حرف از دانشگاه و این چیزها است . همه از هم می پرسند چی قبول شدند یا فلانی چی قبول شده و ... خلاصه طوری شده كه همه شدند كارشناس مسائل كنكور و دانشگاه . شاید حالا كه بحبوحه كنكور و ثبت نام و دانشگاه و این ها است ، بد نیست مقایسه ای داشته باشیم میان سیستم پذیرش دانشجو در كشورهای مختلف خدا را چه دیدید شاید یك وقتی به سرتان زد كه برای ادامه تحصیل بروید خارجه .
مالزی : آموزش عالی در دانشگاه های عمومی مالزی از سوی دولت حمایت مالی می شود . متقاضیان ورود به دانشگاه های عمومی این كشور باید در آزمون ورودی شركت كنند یا گواهی ثبت نام در مقاطع عالی را داشته باشند STPM و سوی شورای آزمون مالزی برگزار می شود .
STPM در سطح بین الملل از سوی بسیاری از دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های كشورهای مشترك المنافع ، امریكا و جمهوری ایرلند به رسمیت شناخته شده است . اگر چه این آزمون در سطح جهانی اعتبار دارد ، اما به دلیل دشوار بودن در كمتر كشوری برگزار می شود . بسیاری از دانشگاه ها به ویژه در بریتانیا نتایج این آزمون را معادل با نتایج آزمون سطح AGCE می دانند ؛ هر چند آزمون سطح A به دشواری آزمون STPM نیست .
بسیاری از داوطلبان برای ورود به دانشگاه های مالزی در این آزمون سخت شركت می كنند . این آزمون تنها آزمون مورد تأیید برای ورود به دانشگاه های این كشور نیست . برخی متقاضیان ورود به دانشگاه ها در آزمون معادل دیگری موسوم به IPTA نیز شركت می كنند اگر یك كم انصاف داشته باشید ، می بینید كه خداییش كار سختیه .
سوئد : سیستم آموزش عالی سوئد علاوه بر مطالعات سنتی دانشگاهی ، انواع مختلف آموزش از جمله تربیت معلم ، مراقبت های بهداشتی ، فنون و غیره را در نیز در بر می گیرد . این سیستم تحت نظارت دولت مركزی ، مقامات محلی و ذینفعان خصوصی اداره می شود .
كلیه مؤسسات آموزش عالی به جز دانشگاه علوم كشاورزی تحت نظارت وزارت علوم سوئد اداره می شوند . دانشگاه علوم كشاورزی زیر نظر وزارت كشاورزی این كشور قرار دارد . سیستم آموزش عالی در سوئد به ۲ بخش مقطع لیسانس و فوق لیسانس تقسیم می شود .
برای پذیرش در سیستم دانشگاهی سوئد برخورداری از گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه الزامی است . همچنین قبولی در آزمون های ورودی شرط اصلی گام نهادن به مقاطع دانشگاهی محسوب می شود . در این میان موارد دیگری نیز برای پذیرش داوطلبان لحاظ شده كه از آن جمله می توان به برخورداری از تجارب كاری برای رشته های خاص و توانایی های هنری برای شركت در رشته های هنری اشاره كرد .
● حالا اگر گفتید این سیستم چه طور دانشجوی غیر بومی می پذیرد ؟
كلیه داوطلبان غیر بومی ملزم هستند مستقیم به دانشگاه ها یا كالج های مورد نظر خود در خواست تحصیل دهند . مشاوران داوطلبان و دفاتر پذیرش اطلاعات لازم و فرم های مربوط به شرایط تحصیلی را در اختیار آنها قرار می دهند . شرایط پذیرش این داوطلبان ممكن است به نسبت وضعیت آنها ، ملیت و برخورداری از زبان سوئدی متغیر باشد ؛ همچنین فرم های در خواست و فرجه های تعیین شده برای ارسال آنها ممكن است در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد .
▪ كانادا :
كشور كانادا از تعداد زیادی دانشگاه و كالج برخوردار است كه در هر دو بخش روستایی و شهری واقع شده اند . دانشگاه های این كشور از نظر كیفیت آموزش و پژوهش از شهرتی جهانی بهره مند هستند . مدركی كه پس از تحصیل در این دانشگاه ها به دانشجویان اعطاء می شود با مدارك دانشگاه های امریكا و كشورهای مشترك المنافع برابری می كند .
آزمون ورودی دانشگاهی در سطح كشوری در كانادا برگزار نمی شود و هر دانشگاه به صورت مجزا استانداردهای پذیرش را خود تعیین و صلاحیت هر یك از داوطلبان را ارزیابی می كند .
سال تحصیلی در دانشگاه های این كشور معمولاً از ماه سپتامبر تا ماه می طول می كشد . برخی دانشگاه ها از دوره ۱۶ هفته ای تحصیلی و برخی سیستم ۳ ماهه تحصیلی برخوردارند . تعداد دانشجویان ثبت نام شده تمام وقت در دانشگاه ها از بیش از ۳۵ هزار نفر تا كمتر از یكهزار نفر متغیر است . به علاوه بیشتر دانشگاه های این كشور شمار بالایی دانشجویان پاره وقت دارند . در این دانشگاه ها مدارك مختلفی از لیسانس تا دكتری اعطا می شود ، شهریه دانشگاهی در كانادا به نسبت ایالت ، مؤسسه دانشگاهی و برنامه آموزشی متغیر است .
از آن جا كه مردم كانادا به ۲ زبان رسمی انگلیسی و فرانسه صحبت می كنند ، دانشجویان غیر بومی می توانند مدرك خود را به یكی از این دو زبان دریافت كنند . برخی از دانشگاه ها سیستم آموزشی خود را بر پایه هر دو زبان تنظیم كرده اند .
برای پذیرش در دانشگاه های انگلیسی زبان ، دانشجویانی كه زبان انگلیسی زبان اول آنها نیست باید یك آزمون انگلیسی را بگذرانند . آزمون تافل معمولاً توسط دانشگاه های كانادا به عنوان آزمون زبان در نظر گرفته می شود .
مسئولیت اداره سیستم دانشگاهی و كالج های كانادا به عهده دولت های منطقه ای و ایالتی است . دولت های منطقه ای و ایالتی بخش اعظمی از بودجه مؤسسات عمومی دانشگاهی را تأمین می كنند . بودجه اضافی نیز از محل دولت فدرال هدایای در نظر گرفته شده برای بخش تحقیقات و شهریه های دانشجویی تأمین می شود .
كلیه مؤسسات دانشگاهی در كانادا از حق اعطای مدرك تحصیلی برخوردارند . در واقع می توان گفت دانشگاه هایی كه به عنوان مؤسسات اعطاء كننده مدرك در نظر گرفته می شوند معمولاً مدارك لیسانس ، فوق لیسانس و دكتری را ارائه می كنند . كالج ها دوره هایی با محوریت كار و پیشه را عرضه می كنند كه در نهایت به دریافت گواهینامه و دیپلم منتهی می شود .
كانادا از تعداد زیادی دانشكده های مستقل یا خصوصی و كالج های حرفه ای خصوصی برخوردار است ، عملكرد این دانشكده ها و كالج ها مستقل از سیستم دانشگاهی عمومی است ، ۵ ایالت آلبرتا ، بریتیش ،كلمبیا ، مانی توبا ، كبك و ساسكاتچوان به این دانشكده ها كمك های مالی اعطاء می كنند . كالج های خصوصی هیچ گونه كمك مالی از دولت های ایالتی و منطقه ای دریافت نمی كنند مگر آن كه به یكی از مؤسسات عمومی وابسته باشند .
▪ روسیه :
دولت روسیه قصد دارد طرح برگزاری یك آزمون كشوری به عنوان آزمون استاندارد ورودی در تمام مناطق این كشور را در سال ۲۰۰۹ به دانشگاه ها تصویب كند .
روسیه اجرای آزمایشی طرح برگزاری این آزمون را در سال ۲۰۰۱ در مناطقی منتخب شروع كرد . ۷۸ منطقه در آزمون سال ۲۰۰۵ شركت داده و ۸۰ منطقه نیز برای آزمون امسال انتخاب شدند .
دولت روسیه بیش از این طرح برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها را برای سال ۲۰۰۸ در نظر گرفته بود .
همچنین كابینه روسیه طرحی را تصویب كرد كه به موجب آن كالج های این كشور مجازند پذیرش دانشجویان خود را بر اساس نتایج برگزاری آزمون های المپیادها انجام دهند . آزمون های المپیادی از سوی گروه های آموزشی مختلفی از جمله دانشگاه ایالتی مسكو برگزار می شود .
روسیه از سیستم سنتی و بسیار كهن آموزش كیفی برخوردار است و با داشتن یكی از بهترین سیستم های آموزش همگانی در جهان گوی سبقت را در بحث سواد آموزی از دیگر
كشورهای اروپای غربی ربوده به طوری كه آمار سواد‌آموزی در این كشور ۹۸ درصد است .
▪ اتریش :
اتریش یكی از ۳ كشور دنیا است كه آزادترین سیستم پذیرش دانشگاهی را دارد ، به طوری كه داوطلبان تنها با قبولی در آزمون نهایی MATURA می توانند در هر یك از رشته های مورد علاقه خود یا حتی در چند رشته بودن پرداخت هزینه اضافی در دانشگاه های عمومی ثبت نام كنند دو كشور دیگر ، سوئیس و بلژیك است .
این سیستم پذیرش آزاد باعث شده است تعداد دانشجویان در رشته های عمومی چون روان شناسی و روزنامه نگاری افزایش یابد .
MATURA كه واژه ای رایج در كشورهای اتریش ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان ، كرواسی ، ایتالیا ، لیختن اشتاین ، مقدونیه ، مونته نگرو ، لهستان ، صربستان ، اسلوونی ، سوئیس و اوكراین است ، شامل آزمون نهایی دوره آموزش متوسطه است . به دانش آموزان پس از قبولی در این آزمون مدركی اعطاء می شود كه حاوی نمرات آنها است و به وسیله آن می توانند در دانشگاه ها ثبت نام كنند .
در كشورهایی چون اتریش این مدرك به تنهایی جواز ورود به دانشگاه است ، چه قدر خوش به حالشان است ؟
▪ چین :
پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه ها در چین بر اساس سیستم متمركز ثبت نام پایه ریزی شده و كمیته های پذیرش در سطوح ایالتی زیر نظر وزارت آموزش این كشور فعالیت می كنند .
پذیرش به داوطلبانی تعلق می گیرد كه از صلاحیت آكادمیك ، فیزیكی و اخلاقی لازم برخوردار باشند . مزایای ویژه ای نیز به ملیت های اقلیتی و داوطلبان غیر بومی اختصاص می یابد .
اوایل جولای هر سال ، آزمونی در سراسر این كشور برگزار می شود و داوطلبان می توانند در یكی از دو رشته علوم انسانی یا علوم مهندسی شركت كنند . ثبت نام در دانشگاه های مختلف بر اساس نتیجه این آزمون صورت می گیرد .
پیش از پذیرش دانشجویان در خصوص رفتار اجتماعی داوطلبان و وضعیت اخلاقی آنها تحقیقاتی انجام می شود . همچنین داوطلبان برای ثبت نام در برخی دانشكده های این كشور باید از شرایط خاص فیزیكی برخوردار باشند . سیستم آموزش عالی در چین با هدف تربیت متخصصانی برای همه بخش های توسعه ترتیب داده شده است . برنامه های آموزشی مقطع لیسانس در دانشگاه ها ، كالج ها و مؤسسات چین ۴ یا ۵ ساله بوده است و تكمیل برخی دوره های خاص نیز ۲ یا ۳ سال زمان می برد .
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید