جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا
رانندگی با خیال آسوده
از اواسط قرن بیستم خصوصاً بعد از جنگ جهانی دوم با پیشرفت تمدن و به وجود آمدن تكنیكهای جدید در علوم و فنون، ازدیاد وسایل نقلیه موتوری زمینی به قدری سریع و غافلگیركننده بود كه كشورها با مشكل جدیدی چون عبور و مرور در داخل و خارج شهرها روبرو شدند و برای رفع این مشكل ناچار دست به اقدامات جدیدی در مورد شهرسازی و جادهسازی زدند حتی از پلهای هوایی و راهروهای زیرزمینی برای رفع مشكلات فوق كمك گرفتند.
از طرف دیگر افزایش جمعیت و نیاز مبرم به حمل و نقل كالا و متعاقب آن كثرت وسایل نقلیه موتوری زمینی، ازدیاد بیش از اندازه تصادفات رانندگی را به دنبال داشت. به طوری كه روز به روز بر تعداد قربانیان این حوادث افزوده شد و خسارات جانی و مالی ناشی از این حوادث نیز از دیگر مشكلات این تحول بود.
تا آنجا كه برای رفع این مشكلات در كشورهای پیشرفته، بیمه اتومبیل و شخص ثالث به شكل جدیدی رو به گسترش گذاشت و دامنه آن در زمانی كوتاه به كشورهای دیگر جهان كشیده شد. امروزه داشتن بیمهنامه اتومبیل از ضرورتهای زندگی روزمره مردم جهان شده زیرا به وضوح دیده میشود كه چگونه حوادث رانندگی فعالیتهای اقتصادی خانوادهها را مختل و سرنوشت آنها را دگرگون میكند. بیمه اتومبیل را به دو قسمت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تقسیم میكنند:
بیمه بدنه اتومبیل جبرانكننده خسارات ناشی از حوادثی است كه برای اتومبیل بیمه شده اتفاق میافتد و بهطور معمول در بیمهنامههای عادی شامل سه خطر: حادثه، آتشسوزی و دزدی كلی است.
البته بیمه شما باید شامل حال حادثه، آتشسوزی و دزدی كلی باشد كه شركتهای بیمه به نوعی خاص آن را تعریف كردهاند.
حادثه عبارت است از به هم خوردن دو اتومبیل و یا برخورد اتومبیل بیمه شده با جسم متحرك یا ثابت و یا برخورد شیئی دیگر با اتومبیل و یا واژگونی و سقوط آن در اثر حوادث رانندگی.
آتشسوزی، صاعقه و انفجار نیز از خطرات تحت پوشش بیمه بدنه است و اگر خودرو بیمه شده دچار این حوادث شود، خسارت آن قابل جبران میشود اما اگر خسارت وارده به وسایل و دستگاههای الكتریكی اتومبیل ناشی از كار آنها باشد، قابل جبران نیست.
دزدی كلی،خسارت ناشی از سرقت اتومبیل و یا وسایل اضافی مربوط به آن در صورتی قابل جبران است كه اتومبیل و وسایل اضافی آن كلاً سرقت شود و به اصطلاح دزدی كلی اتفاق بیفتد.
بنابراین چنانچه به صورت درجا وسایل آن سرقت شود، قابل جبران نخواهدبود و به طور كلی سرقت درجا قابل جبران نیست، مگر اینكه توافقی بین بیمهگر و بیمهگذار صورت گرفته باشد.
ولی هرگاه پس از كشف اتومبیل سرقت شده خسارتی به آن وارد شده باشد، قابل جبران است.
ضمناً در صورت سرقت كلی اتومبیل ۹۰ روز مهلت برای كشف آن تعیین شده است و چنانچه ظرف این مدت (۳ماه) اتومبیل مسروقه كشف نشود، بیمهگذار میتواند پس از انتقال مالكیت به بیمهگر خسارت خود را دریافت كند.
البته بیمهگذار میتواند با پرداخت حق بیمهای اندك برای خطرهایی كه در بیمهنامههای معمولی تحت پوشش نیست درخواست پوشش كند. این پوششها عبارتند از:
۱) سرقت درجا
چنانچه لوازم اتومبیل از قبیل رادیو ضبط، لاستیكها، آینهها و سایر اقلام بدون سرقت خود اتومبیل دزدیده شود و یا به همراه اتومبیل سرقت شده اما اتومبیل پس از باز كردن هر یك از اقلام فوق پیدا شود، در این صورت سرقت جزیی یا سرقت درجا است و تهیه پوش سرقت درجا اینگونه خسارتها جبران میشود.
۲) شكست شیشه به تنهایی
اگر شیشه اتومبیل به عللی به غیر از خطرات اصلی مانند پرتاب سنگ از بیرون و یا شكست در اثر تغییر دما آسیب ببیند با پوشش خطر تكمیلی هزینه آن قابل جبران است.
۳) غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات
هرگاه در اثر تصادف، مورد یمه به تعمیرگاه منتقل شود برای مدت عدم استفاده، روزانه مبلغی به عنوان عدم النفع به بیمهگذار پرداخت میشود كه در صورت خرید چنین پوششی حداكثر مبلغ پرداختی برای مدت ۳۰ روز (عدم استفاده) خواهدبود.
۴) نوسان قیمتها
با توجه به اینكه ارزش مورد بیمه ممكن است در اثر شرایط بازار افزایش پیدا كند و در هنگام حادثه بیشتر از مبلغ بیمه شده در روز شروع بیمه باشد میتوان با خرید این پوشش و بدون اعمال ماده قانون بیمه خسارت را به نسبت ارزش واقعی روز دریافت كرد.
البته نوسان قیمت فقط در مورد خسارتهای جزیی قابل پوشش است. اما نكات مهمی هم وجود دارد كه باید به آنها دقت كرد یكی از این موارد: بیمه شدن به قیمت روز است تا بیمهگر با وصول حق بیمه واقعی زیانهای جزیی و كلی وارده را به طور كامل جبران كند.
در مواردی هم كه عامل خسارت و به عبارت دیگر مقصر حادثه شخصی غیر از بیمهگذار باشد، لازم است از هر گونه مصالحه با وی خوداری شود تا بیمهگر بتواند پس از پرداخت خسارت به مقصر حادثه مراجعه كند، روشن است كه سازش با مقصر حادثه از سوی بیمهگذار به منزله انصراف وی از دریافت خسارت است.
وقوع حوادث حتماً باید توسط مقامهای انتظامی تأیید شود و این امر در مورد خسارت عمده الزامی است. همچنین ضروری است در صورت وقوع حادثه، در اولین فرصت مراتب به بیمهگر اعلام شود تا بیمهگر فرصت كافی برای رسیدگی و تسویه خسارت در كمترین زمان ممكن را داشته باشد.
حداكثر مهلت اطلاع به شركت بیمه مطابق مقررات ۱۰ روز است. از آنجا كه ممكن است بیمهگذار قادر به پرداخت حق بیمه به صورت یكجا نباشدف در هنگام صدور بیمهنامه بدنه اتومبیل میتوان ۳۰درصد حق بیمه را نقد و بقیه آن را حداكثر در ۸ قسط ماهانه متوالی پرداخت كند.
از طرف دیگر افزایش جمعیت و نیاز مبرم به حمل و نقل كالا و متعاقب آن كثرت وسایل نقلیه موتوری زمینی، ازدیاد بیش از اندازه تصادفات رانندگی را به دنبال داشت. به طوری كه روز به روز بر تعداد قربانیان این حوادث افزوده شد و خسارات جانی و مالی ناشی از این حوادث نیز از دیگر مشكلات این تحول بود.
تا آنجا كه برای رفع این مشكلات در كشورهای پیشرفته، بیمه اتومبیل و شخص ثالث به شكل جدیدی رو به گسترش گذاشت و دامنه آن در زمانی كوتاه به كشورهای دیگر جهان كشیده شد. امروزه داشتن بیمهنامه اتومبیل از ضرورتهای زندگی روزمره مردم جهان شده زیرا به وضوح دیده میشود كه چگونه حوادث رانندگی فعالیتهای اقتصادی خانوادهها را مختل و سرنوشت آنها را دگرگون میكند. بیمه اتومبیل را به دو قسمت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تقسیم میكنند:
بیمه بدنه اتومبیل جبرانكننده خسارات ناشی از حوادثی است كه برای اتومبیل بیمه شده اتفاق میافتد و بهطور معمول در بیمهنامههای عادی شامل سه خطر: حادثه، آتشسوزی و دزدی كلی است.
البته بیمه شما باید شامل حال حادثه، آتشسوزی و دزدی كلی باشد كه شركتهای بیمه به نوعی خاص آن را تعریف كردهاند.
حادثه عبارت است از به هم خوردن دو اتومبیل و یا برخورد اتومبیل بیمه شده با جسم متحرك یا ثابت و یا برخورد شیئی دیگر با اتومبیل و یا واژگونی و سقوط آن در اثر حوادث رانندگی.
آتشسوزی، صاعقه و انفجار نیز از خطرات تحت پوشش بیمه بدنه است و اگر خودرو بیمه شده دچار این حوادث شود، خسارت آن قابل جبران میشود اما اگر خسارت وارده به وسایل و دستگاههای الكتریكی اتومبیل ناشی از كار آنها باشد، قابل جبران نیست.
دزدی كلی،خسارت ناشی از سرقت اتومبیل و یا وسایل اضافی مربوط به آن در صورتی قابل جبران است كه اتومبیل و وسایل اضافی آن كلاً سرقت شود و به اصطلاح دزدی كلی اتفاق بیفتد.
بنابراین چنانچه به صورت درجا وسایل آن سرقت شود، قابل جبران نخواهدبود و به طور كلی سرقت درجا قابل جبران نیست، مگر اینكه توافقی بین بیمهگر و بیمهگذار صورت گرفته باشد.
ولی هرگاه پس از كشف اتومبیل سرقت شده خسارتی به آن وارد شده باشد، قابل جبران است.
ضمناً در صورت سرقت كلی اتومبیل ۹۰ روز مهلت برای كشف آن تعیین شده است و چنانچه ظرف این مدت (۳ماه) اتومبیل مسروقه كشف نشود، بیمهگذار میتواند پس از انتقال مالكیت به بیمهگر خسارت خود را دریافت كند.
البته بیمهگذار میتواند با پرداخت حق بیمهای اندك برای خطرهایی كه در بیمهنامههای معمولی تحت پوشش نیست درخواست پوشش كند. این پوششها عبارتند از:
۱) سرقت درجا
چنانچه لوازم اتومبیل از قبیل رادیو ضبط، لاستیكها، آینهها و سایر اقلام بدون سرقت خود اتومبیل دزدیده شود و یا به همراه اتومبیل سرقت شده اما اتومبیل پس از باز كردن هر یك از اقلام فوق پیدا شود، در این صورت سرقت جزیی یا سرقت درجا است و تهیه پوش سرقت درجا اینگونه خسارتها جبران میشود.
۲) شكست شیشه به تنهایی
اگر شیشه اتومبیل به عللی به غیر از خطرات اصلی مانند پرتاب سنگ از بیرون و یا شكست در اثر تغییر دما آسیب ببیند با پوشش خطر تكمیلی هزینه آن قابل جبران است.
۳) غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات
هرگاه در اثر تصادف، مورد یمه به تعمیرگاه منتقل شود برای مدت عدم استفاده، روزانه مبلغی به عنوان عدم النفع به بیمهگذار پرداخت میشود كه در صورت خرید چنین پوششی حداكثر مبلغ پرداختی برای مدت ۳۰ روز (عدم استفاده) خواهدبود.
۴) نوسان قیمتها
با توجه به اینكه ارزش مورد بیمه ممكن است در اثر شرایط بازار افزایش پیدا كند و در هنگام حادثه بیشتر از مبلغ بیمه شده در روز شروع بیمه باشد میتوان با خرید این پوشش و بدون اعمال ماده قانون بیمه خسارت را به نسبت ارزش واقعی روز دریافت كرد.
البته نوسان قیمت فقط در مورد خسارتهای جزیی قابل پوشش است. اما نكات مهمی هم وجود دارد كه باید به آنها دقت كرد یكی از این موارد: بیمه شدن به قیمت روز است تا بیمهگر با وصول حق بیمه واقعی زیانهای جزیی و كلی وارده را به طور كامل جبران كند.
در مواردی هم كه عامل خسارت و به عبارت دیگر مقصر حادثه شخصی غیر از بیمهگذار باشد، لازم است از هر گونه مصالحه با وی خوداری شود تا بیمهگر بتواند پس از پرداخت خسارت به مقصر حادثه مراجعه كند، روشن است كه سازش با مقصر حادثه از سوی بیمهگذار به منزله انصراف وی از دریافت خسارت است.
وقوع حوادث حتماً باید توسط مقامهای انتظامی تأیید شود و این امر در مورد خسارت عمده الزامی است. همچنین ضروری است در صورت وقوع حادثه، در اولین فرصت مراتب به بیمهگر اعلام شود تا بیمهگر فرصت كافی برای رسیدگی و تسویه خسارت در كمترین زمان ممكن را داشته باشد.
حداكثر مهلت اطلاع به شركت بیمه مطابق مقررات ۱۰ روز است. از آنجا كه ممكن است بیمهگذار قادر به پرداخت حق بیمه به صورت یكجا نباشدف در هنگام صدور بیمهنامه بدنه اتومبیل میتوان ۳۰درصد حق بیمه را نقد و بقیه آن را حداكثر در ۸ قسط ماهانه متوالی پرداخت كند.
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست