چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
آمادگی جسمانی در دانشآموزان
براى تدريس تربيتبدنى در مدارس همواره به معلمان تأکيد مىشود که سعى کنند فعاليتها، متناسب با ويژگىها و توانائىهاى جسمانى دانشآموزان باشد. براى اينکه معلمى بتواند بر اساس ويژگىها و توانائىهاى دانشآموزان برنامهريزى کند، بايد از آمادگى جسمانى آنان در سنين مختلف آگاهى داشته باشد. آمادگى جسمانى عبارت است از قدرت و استقامت موضعى (عضلاني) و عمومى (گردش خون و تنفس) يک فرد براى حداقل فعاليت با استفاده از کمترين انرژي، بهعبارت ديگر آمادگى بدنى و ويژگىهاى يک فرد را که سبب مؤثر و مفيد بودن او در محيط مىشود، آمادگى جسمانى مىگويند. |
پس از انجام دادن تستها و اندازهگيرى آمادگى جسمانى افراد، معلم بايد دانشآموزان را بر حسب آمادگى جسمانى فرد ارزشيابى کند. بهطور حتم در نخستين دورهٔ اندازهگيري، معلمان کمتر مىتوانند به همهٔ توانائىهاى جسمانى دانشآموزان پى ببرند. اندازهگيرىهاى مراحل بعدى به معلم کمک مىکند که نتايج کلى را بهدست آورد. گاهى نتيجهٔ بعضى از قابليتهاى جسمانى دانشآموز در همان مرحلهٔ اول تست و اندازهگيرى چنان ضعيف است که معلم مىتواند به آسانى اين افراد را در مقايسه با افراد عادى تشخيص دهد. بنابراين بايد در برنامهريزى کلى دقت کامل بهعمل آيد. براى اينکه برنامههاى دقيق و متناسب با نيازهاى کودکان طرحريزى شود، بايد سبب ضعفهاى بدنى را شناخت. گاهى سبب برخى از ضعفها، وجود يک بيمارى است. گاهى وجود نقصهاى مختلف (پشت گرد، پاى صاف) مربوط به ساختمان بدن است و گاهى کمبود حرکت و تحرک افراد است که به مرور زمان نقصهاى بدنى و در نتيجه بعضى بيمارىها را بهدنبال دارد. |
اگر وجود ضعفها ناشى از بيمارى باشد، معلم بايد آن را با کمک و راهنمائى پزشک برطرف کند. البته تعداد اينگونه افراد در يک کلاس بسيار کم است با اين حال مربيان و معلمان بايد با دقت بيشترى آنها را زير نظر داشته باشند. اگر ضعف بدنى ناشى از نقصهاى موجود در ساختمان بدن باشد، معلم مىتواند ضعفهاى اين افراد را در کلاس حرکتهاى اصلاحى برطرف کند. هر قدر سن افرادى که در اين کلاس قرار مىگيرند کم باشد، برطرف کردن ضعفها و متناسب شدن فرم بدنى آنها آسانتر و زودتر انجام مىشود. نوع سوم کسانى هستند که فقط بر اثر کمبود تحرک، دچار ضعف مىشوند. کيفيت بدنى اينگونه افراد را مىتوان با برنامهريزى دقيق و تمرينهاى مختلف، در مدتى بسيار کوتاه بهبود بخشيد. لازم است که افراد، نوع ضعف بدنى خود را بدانند تا تمايل بيشترى نسبت به فعاليتهاى ورزشى و رفع آنها، نشان دهند. |
همچنین مشاهده کنید
- تربیتبدنی ویژه دانشآموزان معلول
- سرپرستی و اداره کردن فعالیتهای ورزشی در مدارس
- آمادگی جسمانی در دانشآموزان
- بهداشت و ایمنی در برنامههای ورزش مدارس
- استراحت و تمدد اعصاب پس از فعالیتهای ورزشی
- نکات بهداشتی بههنگام فعالیت ورزشی
- روشهای آموزش مهارتهای ورزشی در مدارس
- اثرات فیزیولوژیک ورزش بر بدن
- تعریف و اهداف تربیتبدنی در مدارس
- مسابقات ورزشی در مدارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست