دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
تندروی ادبا در ادخال لغات عرب
در مباحث قبل ديدم که چگونه يکدسته لغات بالطبع از صفحهٔ زبان بيرون رفت و چگونه دستهٔ ديگر به همان قياس طبيعةً وارد زبان گرديد، در نتيجهٔ اين آميزش و اختلاط، زبان فارسى ضايع نشد بلکه بر درازا و پهنا و ژرفاى آن درافزود، و از آن روى ادبياتى زيبا و تاريخى از اين زبان بهوجود آمد. |
اين معنى تا قرن چهارم و پنجم دوام داشت، از قرن پنجم به بعد، تفنن در تقليد ادباء ايرانى از تازى زيادتر از اندازه و حد طبيعى رواج گرفت و موازنه و سجع و جملههاى مترادف که در نثر بلعمى يا ديگران به زحمت و بهندرت مىتوانستيم نمونهاى از آنها را پيدا کنيم در قرن پنجم به حد وافر پيدا آمد، خطبههاى طولانى با موازنه و سجع و قافيه و عباراتى داراى جملههاى مترادف و اطنابهاى خستهکنندهٔ بىلزوم بهوجود آمد و براى به جامه بردن اين مقاصد و به حصول پيوستن اين تقاليد ناگريز شدند که از کلمات و لغات و امثال و اشعار و جملههاى عربى وام نمايند. |
اين معنى باعث شد که نثر فارسى که در قرن چهارم و نيمهٔ اول قرن پنجم صدىپنج لغت تازى نداشت ـ در نيمهٔ ثانى قرن پنجم از صداى پنجاه نيز تجاوز کرد و در قرون ششم و هفتم و هشتم تا صدىهشتاد نيز کشيد و هر چند اين معنى يعنى افزونى لغات عرب در همهٔ تأليفات ايران با اين سرعت پيش نمىرفت، مثلاً در کتب علمى يا در کتب افسانه و يا در بعض تواريخ و اشعار، نويسندگانى بودهاند که همواره رعايت اقتصار کرده و دست از فصاحت و سهولت و روانى نوشتهٔ خود برنمىداشتند، چون بعض عبارات محمدعوفى و منهاجالسراج و باباالفضل و خواجه نصير و خواجه فضلالله وزير و شيخ سعدى و دولتشاه سمرقندى و ميرخوند و خواندمير و اسکندربيک و مجلسى و شيخ بهائى و شيخ محمدعلى جزين و ابولفضل قائم مقام و غير هم ـ اما سياق عربمآبى به داستان سجع و قافيه و عربىبافى در ميان دبپران و بعض شاعران و مورخان، شغل شاغل و مايهٔ گرمى بازار ادب و موجب بروز فضل و هنر گرديده بود و سواد اعظم نوشتهها از اين دست، و نخبهٔ مؤلفات از اين قماش بود. |
مخفى نماند که در ميان عرب پيش از اسلام عبارات مسجع و مقفى از کاهنان(۱) و خطيبان شنيده مىشد و قرآن شريف نيز بر اين سياقت نازل گرديد. زيرا مردم به سخنان کاهنان و خطبيان فريفته شده آن سخنان را از جنس سخنان عاليرتبه مىشمردند و قرآن بازار آن همه را بشکست، اما پس از قرآن ديگر کسى نبايستى بدان تيره و سخن گويد و چيزى بنويسد. |
(۱) . کاهنان عرب معروفترين آنها: حاذى جهينه ـ شق ـ سطيح ـ عزى سلمه ـ و از خطبيان معروفترين آنها (فسبن ساعدهٔ ايادي) است، از اسجاع قس بن صاعده يا منسوب به اوست: ايهاالناس اسمعواو عواء، من عاشمات و منمات فات و کل ماهو آت آت. |
روايت کنند که جوانى نزديک نبى صلىالله عليه و آله آمده عرض کرد: |
'يا رسول الله أرأيت من لاشرب و الااکَلَلَ و لاصاح فاسَتَهَّل، اليس مثل ذلک بَطَلْ' |
حضرت رسول فرمود : 'أَسجعُ کَسَجعُ الجاهلية؟! (البيان و التبين جاحظ: ج۱ ص ۱۵۸ طبع قاهره ـ و به روايتى حضرت فرمود: اسجع کسجع الجاهلية! |
و نيز طبرى گويد که حکم بن عمروالتغلبى پس از فتح مکران خمس غنائى مرا به همراهى صحارالعبدى نزديک عمر فرستاد و عمر از احوال مکران بپرسيد صحار گفت: |
'ارض سهلها جبل و مأوها وَ شَلْ و تمرها دَقَل و عَدوّها بطَلَ و خيرها قليل و شرها طويل و الکثيريها قليل و القليل بها ضايع و ماورائها شرمنها ـ طبرى جلد پنجم ص ۷ طبع قاهره) |
عمر گفت: 'اسجاعُ انت ام مخبر؟' |
و نظير اين روايات را قدامةبنجعفر و جاحظ و ابن ابىالحديد و رقاشى نيز روايت کردهاند و خود نوشتههاى قرن اول و دوم عرب نيز گواهى مىدهد که موازنه و ازدواج و سجع در آن عصر معمول نبوده است و اگر خطبه يا حديث يا عبارتى داراى موازنه و سجع از آن ايام روايت شده باشد غالباً مورد ترديد اهل فن و صاحبان تحقيق است، از قبيل حکايت ابوعبيدهٔ جراح و نقل قول ابوبکر و عمر در سال اول خلافت صديق و پيغامى که به زعم آنان از طرف آن دو نزد على برده است.(۲) و همه مسجع است و ابوحيان توحيدى آن داستان را از قول قاضى ابو حامد احمدبن بشرالمروزى نقل کرده است. |
(۲) . صيحالاعشى ص ۲۳۷ ج ۱ طبع قاهره ـ گذشت از سجعهاى متواتر و ثقيل اشارهاى است به سقوط دولت روم و فارس و حال آنکه در دو ماه اول خلافت ابىبکر هنوز مرتدان عرب نيز سرکوب نيافته بودند تا چه رسد به فتح روم و فارس که در آخر ايام ابىبکر و خلافت عمر صورت گرفته است (نگاه شود به قسمت آخر پيغام عمر به علي) در جلد دوم کتاب سبکشناسى بهار ص ۲۳۴) |
و اگر به خطب على و ساير خلفاى راشدين (سواى خطبى که مانند روايت ابوعبيده از مجعولات قرن سوم و مبنى بر تعصبات مذهبى و اغراض سياسى و حزين است و اين قبيل هم کم نيست!) مراجعه شود صدق اين مطلب روشن و مؤکد مىگردد از آن جمله جاحظ گويد (رسايل جاحظ ص ۱۵۵ و النثرالفنى ج ۱ ص ۷۱) که کاتب معاويه به يکى از اعراب از قول خليفه نوشت که: 'لهوَاَهوانَ عَلَّى من ذرة، اوکلُبُ من کلاب الحَرّة' معاويه کاتب را گفت 'من کلاب الحرة' را محو کن و بنويس 'من الکلاب' و اهل تحقيق اين قبيل روايات را مؤيد کراهت سجع در صدر اسلام دانستهاند. |
از مجموع مطالعات و تحقيقى که خاورشناسان و غير ايشان از محققان کردهاند، تقريباً جاى شبهه باقى نمانده است که در قرون اوليهٔ اسلام مترادفات و اطناب و موازنه و سجع در نثر عربى نبوده و اگر از اين قبيل چيزى ديده شود مجعول و ساختگى است، و قرآن نخستين کتابى است که با وجود ايجاز و عدم اطناب آراسته به صنايع لفظى و موازنه و تسجيع و ترصيح است و در قرن اول و دوم هجرى مردم کراهت داشتهاند که در خطبهها و مراسلات و تأليفات خود از قرآن تقليد کنند و نوشتههاى آنان غالباً موجز و ساده و تهى از مترادفات و موازنه و سجع بوده است، و نيز استشهاد شعرى هم کمتر ديده مىشود و برخى از محققان گويند که عرب صنعت نثر فنى را از ايرانيان اقتباس کرده است و بعضى گويند از يونان گرفته، ولى بهنظر مىرسد که صنايع لفظى در نثر عرب ابتدا از تقليد قرآن و سپس از تقليد شعر برخاسته است و آنچه مسلم است نثر قابل ذکرى قبل از اسلام در ميان عرب موجود نبوده و غالب روايات و خطبههاى منسوب به آن زمان از ساختههاى قرن دوم و سوم هجرى است و در قرن اول و دوم هم صنايع لفظى در نثر يافت نمىشود و صنايع مزبور ابتدا در قرن سوم و آخرالامر در قرن چهارم بهوجود آمده است. |
بنابراين، نثر فارسى قرن سوم و چهارم و پنجم نيز ساده و بىپيرايه و خالى از موازنه و اسجاع است زيرا گفتيم که در نثر عرب قبل از اين زمان اثر فن و صنعت نبوده است، که ايرانيان از آن تقليد نمايند ـ و از قرن پنجم به بعد درست يک قرن بعد از آنکه نثر عربى منصوع شد، اين صنايع در نثر درى نيز تأثير بخشيد و رايج گرديد و کار تفنن ايرانيان در تقليد از نثر عربى بهجائى رسيد که آب و رونق و بها و لطف نثر به کلى از ميان رفت و گذشته از لغات و امثال و اشعار عربى و فارسى که به عنوان زينت جاىبهجاى داخل کردند و بر طول کلام افزودند مفاهيم عربى و طرز فکر و بيان و اصطلاح عرب هم مزيد گرديد و نظم و نثر عجيب و بىبنياد بهوجود آمد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست