جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
معرفتشناسی اجتماعی: طرح و نقد مکتب ادینبورا
تاریخ نشر : ۸۴۰۳۱۱
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۵۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۵۹-۹۳۶-۵
رده دیویی : ۳۰۶.۴۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : زیباکلام - سعید
کتاب حاضر برای مطالعهی دانشجویان رشتهی فلسفه و رشتهی جامعهشناسی تدوین شده و در آن، تمام استدلالات فلسفی مکتب 'ادینبور' نقد و ارزیابی شده است. در کتاب، راههایی برای رهانیدن این مکتب از پارهای معضلات آن عرضه شده است. 'از زمان طرح انتقادهای بنیانی ویرانگر بر مبانی پوزیتیویسم و نگتیویسم در طول دو دههی 1950 و 1960 اضمحلال متعاقب آنها، رویکردهای متعددی پیرامون تبیین و فهم معرفت، به ویژه معرفت علمی، ظهور کرده است. این رویکردها دو موضوع بنیانی و معرفتشناسی را وجههی همت خود قرار دادهاند: نخست، تبیین چگونگی ارزیابی دعاوی معرفتی، و دوم، منزلت یا خصلت باور یا دعوی معرفتی پذیرفته شده. در حوزهی علمشناسی ـ فلسفهی علم، جامعهشناسی علم، و تاریخ علم ـ یکی از فعالترین و تحدیآمیزترین مکاتب و مناظر نوظهور و بالنده، مکتب معرفتشناسی اجتماعی ادینبور است که از اواخر دهه شصت میلادی آغاز به تکوین و توسعه کرده است. این مکتب با بهرهبرداری از آراء لودویک ویتگنشتاین، عمیقترین و پرنفوذترین فیلسوف قرن بیستم و تامس کوهن، مشهورترین و پرنفوذترین فیلسوف و مورخ علمشناس معاصر، نقش شواهد تجربی، معقولیت، و منافع یا تعلقات اجتماعی را در ارزیابیهای علمی و غیر علمی مورد نظریهپردازی قرار داده، سه استدلال برای نسبیانگاری معرفت شناختی و ابزارنگاری هستیشناختی مطرح میکند. همچنین، این معرفتشناسی اجتماعی تمام موازین و معیارهای ارزیابی معرفت را نیز نسبی و ابزاری میکند. و نهایتا رابطهای میان اهداف و تعلقات اجتماعی ـ سیاسی، و دعاوی معرفتی و چگونگی ارزیابی آنها برقرار میکند'.
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۵۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۵۹-۹۳۶-۵
رده دیویی : ۳۰۶.۴۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : زیباکلام - سعید
کتاب حاضر برای مطالعهی دانشجویان رشتهی فلسفه و رشتهی جامعهشناسی تدوین شده و در آن، تمام استدلالات فلسفی مکتب 'ادینبور' نقد و ارزیابی شده است. در کتاب، راههایی برای رهانیدن این مکتب از پارهای معضلات آن عرضه شده است. 'از زمان طرح انتقادهای بنیانی ویرانگر بر مبانی پوزیتیویسم و نگتیویسم در طول دو دههی 1950 و 1960 اضمحلال متعاقب آنها، رویکردهای متعددی پیرامون تبیین و فهم معرفت، به ویژه معرفت علمی، ظهور کرده است. این رویکردها دو موضوع بنیانی و معرفتشناسی را وجههی همت خود قرار دادهاند: نخست، تبیین چگونگی ارزیابی دعاوی معرفتی، و دوم، منزلت یا خصلت باور یا دعوی معرفتی پذیرفته شده. در حوزهی علمشناسی ـ فلسفهی علم، جامعهشناسی علم، و تاریخ علم ـ یکی از فعالترین و تحدیآمیزترین مکاتب و مناظر نوظهور و بالنده، مکتب معرفتشناسی اجتماعی ادینبور است که از اواخر دهه شصت میلادی آغاز به تکوین و توسعه کرده است. این مکتب با بهرهبرداری از آراء لودویک ویتگنشتاین، عمیقترین و پرنفوذترین فیلسوف قرن بیستم و تامس کوهن، مشهورترین و پرنفوذترین فیلسوف و مورخ علمشناس معاصر، نقش شواهد تجربی، معقولیت، و منافع یا تعلقات اجتماعی را در ارزیابیهای علمی و غیر علمی مورد نظریهپردازی قرار داده، سه استدلال برای نسبیانگاری معرفت شناختی و ابزارنگاری هستیشناختی مطرح میکند. همچنین، این معرفتشناسی اجتماعی تمام موازین و معیارهای ارزیابی معرفت را نیز نسبی و ابزاری میکند. و نهایتا رابطهای میان اهداف و تعلقات اجتماعی ـ سیاسی، و دعاوی معرفتی و چگونگی ارزیابی آنها برقرار میکند'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست