جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدل خودگردان


هارتموت -A. Hartmut، و همکاران در کتابى با عنوان مفاهيم و روش‌هاى اصلى ترويج کشاورزي، بر مبناى نمودار (نظام مديريت خودگردان) مراحلى به‌شرح زير شبيه آنچه پيش از اين دربارهٔ برنامه‌ريزى ترويج گفته شد، را مطرح کرده‌اند:
۱- مشکل گروه هدف.
۲- مشکل گروه هدف از ديدگاه ساير گروه‌ها (سياست‌گذاران، سازمان‌هاى تأمين‌کننده، ساير گروه‌هاى هدف در جامعه هدف).
۳- بازدارنده‌هاى رفع مشکلات (مادى و غير مادى).
۴- منبع فشار که ممکن است بتوان آن را از گروه هدف دور کرد.
۵- روش‌هاى معرفى مشکلات.
۶- تحليل هر تلاش قبلى که براى حل مشکلات انجام شده است.
۷- ارزيابى نهائى فوريت مشکل و اولويت‌بندى‌ها، برآورد تغييراتى که ممکن است اگر اقدامى انجام نشود اتفاق بيفتد.
۸- تجربه‌هاى حصال از سنجش‌هائى که در مورد جامعهٔ کشاورزان خرده‌پا انجام شده.
۹- تماس موجود با گروه تعريف شده هدف.
۱۰- انعطاف‌پذيرى با توجه به مشارکت و برنامه‌ريزى مرحله‌اى.
۱۱- اثبات امکان حذف موانع مشکل‌زا در گروه هدف.
۱۲- طرح واکنش ساير گروه‌هاى نظام اجتماعى شامل نهاد يا ارگان شرکت‌کننده در برنامه‌ريزى.
۱۳- پيشنهاد کاربرد راه‌حل‌هائى مختلف با مشارکت گروه هدف با حمايت فعال گروه خدماتى.
۱۴- اطمينان از اينکه راه‌حل‌ها با توجيه کلى سياست توسعهٔ کشاورزان خرده‌پا مطابقت دارد.


همچنین مشاهده کنید