سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
مراتب رشدی برای پرتاب(۴)
گذر از گامهاى رشدى مختلف و رسيدن به يک الگوى پيشرفتهٔ پرتاب براى همه در دوران کودکى مطلوب است. آنها پس از کسب شکل قابل قبولى از اين مهارت مىتوانند آن را در فعاليتهاى بدنى مختلف نظير سافتبال، فوتبال، و هندبال تيمى مورد استفاده قرار دهند. در واقع نويسندگان مختلفى در نوشتههاى خود اشاره کردهاند که کودکان در سن شش سالگى شکل ماهرانهاى از الگوى پرتاب را کسب کردهاند (دى اوراو و کف، ۱۹۸۰؛ مک کلن آقان و گالاهو، ۱۹۷۸؛ ژاچکوفسکى و همکاران، ۱۹۸۰). حداقل دو تحقيق نتايج متضادى را ارائه دادند. هالورسون، رابرتن و لانگن دورفر از يک گروه ۳۹ نفرى کودکان کودکستانى و کلاسهاى اول، دوم و هفتم (دوم راهنمايي) فيلم گرفتند و سپس آنها را طبق مراتب رشدى رابرتن طبقهبندى کردند. تجزيه و تحليل آنها از عمل قسمت بالاى دست (بازو) نشان داد بيشتر پسران جوانتر حرکت بازوهاى آنها در مرحلهٔ دو قرار داشت، ولى با رسيدن به کلاس هفتم (دوم راهنمايي) بيش از ۸۰ درصد آنها در مرحلهٔ سه قرار گرفتند. در مقابل، حدود ۷۰ درصد دختران در شروع فيلمبردارى در مرحلهٔ اول از حرکت بازو بودند؛ در حالى که فقط ۲۹ درصد آنها در کلاس هفتم (دوم راهنمايي) به مرحلهٔ سوم رسيدند. | |
اين روند در عمل ساعد نيز وجود داشت. تقريباً ۷۰ درصد پسران در عمل ساعد به هنگام شروع فيلمبردارى در مرحلهٔ دو قرار داشتند. هرچند برخى از گروه در کلاس هفتم (دوم راهنمايي) فقط ۷۱ درصد از آنها در مرحلهٔ دوم قرار داشتند. تفاوتهاى رشدى بين مهارت پرتاب دختران و پسران در عمل تنه بيشتر نمايان بود. تقريباً تمام پسران در شروع تحقيق در مرحلهٔ دو بودند و در کلاس هفتم (دوم راهنمايي) ۴۶ درصد از آنها به مرحلهٔ سوم رفتند. بهطور مشابه تقريباً ۹۰ درصد دختران در شروع تحقيق (کودکستان) در مرحلهٔ دو بودند و در کلاس هفتم (دوم راهنمايي) نيز هيچ يک به مرحلهٔ سوم پيشرفت نکردند. | |
در يک تحقيق ديگر (لمه و شامبز، ۱۹۷۸) که الگوهاى پرتاب زنان بزرگسال مورد توجه قرار گرفت، ۱۸ زن که سرعتهاى پرتاب خيلى کمى داشتند انتخاب شدند. | |
همگى اين گروه الگوهاى ناقص پرتاب نظير چرخش تمام تنه باهم، پرتاب بدون برداشتن گام به جلو، و شکل تأخير در حرکت بازو را از خود نشان دادند. اگرچه اين گروه از زنان بهدليل داشتن سرعتهاى کم در پرتاب نمونه بودند، ولى اين تحقيق مطمئناً نشان مىدهد که همهٔ بزرگسالان الگوى پيشرفتهٔ پرتاب را کسب نمىکنند. شايد اين گروه از زنان در دوران کودکى خود کمبود فرصتهاى تمرينى يا کمبود آموزش صحيح داشتهاند. نتايج اين دو تحقيق گوياى اين واقعيت است که پيشرفت در مراحل رشدى بهطور خودکار انجام نمىگيرد و ممکن است در دوران کودکى يا حتى نوجوانى کامل نشود. | |
مشاهدهٔ الگوهاى پرتاب از بالاى شانه. مشاهدهٔ جزئيات پرتاب از بالاى شانه پيچيده و مشکل است. بهترين روش مشاهدهٔ اين الگو توجه به اجزاء کوچکتر يا حتى يک جزء در يک زمان است. برخى از ويژگىها را مىتوان از جلو (مقابل) يا از پشت بهتر مشاهده کرد: | |
- تنه در قسمت زاويهٔ بازو | |
- زاويهٔ آرنج | |
- ميزان خميدگى تنه به پهلو | |
بقيهٔ قسمتهاى الگو را مىتوان از سمت پرتاب مشاهده کرد: | |
- برداشتن يک گام به جلو | |
- چرخش تنه | |
-تأخير در حرکت بازو و ساعد | |
تصوير ويدئويى در مشاهدهٔ پرتاب از بالاى شانه بسيار مفيد و ارزشمند است. | |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس خلیج فارس بابک زنجانی قوه قضائیه دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران تهران سیل شورای شهر تهران دستگیری آموزش و پرورش سلامت پلیس قتل شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار تورم بانک مرکزی قیمت خودرو مالیات ارز
تلویزیون سینمای ایران سریال سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر محمدرضا گلزار کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات فناوری اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن بارداری دیابت طول عمر سلامت روان قهوه فروش اینترنتی دارو آلزایمر