پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
بررسی مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی و تاثیر آن بر رضایتمندی بیماران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۱۳۸۳)
● مقدمه:
برقراری ارتباط موثر بین پزشک و بیمار بر جنبههای مختلف پزشکی تاثیر مثبت داشته و موجب افزایش رضایتمندی بیماران میشود. امروزه در آموزش پزشکی مهارتهای ارتباطی به کادر پزشکی به منظور تقویت دانش، نگرش و مهارتهای ارتباطی آنها تاکید میگردد. در حال حاضر تمرکز بر مراقبتهای فنی و محدوده وسیع آن سبب شده است که پزشکان بطور سنتی از روشهای ارتباطی غیر مؤثر استفاده نموده و در نتیجه مشکلات کلیدی و عمده بیماران به روشنی مشخص نمیگردد. این مطالعه به منظور بررسی و تحلیل مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی و تاثیر مهارتهای آنان بر رضایتمندی بیماران انجام شده است.
● مواد و روشها:
برای انجام این پژوهش ۳۰ نفر دستیار سال اول دانشکده دندانپزشکی مشهد و ۳۰ نفر از بیماران آنها که به طور تصادفی انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به مهارتهای ارتباطی دستیاران با استفاده از روش فیلمبرداری و سیستم IAS ، چک لیست مشاهدهای تکمیل گردید. اطلاعات مربوط به رضایتمندی بیماران از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. برای تعیین روایی ابزارهای جمعآوری اطلاعات از روش اعتبار محتوا استفاده گردید و پایایی ابزارها نیز به وسیله آزمون آلفاکرانباخ تایید شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافتهها:
در زمینه مهارتهای ارتباطی در کل ۴۳.۳% در حیطه مهارتهای روانی- اجتماعی ۶۳.۳%، در حیطه مهارتهای تشخیصی ۲۰% و در حیطه مهارتهای مشاوره و آموزش ۲۶.۷% دستیاران از وضعیت مطلوب برخوردار بودهاند. در کلیه حیطههای مورد بررسی با بهبود وضعیت مهارتی دستیاران میانگین نمره رضایتمندی افزایش یافته است. آزمون آماری ANOVA در کل و در سه حیطه اختلاف معنیداری را بین میانگین نمره رضایت بیماران بر حسب وضعیت مهارت ارتباطی دستیاران نشان داد .(P<۰.۰۵) آزمون همبستگی نیز وجود رابطه خطی بین مهارت ارتباطی و رضایتمندی را نشان داد. ضریب همبستگی برای مهارتهای ارتباطی در کل و حیطه روانی- اجتماعی در سطح ۰.۰۱ و در حیطه تشخیصی و مشاوره در سطح ۰.۰۵ معنیدار بود. معادله خط محاسبه شده نیز وجود همبستگی را تأیید کرد.
● نتیجهگیری:
مهارتهای ارتباطی جزء جدایی ناپذیر مهارتهای بالینی پزشکان است. آنها میتوانند با بکارگیری صحیح مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی مؤثر نظیر احترام به بیمار، توجه و همدلی با بیمار، پرسیدن سؤالات باز، گوش کردن فعال و استفاده از کلمات قابل فهم برای بیماران اثر بخشی فرآیند مصاحبه پزشکی ودرمان و همچنین میزان رضایتمندی بیماران را افزایش دهند. بدیهی است دستاندرکاران آموزش پزشکی بایستی دورههای آموزشی لازم برای تقویت مهارتهای ارتباطی دانشجویان و کادر پزشکی را طراحی و اجرا نمایند.
علی عمادزاده
مهری یاوری
سعید ابراهیم زاده
ناهید احمدیان
مهری یاوری
سعید ابراهیم زاده
ناهید احمدیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست