شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
آلیور توییست - OLIVER TWIST

کشور تولیدکننده : جمهوری چک، انگلستان، فرانسه و ایتالیا
محصول : آلن سارد، رومن پولانسکی و روبر بنموسی
کارگردان : رومن پولانسکی
فیلمنامهنویس : رانلد هاروود، برمبنای رمانی نوشتهٔ چارلز دیکنز
فیلمبردار : پاول ادلمن
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچل پورتمن
هنرپیشگان : بارنی کلارک، جرمی سوییفت، ایان مکنیس، ریچارد دردن، هری ایدن، بن کینگزلی و جیمی فورمن
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه
در انگلیسِ دورانِ ملکه ویکتوریا، ̎آلیور توییست̎ (کلارک)، پسربچهٔ یتیمی است که وقتی معلوم میشود کسی برای نگهداری از او وجود ندارد، به کارگاه تنگ و تاریکی فرستاده میشود که ̎آقای بامبلِ̎ خسیس (سوییفت) ادارهاش میکند. وقتی ̎آلیور̎ به خود جرأت میدهد و یکبار، سوپ بیشتری میطلبد، به خاطر همین گستاخی، او را نزد مأمور کفن و دفنی میفرستند که با ̎آلیور̎ رفتار خوبی ندارد. ̎آلیور̎ که حالا زندگی در کوچه و خیابان را به رفتاری که با او میشود، ترجیح میدهد، فرار میکند و به لندن میرود و در آنجا با ̎ارتفول داجر̎ (ایدن)، جیببر جوان آشنا میشود. ̎آرتفول داجر̎ در دارودستهٔ دزدهای جوانی فعالیت دارد که ̎فاگین̎ (کینگزلی) ـ مغز متفکر بزهکاری که در عینِ خباثت، رفتاری پدرانه با بچهها دارد ـ رهبریشان میکند. در حالیکه ̎آلیور̎ به کمک ̎فاگین̎ و همپالکیهای نوجوانش، به گونهای، چهاردیواری برای زندگی برای خودش پیدا کرده، در عین حال به خاطر حضور تهدیدکنندهٔ اربابِ ̎فاگین̎، ̎بیل سایکس̎ (فورمن)، در ورطهٔ یک زندگی خطرناک فرو میغلتد.
● یک اقتباس درجهٔ یک و زیبا از اثر جاودانهٔ دیکنز، که با بازی پُر جزئیات و حیرتآور محلههای تاریک و مه گرفتهٔ ̎ایستلند̎ لندن قرن نوزدهم در خیابانهای پراگ (و البته دکورهای استودیوئی)، بهترین فضاسازی را نسبت به دیگر برداشتهای سینمائی رُمان ارائه میدهد، و با اینکه مثل اکثر اقتباسهای سینمائی از ادبیات کلاسیک ناگزیر شخصیتها، صحنهها یا داستانهائی فرعی را حذف یا خلاصه کرده، به شکل تحسینبرانگیزی به ̎روح رمان̎ وفادار است، و ضمناً با دقتها و خلاقیت سازندگانش نکتهها و لحظههای بدیعی از لایههای ناگفتهٔ داستان را بر پردهٔ سینما جان بخشیده است. پولانسکی (که خود کودکی دردناکی داشته و از این جهت آلیور توییستش جنبهٔ شخصی و خودسرگذشتنامهای هم دارد) با بهرهگیری از نورپردازی و فیلمبرداری دقیق و خیالانگیز، و طراحی درخشان صحنهها و لباس (به ترتیب کار آلن استارسکی و آنا شپارد)، و با فیلمنامهٔ قابل قبول هاروود، حکایت سفر مصیبتبار و زندگی پُررنج و بلای ̎آلیور̎ در جهنم کوچه پسکوچههای باریک و شلوغ و کثیف ̎اسپیتل هیلز̎ و خانههای چرک و غمزدهٔ ̎فاگین̎ و ̎سایکس̎ را با مهارت و ظرافتهای بسیار به تصویر کشیده است. موسیقی حزین و مالیخولیائی و همزمان دلگرمکننده و شورانگیز پورتمن نیز فاصلهٔ بین تلخیها و امیدهای شخصیتهای اصلی را به خوبی پوشش میدهد. کار بازیگران در نقشهائی کاریکاتوری و پیچیده ممتاز است و شخصیتهای کلاسیک خود را با ایدههائی نو اجرا کردهاند. اما شاید مهمترین دستاورد این ترجمهٔ قرن بیست و یکمی از دیکنز، خلق رابطهٔ یپیچده و احساسات مابین ̎فاگین̎ و ̎آلیور̎ باشد: کینگزلی با قیافهٔ ژولیدهٔ نزار و صدای لرزان و رفتار دمدمیمزاجش عالی است و ̎فاگین̎ او حقارت و خباثت همزمانی دارد که علاقهٔ ̎آلیور̎ را برمیانگیزد. تماشای مهر و نفرت کینگزلی و کلارک در صحنههائی مثل شبِ گذاشتن مرهم بر زخم بازوی ̎آلیور̎ و صحنهٔ معرکهٔ پایانی که ̎آلیور̎، ̎فاگین̎ عقل از دست داده را صبح روز اعدام در زندان ملاقات میکند، تکاندهنده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست